De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:26

verootjoo schreef:
Er is allang bekend dat het aantal mensen het probleem niet is. De aarde geeft genoeg om iedereen van genoeg voedsel te voorzien.

Het probleem is dat de rijkste landen alles opvreten van de armste landen.
Daarom zitten wij met veel te veel obesitas en hebben ze in grote delen van de wereld helemaal niks.

Want idd is het idioot dat we groenten uit Afrika eten terwijl we dat zelf kunnen verbouwen en half Afrika honger lijdt.
En dat we rozen willen hebben die we op vruchtbare grond in Afrika telen, waar ook eten voor de mensen op had kunnen groeien.

En een ander probleem is dat men elkaar het land uitvecht.

Dat geloof ik niet, kijk eens hoeveel bossen er al gekapt zijn..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:26

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:28

Elisa2 schreef:
verootjoo schreef:
Er is allang bekend dat het aantal mensen het probleem niet is. De aarde geeft genoeg om iedereen van genoeg voedsel te voorzien.

Het probleem is dat de rijkste landen alles opvreten van de armste landen.
Daarom zitten wij met veel te veel obesitas en hebben ze in grote delen van de wereld helemaal niks.

Want idd is het idioot dat we groenten uit Afrika eten terwijl we dat zelf kunnen verbouwen en half Afrika honger lijdt.
En dat we rozen willen hebben die we op vruchtbare grond in Afrika telen, waar ook eten voor de mensen op had kunnen groeien.

En een ander probleem is dat men elkaar het land uitvecht.

Dat geloof ik niet, kijk eens hoeveel bossen er al gekapt zijn..

Ja voor koeienvoer omdat we in het westen enkel denken te kunnen leven op hamburgers :=

Als iedereen precies genoeg zou eten, zou de wereld niet uitgebuit hoeven worden.
Overconsumptie is echt de vloek van deze tijd.
Als je op het strand loopt in de zomer dan zie je de ellende daarvan.

Maar goed, niet alleen eten. Ook de 2 of meer auto’s per huishouden, het feit dat elk elektronisch apparaat ervoor gemaakt is al na 4 jaar ermee te kappen etc.

Ik heb daar trouwens een artikel van gelezen, want er is onderzoek naar gedaan.
Maar ik kan dat dus niet meer vinden -O-
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-07-25 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:29

Nee, ook voor huizen en wegen..kijk eens naar het verschil op warme dagen qua temperatuur in het bos/ groen en in de stad op asfalt. Hoe meer mensen, hoe meer huizen, hoe meer auto,s..hoe meer vervuiling.

Overconsumptie is een probleem maar teveel mensen ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:30

verootjoo schreef:
Summum is wel goed hoor.
Niet perfect, dat zijn er maar echt weinig. Maar zeker geen categorie Zara, Primark, Only of zoiets.

Dit schrijven ze er zelf over:
https://summumwoman.com/pages/ons-verhaal

Gelukkig! Want dat is echt mijn merk.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:30

Ik vind deze discussie aan de ene kant heel interessant en aan de andere kant super frustrerend om te lezen :+

Mensen voelen zich zo enorm snel aangevallen als je iets zegt over dingen die niet zo goed zijn voor het milieu of mensenrechten. Dat komt omdat je vaak je eigen gedrag als normaal of goed zien. Als je dan zegt dat iets eigenlijk best schadelijk is (feitelijk onderbouwd) dan botst dat met hoe je er zelf over denkt. Dat zorgt voor een soort spanning, wat ze cognitieve dissonantie noemen, en daardoor gaan mensen al snel in de verdediging.

Wat ik ook vaak zie, is dat mensen dan juist gaan klagen over anderen die wél bewust bezig zijn. Hoe kan je daar last van hebben, behalve dan dat het jouw zelfbeeld kan verstoren. Dan wordt er gedaan alsof die mensen zich beter voelen of dat het toch geen verschil maakt. Maar dat is vaak gewoon onbegrip, want natuurlijk helpt het als meer mensen bewustere keuzes maken. Daar lijkt mij geen twijfel over mogelijk!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:32

Elisa2 schreef:
Nee, ook voor huizen en wegen..kijk eens naar het verschil op warme dagen qua temperatuur in het bos/ groen en in de stad op asfalt. Hoe meer mensen, hoe meer huizen, hoe meer auto,s..hoe meer vervuiling.

Overconsumptie is een probleem maar teveel mensen ook.

Er zijn idd meer huizen, tegelijkertijd wonen we nu met veel minder mensen op veeeeel meer m2. In vergelijking met 100jaar terug.

Het boek Sapiens vind ik trouwens ook een mooie daarover.
Dat gaat over de ontwikkeling van de mensheid. Hoe wij 100jaar terug nog met 10man op 100m2 woonden, en nu er veel meer ruimte nodig is per persoon.
Hoe wij met z’n allen de luxe valkuil in gedoken zijn en daar niet meer uit gaan komen. Want als je eenmaal de dingen hebt die je hebt, kun je niet meer terug, al zou je willen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:36

Sky schreef:
Ik vind deze discussie aan de ene kant heel interessant en aan de andere kant super frustrerend om te lezen :+

Mensen voelen zich zo enorm snel aangevallen als je iets zegt over dingen die niet zo goed zijn voor het milieu of mensenrechten. Dat komt omdat je vaak je eigen gedrag als normaal of goed zien. Als je dan zegt dat iets eigenlijk best schadelijk is (feitelijk onderbouwd) dan botst dat met hoe je er zelf over denkt. Dat zorgt voor een soort spanning, wat ze cognitieve dissonantie noemen, en daardoor gaan mensen al snel in de verdediging.

Wat ik ook vaak zie, is dat mensen dan juist gaan klagen over anderen die wél bewust bezig zijn. Hoe kan je daar last van hebben, behalve dan dat het jouw zelfbeeld kan verstoren. Dan wordt er gedaan alsof die mensen zich beter voelen of dat het toch geen verschil maakt. Maar dat is vaak gewoon onbegrip, want natuurlijk helpt het als meer mensen bewustere keuzes maken. Daar lijkt mij geen twijfel over mogelijk!

Goed gezegd!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:38

verootjoo schreef:
Dat gaat over de ontwikkeling van de mensheid. Hoe wij 100jaar terug nog met 10man op 100m2 woonden, en nu er veel meer ruimte nodig is per persoon.
Hoe wij met z’n allen de luxe valkuil in gedoken zijn en daar niet meer uit gaan komen. Want als je eenmaal de dingen hebt die je hebt, kun je niet meer terug, al zou je willen.

En ik las vandaag ergens dat in .... de helft van de inwoners alleen woont. Dus dan zijn er nog veel meer huizen nodig.

We wonen ook vrij groot per individue, en ja daar maak ik mijzelf ook schuldig aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:38

Ik vraag me soms af hoeveel mensen er voor mij elders gestorven zijn om mijn westerse leventje op pijl te houden.
Dat moet je niet te vaak doen, want daar kun je serieus van in een depressie gaan, maar ik blijf daar af en toe toch weer even bij stil staan.

Dat gaat waarschijnlijk verder dan ik me kan voorstellen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:40

Mungbean schreef:
Ik vraag me soms af hoeveel mensen er voor mij elders gestorven zijn om mijn westerse leventje op pijl te houden.
Dat moet je niet te vaak doen, want daar kun je serieus van in een depressie gaan, maar ik blijf daar af en toe toch weer even bij stil staan.

Ik heb dat heel sterk met het feit dat wij de plee doorspoelen met drinkwater. In Kenia moeten mensen 32 km enkele reis lopen voor drinkwater. Kan daar met mijn hoofd niet bij.

Of die 30 verschillende soorten pindakaas waaruit we kunnen kiezen. En dan met zn allen zeiken dat we het zo slecht hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:41

BloemBloem schreef:
Wat ik eigenlijk nog veel erger vind is dat ik netjes een TEM had gestuurd omdat ik al bang was dat het uit de hand zou lopen…… Vervolgens krijg ik reactie dat de discussie die oplaaide best benoemd kon worden, om er vervolgens niks meer over te horen ……

Leven en laten leven mensen! Ieder doet wel iets wat meer bewustwording zou mogen krijgen, maar ik begin het langzamerhand spuugzat te worden!

Ik snap niet zo goed waarom of waarop je getemd hebt ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:43

BloemBloem schreef:
Wat ik eigenlijk nog veel erger vind is dat ik netjes een TEM had gestuurd omdat ik al bang was dat het uit de hand zou lopen…… Vervolgens krijg ik reactie dat de discussie die oplaaide best benoemd kon worden, om er vervolgens niks meer over te horen ……

Leven en laten leven mensen! Ieder doet wel iets wat meer bewustwording zou mogen krijgen, maar ik begin het langzamerhand spuugzat te worden!

Wat loopt er uit de hand dan?

Vind het eigenlijk een prima discussie zo :=

En dit is juist ook speciaal het topic ervoor gemaakt :?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:45

Benzz schreef:
Mungbean schreef:

Ik heb dat heel sterk met het feit dat wij de plee doorspoelen met drinkwater. In Kenia moeten mensen 32 km enkele reis lopen voor drinkwater. Kan daar met mijn hoofd niet bij.

Of die 30 verschillende soorten pindakaas waaruit we kunnen kiezen. En dan met zn allen zeiken dat we het zo slecht hebben.

Ik spoel de wc niet door met drinkwater maar met zelf opgevangen hemelwater. Dat is iets wat iedereen heel makkelijk kan verwezenlijken

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:46

Electra63 schreef:
BloemBloem schreef:

Ik snap niet zo goed waarom of waarop je getemd hebt ?

Wat vervelend dat je dat niet begrijpt, de discussie die ontstaan is, had niets met mijn vraag te maken :-)

Heel fijn dat jullie hier nu wel de ruimte hebben om erover te sparren!

Little_Gift

Ik denk dat bloembloem het heeft over haar eigen topic, dat ze daarvoor toen getemd had en dus niet dit topic hier
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 13-07-25 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Benzz, Ja, ook simpele dingen als pindakaas. Onze pindakaas wordt gemaakt van de geteste pinda‘s die niet door schimmels aangetast zijn. De locale bevolking eet de ongeteste pinda‘s waardoor ontzettend veel kinderen op jonge leeftijd leverkanker krijgen bijvoorbeeld.

Daar kan ik welliswaar niets aan veranderen, ook niet als ik geen pindakaas zou kopen of zo. Maar een mensenleven is duidelijk helaas niet altijd hetzelfde waard en dat is verschrikkelijk treurig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:48

Little_Gift schreef:
Benzz schreef:

Ik spoel de wc niet door met drinkwater maar met zelf opgevangen hemelwater. Dat is iets wat iedereen heel makkelijk kan verwezenlijken

Hoe heb jij dat en hoe makkelijk is het?
Ik zou dat ook graag willen. :j

Alhoewel ik hoop dat met deze tijden van droogte je alsnog de wc kan doorspoelen := onze regenton is al heel lang leeg.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-07-25 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:49

Little_Gift schreef:

Goed dat je dat doet. Dat is thuis natuurlijk te realiseren, maar bijv. op je werk niet.

Benzz

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:49

Overigens staat er al 30 jaar een systeem klaar dat alle huishoudens kan helpen met de wc doorspoelen met ander water dan drinkwater, maar het wordt maar niet geimplementeerd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:52

Bij mij kan het thuis niet, hier loopt het regenwater direct via een soort inpandige buizen en goten in het hemelwaterriool :\ Anders zou ik dat ook graag doen! Vang wel wat water op in bakjes om de planten water mee te geven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:00

verootjoo schreef:
Hoe heb jij dat en hoe makkelijk is het?
Ik zou dat ook graag willen. :j

Alhoewel ik hoop dat met deze tijden van droogte je alsnog de wc kan doorspoelen := onze regenton is al heel lang leeg.

Ik heb meerdere regenwaterputten die opslaan onder de grond om zo ook voor de tijden van droogte te kunnen bewaren.

Alles loopt via een buizensysteem de putten in die onder de grond lekker koel blijven en dan via een systeem opgepompt worden.
Ik heb dus twee sets leidingen in huis, die voor leidingwater (keuken en badkamer) en de leidingen voor het regenwater die dan alle andere kranen en wc en wasmachine enz bedienen.

Heb in totaal meer dan 50 000 liter in regenwaterputten onder de grond zitten (neen geen grondwater, want ja die heb ik ook maar da's dan weer minder goed voor het milieu als je de bodem van zijn broodnodige water ontzegt in tijden van zulke droogte).

Het is wel effe een investering om te verwezenlijken maar het is het absoluut waard.

Je moet natuurlijk wel de plek ervoor hebben maar je kunt ook 1 regenwaterput laten steken hé... Daar kun je ook heel lang weg mee als je een beetje bewust doet.

En er zijn tegenwoordig ook plug en play systemen dacht ik waarbij je het niet via "bouwen" moet installeren maar daar weet ik het fijne niet van.

verootjoo

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:01

Iets zegt mij dan dat wel je hele tuin en huis open moet :=
Even goed over nadenken.

Weet dat de nieuwbouwhuizen in ons dorp wel zoiets hebben.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:02

Voor de plug en play niet hoor. Maar zoals gezegd, daar weet ik het fijne niet van.

Voor de putten onder de grond uiteraard wel, toch je tuin of een deel van je tuin
Je huis valt wel mee hoor, ze kunnen tegenwoordig heel veel zonder muren te moeten openbreken

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:04

Sky schreef:
Mensen voelen zich zo enorm snel aangevallen als je iets zegt over dingen die niet zo goed zijn voor het milieu of mensenrechten. Dat komt omdat je vaak je eigen gedrag als normaal of goed zien. Als je dan zegt dat iets eigenlijk best schadelijk is (feitelijk onderbouwd) dan botst dat met hoe je er zelf over denkt. Dat zorgt voor een soort spanning, wat ze cognitieve dissonantie noemen, en daardoor gaan mensen al snel in de verdediging

Het is de toon die de muziek maakt. Ik zie vaak een nogal arrogante, drammerige toon door mensen die zich de heiligheid zelf vinden