Stierenvechten Niet Zielig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is Stierenvechten zielig?

Ja
379 (92%)
Nee
18 (4%)
Geen Mening
12 (2%)

Totaal aantal stemmen: 409

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:37

Buitenzorg schreef:
Zie je wel, ben ik toch niet de enige Knipoog
Volgens de TS is het doden van paarden voor de lol niet relevant in dit topic Verward Want dat is nl heeeeeeel iets anders Schijnheilig

Misschien omdat als een gek een paard voor de lol doodsteekt, hij er maar in zijn eentje lol van heeft, en met t stierenvechten meerdere mensen lol hebben?

Frusty

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:47

dus eigenlijk zijn die stierenvecht mensjes gewoon heel sociaal

Rolleyes

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:52

Ja daar lijkt t op.........

Huilen

Ik HAAT dierenleed.........

Hoe kan iemand daar nu lol in hebben?
ZEKER om t aan te zien?

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:08

Natasha schreef:
Ja daar lijkt t op.........

Huilen

Ik HAAT dierenleed.........

Hoe kan iemand daar nu lol in hebben?
ZEKER om t aan te zien?

Sommige mensen vinden gewoon leuk om te zien hoe dier word vermoord.
Ze vinden het grappig om te zien hoe de dieren de dood worden in gejaagd.
Ik weet ook niet waar ze lol in zien, vind maar dierenmishandeling.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 00:21

Gatver vind dit afschuwelijk. Boos! Wat zou je er van vinden als ik op een koe ga zitten en ff in je paard een paar speren gooien. en dan kan die weer ff opknappen en dan lekker slachten, maar hij heeft het goed gehad, want is opgegroeid in een kuppen. (mis de smiley met een tikkende vinger op het voorhoofd. Schijnheilig )

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 09:30

Mijn god... hoe kan iemand zo'n ontzettend groot bord voor z'n kop hebben om nog steeds te beweren dat die stieren beter af zijn dan vlees -of melkvee in Nederland...

@ TS: dan ben jij zeker nog nooit bij een melkveehouder in de stal geweest om te zien hoe een ligbox-stal eruit ziet... ok... helemaal optimaal is het niet (o.a. te gladde vloeren) maar voor de rest kan ik niets bedenken wat negatief kan zijn voor die dieren. Ze kunnen volkomen hun natuurlijke gedrag uitoefenen (voornamelijk vreten en herkauwen Knipoog ) en wanneer ze in tijdens het grootste gedeelte van het jaar naar buiten gaan dan hebben ze lekker de ruimte. Wist je trouwens dat wanneer melkkoeien de keuze hebben tussen hun stal of het weiland een deel van de koeien liever binnen blijven (zeker wanneer het stalklimaat goed is)? Dus wat is daar nou zielig aan als ze er zelf voor kiezen? Wanneer een dier niet productief genoeg meer is (niet genoeg melk meer geeft) dan wordt het dier op een diervriendelijke manier afgemaakt en dat kunnen we van de stier in portugal niet zeggen Knipoog In sommige gevallen houdt de boer de koe aan omdat hij voor erg goed nageslacht zorgt. En kom me nou niet aan met 'ik eet biologisch vlees en drink biologische melk' want die vlieger gaat jammer genoeg niet op. Er zijn namelijk zo ontzettend veel voedingsmiddelen waarin melkproducten verwerkt zijn die afkomstig zijn van intensief gehouden melkvee waarvan de gewone consument geen weet heeft dat het uberhaupt in dat voedingsmiddel zit Knipoog Maar goed.... ik draaf door Haha! en ga vreeeeeeeeeeeeeeselijk oftopic Schijnheilig

En als je aan wilt komen met de kistkalveren in de rest van Europa... laat ik je uit die droom helpen. Vanaf 2007 is het in de gehele Europese Unie verboden om kistkalveren te houden (zie: http://www.petersfarm.com/NL/57/48.asp ). Aardig detail over hoe snel deze ontwikkeling van kistkalveren naar groepshuisvesting heeft plaatsgevonden: toen ik in 1998 begon met mijn studie aan de Landbouwuniversiteit in Wagening kwam voor het eerst de term 'peters Farm'-kalveren (groepshuisvesting) opzetten omdat toen de maatschappij begon te roepen dat het anders moest met de kistkalveren. Tot die tijd werden kalveren in kisten gehouden. Binnen 6 jaar na 1998 wordt het door de Europese Unie gesteld om kalveren in groepen te houden. Het is prijzenswaardig te noemen dat deze ontwikkeling in zo'n korte tijd heeft kunnen plaatsvinden en getuigt in mijn ogen van de positieve ontwikkeling van de mens. De term 'kistkalveren' bestaat pas een jaar of 40. Voor die tijd werden de kalveren gewoon extensief gehouden (als er al kalfsvlees gegeten werd in die tijd Knipoog ). Binnen 40 jaar is deze 'cultuur' van het behandelen van dieren dus uitgestorven puur door de ontwikkeling van de mensheid en getuigt van beschaving. Het stierenvechten in Portugal en Spanje bestaat al sinds de middel-eeuwen en beslaat zo'n 1000 jaar en nog steeds vindt het plaats. Het feit dat er na 1000 jaar nog steeds geen omslag heeft plaatsgevonden vind ik wel zo'n slechte ontwikkeling. Het feit dat er geen ontwikkeling heeft plaatsgevonden betekent IMO dat men daar op het Iberische schiereiland wat respect voor dieren betreft nog steeds zwaar onderontwikkeld is.

I rest my case Tong uitsteken

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:12

Verschrikkelijk, die foto van dat paard Dat is vast niet goed afgelopen Ik HAAT dierenleed, maakt niet uit waar het gebeurd. BAH BAH BAH

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:16

Wat de TS lukt met 1 topic probeer ik al 4 jaar lang Haha! Knipoog

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:46

Ik zie stierenvechten niet anders dan ziekelijk 'vermaak' Scheve mond

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:34

Maarten, ik ben het helemaal met je eens!

Stierenvechten is nutteloos, het is barbaars en stamt idd uit de middeleeuwen.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:03

Ten eerste is er een verschil tussen Spaans en Portugees stierenvechten, maar dat ter zijde.
Ten tweede, om eens over na te denken: hier in Nederland fokken en houden we onder vreselijke omstandigheden dieren voor consumptie. Die beesten hebben een rotleven. Het enige "positieve" is dat ze snel en pijnloos uit hun lijden verlost worden.
In Spanje fokken ze stieren, die een heerlijk leven hebben. Ze staan buiten in enorme weilanden, worden echt de eerste zoveel jaar van hun perfect verzorgd en gevoerd, allemaal om er voor te zorgen dat ze zo mooi, gezond en krachtig mogelijk uitgroeien. Het enige negatieve is, dat ze op een hele akelige manier doodgemarteld worden, wat misschien een uur duurt.
Wat is nou erger? Je hele leven lijden en snel doodgaan of een prachtig leven hebben en een langzame en pijnlijke dood? Ik weet het niet...
(overigens heb ik verschillende mensen horen vertellen dat de stier als eerste een haak in de nek krijgt, waarbij verschillende zenuwen worden doorgesneden zodat ze minder pijn voelen. Of het waar is?)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:12

ik vind het echt verschrikkelijk, aangezien mijn vader ook in portugal is geboren vind ik dit geen cultuur, vind het gewoon puur mishandeling en leed, zal is bij die mensen wat speren in hun rug gooien

Heel erg gewoon. ook al groeien ze op in een kudde en hebben daar een waardig leven stel je maar is voor dat jij zon stier was, zal je zo aan je einde willen komen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:15

SuperPepeijn schreef:
makkelijk praten vanaf je luie stoel terwijl de cv ketel achter je kont pruttelt. ik vraag me dan weer af welk produktieproces geen dierenleed kent.

Heb je hem weer!

Ik praat het niet goed, maar hier gebeurt zoiets meestal nog t.b.v. de economie en niet uit de kwaadwillendheid van de mens, die zich verlustigt aan dierenleed. Dat gaat TOCH nog wel een paar treedjes verder. En zelfs in de bioindustrie zijn er nog een paar wetten t.a.v. het houden van de dieren, om de ellende toch nog iets te beperken. (niet dat ik bioindustrie goed praat).
Maar we hebben het hier niet over de produktie. Het gaat hier over stierengevechten. Het produktieproces is al veelbesproken en OOK veroordeeld in andere topics die o.a. over vegetariers gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:18

zover ik weet is ook de vraag van de ts of stierenvechten zielig is,niet of het zielig is hoe hier de koeien en kalfjes gehouden worden
en dan nog 1x..
kistkalveren zijn verboden,de dieren zijn inmiddels gegroepshuisvestigd,we hebben hier een stierenboer in de buurt,zal ik er eens vragen of we er op exursie mogen???????mss dat iedereen die niet eens weet waar ze het over hebben dan hun mening iets bij kunnen stellen...

ze staan in grote ruime stallen met meerdere dieren,en worden geslacht op hun 2de levensjaar,zonder speren....

doe mij maar zo'n leven en een snelle dood als verzuipen in mij eigen bloed!!!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:01

kimmie261"]
zover ik weet is ook de vraag van de ts of stierenvechten zielig is,
[/quote]

[quote="pferdtje schreef:
Ik vind stierenvechten in Portugal een stukje cultuur dat wat mij betreft niet verloren mag gaan.

Bovenstaande quote lijkt me geen vraag, maar eerder een stellingname. Waarvan de TS (als ze na zou kunnen denken) vooraf kan weten dat dit een heftige reactie geeft. Aangezien iemand die voor de lol een dier verwondt hier de hemel ingeprezen wordt door de TS omdat het cultuur is en dus mag? Verward

Mutselfluts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:22

Hier Melissa heb ik wat voor jouw, om misschien van te leren en niet zo eigewijs te doen!!!! SUCCES Knipoog

Stierenvechten

Het eigenlijke stierengevecht

Stierenvechten is dierenmishandeling. De stier wordt twintig minuten lang gemarteld en sterft een gruwelijke dood. De martelingen beginnen al een dag voor hij de arena ingaat. De volgende vormen van mishandeling (waarvan een deel illegaal) komen voor:

de stier krijgt zeer zout water te drinken, waardoor diarree hem verzwakt;
de horens worden tot op de zenuw afgevijld om de coördinatie te bemoeilijken (zeer pijnlijk!)
de ogen worden ingesmeerd met prikkende glycerine
de stier krijgt drugs ingespoten om rustig te worden
is hij al te rustig, dan krijgt hij elektrische schokken op de testikels toegediend
de stier wordt hard op de nieren geslagen (met zandzakken, omdat die geen littekens achterlaten)

http://www.animalsvoice.com/HOUSE/archi ... fight6.jpg
Verstop u maar, ja...

De uren voor het gevecht brengt de stier door in een hok met een schuine bodem. Hij is van nature geneigd om te blijven opkrabbelen tot hij horizontaal staat, maar in dit hok lukt dat nooit. De stier raakt daardoor voor het gevecht al uitgeput. Als het gevecht aangebroken is, wordt de stier vanuit het donkere hok plotseling in de zonovergoten arena met schreeuwend publiek losgelaten. Op dat moment is het dier al totaal ontredderd. Het heeft geen idee wat hem te wachten staat...

Dan wordt hij aangevallen door een ruiter die met een lans zijn schouder- en nekspieren doorboort. De lans gaat een eind de stierennek in, tot aan een dwarsstangetje. De ruiter gaat vanaf het paard met zijn volle gewicht op de lans hangen, en draait deze rond in de stierennek, om zoveel mogelijk spierweefsel te beschadigen.

http://www.animalsvoice.com/HOUSE/archi ... ight34.jpg

Even later komen de 'banderilleros', mannen die versierde stokken met vlijmscherpe stalen weerhaken in zijn rug steken (zie foto). De stier lijdt bij dit alles vreselijke pijn, en verliest veel bloed.

Pas dan doet de stierenvechter, de torero (zie foto), zijn intrede. Hij treitert de stier een tijd door hem te misleiden met zijn cape. De banderilla's hangen nog steeds in de rug van de stier. Bij elke beweging dringen ze dieper in het vlees.

Aan het eind van de strijd is het de bedoeling dat de stier door het zwaard van de matador in het hart wordt getroffen, maar dat lukt vaak niet. In veel gevallen worden de longen geraakt in plaats van het hart. De stier voert dan een lange doodsstrijd, waarbij hij langzaam stikt in zijn eigen bloed. Als de stier door zijn poten is gezakt, worden zijn ruggenmergszenuwen met een dolk doorgesneden.

http://www.animalsvoice.com/HOUSE/archi ... ight35.jpg

Een stier die nog niet helemaal dood is, wordt op dit moment pas definitief afgemaakt. Hij is dan slechts 4 of 5 jaar oud geworden. Op een middag of avond stierenvechten gaan er 6 stieren doorheen. De gedode stieren worden afgevoerd en geslacht.

In Europa zijn er drie landen waar stierengevechten gehouden worden: Portugal, Spanje en Frankrijk.

http://www.animalsvoice.com/HOUSE/archi ... ight48.jpg

En niet alleen de stieren zijn de slachtoffers...

Spanje
Het stierenvechten wordt het meest beoefend in Spanje. Jaarlijks worden daar 35.000 stieren slachtoffer van de gevechten. Er zijn enorme fokkerijen waar de vechtstieren gefokt worden. Alleen een kleine selectie is geschikt voor het gevecht. Minder geschikte stieren worden gebruikt in de honderden fiësta's die overal in Spanje worden gehouden. Voorstanders van het stierengevecht wijzen vaak op het feit dat het bij de Spaanse cultuur zou horen. Ook in Spanje echter is er een grote tegenbeweging die vindt dat dierenmishandeling geen cultuur is. Het bestaat wel al lang, maar beschaving is juist het achter je laten van gebruiken die niet meer van deze tijd zijn. Stel je voor dat we in heel Europa nog gevangenen voor de leeuwen gooiden en alternatieve genezers verbrandden als heks!

Frankrijk
Maar weinig mensen weten dat ook in Zuid-Frankrijk volop stierengevechten worden gehouden. Deze vinden plaats in maar liefst 40 steden, verspreid over heel Zuid-Frankrijk. Enkele voorbeelden zijn: Nîmes, Béziers, Bayonne, Arles en Bordeaux. Per jaar houdt Frankrijk rond de 100 stierengevechten, waarin 600 stieren worden gedood. De stieren worden vrijwel allemaal uit Spanje geïmporteerd. De stierenvechters komen uit alle stierenvechtlanden. Het stierenvechtbolwerk van Frankrijk is de stad Nîmes. In die stad is ook de Franse stierenvechtersopleiding gevestigd. Kinderen 'studeren' daar van 12 tot 17 jaar. Het eerste stierengevecht in Frankrijk werd gehouden in Bayonne in 1701. In 1850 besloot de Franse regering het stierenvechten te verbieden, maar er kwam veel verzet van de Zuid-Franse steden. De regering krabbelde terug en besloot dat gemeentebesturen over het al dan niet toestaan van stierengevechten mochten beslissen. In 1993 werd voor het laatst onderzocht hoe de Fransen over het stierenvechten denken. Toen bleek 83% tegen stierenvechten en voor afschaffing ervan.

Portugal
Ook in Portugal worden stierengevechten gehouden. Een verschil is dat de stier er niet in de arena wordt gedood. Sinds 1928 is dit namelijk verboden. In de praktijk maakt dat echter weinig uit. De stier moet immers toch het hele gevecht doorstaan, en daarna, buiten de arena, wordt hij alsnog afgemaakt. Het enige verschil is dat het publiek dat niet meer ziet. Een uitzondering vormt het grensplaatsje Barrancos, waar men het verbod negeert. Dit wordt oogluikend toegestaan door de hogere autoriteiten, wat elk jaar weer de woede van dierenbeschermers opwekt.

http://www.animalsvoice.com/HOUSE/archi ... fight4.jpg

Hoe kan men de strijd tegen het stierenvechten steunen?

Ga nooit naar een stierengevecht, ook niet voor een keer.

BRONNEN: http://www.animalsvoice.com/, COMITE ANTI STIERENVECHTEN (http://www.stieren.net/)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:12

Ongelofelijk dat iemand zich zo achter traditie kan verschuilen... en ja natuurlijk krijg je een mooi verhaal te horen als je het daar hoort, ze zullen wel gek zijn zeg..
Maar er zijn in deze wereld heel veel tradities en veel ervan horen gewoon niet meer thuis in deze tijd, zoals de kop van de gans aftrekken als je in galop eronder door rijdt..
de Dansende beren, de honden die met beren moeten vechten.. allemaal tradities die gepaard gaan met enorm dierenleed ter vermaking van de mens, en op het moment dat je echt kan zeggen dat je dat niet erg vind ben je in mijn ogen alles behalve een dierenliefhebber!

Aragorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:16

Ik denk dat t verhaal van Mutselfluts toch wel zo duidelijk is dat dit gewoon niet kan!!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:07

Aragorn schreef:
Ik denk dat t verhaal van Mutselfluts toch wel zo duidelijk is dat dit gewoon niet kan!!

Heel duidelijk inderdaad!

Waar haal je die info zo snel allemaal vandaan Denise?

Mutselfluts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:06

HaHa Haha! Haha! Haha!

Tja.... gewoon door het vervelen op je werk, ga je snuffelen op google.
Dus daar tik je stierengevecht Portugal in en daar staat heel veel informatie over het mishandeling van die stieren!!!

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:00

ik weet niet of hier in dit topic dit al eerder aan bod is gekomen:
ik heb ooit ergens meegekregen dat de stier ook een slecht teken is in hun cultuur en dat ze daarom gedood worden...
ik weet niet of dit waar is.. want veel mensen zeggen hier dat de stieren heel veel waard zijn.. dus ik denk van niet.
weten meer mensen hier meer over?
en ik vind het belachelijk! cultuur of geen cultuur! waar je ook in gelooft... ik vind het niet kunnen.
maar dat is MIJN MENING!!! (ik denk dat er wel meer mensen mee eens zijn...)

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:30

Oke, ik wil toch even iets kwijt en daarna hou ik op, want ik ga hier niet wéér over in discussie.
Ten eerste: de stieren worden wel degelijk meteen gedood, dus niet eerst herstellen en dan worden ze geslacht. Het oor is namelijk voor de stierenvechter en daar wordt vaak nog een ererondje mee gelopen ook. Het dode stier laten ze vaak ook nog zien. Als bewijs. Gruwelijk, i know, maar het is wel zo. Heb namelijk Spaans vrienden en heb ook een tijdje in Spanje gewoond. Zij hebben mij precies uitgelegd hoe het in zijn werk gaat.
Ten tweede: soms worden de stembanden van de paarden ook doorgesneden zodat ze niet kunnengillen van angst of als een stier ze raakt. Vind ik gruwelijk, laat het gevecht als dat toch al moet plaatsvinden tussen mens en stier gaan en betrek er geen paarden bij. Wat hierboven gezegd is klopt ook niet dat de stier een slecht teken is en ze daarom gedood worden. Stierenvechten gaat namelijk om trots en macht.
Ik zeg niet of ik er tegen ben of dat ik er niet tegen ben. ik weet het namelijk niet, aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Ben namelijk bijna Spaans, als ik dat zo kan noemen, maar wel met 'nederlandse' ideeën opgegroeid. Kan dus niet zeggen of ik er helemaal voor of tegen ben.
Zal er ook verder niet op in gaan.
Laatst bijgewerkt door DominiqueDG op 14-12-04 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:37

duidelijk verhaal mutselfluts !.....................triest........... Verdrietig

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:42

Laika schreef:
Jammer.............blijkbaar ben je al net zo ziek als die Portugezen.
Walgelijk!! Cultuur of niet, het is en blijft walgelijk.

Kijk en dát doen we nou allemaal: alle mensen over 1 kam scheren. Niet alle portugezen/spanjaarden houden hiervan hoor. De meeste zijn zelfs tegen. Vind het een beetje een verkeerde uitspraak van je.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:00

Ik ga er toch wéér over door. De stieren worden idd eerst een aantal uur in een donkere stal gehouden voordat ze de arena in gaan, zodat ze verblind worden door het licht. Ook hoorde ik dat ze de stieren soms versuffen, watn anders kunnen de matadors het gevecht niet aan en zullen ze op de horens worden genomen. Laf trouwens hoor, laat dan ook zien dat je kl*ten hebt en niet eerst zo'n arm beest nog versuffen ook. Ik praat het stierenvechten niet goed, gruwelijk is het en ben ook blij als er weer iemand goed op de horens wordt genomen.
Over die trainingen... ik denk dat er op elke stierenstal anders mee wordt omgegegaan. Op de ene stal word het ene stier slecht en ruw behandeld en op de andere stal krijgen ze een superverzorging. Maargoed, dat is hier in Nl ook het geval. Ken namelijk veel boeren die ook niet echt bepaald vriendelijk met hun beesten omgaan.
Weet even niet wat ik hier meer op moet zeggen, ik zal wel weer op een andere reactie reageren. Dit topic kan denk ik nog wel 1000 bladzijdes doorgaan.