Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:03

Ik ben juist van de vliegjes af met deze dingen. Had er wel 1 of 2 tussen zitten met een minuscuul gaatje onderin, die liepen te snel leeg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 21:22

Ik heb amper nog rouwvliegjes sinds ik sybotanica grond heb en de planten in bad laat drinken ipv bovenaf water geven.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:37

Hoi allemaal,

Volgende week ben ik een weekje vrij en wil ik mijn kamerplanten eens over gaan potten. Welke soort potgrond raden jullie aan voor deze planten:
Monstera deliciosa variegata
Monstera standleyana
Syngonium podophyllum variegata
Syngonium podophullum mojito
Alocasia dragon scale
Alocasia polly
Epipremnum pinnatum cebu blue
Epipremnum aureum
Philodendron aurea flavum
Philondendron silver sword
Philondendron domesticum variegata
Vissenstaartpalm (caryota mitis)

En voor het opkweken van deze knolletjes:
Alocasia portodora
Alocasia macrorrhiza
Alocasia wentii

Ze staan nu allemaal in normale potgrond.

Alvast bedankt!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:08

Hi Joy,

Voor de meeste zou ik gewoon rechttoe rechtaan potgrond nemen.
Misschien mediterrane potgrond voor de palm. En wat kalk voor de alocasia. Maar je kan het ook zo bont maken als je wil en helemaal je eigen mix samen stellen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:16

Om rouwvliegjes te voorkomen raadt ik naast de hydrometer ook aan om de planten van onderaf water te geven. Hier gebruik ik van die ronde afwas bakken bij bijvoorbeeld de Action vandaan.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:27

Ik heb mijn botanische collectie recent weer uitgebreid. Geheel per ongeluk... ish. O:) Afbeelding
Afbeelding
Voor kerst had ik vier mooie lidcactussen in verschillende kleuren gekregen. Sterke en dankbare planten die erg fijn zijn om te hebben als ik met mijn vriendin een huis mag gaan inrichten. (heel misschien dit jaar?) <3 Maar voorlopig mogen de drie kleinste hier te pronken staan.
Afbeelding
En afgelopen weekend kwamen deze juweeltjes op kurkschors mee naar huis als souvenir uit Pantropica. :D
Afbeelding
Het eerste stuk schors is beplant met een Masdevallia nidifica, een prachtige dwergorchidee uit Zuid Amerika met ook in het wild een grote variatie aan mogelijke bloemkleuren. Deze zou rood moeten bloeien. :):)
Afbeelding
Episcia cupreata 'Pink Brocade', veel door kwekers aan geknutseld maar best een geinig ding. Hij moet nog wat bijkomen van de verhuizing.
Afbeelding
Een bontbladige Vanille-orchidee, Vanilla planifolia 'variegata', en een plukje spaans mos. Niet dat ik nu mijn eigen vanille kan gaan kweken. Eerst moet die plant een meter of twee lang zijn om te gaan bloeien, en 'ALS' er dan een peul aan komt moet die ook nog gefermenteerd en gedroogd worden. Maar het is gewoon een leuke plant om in huis te hebben. *\o/*
Afbeelding
Het andere stuk kurk is begroeid met een onbekende orchidee. := Ik ga er vanuit dat ook dit een masdevallia is. Het is denk ik wel een andere dan de nidifica want het blad is een stuk groter en dikker en de bladstelen zijn duidelijk donkerder aan de basis. Maar welke soort het precies is moet blijken wanneer hij bloeit. Hij heeft al een bloemsteeltje. :D

Afbeelding
Voorlopig mogen ze bijkomen in een leeg terrarium dat ik ook voor tenminste een deel van deze planten ga inrichten.
Ik moet nog verzinnen of ik ze bij elkaar ga houden. Maar ik denk van niet. Ik maak liever botanische combinaties. De herkomst van deze planten varieert van peru tot madagaskar, twee zijn kweekvormen, één wordt een meters lange liaan en één zal je nooit boven in een boom treffen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 22:11

Joy_Mennings schreef:
Hoi allemaal,

Volgende week ben ik een weekje vrij en wil ik mijn kamerplanten eens over gaan potten. Welke soort potgrond raden jullie aan voor deze planten:
Monstera standleyana
Alocasia dragon scale
Alocasia polly
Epipremnum aureum

Alocasia portodora
Alocasia macrorrhiza
Alocasia wentii

Alvast bedankt!

Ik heb volgens mij de aroid mix van sybotanica. Daar staan bij mij alocasias, monsteras en philodendron op.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 08:22

Joy_Mennings schreef:
Hoi allemaal,

Monstera standleyana
Alocasia dragon scale
Alocasia polly
Epipremnum aureum

Alocasia portodora
Alocasia macrorrhiza :Y)
Alocasia wentii

Alvast bedankt!

Ik heb de laatste tijd o.a. mijn monsteras, philos, en alocasias in 1/3e standaard potgrond (ik heb vaak kokos) 1/3e orchideeën potgrond en 1/3e perliet. Doordat de orchideeen potgrond bv schors bevat wordt het daardoor wat luchtiger dan standaard potgrond. Het is ook deels praktische keuze want dit verkopen ze in de winkel naast mijn huis :Y) Je kan idd ook veel op sybotanica bestellen

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 16:34

Heeft iemand hier een jewel orchid zonder stolp staan? En werkt dat een beetje? Die van mij ontgroeit zijn stolp :=

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 07:09

_Karlijn schreef:
Heeft iemand hier een jewel orchid zonder stolp staan? En werkt dat een beetje? Die van mij ontgroeit zijn stolp :=

Ik heb er zelf geen, maar misschien is het een idee om de stolp te verruilen voor een kleine binnenkas.
Afbeelding
Uiteraard allerlei stijlen en maten beschikbaar. Ik vind zelf zoiets als hierboven prachtig, het hoeft dus zeker geen plastic ding te zijn waarin je de zaadjes van je moestuin opkweekt.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 08:47

Ik weet niet hoe een jewel orchid reageert op droge kamerlucht. Ik zou hem in elk geval langzaam afharden. Eerst overzetten in een transparante plastic zak die je dan steeds verder open zet en naar beneden aftolt. Dan kan je ook snel ingrijpen als hij slecht reageert. De badkamer is misschien ook een optie.

Succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:37

Ik ben hierheen gelokt door Axel .en stel de vraag oom maar hier dan.

Ik ben al jaren de frustratie dat mijn eenmaal uitgebloeide orchideeen het goed doen maar nooit meer bloeien. Waar ik ze eerst niet in leven kon houden :(:) lukt dat nu uitstekend :D ze groeien, maken blaadjes aan. Mooi groen maar bloeien of een bloemknop aanmaken gebeurd niet meer.

Mijn oudste die ik nu heb is al zeker 5 jaar zo, de meest recente is nu 3 maanden uitgebloeid. Ik heb de standaard grotere, een met lange dunne smalle bladeren en mini planten kwa blad en theoretische bloem.

Kouder wegzetten, veel of weinig of nagenoeg geen water. Voeding en geen voeding. Zon of minder zon. Ik heb er zelfs twee in een terrarium gezet voor extra warmte en vocht maar geen bloem.

De meeste planten zijn afdankers van mensen die ze willen weggooien als ze bijna uitgebloeid zijn. Of via tgtg. Wat kan ik nog meer doen?

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:21

Ik denk dat het ook een beetje geluk hebben is. Ik heb 13 grote en 1 kleine orchidee. 9 daarvan staan op de vensterbank aan de oostkant. Deze hebben nu allemaal knoppen/staan in bloei.
De andere 4 staan aan de west kant en krijgen niet veel zon (ze staan wat in een hoekje). Hier bloeit 1 van momenteel. De anderen die erbij staan, hebben ongeveer een jaar niet gebloeid. Terwijl ze allemaal hetzelfde krijgen qua water. Verplaatsen naar de oostkant maakte voor deze ook weinig verschil.
Soms is het denk ik ook wat geluk hebben. De kleine orchidee kan ik echt niks mee. :P die moet veel vaker water hebben, dat vergeet ik, en dan gaat ie dus dood :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:04

Ik heb een nieuwe plant, een Aglaonema. Met roze erin, erg leuk! Heeft iemand die ook hier?
Is het een makkelijke plant?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:02

Suzanne F. schreef:
Ik heb een nieuwe plant, een Aglaonema. Met roze erin, erg leuk! Heeft iemand die ook hier?
Is het een makkelijke plant?

Foto?

Ik heb een witte gehad, was geen succes.

Nu heb ik een tricolor, ook nog geen succes :') maar ik geef het een kans. Misschien binnenkort ff op andere potgrond.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:07

Is een plant die net als bv de aronskelk afsterft en weer terug komt. Je hebt ze in een grote scala aan kleuren! Erg leuke plant.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 10:29

Ik heb een aantal groene aglaonema's waaronder m'n favoriete plant: de pictum tricolor (die het helaas heel zwaar heeft nu |( ). Ik hou niet zo planten met een andere kleur dan groen :D maar er is een grote diversiteit aan aglaonema's.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:21

Mijn man is bij ons van de planten en ik meer van de koralen en dat zijn in tegenstelling tot wat veel mensen denken geen planten.

Hier wat plaatjes van de nieuwe planten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is mijn afdeling.

Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:21

Mijn man is bij ons van de planten en ik meer van de koralen en dat zijn in tegenstelling tot wat veel mensen denken geen planten.

Hier wat plaatjes van de nieuwere planten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is mijn afdeling.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:37

Zal morgen foto maken van mijn nieuwe plant. Het is nu bijna donker.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:14

Mooie planten crazycat! Maar is dat een Klimop plant? Ik wist niet dat deze binnen konden staan. Ik kreeg altijd wat uitslag als ik die plant moest aanraken.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 20:08

Hedera is niet tropisch. Sommige soorten subtropisch. Maar ze zijn gewoon niet zo kieskeurig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:21

Karlijnxxx schreef:
Mooie planten crazycat! Maar is dat een Klimop plant? Ik wist niet dat deze binnen konden staan. Ik kreeg altijd wat uitslag als ik die plant moest aanraken.

Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker, maar ik ben er ook vanuit gegaan. Meeste heeft mijn man gekocht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:00

Hier de foto van mijn nieuwe plant:

Afbeelding

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:29

Mooi!!

1 van mijn planten denkt dat het lente is in plaats van winter en maakt ontzettend veel nieuwe bladeren aan <3

Afbeelding