Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
166 (29%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
75 (13%)
Het hangt van het gezelschap af.
318 (56%)

Totaal aantal stemmen: 559

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:49

meggiemeg schreef:
Fel is misschien niet het juiste woord, je bent denk ik voor ieder het zijne en je bepaald zelf wanneer je iemand iets meer gunt of niet. Zo zit ik ook in elkaar. Je helpt graag een ander maar het moet niet vanzelfsprekend worden. Alleen de vraag of ze moeten helpen of iets verschuldigd zijn is al genoeg, dat geeft aan dat diegene dat niet voor vanzelfsprekend neemt.
Bij de fotoclub waren het ook altijd dezelfde die met de auto reden en de rest mee namen. Ook altijd dezelfde die als eerste vooraan stonden om aan te geven dat ze graag mee reden en ook altijd waren dat nu net diegene die met stille trom vertrokken. Totdat niemand aanbood om te willen rijden en alle blikken naar diegene gingen die altijd profiteerden. Met veel gedoe werd er dan gereden maar voordat iedereen de kans kreeg om uit te stappen werd er al medegedeeld dat er wel een bijdrage in de brandstofkosten werd verwacht.
Ik sta graag voor een ander klaar maar het moet geen verplichting worden die me opgelegd wordt. Dan is dat snel over. Zeker als ik het gevoel krijg dat er van je geprofiteerd wordt.

Jij omschrijft hier inderdaad beter wat ik wilde zeggen. Meer betalen en/of voor een ander klaar staan, geen enkel probleem. Maar bij profiteren is het heel snel klaar bij mij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:29

meggiemeg schreef:
Jessix soms komt een bepaald inzicht voort uit ervaringen.
Mijn man en ik kunnen prima voor anderen betalen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat dan ook altijd maar moet doen. Als iemand er voor kiest om bewust minder te werken en daardoor ook minder inkomen te hebben maar wel meer vrije tijd hoeft dat nog niet te zeggen dat je dan ook maar voor diegene op moet draaien. Zit iemand in de problemen dan vind ik dat wat anders, dan kan je zeggen joh ga mee ik betaal voor je als je dat niet vervelend vindt.

Klopt en mijn ervaring staat beschreven in mijn eerdere post. Nogmaals ik vind het allemaal prima, maar in mijn vrienden/ familiekring komt het niet voor en dat vinden wij heel prima. :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:42

Jessix schreef:
Zonnetje81 schreef:
Als iedereen voor zichzelf doet heb je NOOIT dit soort discussies of een scheef gevoel.
Voorkomt een hoop narigheid. Ik verbaas me hoe normaal iedereen het maar vindt dat je een deel voor een ander moet betalen en mensen die dat niet willen als moeilijk/vervelend/zeurderig/ondankbaar/egoïstisch/krenterig worden weggezet.

In de winkel betaal je ook niet om en om je kleding of boodschappen als je gezellig gaat shoppen.

Dat is maar net hoe jij en je gezelschap er tegenaan kijken. Ik heb er nog nooit narigheid om gehad. We trakteren gewoon graag en kunnen het ons allemaal veroorloven. Natuurlijk mag iemand voor zichzelf betalen maar het is bij ons niet gebruikelijk.

Voor mijn gevoel is het meer dat ik graag zelf kies of ik wat extra betaal in plaats van dat het voor mij wordt besloten
En het voelt ook verschillend of het gaat om iemand die gezellig mee gaat maar wat krapper bij kas zit of om iemand die extra luxe of extra veel kiest omdat er vanuit wordt gegaan dat de rekening wordt gesplitst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:27

BrankaZ schreef:
Voor mijn gevoel is het meer dat ik graag zelf kies of ik wat extra betaal in plaats van dat het voor mij wordt besloten
En het voelt ook verschillend of het gaat om iemand die gezellig mee gaat maar wat krapper bij kas zit of om iemand die extra luxe of extra veel kiest omdat er vanuit wordt gegaan dat de rekening wordt gesplitst.

Dat kan. Wij vinden het juist fijn om voor elkaar te betalen. Meestal pakt iemand de gehele rekening op en trakteert dus. Een enkele keer wordt er voor gekozen om te splitten. En iedereen neemt gewoon wat hij lekker vind.

Maar nogmaals dat is maar het waar je je goed bij voelt.

anjali

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:31

Onder vrienden vind ik dat degene die uitnodigt dan ook trakteert.Ik nodig wel eens uit en zeg dan dat ik betaal, als ze vegetarisch nemen, maar dat ze als ze vleesgerechten nemen die zelf moeten betalen. Want daar ben ik op tegen. Nou ja, resultaat is dat ze nooit op mijn uitnodigingen ingaan want allemaal vleeseters . :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:24

anjali schreef:
Onder vrienden vind ik dat degene die uitnodigt dan ook trakteert.Ik nodig wel eens uit en zeg dan dat ik betaal, als ze vegetarisch nemen, maar dat ze als ze vleesgerechten nemen die zelf moeten betalen. Want daar ben ik op tegen. Nou ja, resultaat is dat ze nooit op mijn uitnodigingen ingaan want allemaal vleeseters . :+

Meen je dit serieus?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:26

En als zij trakteren En ze eisen dat je vlees neemt net als hen, is dat dan ook prima?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:33

anjali schreef:

Dan gingen wij 1x uit eten en daarna nooit weer.

En ik eet al 20 jaar geen vlees. _O-

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:36

Verschilt heel erg per groep. Bij bepaalde mensen weet ik dat ze krap bij kas zitten en die letten heel erg op wat ze eten. Als we in een groep zijn, betaalt dan 1 en stuurt die een open tikkie naar de rest. We hebben wel zo'n eerlijke groep dat er niet heel veel open blijft staan of als bij een appje van 'he, de cola staat nog open', er gewoon wordt betaald.

Ik heb voorkeur voor splitten en een tikkie achteraf. Scheelt gedoe bij het afrekenen en maakt het heel mooi snel, maar de eerdere manier vind ik ook prima.

Ben vooral heel erg van dat het vooral niet te ingewikkeld wil worden en dat ieder het prima moet vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:45

anjali schreef:

Ik ben ook een vleeseter, maar als ik bij een vegetariër uitgenodigd word om te komen (uit)eten dan vind ik zonder vlees prima.
Raar zelfs als mensen daar een probleem van maken.

Maar betaal ik zelf wil ik wel eten wat ik zelf wil, dus niet perse vegetarisch.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:30

Anjali, ik vind dat echt heel bijzonder. Ik snap het als je mensen thuis uitnodigt. Ik ben geen vegetarier, maar de vrouw van een oud collega van me is vegan. En heerlijk koken dat ze kan! Dan eet ik daar dus een heerlijke volwaardige vegan maaltijd. Het vlees mis ik nieteens.
Ik zou trouwens zelf ook niet zo'n probleem ermee hebben om iets vegetarisch van de kaart te nemen als iemand anders me uitnodigd en voor me betaald, want ik vind het best lekker allemaal.
Maar ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat je dus vleeseters uitnodigt naar een restaurant, waar kennelijk wel vlees op de kaart staat. Maar ze dat dan niet mogen nemen, want dan betaal je niet. Neem ze dan mee naar een echt vegetarisch restaurant. Ik vind het ernstig betuttelend.
En idd wat iemand al zei: als vleeseters jou uitnodigen, eisen ze dan ook dat je vlees eet?

Echt..de wereld zou zoveel mooier zijn als iedereen elkaar in hun waarde liet. Ik heb vrienden die moslim zijn. Daar hou ik rekening mee met wat ik in huis haal en aanbied. Vegan/vegetarisch ook. Ik heb zelfs 2 barbeques, al heeft niemand er eigenlijk problemen mee als het bij elkaar opligt. We zitten allemaal gezellig bij elkaar. De ene met een wortel, de ander met een stuk kip, en ernaast iemand met een varkenssateetje.

o. En splitten of ieder eigen deel maakt me eigenlijk niet veel uit. Ik heb ooit gezeik gehad met een vakantie (de dochter van vriendin gaf exorbitant veel geld uit. Ik heb aangegeven dat ik daar geen zin in had, omdat ook nog de helft weggegooid werd. Kocht ze 3 zakken chips en smeet 2 weg want die lustte ze niet. 3 keer per uur wilde ze op een terrasje zitten. Vriendin gaf aan (of eigenlijk haar man): ja, dan betaal je maar wat je wilt. We willen niet op het geld letten. Ik heb dus keurig bijgehouden wat ik allemaal had gehad, er nog 100 euro bij opgedaan, en dat betaald. Kreeg ik vervolgens een lading oliebol over me heen dat het asociaal was dat ik zo weinig betaald had, want de rekening was 3000 euro los van het huisje (Dat ik al betaald had), en dat kon nooit van hun zijn (ik was de helft van de vakantie ook nog eens alleen op pad, had daardoor ook geen skiliften etc.). Was dus wel zo, en daar ga ik echt niet voor betalen. Zeker niet omdat ik het had aangegeven. Maar als het enigszins normaal gaat allemaal maakt het me echt niet uit als het een keer wat meer is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:46

anjali schreef:

In een restaurant betaal ik het gerust... Ik zou hooguit gaan protesteren bij foie gras oid, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand dat neemt (waar ik bij ben geweest). Als je bij mij thuis komt eten dan heb ik het gewoon niet in huis... Ja voor de hond of kat. ;) Maar ik kook dan dus vegetarisch. Ook dat is nog nooit een probleem geweest.

Maar ik heb eigenlijk gewoon wel een heel fijn, klein clubje mensen om me heen overgehouden waar zoiets niet zo snel een issue is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:38

Vrienden van ons zijn onlangs van vegetarisch naar vegan gegaan. Ze aten nog wel vis toen ze vegetarisch waren dus met uitnodigen voor eten was dat wel makkelijker. Met onze verjaardag doen we altijd een bbq met alles er op en aan, grote groep. Heb ook gezegd tegen hun dat ik het niet zag zitten om voor hun apart eten te maken als ik al voor veel mensen eten aan het maken ben. Dat snapten dus hebben we ze apart uitgenodigd en heb ik een complete vegan maaltijd gemaakt. Het is niet ons ding maar vond het wel leuk om een keer te proberen. Nu weet ik wel dat zij niet voor ons een stukje vlees/kip of vis klaar zullen maken als ze ons uitnodigen, dat verwacht ik ook niet.
Moet zeggen dat we het trouwens wel veel gezelliger vinden om vrienden uit te nodigen thuis dan naar restaurant te gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:58

Wij gaan juist graag uit eten met vrienden. Dan heb je lekker de tijd om bij te kletsen.
Nu kan ik best koken, maar echt restaurantwaardig? Zeker niet. :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:18

Wij splitten meestal gewoon, maar mochten er echt verschillen in zitten dan vind ik het ook niet erg om ieder voor zich te betalen.
Enkel wanneer en ook brood of andere gedeelde dingen op tafel komen vind ik dat wel lastig. Wel eens meegemaakt dat de laatste ging betalen en die ineens ook het brood enzo moest betalen. Gelukkig wel goed opgelost maar da's toch banketstaaf :Y) .

Nou ben ik ook niet iemand die veel meer of minder eet dan het gemiddelde gezelschap waar ik mee uit eten ga dus dan zit je ook nooit zo ver naast het bedrag.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:29

Het hangt heel erg af van het gezelschap, ben ik met een of twee vriendinnen een avondje uit of dagje weg dan betalen we een beetje op gevoel om en om. En als we al doorhebben dat iemand een hogere rekening heeft, doen we nog een tikkie na.

Ik heb ook wel een vriendinnengroep waar men bij voorkeur split. Bij een lunch gaat dat ook wel eerlijk en gelijk op, maar bij een avondje uit of diner vind ik dat lastiger als niet iedereen evenveel eet en/of drinkt. Dus dan heeft het wel mijn voorkeur om gewoon mijn eigen consumpties te betalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 14:31

Tancreda4 schreef:
En als zij trakteren En ze eisen dat je vlees neemt net als hen, is dat dan ook prima?

Nee ik ga niet meer mee naar dergelijke etentjes.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 14:46

Zonnetje81 schreef:
anjali schreef:

Meen je dit serieus?

Ja dat meen ik. Ik ben principieel vegetarier vanwege dierenliefde. Ik ga daarom geen vlees kopen, niet voor mezelf en niet voor een ander tenzij dat je een kat bent of hond. Als ik je uitnodig dan trakteer ik en niets splitten of betalen, maar geen zielige dode dieren. Ik wil er niet eens bijzitten als anderen die eten want mijn eetlust vergaat me dan. Ik heb vrienden met een (niet-vegetarisch) restaurant maar ik heb geen zin meer om erheen te gaan. Het erge is dat zij mij niet begrijpen, en verschillende personen hier op Bokt ook niet, dat blijkt nu wel. Specifiek enkel-vegetarische eethuisjes zijn er niet in mijn omgeving. Zodoende doe ik alleen koffiedrinken met mijn vrienden en kennissen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:10

anjali schreef:
Het erge is dat zij mij niet begrijpen, en verschillende personen hier op Bokt ook niet, dat blijkt nu wel.

En waar is jouw stukje zelfreflectie?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:14

En waar is het stukje respect voor ieders mening en ieders overtuiging? Anjali heeft ook gewoon recht op haar perceptie en hoe zij dingen wenst aan te pakken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:27

Het lijkt me prima dat als je geen geld uit wil geven aan vlees je dat niet doen, ook al eet je het niet zelf op. Ik vind het eerlijk gezegd vooral vreemd dat mensen een (gratis) diner met een vriend afslaan omdat ze geen vlees krijgen. Gratis eten is gratis eten toch?
Als iemand liever niet wil dat je vis eet of spruitjes besteld ze dat erg vinden stinken (dus niet uit principe) maar ze willen dan in ruil daarvoor wel trakteren zou het dan ook zo moeilijk zijn?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:31

Ik wil best met iemand uit eten, maar laat mezelf niet opleggen wat ik wel of niet mag bestellen. Ik hoef niet getrakteerd te worden, trek rustig zelf de portemonnee.
Als ik ergens thuis uitgenodigd wordt dan zul je mij daar niet over horen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 15:37

Nou wie betaald bepaald.
Als Anjali mij mee uit eten neemt en dat betaald en dan zegt ik wil wel dat je vegetarisch eet, wat ik neem aan vrienden en familie ook echt wel weten, dat je dit hoort te respecteren.
Ik begrijp niet dat hier discussie over kan zijn om eerlijk te zijen.

Ga je eten maar betaal je je eigen rekening, dan is het voor mij ook wie betaald bepaald.
Zeker met een hele groep. Dan kun je niet met zijn alle rekening houden met 1 persoon.

Zou ik alleen met iemand zijn en ik weet dat die er echt van zou walgen, staat er ook genoeg lekkers zonder vlees op de kaart.
Tenminste bij de meeste restaurants tegenwoordig wel.
Maar ik begrijp bij zelf betalen dat mensen er niet altijd zo in zullen staan.
Maar ik denk dan, dat zou mij mijn vriendschap niet waard zijn daarover de eikelen dan

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:07

Little_Gift schreef:
En waar is het stukje respect voor ieders mening en ieders overtuiging? Anjali heeft ook gewoon recht op haar perceptie en hoe zij dingen wenst aan te pakken.

Dat werkt twee kanten op lijkt mij.
Ik eet al ruim 25 jaar vegetarisch. Dat is mijn keuze en ik heb een grafhekel aan geneuzel als dat vlees gezond en je vlees moet eten. Net zoals alle flauwe grapjes die je iedere keer moet aanhoren.
En als ik geen zin heb om door een ander voor vlees te worden overtuigd, moet ik dus andersom ook niet gaan opleggen dat mensen verplicht vegetarisch moeten eten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:11

Het feit dat ze het anderen wil opleggen zegt genoeg. Andersom accepteert ze dat toch ook niet. En dan verbolgen zijn dat mensen niet met je uit eten willen.

Bizar dat mensen dit ondersteunen.

Nul respect heb jij voor je vrienden en andersom verwacht je het wel met je eigen principes. :+

Je eigen keuze moet je eigen keuze blijven.

Maar je spreekt jezelf tegen. Er zijn geen vegetarische restaurants. Eet niet in de buurt van vlees maar wil wel uiteten…? Waar dan?
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 14-10-25 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt