Ten einde raad. Problemen thuis *Help*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:55

Ik zou dus echt niet mee gaan met iemand die lid is van zo'n "sekte", ookal zou het m'n vader zijn. Die mensen zijn half gehersenspoeld en deinzen nergens voor terug.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:57

Ik heb absoluut geen fijn gevoel bij dat Brazillie verhaal. Wat maakt het uit of hij iets op papier zet of niet? Naar mijn idee maar heel weinig. Het is te dwingend. Het MOET per se Brazillie zijn (terwijl je ook in de achtertuin nader tot elkaar kunt komen) en het MOET per se nu (welke vader wil dat z'n dochter examens laat schieten voor een vakantie?) en dat allemaal na dat verhaal dat je weg moest en maar naar Brazillie moest.

Ik hoop dat we met z'n alle wat paranoide denken, maar ik raad je toch sterk af om mee te gaan. Dat onderbuikgevoel heb je niet voor niets. Dat is je intuitie die je zegt dat er iets niet klopt, en luister daar alsjeblieft naar. Ik zou in jou situatie ook heel graag m'n vader willen vertrouwen, maar ergens klopt de situatie gewoon niet, dat weet je zelf ook denk ik.

Als je daar eenmaal zit en je word ergens gedumpt of weet ik wat, kan je helemaal niets. Gebeurt hetzelfde in Nederland dan heb je 100x meer kans om iemand te alarmeren, je op te laten halen, hulp in te schakelen of zelf weg te komen.

Ik denk dat het per se naar Brazillie moet, ook al wil hij echt nader tot je komen, omdat je daar afhankelijk ben. In Nederland kan hij je nooit in de positie krijgen dat hij echt op je in kan werken, want als het uit de hand loopt kan je weg. Daar niet...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:20

OK dan!

En je kan nog zo vaak op vakantie gaan met je vader, maar dit is niet het goede moment, hij heeft je vertrouwen geschaad en dat komt niet zomaar terug. Als hij echt wil en er komen betere tijden, kun je nog 1000x op vakantie gaan. Maar waarom nu? Ik zou het echt niet doen...Maar ik snap dat je twijfeld, het is en blijft toch je vader...maar toch zeg ik, niet doen, nu niet....

christiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:33

ArwenLune schreef:
Ik heb absoluut geen fijn gevoel bij dat Brazillie verhaal. Wat maakt het uit of hij iets op papier zet of niet? Naar mijn idee maar heel weinig. Het is te dwingend. Het MOET per se Brazillie zijn (terwijl je ook in de achtertuin nader tot elkaar kunt komen) en het MOET per se nu (welke vader wil dat z'n dochter examens laat schieten voor een vakantie?) en dat allemaal na dat verhaal dat je weg moest en maar naar Brazillie moest.

Ik hoop dat we met z'n alle wat paranoide denken, maar ik raad je toch sterk af om mee te gaan. Dat onderbuikgevoel heb je niet voor niets. Dat is je intuitie die je zegt dat er iets niet klopt, en luister daar alsjeblieft naar. Ik zou in jou situatie ook heel graag m'n vader willen vertrouwen, maar ergens klopt de situatie gewoon niet, dat weet je zelf ook denk ik.

Als je daar eenmaal zit en je word ergens gedumpt of weet ik wat, kan je helemaal niets. Gebeurt hetzelfde in Nederland dan heb je 100x meer kans om iemand te alarmeren, je op te laten halen, hulp in te schakelen of zelf weg te komen.

Ik denk dat het per se naar Brazillie moet, ook al wil hij echt nader tot je komen, omdat je daar afhankelijk ben. In Nederland kan hij je nooit in de positie krijgen dat hij echt op je in kan werken, want als het uit de hand loopt kan je weg. Daar niet...

Ik kan er niet veel meer aan toevoegen..., ik ben het helemaal met Arwenlune eens!
je hebt al eerder in dit topic gezecht dat je er zeker van bent dat ie je niet achterlaat,
maar hij zou ook andere dingen kunnen doen waardoor het een vreselijke vakantie wordt.... Scheve mond

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:46

Hoe erg ik het ook vind dat ik dit moet zeggen, hou er ook rekening mee dat je vader misschien wat redelijker tegen je doet, en je vertrouwen probeert te wekken met dat zwart op wit zetten, om je om de tuin te leiden en om je wantrouwen en voorzichtigheid af te zwakken...

Natuurlijk geloof je graag dat hij echt redelijk is en echt rekening houdt met jouw gevoelens, en misschien!! is dat ook zo, maar misschien ook niet... En da's een reëel risico meid.

Dat wij hier met zn allen pokkeongerust gaan zijn als jij met hem naar Brazilië vertrekt, dat maakt eigenlijk geen bal uit, je moet beslissen op basis van wat jij voelt en denkt, en niet op wat wij zeggen dat je moet doen. Maar je moet wel alle risico's ten volle inschatten.

En zoals al eerder gezegd: zo'n papier is NIETS waard, dat is gewoon een zoethoudertje zodat jij maar zou toestemmen...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:52

Jeetje wat een verhaal...

Ga alsjeblieft weg daar, ik vind het een doodseng verhaal.

Kijk eens op http://www1.tip.nl/~t961736/sekte.htm daar staat precies wat een sekte is.. komt akelig overeen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:09

Ik ben maar even opnieuw een boek door gaan lezen dat gaat over hoe sektes opereren.
Kort samengevat komt het hier op neer :

Dat je vader zich zo anders gedraagd komt omdat zijn eigen persoonlijkheid door de sekte is verdrongen voor een nieuwe (sekte-) identiteit. Waar jij op dit moment mee probeert te redeneren en te onderhandelen is een sekte-identiteit. Deze identiteit wordt geheel door de sekte gestuurd en gecontroleerd, m.a.w. je vader is inderdaad je vader niet meer.

Ik begrijp dat je banger bent voor het onbekende (dus weggaan) dan blijven, maar je zal dus toch echt de sprong in het diepe moeten nemen. Het alternatief is weliswaar bekend (tenminste daar ga je vanuit), maar het kost je wel je geluk en je mentale/fysieke gezondheid.

Sterkte

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:54

Mss een beetj een botte vraag hoor en wil je vader helemaal niet afvallen of je rot laten voelen, maar mss kan je eens nagaan of er ook een omnicum in Brazillie zit, of aanhangers daarvan?

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 20:56

Me vader wilt daar graag heen omdat hij zegt dat het ons helpt. Je ziet daar het leven op een andere manier ofzo weet niet Verward Maar we overnachten dan in een huis waar hij eerst ook al verbleef (2 en half jaar terug toen zat die er nog niet bij).
Pfff ik weet het echt niet hoor Scheve mond

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:00

JIJ hoeft het leven helemaal niet op een andere manier te zien, JIJ hoeft helemaal niet tot rust te komen, JIJ hoeft niet geholpen te worden op de manier die hij bedoelt, JIJ leidt gewoon je leven zoals je dat altijd gedaan hebt, zoals je je er altijd goed bij gevoeld hebt, en de enige die dat opeens als "slecht" bestempeld, is hij. En het is niet omdat hij dat zo bestempeld, dat het ook zo is.

Het enige waarvan je waarschijnlijk tot rust moet komen, is van zijn gedoe en van hem die jou altijd afbreekt en al je zekerheden wegneemt. Daarvan tot rust komen gaat niet bepaald lukken samen met hem in Brazilië...

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 21:05

Ik weet het niet..
Hij zegt dat het echt gewoon vakantie is en de manier waarop geloof ik hem eigenlijk wel. En als het niet zo is heb ik zoiets dan weet ik dat wel voor de volgende keer.. Als ik me nu van me beste kant laat zien misschien pakt dat wel goed uit? Opzich is er even tussen uit geen slecht idee alleen zover weg vind ik wat minder maar ja..
Ik heb trouwens geen examens nu zit in 4 HAVO maar als ik terug kom heb ik die week erna proefwerkweek maar dat kan ik hebben opzich..

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:15

Jamy schreef:
Ik weet het niet..

Dat begrijp ik. Want ik denk dat je hem eigenlijk heel erg graag wilt geloven en wilt vertrouwen. Dat is ook logisch. Ergens blijf je hopen dat het vanaf nu goed gaat, dat je overdreven gereageert hebt en dat het leven weer normaal gaat worden.

Helemaal naar je vader toe kan ik dat zó goed begrijpen!

Citaat:
Hij zegt dat het echt gewoon vakantie is en de manier waarop geloof ik hem eigenlijk wel. En als het niet zo is heb ik zoiets dan weet ik dat wel voor de volgende keer.. Als ik me nu van me beste kant laat zien misschien pakt dat wel goed uit?

Meis, bedenk even dit - het maakt volgens mij geen bal uit van welke kant jij je laat zijn. Jij bent namelijk niet hetgene wat fout zit in de situatie!

Ik ben het helemaal met Leentje eens.

En het probleem van 'als het niet gewoon vakantie is' is dat je het risico loopt om daar ergens in de rimboe te belanden. Zonder dat je de taal kent, geld hebt, of ook maar iets kan beginnen. Dat klinkt extreem, maar die uitspraak dat jij maar een paar maanden naar Brazillie moest zodat hij jou 'negatieve energie' niet om zich heen heeft zit mij echt absoluut niet lekker.

Jij bent gewoon een tiener en dan heb je wel eens mot met je ouders. Ik vind het heel kwalijk dat hij je probeert te 'kneden' door je dat soort dingen te vertellen. Jij mag zijn wie je bent. Inclusief minder mooie kanten. Jij moet niet op je tenen hoeven lopen voor de liefde van je vader!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:17

Kan je dan niet een die paar weken naar iets veel dichterbij komen? Kom desnoods naar België, daar kan je altijd nog hulp inroepen(geen taalproblemen en cultuurproblemen), maar het is toch nog buitenland. Aangezien je geen examens hebt, begrijp ik goed dat je wel dan hem een kans wil geven en mee wil gaan, maar Brazilië is zo ver weg, daar is er niemand die je kan helpen als je in de problemen gaat.

In ieder geval veel succes gewenst, welke beslissing je ook neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:19

Ik heb het idee dat hij je al aardig aan het beïnvloeden is.Hoeveel keer heb je al gedacht dat het wel beter zal gaan?
Pas maar op dat je je zelf niet verliest.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 21:28

Ik denk dat ik het doe. Misschien is het best wel leuk en anders 10 dagen overleef ik wel. Ik denk niet dat daar iets is van die sekte. We gaan gewoon heen waar hij eerst ook heen was en waar mijn oom zit. En gewoon leuke dingen doen zegt die. En als die daar weer op me gaat proberen in te praten enzo dan weet ik dat voor de volgende keer en dan is het gewoon klaar. Hij kan me toch niet achterlaten mensen hier zullen wel zeggen waar ik blijf en nemen toch wel contact op.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 21:30

Tessebes schreef:
Ik zou dus echt niet mee gaan met iemand die lid is van zo'n "sekte", ookal zou het m'n vader zijn. Die mensen zijn half gehersenspoeld en deinzen nergens voor terug.

Ik zei ook al ik zou dit en dat doen als mijn vader....
Maar als het dan zover is is dat wel anders hoor, hoe raar het ook is het is wel je vader en die kan ik niet zomaar uit mijn leven zetten of weet ik veel wat. Ik hoop gewoon dat we ondanks dit toch een beetje normaal met elkaar om kunnen gaan Lachen

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:41

Jamy schreef:
Ik denk dat ik het doe. Misschien is het best wel leuk en anders 10 dagen overleef ik wel. Ik denk niet dat daar iets is van die sekte. We gaan gewoon heen waar hij eerst ook heen was en waar mijn oom zit. En gewoon leuke dingen doen zegt die. En als die daar weer op me gaat proberen in te praten enzo dan weet ik dat voor de volgende keer en dan is het gewoon klaar. Hij kan me toch niet achterlaten mensen hier zullen wel zeggen waar ik blijf en nemen toch wel contact op.

En als hij dat van dag één begint te doen, en jij kunt bij niemand terecht, kunt met niemand anders praten, aan niemand raad vragen, bij niemand je hart uitstorten en hebt geen plekje waar je even van hem weg kan raken, dan hou jij dat niet vol en heeft hij je exact waar hij je hebben wil: volledig in zijn macht en "gebroken"
Dus als het niet leuk wordt, "overleef" jij die TIEN dagen niet.

Je komt hier aan de alarmbel trekken over de hele situatie, omdat je het niet meer aankan, maar tien dagen met hem en hem tien dagen de "vrije hand" geven in wat hij met je kan doen, dat zie je wel zitten?

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:48

Ondanks dat mijn gevoel ook zegt dat je niet moet gaan kan ik je heel goed voorstellen. Het is en blijft je vader... En misschien bedoelt hij het echt wel goed. Maar pas toch op. Ik zou ook liever hebben dat je niet gaat maar mocht je toch gaan hou dan alsjeblieft je eigen ticket en paspoort en wat geld bij je... Dat is het eerste waar ik aan denk als je toch gaat. Voor de zekerheid...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:59

silvana schreef:
Ik heb het idee dat hij je al aardig aan het beïnvloeden is.Hoeveel keer heb je al gedacht dat het wel beter zal gaan?
Pas maar op dat je je zelf niet verliest.

Idd, hij zegt dan wel dat jij zijn ziel hebt afgepakt, maar volgens mij is hij daar juist bij jou aardig mee bezig... Scheve mond

maar als je gaat, dan is die tip van eigen ticket en paspoort en wat geld ZELF bij je houden helemaal geen gek idee! En neem je mobieltje mee!!

Ik snap heel goed dat je twijfelt, maar ik kan niet niet vaak genoeg zeggen, IK zou het niet doen...Maar ik ben jou niet... Knipoog

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:04

mobieltje heeft ze niks aan ginder

als er al netwerk dekking is, dan een andere frequentie dan onze Europese gsms, en dan moet haar provider hier in Nederland een samenwerking hebben met de provider ginder

bovendien zal de gesprekskost zo duur zijn, dat ze misschien net tien minuutjes kan bellen ofzo

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:09

leentje schreef:
mobieltje heeft ze niks aan ginder

als er al netwerk dekking is, dan een andere frequentie dan onze Europese gsms, en dan moet haar provider hier in Nederland een samenwerking hebben met de provider ginder

bovendien zal de gesprekskost zo duur zijn, dat ze misschien net tien minuutjes kan bellen ofzo

Misschien net genoeg om iemand te bellen dat haar vader haar daar heeft achtergelaten Scheve mond

Sorry Jamy, ik zou nooit, maar dan ook echt nooit van m'n leven meegaan.
Sterkte Ach gut

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:09

mijn eerste argument zal zeker waar zijn, en dan kan ze dus niemand bellen, zelfs niet "112"

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:11

Jamy schreef:

Boos!
Sorry, ik weet dat je in de war bent, maar deze omslag gaat echt nergens over..
Waarom wil je nu opeens wel met hem mee?

Ga alsjeblieft NIET met hem mee!! Dit zaakje stinkt enorm!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:11

tenzij je een speciaal 3-bands toestel hebt werkt 'ie daar gewoon niet volgens mij.

Ik heb wel heel sterk de indruk dat je steeds een stap verder zet om het maar 'goed te laten komen'. En dat snappen we allemaal, maar zo werkt het helaas niet. Je kan niet in je eentje een zo'n situatie verbeteren, dat moet van 2 kanten komen...

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:16

Ik hoop trouwens van harte, dat als je met hem meegaat, het allemaal goed afloopt, maar veel kans geef ik het niet

ook wat ArwenLune zegt, er verandert geen zak als het steeds jij is die een stap moet zeggen om het goed te laten komen, als steeds jij water bij de wijn moet doen, als steeds jij jezelf tekort moet doen daarvoor, als steeds jij een stukje van je eigenheid moet verliezen daarvoor...

Ik was ook zo (ook met mijn ouders, maar iets andere situatie natuurlijk), en er is pas verbetering in gekomen toen ik radicaal thuis weggegaan ben, en beginnen leren ben om voor mezelf, mijn eigenheid en mijn mening op te komen, weliswaar met respect voor hun, maar tegelijkertijd respect voor mezelf eisend.
Toen pas zijn de dingen beginnen veranderen en beterworden. De 19 jaren daarvoor verloor ik alleen mezelf maar meer, en nog was het nooit goed.

Zo veel verschilt jouw situatie en houding niet van hoe het toen voor mij was hoor...