Zelfscan supermarkt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:30

prompter schreef:
Dat iemand traag is met op de band zetten en inpakken kan ik niet meer zitten en heb ik wel begrip voor. Maar dat er bij het afrekenen eerst nog ergens onder in een tas gezocht moet worden naar een portemonnee is wel irritant. Je wéét dat je moet gaan betalen, zorg dat dat in ieder geval direct gedaan kan worden, dat inpakken komt dan wel, daar werk ik wel omheen :)

Ik moet toch wel erg lachen om de hele discussie hier. :D :D . Is bijna iedereen zo gehaast dat een paar seconden wachten vanwege(in jouw voorbeeld) het pakken van een portemonnee. En dat in een tijd dat supermarkten vaak ook tot 21.00 uur open zijn. Blij dat ik een boomer ben(net geleerd op Bokt) en meer rust in mijn lijf heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:36

prompter schreef:
Dat iemand traag is met op de band zetten en inpakken kan ik niet meer zitten en heb ik wel begrip voor. Maar dat er bij het afrekenen eerst nog ergens onder in een tas gezocht moet worden naar een portemonnee is wel irritant. Je wéét dat je moet gaan betalen, zorg dat dat in ieder geval direct gedaan kan worden, dat inpakken komt dan wel, daar werk ik wel omheen :)

Dit inderdaad.

De portemonnee achter 3 ritssluitingen, achterin 6 vakjes waar een berg zooi overheen zit.

En betaal gewoon als de kassière het bedrag noemt.
Ga niet heel stoïcijns eerst de rest in pakken, dan achter 6 risten je portemonnee nog eens zoeken.
Terwijl de persoon achter je 3 producten had en al betaald en weg is voordat het inpakken weg is.

Heb ik haast, nee.
Maar sta niet voor de lol bij de kassa.

DWitzel schreef:
Nadeel van de handscanner en gelijk inpakken vind dat je dan niet logisch kan inpakken, kom je eerst langs groente en fruit en heb je allerlei grote zwarte dingen die je dan later nog moet inpakken.... Ik bestel wekelijks bij de AH de bulk boodschappen en als ik dan nog naar de winkel ga heb ik gelukkig meestal niet zo veel dus kan ik uit met een mandje en de zelfscan 8-)

Ik neem altijd een winkelwagen mee. Zet daar kratje of tas in.
Zware al in de tas, groente er even naast in de kar en als ik klaar ben er bovenop. Al voordat ik afreken.

En dat vind ik relaxed, op mijn eigen tempo.
Hoeft daar niemand bij een kassa op te wachten tot ik mijn tetris klaar heb.

Cer

Re: Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:40

Hoe lang duurt dat dan helemaal op een mensenleven.. die portemonnee pakken?

Buiten dat ik me niet kan voorstellen dat dat steeds toevallig is als je in de rij staat.. maar dat laatste is een aanname

#fascinerend :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:42

Ik ben een boomer :P . En geloof me, sommigen moeten zowat hun halve tas ondersteboven keren om een portemonnee te vinden :D. Overigens laten wij mensen met 1-2 dingen altijd voorgaan, dan hoeven ze niet op ons te wachten met een kar voor een hele week.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:45

Ik hoef me niet te ergeren aan andere mensen omdat ik de zelfscan gebruik, maar toen die er niet was ergerde ik me daar echt niet aan, meer aan het feit dat er maar een kassa open was en er een rij van hier tot halverwege de volgende stelling stond en er geen enkele moeite werd gedaan om een extra kassa open te gooien.

Over het karretje scannen in een keer, daar wordt aan gewerkt. Ik geloof dat AH een pilot had lopen of wil starten met een AH to go die scant wat je pakt en zodra je de winkel uitloopt afrekent wat je in de wagen hebt liggen.
Overigens zijn er bijvoorbeeld al automaten waarbij je vooraf je pinpas invoert, je de deur opent en de dingen pakt dit je wil hebben en er afgerekend wordt zodra je de deur dicht doet. Dit zijn met name food automaten.
De techniek gaat sneller dan je denkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:46

Nou best vaak als ik hier naar de Aldi ga waar geen zelfscan is.

Om die reden ga ik liever naar de Jumbo, maar daar is de kwaliteit het laatste jaar bedroevend laag dat ik er ook niet meer graag kom.

En het gaat niet om de tijd, maar om het gedrag.
De hele wereld lijkt van hen of zo. Schijt aan de rest.

Wij wonen hier niet dat je portemonnee direct gejat word als die achter 1 rits zit.
En wat dat ding dan in een tas van 6x6 meter onderin zit te doen is mij toch echt een raadsel.

En bij de aldi sta je gewoon altijd al 10 minuten omdat je inderdaad ergens halverwege het gangpad aan moet sluiten.
1 door deze mensen, 2 door weinig kassa personeel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:50

Marije_jiplover schreef:
Ik heb regelmatig controle, af en toe een product per ongeluk niet gescand en dan zeg je, oh, jeetje, ben ik die vergeten? En ja, dan krijg je de uitgebreide/complete controle. En betaal je daarna en that's it. Meer risico zie ik niet.

Ik zie daarin het risico dat het niet gezegd is dat de winkels werkelijk begripvol zijn. Je KUNT coulant behandeld worden - en dat is fijn. Maar de regels zeggen nu dat een heffing van 180 euro en een winkelverbod ook opties zijn, en dat is niet fijn. Of je het een of het ander treft hangt volgens mij af van de individuele keuze van de medewerker, het is niet iets waar je op kunt rekenen. Dus dat is niet risicoloos.

Citaat:
En mocht je het echt een ingewikkeld apparaat vinden en daarmee slecht uit de voeten kunnen, dan zou je ook hulp kunnen vragen in de winkel, "kunt u mij leren hoe de handscanner werkt?"

Nee, ik vind het apparaat waarschijnlijk niet ingewikkeld. Ik vind het ingewikkeld om de handeling betrouwbaar uit te voeren op het moment dat ik met mijn aandacht ook bij een heleboel andere dingen ben (namelijk weten welke boodschappen ik nodig heb, waar ze in de winkel liggen en daarbij ook nog andere mensen niet omver lopen.) Dat zijn situaties waarin de kans groot is dat ik regelmatig vergeet te scannen: voor mijzelf structureer ik dit soort dingen dus over het algemeen door het op te splitsen, eerst mijn volle aandacht op het ene, dan mijn volle aandacht op het andere. Dat lukt niet bij de handscanner, en voor mij is het echt meer dan alleen maar een keer het apparaat uitgelegd krijgen voor ik dat betrouwbaar kan doen.

En zelfs als de winkel 1 keer coulant is, kan ik me nauwelijks voorstellen dat ze dat de komende 10 keer gaan zijn.

Niet iedereen is hetzelfde en dus zijn ook de problemen die mensen daarmee tegenkomen niet zomaar hetzelfde.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:51

germie schreef:
Nou, ik hoef ook niet iedereens kwaaltjes te weten. Maar als ik dan lees hoe veel vooroordelen hier genoemd worden soms. Oud is traag, je moet in de ogen van een ander eerst betalen en dan pas inpakken, boomers zijn traag, enz.
Dan denk ik van is de verdraagzaamheid verdwenen? En als je zulke vooroordelen over asielzoekers hebt, dan ben je ineens haatdragend.

Dat heeft toch geen reet te maken met verdraagzaamheid? En wat heeft dit nou alweer met asielzoekers te maken? Ik wacht liever niet langer dan strikt noodzakelijk, dus pak ik de zelfscanner. Mensen die zelfscannen zijn niet automatisch onverdraagzaam. Ik kies gewoon voor de snellere, efficientere optie. Maakt dat je onverdraagzaam?

germie schreef:
De handscanner mag een ander van mij gebruiken, maar het probleem is dat er tegenwoordig te veel zelfscankassa's zijn t.o.v. de vraag naar de gewone kassa. Dat is hier in het dorp in ieder geval wel zo. En meer mensen klagen er al over, dus ik hoop ook dat ze gewoon de boel weer gaan ombouwen naar in ieder geval een extra normale kassa. Ok, de supermarkt hier zit tegenover het bejaardentehuis en op het plein met de aanleunwoningen. Dus er is een grote groep ouderen. Dus misschien zijn de vooroordelen waar in dit geval, maar het percentage rollators bij de kassa is hier inderdaad hoog. En ja, uit dat mandje, op de band, terug in het mandje en dan nog betalen kost tijd. Ik denk dan altijd maar 'ik moet zien dat ik zo oud word', en wacht gewoon. Erger me er niet aan.
En misschien is dat ook wel het probleem, men kijkt niet naar waar behoefte aan is bij het verbouwen van een supermarkt, men doet gewoon maar.

Heel veel mensen ervaren zelfscannen en klantvriendelijk, dus dat jij het stom vind wil niet zeggen dat er geen behoevfte aan is. Daarbij is het voor een supermarkt ook veel slimmer om de situatie in te richten voor de toekomst - en niet voor een groep die op relatief korte termijn waarschijnlijk toch minder boodschappen gaat doen, even cru gezegd.

@DuoPenotti, ik ook. Maak lijstje op volgorde van supermarkt, aparte tas mee voor zware dingen (meestal dranken), kratje voor de rest, alles netjes ingepakt terwijl ik winkel.

@prompter inderdaad. Of dat je je muntenverzameling van thuis meeneemt en die dan stuk voor stuk gaat uittellen op de bank. Dat kan best sneller. Of een heel gesprek van 6 jaar aangaat vanwege 1 of andere actie waar je 3 cent mee bespaart. Als het gebeurt, ga ik heus niet drammen, en ben ik heus begripvol, maar ik ivnd het wel irritant ja.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:57

Je kan helemaal niet aan iemand zien of iemand ergens moeite mee heeft of wat iemand heeft meegemaakt. Misschien heeft een jonger uitziende iemand ook een reden om niet zo vlot de portemonnee te pakken.

Bij de Lidl hier kan het ook niet echt eerder. Er is maar een heel klein plankje en alle boodschappen moeten eerst in de kar voor je kan afrekenen. Daar wachten de kassières ook op.

Ik doe meestal 1x pw boodschappen en dan heb ik best veel. Toch te belachelijk dat mensen zelfs daar al over oordelen. Als je weinig tijd hebt, is het juist tijdrovend om elke dag naar de winkel te gaan.

Daarbij; zolang mensen hier elke dag, bijna de hele dag op Bokt kunnen zitten, hebben ze echt tijd zat.

En opmerkingen zoals boomer reactie.....Ik haat het echt als mensen anderen in hokjes moeten plaatsen of stempels moeten plakken.
Laatst bijgewerkt door superpony op 28-05-25 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:58

Citaat:
Als het gebeurt, ga ik heus niet drammen, en ben ik heus begripvol, maar ik ivnd het wel irritant ja.

deze pik ik er even uit.

Hier net zo.
Ik zeg er niks van, ga niet staan zuchten oid.
Dus denk niet dat er iemand iets van merkt dat ik mij wel irriteer.

Want ik denk dat de meesten hier denken dat je gedrag dan ook meteen aso gaat zijn.
Voor mij is dat een ding wat gewoon los van elkaar staat.

Sterker nog, als er dan iemand achter bij dan tegen mij zegt, nou duurt weer lang, of iets.
Dan zeg ik meestal, ach we staan toch droog of in de zomer, we staan lekker koel hier.

Ik geef ze dus geen gelijk omdat ik dat rot vind voor de persoon voor mij.
Ik hou die ergernis voor me.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:17

superpony schreef:
Je kan helemaal niet aan iemand zien of iemand ergens moeite mee heeft of wat iemand heeft meegemaakt. Misschien heeft een jonger uitziende iemand ook een reden om niet zo vlot de portemonnee te pakken.

Bij de Lidl hier kan het ook niet echt eerder. Er is maar een heel klein plankje en alle boodschappen moeten eerst in de kar voor je kan afrekenen. Daar wachten de kassières ook op.

Ik doe meestal 1x pw boodschappen en dan heb ik best veel. Toch te belachelijk dat mensen zelfs daar al over oordelen. Als je weinig tijd hebt, is het juist tijdrovend om elke dag naar de winkel te gaan.

Daarbij; zolang mensen hier elke dag, bijna de hele dag op Bokt kunnen zitten, hebben ze echt tijd zat.

En opmerkingen zoals boomer reactie.....Ik haat het echt als mensen anderen in hokjes moeten plaatsen of stempels moeten plakken.

in hetzelfde bericht
superpony schreef:

Ik zeg verder maar niks.....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-05-25 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:19

Ik pak mijn boodschappen in terwijl er gescand wordt. Gaat vaak gelijk op en wat er dan nog ligt dat doe ik nadat ik heb gepind met mijn telefoon , dan hoef ik niet mijn code in te voeren. Daarna trek ik mijn kar mee en kwak ik de laatste spullen erbij en ben ik weg. Niemand tot last.

Het is wel fijn dat er zelfscan kassas zijn daardoor is het minder druk bij de gewone kassa s en kunnen supermarkten met minder kassapersoneel werken. Ook fijn idd dat ze ruim open zijn. Ik ga graag rond etens tijd dan is het mega rustig hier vaak.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:30

prompter schreef:
Ik zit nog steeds te wachten op een megascanner - volle kar eronder, hele bedrag te zien, afrekenen en weg - maar dat laat nog even op zich wachten ben ik bang :D.

Dat zou toch wel moeten kunnen? Bij de Decathlon leg je je items in een bak en voilà, het bedrag staat op het scherm. Betalen en naar buiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:49

De Decathlon doet dat met rfids, dat kan maar het geeft extra kosten want rfids zijn duurder dan streepjescodes die al op de verpakking staan. (En vervuiling, want je hebt metaal nodig. Voor de schaal waarop supermarkten leveren denk ik dat dat te veel verspilling geeft.)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:38

Volgens mij gaat het toch prima zoals het nu gaat. Voor elk wat wils. Wie geen zin heeft in getreuzel of het gewoon makkelijker vind gaat naar de zelfscanner, wie het nog het makkelijkste vind aan de gewone kassa die gaat naar de gewone kassa
Beide opties zijn goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:41

BeFunny schreef:
Volgens mij gaat het toch prima zoals het nu gaat. Voor elk wat wils. Wie geen zin heeft in getreuzel of het gewoon makkelijker vind gaat naar de zelfscanner, wie het nog het makkelijkste vind aan de gewone kassa die gaat naar de gewone kassa
Beide opties zijn goed.

Mijn probleem is vooral dat de gewone kassa's steeds minder een optie zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:45

Hoe bedoel je dat precies?

Er zullen altijd gewone kassas zijn want winkels en supermarkten zijn verplicht (contant) betaal mogelijkheid te bieden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:09

nps schreef:
Dat heeft toch geen reet te maken met verdraagzaamheid? …..[..]..Mensen die zelfscannen zijn niet automatisch onverdraagzaam. ..

Een aantal mensen geven wel een soort van aan dat ze het “lastig” vinden als mensen trager zijn, hun portemonnee niet gereed hebben, met muntjes willen betalen (wat gewoon mag natuurlijk) en nog een aantal argumenten. Ze zullen dat wellicht niet hardop uiten (daar zou ik dan wel wat van vinden) maar dat staat er niet bij.
Het klinkt wel wat onverdraagzaam.. :j maar, mensen mogen inderdaad wel van alles vinden van anderen, je mag het prima stom vinden als iemand niet zo snel is, of niet zo doordacht is enzovoort.. en een ander mag dat onverdraagzaam vinden. Als iedereen dat verder gewoon voor zich houdt (in de winkel) is dat prima toch?

Ik vind het echt heel stom als mensen openlijk gaan zuchten en steunen, ogen rollen etc. Maar dat moeten ze ook zelf weten. Als dat maakt dat degene die aan het afrekenen is, bv zenuwachtig wordt, dan vind ik daar wel wat van.

Wel interessant want vinden we het kunnen om te zeggen “schiet eens op” of “had je dat niet eerder kunnen doen”, en vinden we het dan wel of niet kunnen om openlijk te zuchten of ogen te rollen, als iemand dat kan horen/zien en daar dan ongemakkelijk van wordt?

Want je kan ook bij toeval op hetzelfde moment zuchten terwijl je daar niks mee bedoelt, en dan ligt t probleem bij de ontvanger…

Dat is helemaal niet de vraag van ts maar ik vind dat wel fascinerende vraagstukken :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:32

DuoPenotti schreef:
Ik zeg verder maar niks.....

Dat je het niet met me eens bent, mag, ben je vrij mens in.

Maar het is echt niet hetzelfde. Mensen boomer noemen is toch echt wat anders dan wat ik benoem over mensen die klagen over tijd te weinig, maar wel veel tijd hebben voor Bokt.

Dat mag en moet je zelf weten. Maakt mij ook niet uit. Ik snap ook niet waarom je je altijd aangesproken voelt..

Er wordt alleen verschil gemaakt tussen mensen die fysiek of mentaal moeite hebben met een drukke omgeving en daarom niet graag boodschappen doen, of mensen die het gewoon niet leuk vinden en er gehaast doorheen willen en zich irriteren aan mensen die de tijd nemen.

En het is gewoon ene feit. Waarom je op Bokt zit zal me worst wezen en er is vast een reden dat je wel op Bokt kan en niet naar een winkel of werk. Dat heb ik al eerder gezegd.

Maar tijdgebrek is het dan gewoon niet. Bij tijdgebrek heb je gewoon echt geen tijd.

En het is gewoon iets van nu om mensen een stempel te geven of in ene hokje te stoppen. Ik heb geen hokje voor mensen op Bokt, want iedereen is verschillend.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:15

Ik vind het vooral zonde van mijn tijd... Al heb ik er tijd voor, besteed dat liever aan andere dingen als in een rij aan de kassa te staan...

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:25

CASH IS KING!!
Vooral nu er steeds minder gewone kassa,s overblijven met kassiere om met cash te kunnen betalen.
Alles moet maar digitaal en zo snel mogelijk en het liefst zonder enige interactie met een mens.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:26

BeFunny schreef:
Hoe bedoel je dat precies?

Er zullen altijd gewone kassas zijn want winkels en supermarkten zijn verplicht (contant) betaal mogelijkheid te bieden.

Een supermarkt is niet verplicht om contant geld te accepteren. Er loopt wel een wetsvoorstel om een acceptatieplicht in het leven te roepen, maar zover is men (nog) niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:31

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:37

superpony schreef:

Over de boomer reactie: het is gewoon algemeen bekend dat er veel mensen zijn die onder de boomer generatie vallen een bepaalde manier van gedrag vertonen waarbij het net lijkt alsof ze zich er niet bewust van zijn dat er ook andere mensen op aarde zijn. Naast de enorme hoeveelheid artikelen die daarover bestaan, merk ik het zelf momenteel ook enorm nu ik tijdelijk weer in de bediening werk. Dat heeft verder weinig met hokjesplaatsen te maken, er zijn namelijk ook een heleboel mensen van die generatie die hartstikke fijne mensen zijn. Maar door de jaren heen heeft dat soort individualistisch, egoïstisch gedrag (bijvoorbeeld "ik wil nú koffie" nadat ze 1 minuut zitten, terwijl iedereen duidelijk kan zien dat het ontzettend druk is en ze niet de enige zijn die koffie willen, of in dit geval de stellige "zelfscankassa's zijn klantonvriendelijk!" Terwijl je echt prima de keuze hebt om bij een normale kassa te gaan staan en er een heleboel mensen zijn die wel erg blij zijn met een zelfscankassa) het label "boomergedrag" gekregen, omdat er opvallend veel mensen van die generatie zijn die zich op die manier gedragen. Daarvoor hoef je geen boomer te zijn, een 25-jarige kan ook prima boomergedrag vertonen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:39

Je kan ook haast hebben zonder het heel druk te hebben. Als je maar weinig energie hebt ga je dat niet verspillen aan eeuwig in de supermarkt rondlopen en in de rij staan wachten. Dus dan is zelf scannen en snel weg een stuk fijner.

Het is gewoon een feit dat er mensen zijn die langzaam doen bij de kassa. Omdat ze niet anders kunnen of omdat ze zich niet bewust zijn van hun gedrag. Hetzelfde voor mensen die alles al op de band flikkeren als jij nog niet klaar bent.

Maar laatst was ik heel moe en was ik ook enorm sloom bij de zelfscan van de Lidl. Toen ging er ook iemand heel dicht op mij staan ongeduldig doen. Dat vond ik ook echt heel erg naar. Maar ja zij kan niet aan mij zien wat er “mis” is met mij.

En even naar huis rusten en dan gaan had gekund. Maar ik woon 10 min rijden van de Lidl en ik kwam er toen langs.

Mensen zijn toch wel vervelend in hun gedrag. Maar ik heb er met de zelfscan minder last van.

Waar ik wel last van heb zijn die VRESELIJKE weegschaal zelfscan dingen bij de Lidl. Het is dat ik enorm fan ben van de groente en fruit van de Lidl. Anders ging ik niet meer. _O-

Mijn record is serieus 10 foutmeldingen in 1x boodschappen. Die medewerker zag je ook zuchten. _O-