Jehovah's getuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: Jehovah's getuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:50

Bij elk soort geloof heb je mensen die heel streng leven volgens de regels van het geloof en mensen die het wat minder nauw nemen met de regels. Er zullen ongetwijfeld JG zijn die hun gezin belangrijker vinden dan het geloof.

Punt is wel dat als je als een echt goede gelovige wil worden gezien dan moet je natuurlijk zo veel mogelijk volgens die regels leven.

Dat verstoten van je eigen familie als die niet volgens de regels leven wordt in veel geloven als iets goeds gezien. Dat staat mij ontzettend tegen. Nu kan je wel zeggen dat niet iedereen dat zou doen maar volgens de regels van dat geloof zou het dus eigenlijk wel moeten.

Mijn vriendin heeft daar ontzettend onder geleden. Als haar ouders geen jehova getuigen waren geweest was dit nooit gebeurd.

Dat niet elk gezin alle regels even streng naleeft daardoor kun je niet zeggen dat het geloof wel deugd. Want op dat moment zou je familie dus buiten de regels van het geloof om handelen.
Door in die situatie de regels naast je neer te leggen vind ikj dat je als gezin goed zou handelen. Je gaat echter tegen de regels van het geloof in dus vind ik het geloof nog steeds niet deugen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:57

ieder beleeft het op zijn eigen manier,daar kan je niet echt over oordelen.

wat niet wegneemt dat het heel erg is voor je vriendin...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:05

Relaxed schreef:
lindsey schreef:
Ik heb een vriendin die lesbisch is en uit een familie komt die jehova getuigen zijn. Toen ze op haar 17e een vriendin kreeg werd dit van huis uit verboden omdat jehova's lesbisch zijn afkeuren. Er zat voor haar toen niets anders op dan het huis uit te gaan. Vanaf dat moment hebben haar ouders en haar broers en zussen haar in de steek gelaten.
Het ging zelfs zo ver dat als ze haar toevallig op straat tegen kwamen ze zich accuut omdraaiden.

Lesbisch zijn is geen keuze. Je wordt zo geboren of niet. Ik vind het verschrikkelijk dat een geloof er voor kan zorgen dat ouders hun kind zo in de steek kunnen laten. Alleen via haar oma hoort ze nog wel eens iets over haar familie. Toen ze een aantal jaren geleden ernstig ziek is geweest en het echt kantje boord was of ze het zou halen of niet heeft haar oma nog geprobeerd te bemiddelen en gevraagd of haar moeder haar wou komen opzoeken in het ziekenhuis. Haar moeder heeft toen geweigerd en gezegd dat haar dochter slecht was omdat ze lesbisch was en uit het geloof is gestapt.

Een geloof dat er voor zorgt dat je er vanaf je 17e helemaal alleen voor staat omdat je door je familie verstoten wordt enkel en alleen omdat je lesbisch bent, sorry maar daar kan ik geen enkel respect voor opbrengen maar alleen maar heel erg afkeuren.

En dat staat mij dus zo vreselijk tegen he aan het geloof!! Ik kan er met mijn verstand niet bij dat je je eigen kind kan verstoten om idd een aangeboren iets!! Willen die mensen dan werkelijk dat hun bloedeigen kind ongelukkig wordt met een man alleen omdat dat ergens zo geschreven staat??? Daar heb ik dus echt geen woorden voor...

dat ligt toch ook aan de mens zelf. Ook al heb je een geloof, dan hoef je toch niet alle punten eens te zijn? er is altijd wel wat waar je je niet in kunt vinden. Mijn ouders zou het niet uit maken of ik lesbi ben of niet, of 1 van mijn 2 broers homo. Hun zouden ons echt niet in de steek laten. Mijn ouders zijn wel jg maar wel met een eigen mening. Ik kan een voorbeeldje geven.
Mijn vaders kant familie zijn allemaal jg mijn nichtjes mijn neefjes...toen mijn 1e nichtje ging trouwen kregen we gewoon een kaartje thuis voor de hele dag maar ivm werk konden mijn broers en ik niet komen de hele dag en zijn we alleen savonds naar het feest gegaan.
en jaar later ging mijn neef trouwen (zijn geen broer en zus) en daar kregen wij 2 apparte kaarten voor. 1 voor mijn ouders en 1 voor mijn broers en ik. mijn ouders waren de hele dag uit genodigt en mijn broers en ik alleen voor het feest, omdat wij dus niet meer naar de zaal van de jg gaan Duivel wij hadden zoiets van dan komen we wel helemaal niet dus mijn ouders zijn gegaan enwij niet.
vervolgens is zijn zusje verloofd en de verlovings kaart kregen we pas bijna 2 maanden daarna. Deze is inmiddels ook getrouwd en daar waren wij ook niet voor uitgenodigt. Alleen dus omdat wij geen jg meer zijn.

ik ben geen jg meer en ik woon nog gewoon thuis bij mn ouders. ik rook, wat de jg niet goed vind en ik doe nog wel meer dingen die god verboden heeft, mn ouders houden daarom nog wel even veel van me en zouden me echt niet alleen laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 13:47

Dat vind ik alleen maar super van je ouders. Ja Ik zeg ook niet dat het in ieder gelovig gezin zo extreem gebeurt als bovengenoemd voorbeeld, maar de gezinnen waar het wel gebeurt, daar kan ik echt geen respect voor hebben, terwijl ik verder iedereen en ieder geloof respecteer om hun keuzes en ideen.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:40

Maar het lijkt me ook lastig hoor vooral voor mensen met kinderen om een goede tussenweg te vinden als die kinderen niet gelovig zijn of iets doen wat dat geloof verbiedt! Aan de ene kant wil je natuurlijk je gezin niet in de steek laten maar aan de andere kant heb je je toch opgedragen aan die gemeenschap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 14:48

Ik denk dat er dan idd binnen het gezin ook een soort respect van beide kanten moet komen, maar das idd erg lastig!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:34

Je moet je naaste lief hebben als jezelf en laten we er even vanuit gaan dat een moeder zielsveel van haar kind houdt. God belemmert dat niet, NOOIT. Als iemand zoals wij dat noemen 'uitgesloten' wordt, betekent dat ook niet voor de familie dat zij die persoon niet meer mogen zien. Dat is de keuze van die mensen zelf. En aangezien we er vanuit gingen dat een moeder heel veel van haar kind houdt, zullen er wel meer dingen gebeurt zijn, dan dat iemand alleen zegt dat hij/zij homo is.

Ik ga mijzelf niet qouten (vind ik een beetje raar) maar op de vorige blz heb ik een heel stuk geschreven wat nog wel wat antwoorden geeft op vragen van mensen na mij... (zo ook het voet tussen de deur, náást dat dat een techniek is, welke misschien nog wel komt van dat verhaal Knipoog )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:24

Mogen JG wel hobby's etc hebben? Of moet dat ook in het teken staan van het geloof (bestaat er bv. een JG scoutinggroep, of een JG school oid?)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:09

ik denk dat heel erg veel aspecten worden afgeschoven op JG, terwijl het gewoon doorsnee geloof kwesties zijn. Bijna alle dingen die op de laatste twee pagina´s zijn aangehaald zijn van toepassing om zo een beetje elk geloof. Elk persoon die een religie heeft en hier zeer sterke overtuigingen in heeft, die leeft volgens dezelfde regels en dat zijn de regels uit de bijbel. En daar zijn volgens mij JG geen uitzondering in. Het enigste verschil is denk ik dat je bij andere geloven al als baby word gedoopt en dat je dan geen keuze hebt tot welke kerk je behoord tenzij je hier op latere leeftijd zelf een keuze in maakt. Als voorbeeld... Hoeveel mensen trouwen voor de kerk, voor god, terwijl ze totaal niet geloving zijn? Gewoon omdat ze in die religie geboren en gedoopt zijn. Ik denk dat er maar een kleine groep is die het geloof op een zeer overtuigende manier aanhangt. Alleen al kijkend naar de hoeveelheid die voor de kerk trouwt en nog maagd is... Dat is een ontzettend kleine groep. Bij JG is deze groep aanzienlijk groter. Dus waarschijnlijk heeft het niet met het geloof op zich te maken aangezien deze op dezelfde dingen zijn gebaseerd ( de bijbel) maar met hoe nauwkeurig mensen in die religie deze regels ter hand nemen.
Sorry als ik het onduidelijk heb uitgelegd... maar is nog erg vroeg voor mij...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:08

Welshcobfan schreef:
Mogen JG wel hobby's etc hebben? Of moet dat ook in het teken staan van het geloof (bestaat er bv. een JG scoutinggroep, of een JG school oid?)

waarom niet?ze mogen net als ieder ander gewoom hobby's hebben en omgaan met iedereen.
het is geen eng geloof waarin ze helemaal niks mogen hoor Knipoog

mijn neef en nicht hebben beiden een paard gehad en die heeft gewoon ook op een manege gestaan.
mijn nichtje was zelfs de jongste ZZ ruiter van nederland in die tijd.

ze mogen dus verder gewoon wat een ander ook mag

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:17

een vriendin van mij is ook jehovah"s getuigen
ik heb er geen problemen mee, ze is kei aardig en dringt het niet op aan mij ofzow.
iedreen moet dat voor zichzelf wete wat hij/zij gelooft

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:45

Snoevie schreef:
Welshcobfan schreef:

waarom niet?ze mogen net als ieder ander gewoom hobby's hebben en omgaan met iedereen.
het is geen eng geloof waarin ze helemaal niks mogen hoor Knipoog

mijn neef en nicht hebben beiden een paard gehad en die heeft gewoon ook op een manege gestaan.
mijn nichtje was zelfs de jongste ZZ ruiter van nederland in die tijd.

ze mogen dus verder gewoon wat een ander ook mag

Mogen ze ook op zondag sporten dan? Voetbal, en ook dressuurwedstrijden zijn vaak op zondag.

Hier trouwens een internetsite over de JG:
http://www1.tip.nl/~t661020/index1.htm

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:09

nou mijn nichtje reed toen der tijd gewoon ook wedstrijden op zondag,dus voor zover ik weet mag dat wel.
vaak mogen streng gereformeerden ed. dat niet op zondag(maar niet allemaal natuurlijk)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:51

Snouvie: ik weet wel dat het geen eng geloof is Knipoog maar bestaan er uberhaupt JG verenigingen? Net zoals ik op een christelijke scoutinggroep zit, bestaan er ook speciale JG groepen?

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:42

WCF, nee geloof het niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 16:26

nee ik dacht het ook niet idd,JG kunnen bij elke club/vereniging gaan die ze willen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:32

Had gekunt aangezien praktisch elk geloof zijn eigen school wel heeft Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 09:31

ja dat is zo,maar volgens mij zijn er geen JG scholen,voor zover ik weet.
ach ik heb zoiets van dat iedereen met elkaar op een school moet kunnen zitten,meestal gewoon een kwestie van respect...

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:57

ik word alleen een beetje heel erg gestoord van mijn ouders die me alles verbieden
ik mag mijn eigen famillie niet eens zien (omdat mijn tante is uitgesloten) dat vind ik belachelijk, ik ben 17 en kan toch zeker wel voor mezelf beslissen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:58

Erg oud topic... ik tem even

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:05

ik had er 1 laatst aan de deur, ik geloof er niet in dus vond het maar maf. allen bleef netjes voor de deur staat tot dat ze uit gepraat waren, en bleef beleeft

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:09

ladyx5 schreef:
ik had er 1 laatst aan de deur, ik geloof er niet in dus vond het maar maf. allen bleef netjes voor de deur staat tot dat ze uit gepraat waren, en bleef beleeft

HALLO! Erg oud topic dus!!!

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:11

Barmat schreef:
ladyx5 schreef:

HALLO! Erg oud topic dus!!!

sorry.. ik las de laatste pagina niet

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 20:19

ladyx5 schreef:

idd erg oud maar een beetje raar dat je het maf noemt

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:31

Slotje ivm oud topic.