H&M: Absurde maatvoering...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:31

Das dan wel weer leuk

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:35

Natalie schreef:
Sorane, ik heb niet gezegd dat overgewicht een psychische ziekte is, maar dat het een psychisch probleem kan zijn...

En daar wil ik niet mee zeggen dat iedereen die overgewicht heeft een psychisch probleem heeft... Maar daar wilde ik gewoon mee zeggen dat de uitspraak 'anorexia is een psychische ziekte met een lichamelijk gevolg' evenzeer een tegengestelde heeft.

Dat klopt zeker, dat ben ik ook helemaal met je eens. Altijd al geweest.

Maar een heleboel mensen halen hier een oorzaak en gevolg doorelkaar. Volgens mij bedoelen we wel hetzelfde, maar elkaars inbreng wordt gewoon niet goed gelezen en daardoor ontstaan er flinke misverstanden.(En daarmee bedoel ik niet jou.)

Je hebt psychische ziekten (oorzaken); bijvoorbeeld binge eating en anorexia. En je hebt gevolgen die die ziekten teweeg kunnen brengen.

*Binge eating (oorzaak) is dus de ziekte, met als eventueel gevolg overgewicht (dus het uit zich lichamelijk).
*Anorexia (oorzaak) is ook een ziekte, met als eventueel gevolg ondergewicht (dus dit uit zich ook lichamelijk).

Maar beide gevolgen vinden hun oorzaak in iets psychisch.

Daarnaast zijn er heel veel andere oorzaken die tot overgewicht (gevolg) en ondergewicht (gevolg) kunnen leiden.

De gevolgen zijn hetzelfde als bij binge eating en anorexia, maar vinden hun oorzaak niet in iets psychisch.

Dus wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat anorexia en overgewicht niet te vergelijken zijn. En wie me nu nog niet snapt heeft pech!!!!!!!

ILOVETARO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:43

Hahaaa ik heb zelf maat 38 en sinds kort hebben ze hier in Zoetermeer ook een H&M , nou ik heb me al kapot gekocht, en ik kom ook regelmatig in Denhaag voor kleding bij de H&M, ik neem altijd gewoon 3 truitjes mee het pashokje 1, welke zit het best ? die neemik , zitten ze van allemaal niet goed, pech gehad !, maarja wat zal dat, ik bedoel er zijn miljoenen andere winkels toch ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:44

winnythepooh schreef:
Ja en overgewicht is ook een psychische ziekte die zich lichamelijk uit
Het is precies het zelfde alleen dan andersom.

Ik doelde op deze uitspraak. Daar wordt wel degelijk gezegt dat overgewicht een psychische ziekte is.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:47

Sorane schreef:
winnythepooh schreef:
Ja en overgewicht is ook een psychische ziekte die zich lichamelijk uit
Het is precies het zelfde alleen dan andersom.

Ik doelde op deze uitspraak. Daar wordt wel degelijk gezegt dat overgewicht een psychische ziekte is.

Inderdaad, daar doelde ik ook op (en op soorgelijke uitspraken), maar werd iedere keer verkeerd begrepen Sorane, ik denk ook dat wij elkaar wel begrijpen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:49

Dat kan ook idd wel zo zijn

nee, nooit bij alles, maar waarom zou het niet zo kunnen zijn?
Ik heb toch een mooi voorbeeld genoemd.

Anoniem

Re: H&M: Absurde maatvoering...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:51

Maar ik denk dat ik ook wel een tweetal mooie voorbeelden heb gegeven van gevallen waarin het niet zo is.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:54

Maar er is ook niet gezegt dat het altijd zo is, alleen dat het wel een oorzaak KAN zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:55

idd freggel

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:58

Wow dat gaat hier snel op bokt zeg! Ik heb niet alles gelezen, dus ik zal maar hoofdzakelijk reageren op wat Laura in haar eerste berichtjes schrijft.

Ik ben van mening dat het veranderen van de etiketjes (36->34, 42->40) een zeer slimme, maar niet al te sympathieke zet is van de kledingindustrie.

De reden waarom die etiketjes worden veranderd is (natuuuuurlijk) om te verkoop goed te laten lopen. Mensen kopen gemakkelijker een bloesje maar 36/38 dat hun past. Dus de kledingindustrie volgt gewoon maar de gemiddelde dikte op en probeert mensen te misleiden met ze (ookal passen ze er volgens de oude normen niet in) een maatje 38 aan te smeren. Het heeft dus niet veel te maken met emapthie vanuit kledingbranche voor "dikke mensen die er niets aan kunnen doen", want empathie bestaat in de zakenwereld niet (of amper).

Een gevolg hiervan is dat in Amerika en ook bij ons helaas mensen zich gerustgesteld voelen als ze een maatje meer hebben. "oh ik pas toch nog in een maatje 42, zo erg is het niet." Nou, natuurlijk zijn er wel grote complicaties voor de gezondheid als je echt te zwaar weegt. Het kost de staat verschrikkelijk veel aan sociale zekerheid. (In amerika wellicht niet ). En natuurlijk verdienen mensen die te zwaar wegen geholpen en behandeld te worden indien nodig. Maar preventie is altijd beter, want goedkoper.

Kortom: mij gaat het niet om "wiens schuld is het dat je dik bent " (ziekte, ongezond leven, aanleg, geen geld voor gezonde voeding, geen kennis over gezonde voeding, ...noem maar op), maar wel om: geef je de mensen een ralistisch beeld van de gevolgen van zwaarlijvigheid. Sensibiliseer je de mensen voor dit probleem?

Ik denk dat de kledingindustrie onrechtstreeks (maar lekker bewust) preventieacties tegenwerkt. "Een half uur bewegen per dag? niet nodig... ik pas al jaaaaaaren in een maatje 42!"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:02

Dat geloof ik dus niet visje

Ik heb het al meerdere malen gezeg, iedereen met een maatje meer, weet dat hij eigenlijk een paar kilo's kwijt moet.
Of je dan in 36 past of in 48
je ziet echt wel wat er in het rek hangt en je ziet dan echt wel dat de mensen van nu 38 een extra klien maatje hebben.

er word bijna gedaan of dikke mensen achterlijk zijn en niet weten wat ze wegen.
dat weet je wel hoor, maakt niet uit welke maat.
Wan een maatje meer als een dunner iemand, zal het namelijk altijd blijven

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:08

Eliane schreef:
Maar ik denk wél dat enorm veel mensen eten gebruiken als ''troostmiddel' en opvulling voor verveling. Om het dan allemaal gelijk een psychische stoornis te noemen gaat misschien wat ver maar een psychisch ongezonde manier van omgang met eten is het zeker.

Ik lees net in een boek over emotionele intelligentie dat je lichaam dan zaken als boosheid, verdriet, eenzaamheid, e.d. én honger op een grote hoop gooit -> eetbuien. Dit in combinatie met het slankheidsideaal.. De kunst is dus (al dan niet met hulp) je gevoelens uiteen te rafelen en los te koppelen van dat hongergevoel.

Haagsemeid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:12

Ik word er vaak ook goed van en in maat XS hebben de meeste winkels ook niets!
Het meeste wordt in L en XL gekocht

visje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:15

runningkawa schreef:
Dat geloof ik dus niet visje

Ik heb het al meerdere malen gezeg, iedereen met een maatje meer, weet dat hij eigenlijk een paar kilo's kwijt moet.
Of je dan in 36 past of in 48
je ziet echt wel wat er in het rek hangt en je ziet dan echt wel dat de mensen van nu 38 een extra klien maatje hebben.

er word bijna gedaan of dikke mensen achterlijk zijn en niet weten wat ze wegen.
dat weet je wel hoor, maakt niet uit welke maat.
Wan een maatje meer als een dunner iemand, zal het namelijk altijd blijven

Ik begrijp niet goed wat je niet gelooft. Dat het een commerciële zet is van de kledingindustrie?
Reken maar dat achter dit soort fenomenen een paar verstandige arbeidspsychologen (marketing) zitten.

Jammer dat de klinische psychologen (waartoe ik mezelf voor de gemakkelijkheid even reken) vaak de brokken weer moeten lijmen.

Het is niet moeilijk te verklaren dat mensen wel geholpen worden in het aanvaarden van hun overgewicht als de maatjes plots groter worden. Mensen worden graag gerustgesteld. Mensen ontkennen graag dat ze gezond bezig zijn. En als het hen niet overtuigt van het feit dat ze overgewicht hebben, dan zal het wel onbewust meespelen in hun beslissing om er al of niet iets aan te doen.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:19

Jaaa laten twee pagina's doordrammen om je gelijk te krijgen!!

Er staat dat overgewicht OOK een psycische ziekte is, OOK!
Begrijpend lezen is een heel mooi vak
'OOK' is een signaalwoord voor een opsomming, dus in die opsomming zouden best weleens meerdere oorzaken kunnen worden genoemd En dat heeft wendyK ook gedaan!

@ Ingeborg, afgelopen 2 jaar zat ik een 'behoorlijke dip' om het maar even zacht uit te drukken en ik heb alleen maar gegeten! 5 kilo erbij! Maar het kon me omdat moment niets schelen en als ik weer eens verdrietig was greep ik weer naar het eten. Rollen chocolade koekjes en alles is er doorheen gegaan! Geloof me, iedereen gaat anders met verdriet om, de een gaat juist veel minder eten de ander juist veel meer. En natuurlijk zijn er mensen waarbij er qua eetgedrag niets verandert Maar in die periode heb ik echt héél véél gegeten!

SuusJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:27

@ Visje, Psychologisch effect heeft het zeker! En er wordt veel voor ons bedacht dan wij denken ! Het zou goed kunnen dat arbeidspsychologen dit bedacht hebben om te zorgen dat mensen sneller en meer gaan kleding gaan kopen!

Wie zegt nou niet leven 'Goh ik paste eindelijk weer eens maatje 38' in plaats van 'Goh ik paste maat 42 niet eens meer'.

Wel handig dat de psychologen elkaar van werk voorzien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:28

visje schreef:
Het is niet moeilijk te verklaren dat mensen wel geholpen worden in het aanvaarden van hun overgewicht als de maatjes plots groter worden. Mensen worden graag gerustgesteld. Mensen ontkennen graag dat ze gezond bezig zijn. En als het hen niet overtuigt van het feit dat ze overgewicht hebben, dan zal het wel onbewust meespelen in hun beslissing om er al of niet iets aan te doen.

Bullshit, welke maat er ook in het kledingstuk staat, het plaatje in de spiegel liegt er niet om.
En uiteindelijk kijk je daarnaar niet naar een labeltje!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:52

Juist Faye
dat denk ik ook

Als je een foto ziet, als je je spiegelbeeld ziet
Denk maar niet dat je dan weet of dat maat 42 of 46 is in dat labeltje
je ziet je te dikke kont, of je ergert je aan je te dikke buik, of waar het dan ook zit.
daar maakt dat labeltje geen drol mee uit.

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 20:52

runningkawa schreef:
Juist Faye
dat denk ik ook

Als je een foto ziet, als je je spiegelbeeld ziet
Denk maar niet dat je dan weet of dat maat 42 of 46 is in dat labeltje
je ziet je te dikke kont, of je ergert je aan je te dikke buik, of waar het dan ook zit.
daar maakt dat labeltje geen drol mee uit.

Mhhh, ben het niet met je eens. Als je de kilootjes er over de jaren bijeet, en jezelf elke dag in de spiegel ziet, zie je niet zo snel verschil hoor! Heb ik zelf ervaren, wat ik al postte; ik heb er zo tot maatje 44 aangegeten, en in de spiegel zag ik het verschil 40/42/44 al niet meer. Toen ik ineens nieuwe broeken moest kopen ging er toch even een belletje rinkelen.... Andersom geldt trouwens ook, ik heb dagen dat ik in de spiegel geen verschil zie, maar qua meting of kleding wel.
Heeft puur temaken met het feit dat het soms zo langzaam gaat en je jezelf elke dag ziet, dat het geen grote verschillen zijn die je waarneemt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:53

kijk ik mezelf toch anders aan dan jij..

ennuh, de meeste mensen hebben een weegschaal...

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 20:58

In mijn omgeving hebben de meeste mensen maatje 42+ geen weegschaal meer. Of staan ze er nooit op Dan is een broek toch wel een handige maatstaf

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:59

tuurlijk Laura...
raar in mijn omgeving wel
Maar misschien durven ze het tegen jou niet te zeggen?

want bij 42 ben je al echt een olifant

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 21:17

Kawa, je mag je smileys bij je houden. Want je leest dingen die er niet eens staan, en ik ben niet gediend van je plakkertjes. Als jij vind dat mensen maatje 42+ een olifant zijn, go ahead, maar leg mij geen woorden in mijn mond die ik nooit gesproken heb. Ik heb twee vriendinnetjes die maatje 44 hebben, en die al jaren niet meer op de weegschaal staan, of er inderdaad niet een meer hebben.

Maar als ik dat vertel, denk ik dus meteen dat alle mensen olifanten zijn? Kromme redeneringen heb je. Misschien moet je je frustraties eens niet op mij spiegelen...

En WEER (het is toch belachelijk dat ik dit moet benadrukken) ik heb er geen problemen mee dat die meiden maatje 44 hebben, van mij hoeven ze de weegschaal niet op, als ze er geen hebben maakt het me ook niet uit en ik houd even veel van ze maatje 36 of 44. Dit is ter illustratie van het feit dat er dus wel mensen zijn die zichzelf niet wegen en langzaamaan aangekomen zijn, waarbij maatvoering meegroeit)
Laatst bijgewerkt door Laura op 25-11-05 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:21

Denk dat he vriendinnetjes wat bang zijn om te zeggen wat ze wegen en dat lijkt me niet zo raar omdat jij er zo op gefocust bent

Ik lees idd tussen de regels door (is het eigenlijk wel tussen de regels door, sommige dingen staan er gewoon) , krijg heel vieze bijsmaak van sommige berichten.
en jij zei x pagina's terug pb's te krijgen, nou ik ook
met mensen die jou zinnen hetzelfde opvatten als ik

dus ben niet de enige, die jou berichten zeer denigrerend over vind komen naar alles en iedereen met 42 en meer

Gerbenfroh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:21

Huh, hier puilt de H&M uit van maatje 34 tot hele grote maten, maar van de maten 34,36,38 zijn er altijd ontzettend veel!