jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:19

Samanta, je schrijft dat dat 16 jarige meisje is bijgestaan door haar eigen moeder. Maar als je eerlijk bent weet je ook dat zo iets bittere noodzaak is, als 16 jarige ben je niet in staat zelfstandig een kind op te voeden, inmenging van volwassenen is dan wel een voorwaarde.

Ik hoop dat alle meiden zo verstandig zijn dat ze alles op alles zetten om niet als tiener zwanger te raken. Mocht het dan toch gebeuren dan zit je echt met je billen op de blaren en moet je er op dat moment iets van zien te maken.

Waar het me om gaat is dat je zo'n situatie absoluut niet moet gaan verheerlijken. De huidige maatschappij is zo complex ingericht dat je je daar als tiener goed op voor dient te bereiden door school en werk.

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid, En gelukkig zijn er tegenwoordig nog wel meer toekomstopties dan [vroeg] moederschap dus benut dat ten volle!

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:25

Ik denk wel dat je in staat ben om als 16 jarige een kind op te voeden. Tuurlijk met hulp van buitenaf. Als ook onder de 18 bent wordt je begeleid door een instantie. Die houden het toezicht op het kind en komen ook zo nu en dan langs om te kijken hoe of wat. Maar wees eerlijk om je nou 30 of 16 bent een kind opvoeden blijft moeilijk en gaande weg leer je vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:32

samantha5 schreef:
Ik denk wel dat je in staat ben om als 16 jarige een kind op te voeden. Tuurlijk met hulp van buitenaf.

Lees nu eens wat je schrijft...... Waarom is die hulp nodig?
Omdat je niet in staat bent om zo jong een kind op te voeden!

En kinderen opvoeden is moeilijk. Maar als 30 jarige ben je [doorgaans Knipoog ] emotioneel een stuk stabieler en volwassener dan een 16-17-18 jarige en dus beter in staat een kind op te voeden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:35

Jippie volgens mij kan er net zo goed tegen de muur gepraat worden als tegen jou, het komt toch niet aan.

Ik neem aan dat niemand er op zn 16e bewust voor kiest om moeder, maar als het toch gebeurd dan moet je roeien met de riemen die je hebt en wat is er zo schandalig aan hulp vragen??

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 09:00

Ja, is een kinderdagverblijf niet ook hulp van buitenaf? Dit wordt gewoon gerespecteerd. Weet je wat ik veel erger vind? Dat er ouders zijn die hun kinderen 5 dagen per week "dumpen" op een kinderdagverblijf!!!
Dit zijn doorgaans oudere ouders die hun carriëre niet willen opgeven maar toch ook wel een kind erbij nemen. En ik bedoel echt ERBIJ nemen, want als je je kind 5 dagen naar een dagopvang brengt heb je niet bewust gekozen voor kinderen.

Ik vind 16 ook erg jong, maar ik ben het er mee eens dat als het je gebeurd je moet roeien met de riemen die je hebt. En daarbij mag je alleen maar blij zijn dat de ouders van het meisje er bij helpen. Is het voor het kind dan beter als het bij jeugdzorg terecht komt!!!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:13

Ddees schreef:
Ja, is een kinderdagverblijf niet ook hulp van buitenaf? Dit wordt gewoon gerespecteerd. Weet je wat ik veel erger vind? Dat er ouders zijn die hun kinderen 5 dagen per week "dumpen" op een kinderdagverblijf!!!
Dit zijn doorgaans oudere ouders die hun carriëre niet willen opgeven maar toch ook wel een kind erbij nemen. En ik bedoel echt ERBIJ nemen, want als je je kind 5 dagen naar een dagopvang brengt heb je niet bewust gekozen voor kinderen.

Ik vind 16 ook erg jong, maar ik ben het er mee eens dat als het je gebeurd je moet roeien met de riemen die je hebt. En daarbij mag je alleen maar blij zijn dat de ouders van het meisje er bij helpen. Is het voor het kind dan beter als het bij jeugdzorg terecht komt!!!

Wie weet hebben die mensen het geld hard nodig om te kunnen leven en om hun kinderen een goede toekomst te kunnen geven o.a. nette kleren goede opleiding.. etc.. etc..
K snap ook wel dat 5 dagen veel is. maar als ik een kind zou krijgen op het moment dan zou ik ook niet zomaar kunnen stoppen met werken.
Wat denk je hoeveel alles tegenwoordig wel niet kost???

mossana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:17

ik was 18 toen mijn dochter werd geboren,2o toen onze tweede zoon werd geboren en met 21,5 ste kreeg ik weer een dochter en toen ik 26 was weer een zoon, mijn man en ik hebben heel bewust gekozen voor een groot gezin,en zou het zo weer over doen, ik krijg ook heel vaak vragen goh zijn ze van 1 vader, of goh ben je pas 28 had je een jaar of 33 gegeven, en dan wordt daar meteen achter aan gezegd van pff vind ik eigenlijk niet normaal,of van die vragen waar doe je het van? of wordt je niet gek met zo een leger,of als een kindje blijft spelen van iemand anders en een ouder komt dat kind ophalen vaker krijg ik dan comentaar van jee jij hebt het netjes binnen, en dan heb ik zo iets van waar slaat dat nou weer op!! omdat ik jong ben mischien? een vriendin had laats ook comentaar, zo van ja jij bent nooit met vriendinen op vakantie geweest en dat allemaal door de kinderen, nou ik heb zo iets ga toch ieder jaar lekker met mijn man en kinderen, ik mist helemaal niks en wij vinden het prima zo. groetjes ramoon, Pling

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 09:23

Dus een kinderdagverblijf mag wel als je ouder bent en je moet werken, maar als je tienermoeder bent mag je je kind niet bij je ouders brengen als je gaat werken/leren?

Ik zie het verschil eigenlijk niet, want zo'n meisje werkt toch aan haar en haar kinds toekomst. een kinderdagverblijf vind ik goed, als het maar niet meer is dan twee a drie dagen. Al zou ik er zelf niet voor kiezen, maar dat is ieder zijn eigen keus. ik kan het trouwens ook niet betalen, meen je wat dat kost!!! Dan hoefde ik helemaal niet meer te werken, want dan kon het geld gelijk door mijn baas laten overmaken naar het kinderdagverblijf!!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:31

hallo
ik meld me ook aan.
Ik ben 7 jaar terug bevallen van ons eerste kindje ik was toen 19 en 18 toen ik zwanger raakte
Dus ook erg jong.
Ik weet ook alles van die zogenaamde goed bedoelde adviesen van oudere moeders haha.
Maar als ik nu rond kijk beginnen de meeste nu pas met kinderen en die van mij zit al op school en de andere op de crech....heerlijk hihi

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:35

Mijn dochter moest ook naar de kinderopvang........Ik kwam er alleen voor te staan toen ze 7 maanden was en ik heb me omlaten scholen en ben gaan werken, puur om het feit dat ik geen soos uitkering wilde........ Mijn dochter heeft erg moeten wennen en dikke tranen gehuild toen ze te oud werd en naar de naschoolse opvang moet. Sociaal heeft ze op de kinderopvang veel geleerd en ik vind dat belangrijk omdat ze geen broertjes en zusjes verder heeft.
Dus kinderopvang hoeft niet slecht te zijn voor je kind en je weet ook de achterliggende reden van ouders vaak niet........

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:49

Ik vind dat iedereen zelf moet weten wanneer ze kinderen willen, mits je je kinderen heel veel liefde, empathie en een stabiel en warm thuis kan geven. Dat houdt ook in dat je ze kan onderhouden, zonder beiden 5 dagen per week te hoeven werken. Als je alleenstaand mama (of papa) bent door omstandigheden, vind ik het een heel ander verhaal, dan heb je het al moeilijk genoeg. Vaak moet je dan al werk gaan zoeken, anders krijg je geen uitkering. Maar ouders die beiden per se fulltime willen blijven werken, tja..... daar heb ik weinig begrip voor.
Ga dan in een goedkoper huis wonen, neem 1 auto i.p.v. 2 en ga maar wat minder op vakantie. Waarom wilde je dan kinderen, als ze door de creche opgevoed worden?

Nogmaals, ik heb het niet over kinderen die 3 of minder dagen naar de creche gebracht worden ofzo, het gaat me om de fulltime werkende ouders. Dat snap ik echt niet.

Sorry hoor, maar de meeste ouders die zo graag hun carriere willen volhouden, leiden een luxe leven en dumpen hun kind in de creche. Tegenwoordig zijn mensen zo veel bezig met hun status (te duur huis, twee vette auto's voor de deur, meerdere keren op vakantie en noem maar op).

Oh, ik ben trouwens 35, een heeeeeele oude moeder dus, hahaha, mijn dochtertje is anderhalf jaar. Ik ben toevallig wel gestopt met werken en wij leven in een mooi huis, met 'maar' 1 auto, maar wel twee paardjes en we gaan ook 1 of 2x per jaar op vakantie. Dat is luxe, dat realiseer ik me ook. Moet ik wel zeggen dat ik jarenlang meer dan fulltime gewerkt heb. Mijn vriend werkt trouwens ook nog een dag in de week thuis, dus 4 dagen buitenshuis. Dat is een luxe.

En voor degenen, die het stom vinden dat ik mijn carriere gelaten heb, voor wat het is. Mijn kind is veel belangrijker voor me dan mijn carriere of mijn salaris. En ik kan nog steeds over meer praten dan over mijn kind, hoor, want dat ligt gewoon aan jezelf. Ik heb genoeg in mijn leven meegemaakt en ben nog met genoeg dingen bezig in het leven. Ik word ook altijd zo moe van mensen die zeggen dat je 'afstompt' van het thuis zitten en voor je kind zorgen. Tja, dat ligt naar mijn idee helemaal aan jezelf. Bij mij gaat het niet op en ik geniet juist enorm van de zorg voor mijn dochter en ik vermaak me prima met mijn andere interesses. Je hoeft echt niet 'stil' te staan als je fulltime huismama bent. Onzin!!!!!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:18

thaollat schreef:
Ddees schreef:

Wie weet hebben die mensen het geld hard nodig om te kunnen leven en om hun kinderen een goede toekomst te kunnen geven o.a. nette kleren goede opleiding.. etc.. etc..
K snap ook wel dat 5 dagen veel is. maar als ik een kind zou krijgen op het moment dan zou ik ook niet zomaar kunnen stoppen met werken.
Wat denk je hoeveel alles tegenwoordig wel niet kost???

Weet je wel wat het kost om je kind naar het kinderdagverblijf te sturen? Ik heb er een tijd stagegelopen en ik vind het af en toe schandalig hoe vaak en om welke reden kinderen daar heen worden gebracht. Er was een stel dat 1 jongetje van 3 jaar daar brachten 3 dagen in de week en toen besloten ze nog een kind te nemen en die werd toenie 5 weken oud was ook 3 dagen in de week daar gedropt. En een moeder die niet werkte dropte haar 2 kinderen (de jongste ook net geboren) 3 ochtenden in de week daar. Sorry hoor maar waar gaat dat in hemelsnaam over?! Mijn oom en tante werken allebei en hebben 3 jonge kinderen, maar die hebben het zo geregeld dat mijn tante van 's ochtends vroeg tot in de middag werkt en mijn oom werkt dan vanaf 's middags, als zijn vrouw thuis is, tot 's nachts. En in het weekend zijn ze vrij en doen ze samen leuke dingen met de kinderen. Zo is er altijd 1 van hun thuis om de kinderen op te vangen als ze uit school komen en de kinderen konden toen ze nog niet naar school hoefden dus gewoon thuisblijven.

Ik snap wel dat dit niet voor alle ouders mogelijk is, maar heel vaak krijg ik het gevoel dat heel veel ouders er ook geen moeite voor doen om de beste oplossing voor hun kinderen te zoeken. Je ziet zoveel verschillen als je bij zo'n kinderdagverblijf werkt. Er waren ouders die ruzie maakten wie hun kind op zou halen, dan denk ik ook "als het je kind is en je hebt het de hele dag niet gezien dan haal je het toch met liefde op?". Dan ga je daar niet over ruzieën alsof het kind een lastig boodschapje is dat nog even naar huis moet worden gehaald. Schandalig vind ik dat. Gelukkig waren er ook ouders die als ze bijvoorbeeld eerder van hun werk naar huis konden, het kinderdagverblijf opbelden om te vragen of ze hun kind eerder op konden halen. Daar krijg ik een veel fijner gevoel bij. Hoe dan ook ik begin niet eerder aan kinderen dan dat ik mijn eigen leven keurig op orde heb en zeker weet dat mijn vriend en ik het kind genoeg kunnen bieden om tot een stabiele volwassene op te groeien.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:30

Ik ben het wel eens met de stelling van tmf. Onder de 18 moet je inderdaad niet aan kinderen beginnen. Natuurlijk kan er een ongelukje gebeuren als je nog een tiener bent. Maar dat kan toch geen bewuste keuze zijn lijkt mij. Je bent dan nog zo jong en zelf nog niet eens geestelijk volwassen.

Ik vind dat je pas aan kinderen moet beginnen als je er klaar voor bent. Dat betekend een stabiele relatie, eigen huis, afgeronden opleiding en normale baan om in je levensonderhoud te voorzien. Een kind heeft een stabiele basis nodig en jij moet het kunnen onderhouden. Sommige mensen gaan al jong werken en zijn er misschien met 22 klaar voor anderen pas later. Maar je moet echt wel aan enkele basiseisen voldoen wil je bewust aan kinderen beginnen.

Nederlandse moeders zijn nog steeds de oudste ter wereld. Gemiddele leeftijd is hier 29.5! Jong moeders zijn dus een uitzondering. De reden dat moeders steeds ouder worden is oa opleiding en een lange studie, een baan waar je jezelf in wilt ontwikkelen en oa zaken als reizen en relaties. Dat is misschien ook de reden dat veel oudere moeders neerkijken op jonge moeders. Die hebben zich immers nog niet zo ver ontwikkeld (qua studie, werk en op maatschappelijk vlak) en hebben vaak maar een lage of geen opleiding.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 11:41

Ik vind het nog steeds onzin dat jonge moeders minder ontwikkeld zouden zijn. Ook met kinderen kun je je verder ontwikkelen!! Als je kinderen krijgt stopt je leven toch niet, je kan nog steeds leren, werken, reizen, een hobby hebben. Alleen staat dat alles niet meer op de eerste plaats.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:51

Ik zeg alleen dat de geringe ontwikkeling een van de redenen kan zijn dat oudere moeders erop neerkijken.

Als je kinderen jonge kinderen hebt kost dat heel erg veel tijd en geld. Vaak is het moeilijk te combineren met een baan. En aangezien ze op jonge leeftijd moeder zijn geworden hebben ze vaak minder opleiding (immers voor hbo of universiteit ben je na de middelbare toch 4 tot 5 jaar kwijt). Als je 17 bent kan je onmogelijk je middelbare hebben en daarnaast nog een vervolgopleiding van niveau.

Kinderen kosten veel geld en daarnaast moet je ook een heel huishouden laten draaien. Lijkt mij erg moeilijk om daarnaast nog fulltime te studeren,verre reizen te maken of een drukke baan op niveau te hebben. Daar is gewoon het geld niet voor. De meeste jonge moeders hebben er een kleine baan bij of studeren in de avonduren. Vaak zie je dat ze die achterstand later wel weer inhalen (als de oude moeders aan kinderen beginnen).

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:58

Ddees schreef:
Ik vind het nog steeds onzin dat jonge moeders minder ontwikkeld zouden zijn. Ook met kinderen kun je je verder ontwikkelen!! Als je kinderen krijgt stopt je leven toch niet, je kan nog steeds leren, werken, reizen, een hobby hebben. Alleen staat dat alles niet meer op de eerste plaats.

Ooit eraan gedacht dat het hier ook wel eens over geestelijke ontwikkeling kon gaan? De meeste 16 jarigen zijn nog steeds 'pubers'. Een kind een kind op laten voeden werkt gewoon niet. Daarnaast is het natuurlijk belachelijk dat je een kind nodig hebt om je verder te ontwikkelen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:00

Wel lezen BeLoVed.
Er staat dat je je mét kind óók nog verder kan ontwikkelen. Wanneer je moeder wordt staat je leven niet plotsklaps stil hoor...

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:02

Ik zeg toch ook niet dat je een kind nodig hebt om je verder te ontwikkelen, maar dat je je met een kind ook verder kunt ontwikkelen. Als je de rest van dit topic had gelezen had je ook geweten dat ik rond de 16 jaar ook te jong vind om kinderen te krijgen. ik had het hier over jonge moeders, zoals ik zelf, die twintigers zijn.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:40

Ddees schreef:
Ik zeg toch ook niet dat je een kind nodig hebt om je verder te ontwikkelen, maar dat je je met een kind ook verder kunt ontwikkelen. Als je de rest van dit topic had gelezen had je ook geweten dat ik rond de 16 jaar ook te jong vind om kinderen te krijgen. ik had het hier over jonge moeders, zoals ik zelf, die twintigers zijn.

Idd ik ben het op heel deze pagina al met jou eens.
En je onderbouwt je mening tenminste, veel mensen reageren hier van ik vind... en onderbouwen verder niks.
Je kunt er lang en kort over praten, sommige dingen gebeuren in hert leven nou eenmaal niet zoals het misschien "gepland" was.
Zou je daarom het aan de kant moeten schuiven? omdat anders je "agenda" niet in de goede volgorde wordt afgewerkt?

Ik vind iemand die jong zwanger raakt, en daarna om hulp DURFT! te vragen juist heel dapper.
Ze vraagt hulp omdat ze nog niet in staat is het kind geheel zelf op te voeden, maar dan kent ze haar verantwoordelijk juist wel.
Ze zou ook kunnen denken nou ja het lukt me niet maar ik modder maar aan.

Mijn nichtje (18) is ook onverwachts zwanger geraakt en ik vind dat ze zich heel verantwoordelijk opsteld!
Ik ben super trots op der zoals ze ermee omgaat!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:43

En dan nog iets..
Iemand van 16 zou dan misschien niet in staat zijn een kind op te voeden, maar is iemand van 16 dan wel in staat om bijv. de dood van een ouder te verwerken?
Om maar aan te geven dat er wel meer dingen zijn waar een jong iemand misschien niet mee om kan gaan, maar er toch het beste van moet maken.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:46

Ylana schreef:
Wel lezen BeLoVed.
Er staat dat je je mét kind óók nog verder kan ontwikkelen. Wanneer je moeder wordt staat je leven niet plotsklaps stil hoor...

Dat ben ik met je eens.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:51

AikePeer schreef:
En dan nog iets..
Iemand van 16 zou dan misschien niet in staat zijn een kind op te voeden, maar is iemand van 16 dan wel in staat om bijv. de dood van een ouder te verwerken?
Om maar aan te geven dat er wel meer dingen zijn waar een jong iemand misschien niet mee om kan gaan, maar er toch het beste van moet maken.

Uiteraard, maar dan heb je met je eigen leven te maken he.
Als je 16 bent en jij kiest ervoor om zonder condoom sex te hebben en alleen de pil als anticonceptie te gebruiken dan weet je dat de kans er is dat je toch zwanger wordt. Aangezien de pil niet voor 100 % veilig is. Als je dan zwanger raakt en het kind wilt houden, dan beslis je dus meteen over de toekomst van dat kind. Ik vind dat wel een behoorlijk grote keuze.

Mijn oma was 15 toen ze mijn moeder kreeg, de vader (mijn opa dus) werkte bij het circus en mijn oma heeft dus ook nooit kans gehad om mijn opa te vertellen dat ze zwanger was omdat hij toen al verder gereisd was met het circus. Mijn oma mocht het kind laten komen en is gewoon bij haar ouders blijven wonen. Dit heeft absoluut niet goed uitgepakt. Mijn moeder is een duidelijk voorbeeld hoe slecht het kan zijn om een tiener als moeder te hebben.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:58

Maar niet iedereen is hetzelfde. Er zijn ook genoeg tieners die wel goed voor jun kinderen zorgen, daarnaast zijn er ook oudere ouders die niet goed voor hun kinderen zorgen.
Je hebt een voorbeeld van hoe het niet moet, maar of dit met de leeftijd te maken heeft weet ik niet. Als ik naar mijn ouders en schoonouders kijk, die hadden ook op hun 20ste hun eerste kind. 15 is inderdaad wel erg jong, maar als ik je verhaal lees en er staat: ze MOCHT haar kind laten komen is dit meer de beslissing geweest van haar ouders als van haar zelf.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:58

Ja en als je als 16 jarige een vaste vriend hebt blijf jij het dan ook met condoom doen? En met vast bedoel ik dan langer dan een half jaar. Als je ja zegt denk ik dat je een van de weinige bent!
Nee de pil is niet 100% te vertrouwen maarja er zijn wel meer dingen in het leven die je niet voor 100% krijgt.

Ja het is heel vervelend dat je moeder een geval is van hoe het niet moet gaan. Maar tijden veranderen en er zijn ook zoveel gevallen waar het wel goed gegaan is.

Vanwege hetgeen wat er met je moeder is gebeurt ben jij hier zeker ook zo op tegen?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:34

Jippie: echt onzin, ook die ''kinderen'' van 16 kunnen een kind opvoeden zonder volwassene. Mijn ouders bemoeien zich ook niet met de opvoeding van Jari en het gaat perfect hoor. Moederlijke instincten, ooit wel eens van gehoord?

En ja, mijn kind gaat 5 ochtenden in de week naar de creche, so what? Wat is daar toch mis mee? ze kunnen daar lekker spelen met leeftijdsgenootjes en ze vinden het helemaal geweldig! Waarom niet? Worden ze alleen maar sociaal van, wat een ramp....