Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:26

Ninx schreef:
germie schreef:
Gelukkig is mijn voetafdruk dus niet zo groot, ook al vlieg ik zonder enige schaamte 1-2 keer per jaar. Wel lowbudget overigens. Ik heb immers geen kinderen.

Mmm, deze blijf ik twijfelachtig vinden hoor....
Tenzij je geen kinderen hebt genomen OMDAT je je footprint klein wilde houden. Maar wanneer dat het geval was, had je ook andere zaken vermoedelijk niet gedaan.

Uiteraard helpt het. Maar het komt in dit geval geval gewoon goed uit.

Kijk, ik vind vlees vies. Ik kan gaan kokketteren met het feit dat ik geen vlees eet. Maar voor mij is dat wel makkelijker omdat ik het gewoon niet lust (buiten de andere argumenten die ik heb om het niet te eten). Dus voor iemand die er dol op is, is het een veel groter en prijzenswaardige stap.

Ik heb nooit een kinderwens gehad. Had gedacht dat dit wel zou komen, maar het kwam niet.
Dan kan ik dat neerzetten als prestatie zodat ik me schuldig kan maken aan alle andere verspilling. Maar dat is geen eerlijk argument.
Dat zou het pas zijn wanneer ik wel de wens had, maar het niet deed vanuit overtuiging.

Ik heb vanuit volle overtuiging geen kinderen. Dat wist ik al als kind voordat er überhaupt sprake was van enige CO2 hoax. Maar ik heb altijd al gezegd dat er genoeg mensen zijn en ik niet hoef bij te dragen aan nog meer. Dus daarmee ben ik gewoon goed voor deze planeet. En hoef dus geen reisschaamte te hebben. Maar verwacht ook als het gaat om CO2 beperkingen dat men ook kinderen meeneemt. Anders meet je met 2 maten. En tja, heb je dan daarom wat spijt van je kinderen, don't complaign, kinderen neem je immers ook voor je eigen geluk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:37

germie schreef:
Ik heb vanuit volle overtuiging geen kinderen. Dat wist ik al als kind voordat er überhaupt sprake was van enige CO2 hoax. Maar ik heb altijd al gezegd dat er genoeg mensen zijn en ik niet hoef bij te dragen aan nog meer. Dus daarmee ben ik gewoon goed voor deze planeet. En hoef dus geen reisschaamte te hebben. Maar verwacht ook als het gaat om CO2 beperkingen dat men ook kinderen meeneemt. Anders meet je met 2 maten. En tja, heb je dan daarom wat spijt van je kinderen, don't complaign, kinderen neem je immers ook voor je eigen geluk.

We kijken hier gewoon fundamenteel anders tegenaan. Denk niet dat dat te overbruggen is.
Jij prijst jezelf voor iets waar je geen intrinsiek verlangen naar hebt, en geeft jezelf compensatie-cadeaus.
In mijn boekje zou ik mezelf een beetje voor de gek houden, voelt als creatief boekhouden.

Bovendien denk ik niet dat er zoiets is als een CO2 hoax... ik denk alleen dat er altijd partijen zijn die garen spinnen bij rampen.

Tot slot is natuurlijk CO2 niet het enige bezwaar. Het is een reeks van bezwaren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:48

Ninx schreef:
germie schreef:

We kijken hier gewoon fundamenteel anders tegenaan. Denk niet dat dat te overbruggen is.
Jij prijst jezelf voor iets waar je geen intrinsiek verlangen naar hebt, en geeft jezelf compensatie-cadeaus.
In mijn boekje zou ik mezelf een beetje voor de gek houden, voelt als creatief boekhouden.

Bovendien denk ik niet dat er zoiets is als een CO2 hoax... ik denk alleen dat er altijd partijen zijn die garen spinnen bij rampen.

Tot slot is natuurlijk CO2 niet het enige bezwaar. Het is een reeks van bezwaren.

Als je zegt geen kinderen te willen omdat de aarde al vol genoeg is zoals ik doe, dan is dat dus niet goed?
Het is gewoon een feit dat we genoeg mensen op deze aardkloot hebben, en 1 minder betekent ook minder uitstoot, want je moet je kroost wel bij je voetafdruk optellen.
Dus het is bij mij zeker een keuze voor deze aardkloot geweest. Natuurlijk ook eigenbelang, maar dat is het krijgen van kinderen net zo goed.
En de mensen die zeggen niet te reizen, die missen het ook niet. Of er is wat gebeurd waardoor ze de behoefte niet meer hebben, maar er zijn er echt niet die dat puur en alleen omwille van CO2 doen. Net als geen vlees eten, sommigen missen het niet. Dus dan kun je zeggen van ja, goed voor het klimaat. Maar als je nu dol bent op vlees, dan ga je echt geen vegetarier worden. Want dan ben je toch niet dol genoeg op vlees.

Als ik geld genoeg had kon ik misschien zeggen ik bestel niet meer bij temu of ali. Maar ik moet ook op de centjes letten. DAn moet je al keuzes maken. Ik heb dan liever een bewezen betere groente dan dat ik niet bij Temu bestel. Beiden is niet te doen.

Kortom, ik geef mezelf wel een schouderklopje hoe goed ik het doe voor het milieu. Want dat is ook echt zo. Bij de moraalridders moet je altijd alles doen, maar dat gaat niet. En ondertussen vliegen de mensen met wijzende vingertjes ook gewoon en nog meer ook. Ik weet nog van iemand die ik ken die vol trots schreef bij zo'n snelwegblokkade van XR geweest te zijn. En ondertussen was ze net terug van de 3e vliegreis dat jaar. Dus de vakanties en de reis naar dat protest toe stoten niets uit. En vervolgens wel de mensen die vliegen veroordelen. Dat werkt bij mij niet hoor.
Die geen kinderen zijn niet te compenseren op een andere manier, je stoot altijd meer uit. Dus dan moet je bij mij gewoon niet aankomen.

Maar natuurlijk is het zo dat als ik het geld had, dat ik dan altijd merkkleding zou kopen omdat die dan beter geproduceerd kunnen worden (en wat ook nog niet eens altijd gebeurt). Maar met meer geld heb je meer opties om te kiezen. Dat is ook gewoon een feit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:55

germie schreef:
Als je zegt geen kinderen te willen omdat de aarde al vol genoeg is zoals ik doe, dan is dat dus niet goed?
Het is gewoon een feit dat we genoeg mensen op deze aardkloot hebben, en 1 minder betekent ook minder uitstoot, want je moet je kroost wel bij je voetafdruk optellen.
Dus het is bij mij zeker een keuze voor deze aardkloot geweest. Natuurlijk ook eigenbelang, maar dat is het krijgen van kinderen net zo goed.
En de mensen die zeggen niet te reizen, die missen het ook niet. Of er is wat gebeurd waardoor ze de behoefte niet meer hebben, maar er zijn er echt niet die dat puur en alleen omwille van CO2 doen. Net als geen vlees eten, sommigen missen het niet. Dus dan kun je zeggen van ja, goed voor het klimaat. Maar als je nu dol bent op vlees, dan ga je echt geen vegetarier worden. Want dan ben je toch niet dol genoeg op vlees.

Als ik geld genoeg had kon ik misschien zeggen ik bestel niet meer bij temu of ali. Maar ik moet ook op de centjes letten. DAn moet je al keuzes maken. Ik heb dan liever een bewezen betere groente dan dat ik niet bij Temu bestel. Beiden is niet te doen.

Kortom, ik geef mezelf wel een schouderklopje hoe goed ik het doe voor het milieu. Want dat is ook echt zo. Bij de moraalridders moet je altijd alles doen, maar dat gaat niet. En ondertussen vliegen de mensen met wijzende vingertjes ook gewoon en nog meer ook. Ik weet nog van iemand die ik ken die vol trots schreef bij zo'n snelwegblokkade van XR geweest te zijn. En ondertussen was ze net terug van de 3e vliegreis dat jaar. Dus de vakanties en de reis naar dat protest toe stoten niets uit. En vervolgens wel de mensen die vliegen veroordelen. Dat werkt bij mij niet hoor.
Die geen kinderen zijn niet te compenseren op een andere manier, je stoot altijd meer uit. Dus dan moet je bij mij gewoon niet aankomen.

Maar natuurlijk is het zo dat als ik het geld had, dat ik dan altijd merkkleding zou kopen omdat die dan beter geproduceerd kunnen worden (en wat ook nog niet eens altijd gebeurt). Maar met meer geld heb je meer opties om te kiezen. Dat is ook gewoon een feit.

Ik denk dat we het niet eens gaan worden. Wat okay is.
We beschrijven beiden een banaan, maar 1 van ons ziet deze als recht, en de ander als krom.

Met je laatste zin ben ik het zeker eens.
Gezond en verantwoord leven wordt steeds meer een bezigheid voor mensen met geld. Het kapitalistisch systeem heeft daar een grote hand in gehad... en nog steeds.

Toch heb ik ook zelf wel eens minder te besteden gehad, en ken ik genoeg mensen die dat ook niet hebben. Evengoed zijn er dan nog altijd meer dan genoeg manieren waarop je gezond en verantwoord kunt leven. Het vraag iets meer inspanning en creativiteit misschien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:35

Polar schreef:
Wintu schreef:
Ik koop niets bij Shein, Temu of Alie, wat me echter wel stoort, is dat wanneer ik een bepaald artikel zoek via google, ik dus enkel maar advertenties en suggesties krijg van bovenstaande ketens. Is dat te omzeilen?

Action ga ik wel naar toe, vooral voor shampoo, schoonmaakmiddelen en doe het zelf dingetjes.
Stille meelezer, maar je kunt dit omzeilen door na je zoekwoord(en) een - teken en dan de naam van de webshop toe te voegen.
Als je bijvoorbeeld een paarse bloempot zoekt en geen resultaten van bol.com of marktplaats wil, ziet het er zo uit:
    "Paarse bloempot" -bol.com -marktplaats.nl

Dank je wel! Dat wist ik niet!

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 13:44

germie schreef:
ziezoziezo22 schreef:
Ik snap het argument geen kinderen ook niet.
Omdat jij geen kinderen hebt mogen andermans kinderen uitgebuit worden door temu shein etc?

Zie bovenstaande over geen fan van Shein en trump fan. Deze opmerking doet er goed aan mee.

Volgens mij heb ik nergens het woord uitbuiting van kinderen in de mond genomen behalve nu in deze reactie. Dus inderdaad zijn er bokkers die niet lezen en dan woorden in de mond willen leggen tot meer dan galactische hoogte.

Maar goed, kunnen lezen is tegenwoordig ook een vak. Dat blijkt wel weer.

Maar het is gewoon een feit dat iemand die geen kinderen neemt of krijgt elke week naar New York op en neer kan vliegen voor een gelijke CO2 uitstoot in het leven. Dus dan is geen kinderen altijd goed voor de planeet, ook al ga je verder nog rustig met het vliegtuig (is gewoon een vorm van OV overigens hoor), en bestel je bij Temu, Ali of Shein.

Ik heb nog geen bestelling bij Shein gedaan, maar zal dat ook een keer doen. Ben benieuwd.

Als er iemand ethisch consumeert ben ik het. Ja, ik bestel wel eens wat bij Temu of Ali, maar je kunt niet altijd alleen maar de 'beste' keuze maken zoals een ander vindt wat het beste is. Je moet niet vergeten dat de geldbomen nog steeds niet groeien en je daardoor al keuzes moet maken.
Het is gewoon een feit dat je zonder kinderen gewoon wat meer kunt uitstoten en nog steeds ethisch bezig bent. Voor zover je CO2 een probleem vindt. Dat is het namelijk niet. Ik zie wel een probleem in plastic verpakkingen, maar ook in het feit dat er nog steeds gewoon door bedrijven PFAS e.d. in de lucht gestoten mag worden.

Chinese bedrijven leveren dus gewoon, ze vragen een prijs en als je er mee akkoord gaat, dan krijg je het geleverd. Is in principe geen scam, je kiest ergens voor. Het wordt pas een scam als de foto's niet bij het produkt horen wat natuurlijk ook wel gebeurt. En dezelfde produkten koop je hier, maar dan voor een 4-10 keer zo hoge prijs.

Dat schrijf je ook niet letterlijk maar als jij spul koopt bij temu shein dan weet je dat er mensen worden uitgebuit, maar jij schrijft elke keer weer dat jij dat van je zelf wel mag omdat je geen kinderen hebt je gooit het dan op dat het beter in voor het klimaat.
Maar dat is niet het enige waar deze bedrijven slecht op scoren.
Ze buiten erg hun werknemers uit en dat praat je niet goed omdat je geen kinderen hebt.

germie

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:02

Ik heb het niet over uitbuiting. En kinderarbeid gebeurt ook bij het winnen van kobalt voor je telefoon. Dus lever je je telefoon ook in?
En merken als Nike en Adidas staan ook niet bekend dat ze alles perfect doen. Dus tja, dan blijft de spoeling wel heel erg dun. Het moet betaalbaar zijn, goede pasvorm hebben, duurzaam, dan mag jij een merk noemen waar je dat allemaal vindt en wat ook nog leuk spul is. Ik vind de Primark voor 98% niets leuks hebben. Ik vind sommige shirts van Jack and Jones leuk, andere niet.
Kik heeft soms leuke kleding, maar ook daarvan weet je niet hoe het gemaakt wordt. Dus tja, het is niet zo makkelijk of zo zwart-wit.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

germie schreef:
Kik heeft soms leuke kleding , maar ook daarvan weet je niet hoe het gemaakt wordt. Dus tja, het is niet zo makkelijk of zo zwart-wit.

Nee dus.
Er is een heleboel grijs, en van sommige zaken hebben we nog geen weet, of vage vermoedens.
Maar shein is gewoon zwart, niet grijs, niet misschien niet helemaal ok, bij shein is het volledig duidelijk.

Je kan proberen om bij elk merk uit te zoeken hoe het zit, daar je keuzes op baseren. Dat is uiteraard het beste maar daar hebben we niet allemaal de headspace, financien etc voor.

Maar bij shein weet je het zeker, weet je 100% zeker wat je in stand houdt.

Tip aangezien je de kobalt mijnen noemt: fairphone

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Of refurbished telefoons, of gewoon je oude telefoon laten maken als deze stuk is ipv steeds de nieuwste te kopen :j

Altijd maar dat whataboutisme. Je kan het in deze wereld niet perfect doen, maar je kan in ieder geval je best doen zo min mogelijk schade aan te brengen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Van zaken waarvan je zeker weet dat ze niet goed zijn, kun je afblijven in plaats van 100 argumenten te verzinnen om het voor jezelf goed te praten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

Hij mag hier wel toch?

Afbeelding

}>

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:54

:+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

:')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

DuoPenotti schreef:
Hij mag hier wel toch?

[ Afbeelding ]

}>

Had iets grovers verwacht met m'n zwarte humor maar dit keur ik ook goed :')