Verschil betekenis emojie per leeftijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

naranja1 schreef:
Of de xD

Word die nog gebruikt?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

nevica schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar wat eigenwijze opgegroeide pubers vind dat we ons nu allemaal maar aan moeten passen aan hun uiting er van _O

Nee hoor. Ik heb ook een prima boomer radar en er zit verschil tussen als mijn oma mij een duimpje stuurt of een vriendin. Niemand hoeft zich ook aan te passen van mij.

En wie weet is het over 15 jaar weer dat het plaatje uit de OP opnieuw begint, of er moeten nog meer betekenissen worden gevonden. _O-

Ik vind de uitleg van Memories met de voorbeelden hoe iemand in het echt kan lachen ook wel goed. Op Whatsapp heb je meer lachende emojis dan op Bokt bijvoorbeeld en die gebruik ik dus ook anders. Ik vind niet dat een lach een lach is. In het echt kan ik ook nep lachen naar iemand die ik niet moet, maar het is een verjaardag dus dan lach je maar even. :+
Sterker nog, ik gebruik sommige emoji's nu ook anders dan 10/15 jaar geleden. :j
Dat is hoe 'de tijd' werkt.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

nevica schreef:
naranja1 schreef:
Of de xD

Word die nog gebruikt?

Geen idee ik ben millenial

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

Ik heb het hele topic doorgelezen en krijg de indruk dat de jongere generatie flexibeler omgaat met het verschil in betekenis geven aan een smiley dan de ouderen (boomers). Ik hoor hier meerdere keren zeggen, als het door een boomer geschreven wordt snap ik dat het anders bedoeld wordt/ik hou daar rekening mee. Mooi toch? Ik snap van sommige smileys ook niet helemaal hoe zo'n ding heeft kunnen evolueren van positief naar negatief maar een feit is dat dat blijkbaar gebeurd is. Nou prima toch, als je dat weet kun je daar misschien rekening mee houden als boomer? Net zo als de jongere generatie hun 'boomerfilter' aanzet (geniaal woord trouwens, 'boomerfilter' :') ). <- met deze smiley bedoel ik dat ik er hard om moet lachen. Ik dacht ik leg het even uit

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Heel raar dat dit af moet hangen van een leeftijd! Nooit enig idee van gehad! En ook nooit iemand gehad die dit met me besproken heeft. Hoop niet dat ik verkeerd begrepen ben, want er staan voor mij hele rare betekenissen bij, die voor mij heel onlogisch zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

Suzanne F. schreef:
Freya6 schreef:
Wat vinden jullie van het knipoogje dan?
Die vindt ik ook vrij denigrerend…. Ligt wel aan de tekst ook. Maar van mij hoeft t nie ;)

Had ik al aangegeven maar knipoogje zit bij mij echt in de allergie. Ik vind hem heel vervelend.

Maar dan doe/heb je dus hetzelfde als 'de jeugd', alleen dan met één in plaats van met meer. Want de knipoog is ook niet negatief bedoeld. Sterker, die is simpelweg de weergave van de veel langere toevoeging "ik zeg dit met een knipoog, neem dit niet te serieus". En is daardoor wellicht ook minder een emotie-uitdrukking te noemen ten opzichte van veel andere. Meer net zoals de duim, een verkorting van een tekst.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:28

Taal is altijd onderhevig aan veranderingen in de generaties en groepen, dus beeldtaal ook.
Ik heb niet de behoefte om straattaal te spreken, jongeren begrijpen mij toch wel... als ze willen. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:02

Zeker, binnenkort schrijven we "Jij/hij wilt" en vervallen de -dt regels.. Wollah :D

Als ik al de behoefte zou hebben om straattaal te spreken, ik kan het niet eens :')

996981

Re: Verschil betekenis emojie per leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:30

Waarlijk, dit is een vermakelijk onderwerp. Met name het zogeheten boomerfilter dunkt mij scherp getroffen. De stijfheid waarmede men zich vastklampt aan de vaste betekenis eener gelaatsfiguurkens, alsook de verwondering over ’t doen en laten der jeugd, stemt tot glimlach.

Want zulke teekens zijn thans een deel geworden der geschreven spraak, en gelijk alle taal, is ook zij aan verandering onderhevig.

Ik denk dat we blij moeten zijn dat taal verandert :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:37

wel, je kunt t ook nog zien als 'we hebben ooit bedacht dat 'rood betekent stoppen', om het even in de symboliek te houden (dus vergeleken met 'een glimlach betekent vriendelijkheid')
En nu heeft een groep bedacht, dat rood = doorrijden, want dat voelt beter. En groen wort geassosjeert met stoppen want groen = giftig, gevoelsmatig.
En dan wort het dus best een troep zo hier en daar (maar gelukkig begrijpen we elkaar dus soms wort er gestopt en soms niet, maar dat lossen we later dan wel weer op)

:D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:53

En zo rijdt gij achter den grijsaard bij het rode stoplicht, en gij mindert vaart, want zeker is het dat dit fossiel zulks doen zal.

Doch de grijsaard aan gene zijde der weg moet zich voegen naar den nieuwen trant, waarin ik achteloos ben jegens wetten en regelen, en alles kneedbaar acht naar mijn eigen wil.

Zoiets Cer :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

Cer schreef:
wel, je kunt t ook nog zien als 'we hebben ooit bedacht dat 'rood betekent stoppen', om het even in de symboliek te houden (dus vergeleken met 'een glimlach betekent vriendelijkheid')
En nu heeft een groep bedacht, dat rood = doorrijden, want dat voelt beter. En groen wort geassosjeert met stoppen want groen = giftig, gevoelsmatig.
En dan wort het dus best een troep zo hier en daar (maar gelukkig begrijpen we elkaar dus soms wort er gestopt en soms niet, maar dat lossen we later dan wel weer op)

:D

Behalve dan dat je met emoticons niets stelt, maar reageert. De betekenis van een emoticon bijschaven, waardoor de reactie ergens op anders wordt is niet hetzelfde als stellende regels aanpassen. Als je het ergens mee wilt vergelijken kun je het met omgangsregels vergelijken. Waar we vroeger collega’s kusten bij nieuwjaarswensen, is dat steeds ongebruikelijker. Dat kan ongemakkelijke situaties opleveren, net als bij ander gebruik van emoticons, maar ook niet meer dan dat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

ja daar zit wat in (en gelukkig dat dat veranderd is ... dat iedereen maar moeten kussen, gatverdamme ook :( ) hoewel ik het daar wel logischer vind, omdat je ook aan iemand zit meteen.

maar dan ben ik nog wel benieuwd hoe je dan wel op de juiste manier een bevestigend antwoord geeft ergens op? Kan ik ook overheen gelezen hebben ondertussen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Cer schreef:
ja daar zit wat in (en gelukkig dat dat veranderd is ... dat iedereen maar moeten kussen, gatverdamme ook :( ) hoewel ik het daar wel logischer vind, omdat je ook aan iemand zit meteen.

maar dan ben ik nog wel benieuwd hoe je dan wel op de juiste manier een bevestigend antwoord geeft ergens op? Kan ik ook overheen gelezen hebben ondertussen

In een appje in plaats van een duimpje bedoel je? Ik zou dan iets zeggen als “top” “doen we” “afgesproken” “geen probleem” “super” of “prima”. Kunnen allemaal ondersteund worden met een duimpje, maar alleen een duimpje zou ik niet snel doen omdat dat kortaf is. Net als dat ik een andere smiley ook zelden los gebruik zonder woorden. Alleen een smiley komt over alsof je geen moeite wil doen voor een gesprek.

Dé juiste manier bestaat imo niet. Dat is net als bij gesproken conversatie afhankelijk van de persoon, de context, het onderwerp etc.