Alles maar regelen in relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 14:43

Ik vraag me altijd af wat er dan met die mannelijke en vrouwelijke energie bedoeld wordt? Ik voel me op en top zowel een vrouw én feminist, maar ik zou oprecht niet weten wat ik als mijn vrouwelijke energie moet voelen. Tenzij daar de hormonale moodswings mee bedoeld worden, die zijn soms niet te missen :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 14:47

Cer schreef:
Wat ik dan bijv ook opvallen vind is dat in de mode, kappers en koken vaak toch weer mannen aan de top staan. Terwijl dat volgens de tradionele rolverdeling een vrouwending zou zijn. Ik vraag me af hoe dat dan komt.

Ik denk om dezelfde reden dat sowieso volgens mij meer mannen dan vrouwen aan de top staan, omdat vrouwen veelal toch aan het moederen slaan en dan niet meer genoeg hun handen vrij hebben om volle bak zich tot het hoogste niveau op te werken.

Uitzonderingen altijd daargelaten natuurlijk.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 14:47

Nou dat. Zo'n gelul. Ze willen allemaal gelijkheid, maar dan wel met vrouwelijke energie en in je vrouwelijke kracht staan, blablabla.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 14:48

Cer schreef:
e

Wat ik dan bijv ook opvallen vind is dat in de mode, kappers en koken vaak toch weer mannen aan de top staan. Terwijl dat volgens de tradionele rolverdeling een vrouwending zou zijn. Ik vraag me af hoe dat dan komt.

Verschil tussen fulltime en parttime werken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 14:52

"ze willen allemaal".. Hm?
Volgens mij blijkt uit dit topic dat 'ze dit niet allemaal willen' :D

Citaat:
omdat vrouwen veelal toch aan het moederen slaan en dan niet meer genoeg hun handen vrij hebben om volle bak zich tot het hoogste niveau op te werken

Maar dat wordt dan sowieso lastig, want vrouwen hebben wat dat betreft meer lastige zaken waardoor ze niet altijd volledig voor 100% aan de bak komen.. als bijv een menstruatie niet meevalt, of daarna, als je in elkaar stort door een vroege perimenopauze ..
En inderdaad, als er een kind gedragen moet worden, is dat toch nog steeds wel de moeder, Als je dan vanaf een maand of twee plat moet liggen vanwege bekkeninstabiliteit ofzoiets.. wat dan?
Is het allemaal wel volledig gelijk te trekken?

pmarena

Re: Alles maar regelen in relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 14:58

Maar dat is net zoiets als dat sommige mannen zwakjes op de gezondheid zijn, denk ik dan.
Het is toch per individu verschillend wat iemand wil en lichamelijk en geestelijk aan kan.

An sich denk ik dat de mogelijkheden er gewoon zijn om door te groeien, mits je ervoor geschikt bent.
Dat ieder gewoon fijn zelf moet kijken wat hij wil en aankan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:00

Je hebt altijd individuen die anders zijn, maar ik had het over de grote groep :j
Dus over het algemeen genomen, de grote gemene deler zeg maar

En uiteraard moet een ieder zelf weten wat ie doet, dat staat bovenaan.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:03

Partime werken / moederschap zijn onderdelen die mee spelen, maar de grootste reden is dat er nu veel mannen aan de top staan, en dat zorgt voor meer mannen. Mensen kiezen het snelst voor iemand die op hen lijkt, of die ze 'kennen' in die rol. Dus als 'bazen' altijd witte mannen zijn, zien we een andere witte man sneller als baas dan een vrouw bv. (Dit gebeurt niet alleen door mannen maar ook door vrouwen!)

Juist bv horeca is een heel goed voorbeeld dat het niks met 'mannelijke dan wel vrouwelijke kracht te maken heeft'. Wij Nederlanders zien koks vaak als mannen. En bediening is doorgaans vrouwelijk. Wanneer je in zuid europa komt is dit precies andersom. Mannen bedienen, vrouwen koken. Niet omdat het een of het ander beter is, maar omdat we ons schikken naar wat we kennen.

En daarom is het zo belangrijk dat we ons als maatschappij bewust zijn iedereen (man/vrouw/whatever/zwart/wit/jong/oud) gelijke kansen bieden wanneer iemand die ambitie heeft. En dat betekend dat we voorbij moeten kijken aan wat we 'normaal' vinden. En dat is niet altijd makkelijk en zal soms schuren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:11

Ik check even snel het lijstje top designers op witte mannen .. het zijn wel witte mannen, maar ik denk wel met vrouwelijke energie :) Of nou ja
En dan zie ik Coco Chanel en Versace ertussen..

Bij koks heb ik altijd het idee dat je moet gillen, maar dat komt vnl door Gordon Ramsey denk ik :+

Overigens denk ik wel dat Zuid Europese vrouwen beter kunnen koken, maar daar zijn de producten ook naar. Met een aardappel kan je ook niet superveel denk (nou ja ik sowieso niet :') )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:17

Anderzijds begrijp ik heel goed dat als er 2 geschikte kandidaten zijn, man en vrouw zelfde papieren en beide begin 30.
Het een vak is waar je ook echt tijd nodig hebt om in te werken, dat er voor de man gekozen word.

Nee dat zou niet moeten zijn. Begrijpen ja. (dat zijn 2 dingen hè)
Ja, als ooit uitgevonden word dat de man er uit ligt bij de bevalling en alles er omheen, vaak ook nog vaker dan 1 keer, zal het wel gaan veranderen. Zolang dat niet is, en ik denk dus nooit :P Zal dit blijven.

En dat is niet perse omdat ze een witte man willen.
Denk als daar een vrouw zit die duidelijk zegt dat ze geen kinderen wil, de kans ineens veranderd.
Ze willen een bezette baan, niet voor een half jaar maar in continuïteit.

En op bokt zijn de man vrouw taken bij verlof voor de kinderen altijd 50/50.
En ik heb zowel tussen veel mannen gewerkt als tussen veel vrouwen.
Dus totaal andere banen.
En wat ik zag was dat meestal de vrouw toch naar huis ging bij een ziek kind of ander kind gerelateerde kinderen.
Op bokt is dat niet, maar denk bij veel bedrijven wel en dat daar zeker naar gekeken word.

En die hormonen die een vrouw krijgt in de zwangerschap en daarna, die zijn er ook niet voor niets.
Emancipatie is mooi, maar de natuur bestaat ook altijd nog.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:21

maar hoe zou dat dan zitten als je als vrouw zijnde, twee kinderen krijgt, na elkaar.. dan ben je best een poosje uitgeschakeld (en dan hoop je dat alles goed gaat) waarbij je volledig salaris doorbetaald krijgt (meen ik) Daarnaast moet je baas iemand inhuren die jouw werk doet, dus dat is ook een extra kostenpost.

Hoe zou dat dan op te lossen zijn? En een groter bedrijf kan dat misschien weer makkelijker opvangen dan een kleiner bedrijf? Ik denk dat dat toch ook wel meespeelt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:25

Dat salaris wordt betaald door het UWV. Hoeft de werkgever niet te doen. Vervanging zoeken wel ja.

Vrouwen worden benadeeld voor iets waar ze zelf ook niet voor gekozen hebben. Als mijn partner kinderen had kunnen krijgen had ik liever gehad dat hij dat deed. Maarja, dat kan niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:29

Ohhh zijn ze daar dan voor verzekerd oid? (ik heb geen bedrijf, dus ik weet het niet, ik weet alleen dat het drukker wordt als mn collega's afwezig zijn :D )

Ja vrouwen worden benadeeld, maar is het ook echt benadeeld? Ik hoor ook wel dat het heel speciaal is, en dat kan je niet delen. (zwanger zijn dan he, ik geloof niet dat ongesteldheid en menopauze supertof zijn :') )

Enfin, ik dwaal ook af Dit gaat absoluut niet meer over de vraag van TS :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:35

Klopt UWV betaald dat.
Maar als het om werk gaat dat even inleertijd nodig heeft is dat ook niet het enige probleem.

Ja benadeeld, ja.... als je kinderen wilt wel.
Dat is tegenwoordig ook een keuze. (er geen willen dan, er wel willen helaas niet altijd een gegeven)

Maar vanuit een bedrijf begrijp ik het gewoon wel.

En ik moet zeggen als collega werd ik er ook simpel van.
Ook kleuter heeft een snotneus, ik moet gaan... en je partner dan!
En niet erg als het rustig is, wel als dat betekende dat werkdag weer eens langer werd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:37

Cer schreef:
Ohhh zijn ze daar dan voor verzekerd oid? (ik heb geen bedrijf, dus ik weet het niet, ik weet alleen dat het drukker wordt als mn collega's afwezig zijn :D )

Ja vrouwen worden benadeeld, maar is het ook echt benadeeld? Ik hoor ook wel dat het heel speciaal is, en dat kan je niet delen. (zwanger zijn dan he, ik geloof niet dat ongesteldheid en menopauze supertof zijn :') )

Enfin, ik dwaal ook af Dit gaat absoluut niet meer over de vraag van TS :D

Zwangerschap kost idd niks voor de werkgever :) behalve dan het inwerken van een vervanger. En kolftijd, en extra pauzes bv die een zwangere neemt op het einde van de zwangerschap.
Alle ziekte t.g.v. zwangerschap neemt het UWV over en betalen wij met z’n allen. Dus ook als je nog niet met verlof bent en niet kan werken t.g.v. je zwangerschap en als je evt na je verlof nog ziekteverlof nodig hebt t.g.v. je zwangerschap.

Als mijn partner zwanger kon worden had ik er gelijk voor getekend. Niks speciaals aan, wát een gekloot dat zwanger zijn en een kind baren :\
Maar ja, we wilden dolgraag ouders worden en kinderen hebben, dus je moet wat dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:37

Nouja heel vaak kiezen vrouwen er wèl zelf voor natuurlijk, gaan bewust proberen zwanger te worden.
En dat leidt toch af van je carrière in meer of mindere mate, dat is nu eenmaal wat het is.

Je kan ook zeggen dat je als vrouw nog het geluk hebt van een keuze :)
Man heeft de keuze helemaal niet om zwanger te worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 15:51

Joh, zo lang is het nog niet geleden dat een sollicitante in de vruchtbare jaren de vraag kreeg hoe het met de kinderwens ervoor stond. Kon je beter zeggen dat die er absoluut niet was anders ging de baan echt naar iemand anders.
En ts, maak gewoon een koelkastlijst ( zoals je met kids doet) stickers erbij hoeft niet maar gewoon een jaarplanning voor alle praktische zaken!
Wijs hem erop en laat je eigen regeldrang eens achterwege. Niets is perfect , in welke vorm dan ook. En de tuin voor hem en daar ook echt afblijven.
Ik heb bij vrienden en vriendinnen vaak gemerkt dat , vooral vrouwen, dachten dat ze een man nog wel even op konden voeden. Dat lukt alleen wanneer je ze als een flinke puber behandeld. Wel met humor maar echt zelf ogen dicht wanneer bvb de kleding niet in de wasmand maar ernaast ligt ( bij wijze van spreken)
Niets uit handen halen en je eigen ding doen .

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 16:45

Oh die mental load :\ . En mannen snappen dat soms ook niet, "Hoezo, je zegt dan toch dat ik dit of dat moet doen, en dat doe ik dat toch ook voor je?"

Ik zal het zo zeggen: mijn moeder is al op leeftijd en ik hoor van haar en vriendinnen alleen maar: "Nooit meer een relatie. Gezelschap; leuk. Relatie, laat maar."
En mannen van dezelfde leeftijd weten vaak niet hoe snel ze weer in een relatie moeten komen.
Ik snap dat verschil wel.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 17:11

BarbaLala schreef:
Initieel was feminisme dan ook iets héél anders dan waar het begrip nu voor misbruikt wordt door het systeem.
Initieel draaide het om gelijkwaardigheid; Evenveel waard zijn.
Nu wordt het misbruikt om de verschillen tussen mannen en vrouwen uit te wissen. Terwijl dat juist zeer ongezond is. Niet alleen voor de mens als individu, óók voor de mens als soort.
Polariteit tussen mannen en vrouwen is het belangrijkste van ons hele bestaan.
En dat mannen beter zijn in andere dingen dan vrouwen, en andersom, is juist iets wat we moeten koesteren en waar waarde in zit.

Je ziet dan ook de meeste (relatie) problemen ontstaan daar waar vrouwen teveel in hun mannelijke energie moeten staan, en andersom.

Er zijn meer visies op- en stromingen in het feminisme dan degene die jij aanhaalt.

En kun je de stelling over (relatie)problemen misschien onderbouwen met (wetenschappelijke) onderzoeken?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 17:43

henshem schreef:
Er zijn meer visies op- en stromingen in het feminisme dan degene die jij aanhaalt.

En kun je de stelling over (relatie)problemen misschien onderbouwen met (wetenschappelijke) onderzoeken?

Ongetwijfeld, maar dat is voor mij niet relevant.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 17:54

Laat maar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 18:18

Maar wat is dan mannelijke energie en wat is vrouwelijke energie en waarom gaan relaties stuk als vrouwen meer in de mannelijke energie staan?

Is mannelijke energie de kost verdienen? Werken? Dingen bepalen in het huishouden? Hoe het geld wordt uitgegeven? Zware klussen doen?
Dat mogen vrouwen niet? Of krijgen mannen een minderwaardig gevoel als vrouwen dit doen?

En wat is dan vrouwelijke energie? Zorgen? Regelen? Schoonmaken? De man verwennen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 18:26

Ik snap dat ook niet zo goed. Er zijn zat vrouwen die een zogenaamd mannen beroep doen en hier heel goed in zijn. En er zijn ook genoeg mannen tegenwoordig die het huishouden doen, koken en boodschappen doen.

We willen toch gelijkwaardig zijn? Dan moeten we ook wel accepteren dat de rolverdeling dan ook verschuift.

Verder is het taak om te doen waar je goed in bent en minstens net zo belangrijk, waar je gelukkig van wordt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 18:29

Bloodymary schreef:
Ook altijd zo'n dooddoener term "in je kracht staan". :r

Helemaal mee eens! :P

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-26 18:37

veneri schreef:
Bloodymary schreef:
Ook altijd zo'n dooddoener term "in je kracht staan". :r

Helemaal mee eens! :P

Oh ja brrr
Zo'n dozige therapeuten term. :x