Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:07

Ik kom nu dit topic tegen :D

Wij wonen op het Brabantse platteland. Ik werk ook in de agrarische sector dus weet wat er om me heen gebeurt. Mijn vriend die heeft daar nu langzaam wat weet van en ik merk dat hij soms wat meer moeite heeft met bijvoorbeeld landwerk. Bijvoorbeeld, land klaarmaken, poten, zaaien, beregenen. Tja het kan zijn dat ze de hele dag naast je huis aan het ploegen zijn en dat je stof hebt en het geluid van de trekker. Of de puls die je de hele nacht hoort en de aggregaat hoort ploffen _O- En ik denk ja die man zit ook niet voor z’n lol de halve nacht op z’n trekker, mijn vriend denkt poedersuiker herrie ik wil slapen :') gevolg, ik slaap en hij niet haha.

Verder kan je op boerenbunder wel het eea zien qua waar het land voor gebruikt wordt. Bijvoorbeeld blijvend grasland of wordt er wisselteelt gedaan?

Melkvee, daar heb ik geen moeite mee maar kippen of varkens vind ikzelf echt niet lekker ruiken ook al werk ik ook in de varkens naast de melkvee sector.

In de winter is het nu eenmaal rustiger dan in de zomer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 20:20

Wat een handige site! Nu kan ik bij huizen zo zien wat er inderdaad de afgelopen jaren is verbouwd.

Zijn er nog bepaalde voor of nadelen aan bepaalde landbouw? Mais vind ik bijvoorbeeld wel mooi, maar wordt ook erg hoog. @nnemiek heeft dan de mazzel op een verhoging te zitten :P maar die heb je niet altijd. Ik snap wel dat natuurlijk altijd kan veranderen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:31

moonsparkle schreef:
Ik vraag me af hoeveel meer vliegen, haha. Als we hier buiten eten moet ik ook netjes zetten over al het eten en glaasjes bovenop het drinken. Of komen ze ook gewoon op je chillen zonder eten?

Bij vrienden zo erg dat als je je auto open deed heeeeeel je auto vol zit. Ook per plek heel wisselend. Zij hebben een paardenbedrijf en op de manege waar ik vroeger kwam spoten ze hun huis aan de buitenkant.

Hier kan je geen deur open laten staan als je dan 10-20 grote bromvliegen binnen hebt wordt je niet blij. En savonds veeeeel muggen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:33

Ik woon tussen de akkerbouw, wijngaarden en fruitbomen.
Weinig veeboeren, maar iedereen in de straat heeft wel dieren/vee/paarden.

Ik vind het mooi de hele dag bedrijvigheid van de boeren.
Veel trekkers en landbouwvoertuigen.
Ik heb er geen last van.
Maar ze werken niet van 9 tot 5 :o
Een boer als buurman heeft ook voordelen.
Gratis mijn wei en bermen gemaaid, stro en hooi leveren tegen betaalbare prijzen, gratis mijn mest kwijt, betaalbare groenten van het seizoen.
En vast nog meer als ik erom vraag (doorzaaien wei bv) _/-\o_

MarjanB

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:44

Ik vind mais soms wel lekker want weer meer privacy :o maar nu staan er aardappels en daar wordt weer vaker gespoten. Dus heb dan liever mais.

En het mooiste is idd het helpen bij elkaar. Iedereen wil wel wat voor een ander doen. Boer verderop doet mest uitrijden, buren helpen met hooien. Ik help een buurman met paard verkopen. Hij helpt mijn vriend met de paarden als ik voor het werk een paar dagen weg moet. Onze buurman knutselt vanalles in elkaar omdat ie dat leuk vindt _O- dus vandaag had ik een mooie getweekte uitsteker voor zuring.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:48

Ja de saamhorigheid en behulpzaamheid is geweldig!

Een keer waren alle varkens van de buurman/boer uitgebroken (ongeveer 50 stuks)
De hele buurt heeft in het holst van de nacht mee geholpen varkens te vangen :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:55

Hier stond eens een kalfje op de dam.
Heeft aardig wat uurtjes gekost om die uiteindelijk gevangen te krijgen. Om het erf van de buren heen, de groenbemester van de boer er naast in, dat spul was hoger dan het kalf en het was donker, later weer bij ons op het erf, over het terras, dwars door de draden bij mijn pony's, dus toen liep alles overal. Kalf uiteindelijk stalgang in gekregen, box in en hebbes.
Toen samen met 2 koeienboeren de draden weer ff op gezet en toen was er eindelijk weer rust op de buurt.

Heeft 7 boeren, mijn man en ik gekost voordat 1 kalf gevangen was _O- . En nu dus een mooi verhaal :j .

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:11

En dan nadien een avond plannen met elkaar om het geheel van de hulp nog even `nat ` te maken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:33

Ach,de pink achtervolging door de buurt.Ook een paar keer gedaan en de pony’s van de buren en onze geit samen met de buurvrouw.En met de halve buurt naar de mobiel van de zoon van een bejaarde buurvrouw gezocht.De mobiel was door zijn dochter verloren in een hele grote wei met hoog gras, maar niet gevonden.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 09-04-25 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:34

De eigenaar van het kalf heeft toen de rust weer gekeerd was kratjes bier rond gebracht ;) .

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:48

Vliegen valt hier mee, zitten tussen maïs en grasland in, wij hebben 10 pony's en de buren ook iets van 10 paarden lopen maar het valt toch echt mee. Zal wel overal verschillende zijn. Muggen zitten hier wel maja die zitten vaak overal wel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:02

Wij hebben bij huis en op terras weinig vliegen. Op ong 8 meter staan de paarden en daar wel vliegen soms, maar ook niet overal.
Wel periodes met veel muggen, dat vind ik erger.

Qua hulp.....wij waren vd week een klus aan het doen en buurman bood gelijk hulp aan.
Was nog niet klaar, hebben ze het toch nog even afgemaakt terwijl mijn man nog op het werk was.

Er werd mij iets gevraagd en dan help ik ook gelijk.

Ik het begin werden we wel wat afgetast en sommigen kunnen wat over willen nemen of laten voelen dat je nieuw bent, maar ik ben vanaf het begin mezelf en vrij duidelijk geweest.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:12

Hier wisselt het soms ook echt per jaar hoeveel vliegen er bijvoorbeeld op de paarden zitten. Ene jaar is het echt vreselijk, echt 100 op hun hoofd. Andere jaar heb ik de niet eczeempaarden ook geen hoofdkap op, of maar af en toe.

En sinds we airco’s hebben en dus niet de ramen zoveel meer open, stuk minder vliegen en muggen in huis. Al hadden we 2 jaar terug in de winter in de slaapkamer ook ineens een steekmuggen plaag. Gewoon elke avond wel 2. Geen idee waar die vandaan kwamen, maar we hebben ze inmiddels uitgemoord :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:28

Wel veel dazen en muggen.De paarden staan ook goed ingepakt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:56

superpony schreef:
@DP, het is helemaal recht. Ik vind dat er genoeg plekken zijn om uit te wijken. Maar ik zie dat mensen vooral tot de laatste mogelijkheid rijden of gewoon echt niet opzij willen als er een trekker aankomt omdat de berm te diep is op veel plekken.

Ik denk oprecht dat veel mensen die in een nette personenauto rijden, denken dat de trekker wel opzij kan. Ze zien een trekker toch meer als terrein geschikt voertuig.

En waar halen mensen hun rijbewijs? Ik heb m'n rijbewijs in Amsterdam gehaald met de uitdagingen daar. Maar was ik geen paardenmeisje geweest die al veel in buitengebied kwam, had ik nooit een trekker gezien.

Ik heb met een pony (Dartmoor) gemend, en dat diertje hield zelfs nog rekening met grote voertuigen, hij wist precies waar hij in de berm kon staan, zodat de melkwagen erlangs kon. Als een pony dat kan, met een kar erachter geknoopt, zou een mens dat toch ook moeten kunnen. :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 07:20

Vliegen verschilt hier soms per dag, naar ze kunnen enorm storend zijn. We hebben ook last gehad van cluster vliegen. Dat is écht vervelend, maar met pech kan je die ook in de stad treffen.
Verder ook veel muggen en helaas voor de paarden ook horzels en herten/paardenluisvlieg. Gaan ze echt van op hol, maar die zijn echt heel regionaal.

Hier gister flinke aanvaring gehad met een trekker die niet even kon wachten toen ik met mn paard op smalle weg reed -:(- Godzijdank goed afgelopen.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:27

Ik deel mijn ervaring ook alsnog:

Sinds vorig jaar ben ik naar het Groningse platteland verhuisd. Ik woonde al wel in de regio, maar dan wel in een klein stadje in een volksbuurt.

De rust, ruimte en vrijheid vind ik heerlijk. En de paarden aan huis hebben is mijn ultieme meisjesdroom. De mensen die ik tot nu toe heb leren kennen zijn echt geweldig: heel vriendelijk, geïnteresseerd, nuchter en behulpzaam. Ze gunnen ons en elkaar van alles en denken graag mee.

Ook geweldig om alle seizoenen op deze manier mee te maken en echt een feestje om alle diertjes voorbij te zien komen.

Veel trekkers en soms dag- en nacht werkzaamheden op het land, maar ik vind dat totaal niet storend. Uiteraard ook veel vliegen en muggen, dus daar moet je wel rekening mee houden. Ik zit tussen akkerbouwer, kippenboeren en melkveehouders. Je ruikt af en toe wel wat, maar ook niet storend. Ik vind het eigenlijk wel wat hebben.

En verder moet ik wel heel goed plannen qua boodschappen doen. Even snel tussendoor iets ophalen zit er niet in, daarnaast heeft de dichtstbijzijnde supermarkt voor mij en mijn vriend niet bijzonder veel opties (we eten veganistisch). Een keer per week doe ik de grote boodschappen en dan stop ik de vriezer helemaal vol. Dit geldt ook voor de "boodschappen" bij een bouwmarkt. We hebben een klushuis en moeten ook in dit geval heel goed nadenken en lijstje maken van wat we telkens allemaal nodig hebben. Even snel een doosje schroeven halen is er niet bij.

Als enige nadeel kan ik alleen (helaas ook uit eigen ervaring) aangeven dat er wel heel veel wordt ingebroken. Hier heerst echt een inbraakgolf, dus daar moet je heel veel rekening mee houden en dus (dure) maatregelen nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:29

Heh naar als ze ongebroken hebben ;(

Daarom zijn er ook wel veel erf honden te zien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:43

Hoe minder paarddichtheid hoe minder vliegen, dazen , horzels enz. Wij kunnen goed merken dat er minder paarden zijn hier. Hier destijds een inbraakgolf ivm AZC ,dat is nu weg en nu geen last meer. Geen idee of het die mensen waren of een inbrekersgroep die graag de schuld daar neer wilde leggen. Sommige zaken wel bewezen dat het bewoners van het AZC waren. Oa autodiefstallen, fietsen. Ongevraagd rondstruinen op je erf was ook schering en inslag. Voorheen kon de auto hier zelfs met sleutels er in op het erf staan en de fiets hoefde niet op slot ,dat was toen snel over. AZC's komen ook nogal eens terecht in dun bewoond gebied. En dat kan ook echt een probleem zijn. Heel veel mensen die niets te doen zijn en waarvan er een aantal nogal vrouwgericht zijn, laat ik het maar zo zeggen. Vakantiepark kan ook gedoe geven in de zin dat die mensen er uit zijn en alles bij elkaar schreeuwen, ook in het bos en het heerlijk vinden om met drones over jouw erf en dieren te vliegen.In erfbeplanting gaan zitten poepen (werkelijk waar)Laatste jaren sinds opkomst mobieltjes is dat minder geworden. Men is ws bang toch gefilmd te worden uit onverwachte hoek. Men ziet het platteland als 1 groot pretpark. Honden rennen nog wel steeds de weilanden door en graven en poepen overal als je de mensen er niet op aanspreekt. De plattelandsgeluiden van tractoren en dergelijke horen erbij daar heb ik minder moeite mee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:46

@CobCowgirl: wij bestellen onze boodschappen bij de Jumbo. Dan heb je qua eten wel gewoon het volledige assortiment om uit te kiezen ipv wat ze in de lokale winkel aanbieden. Dat helpt mij wel qua iets meer kunnen kiezen dan wat ze in de winkel aanbieden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:51

moonsparkle schreef:
Wat een handige site! Nu kan ik bij huizen zo zien wat er inderdaad de afgelopen jaren is verbouwd.

Hè....? Heb je op dat Boerenbunder gekeken dan...?
Als ik dat opzoek dan krijg ik eigenlijk 0 info te zien omdat overal bij staat dat je een PRO abonnement moet nemen :=

Doe ik iets fout.... :?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:59

Sanet schreef:
@CobCowgirl: wij bestellen onze boodschappen bij de Jumbo. Dan heb je qua eten wel gewoon het volledige assortiment om uit te kiezen ipv wat ze in de lokale winkel aanbieden. Dat helpt mij wel qua iets meer kunnen kiezen dan wat ze in de winkel aanbieden.

Zo doen wij het ook maar dan bij AH. Als je een bezorgmoment kiest op een route die ze rijden ben ik maar 1.70 aan bezorgkosten kwijt. Voor dat geld rij ik niet naar de supermarkt. :D

Wij wonen ook buitenaf, daarvoor centrum van een grote stad. Er zijn buitenaf gewoon andere leefgeluiden die je hoort van elkaar dan in de stad. Ik merk zelf weinig verschil in mentaliteit; in de stad keken we in de straat/buurt naar elkaar om en hier buitenaf ook. De vooroordelen over stadse mensen buitenaf herken ik niet zo (maar ik kom dan ook uit de stad he? :D ); je hebt zeikerds uit de stad en je hebt zeikerds die hier al jaren wonen.

We wonen fijn hier, inderdaad meer muggen en vliegen in de zomer. En rond de tijd van het hooien etc trekkers die midden in de nacht nog rijden. Geen last van, ik vind het juist wel wat hebben dat geluid. Je leeft meer met de seizoenen.

Wel hebben wij de bewust een plek gekozen waar we bijvoorbeeld niet vol tussen de veeteelt of bollengewassen zitten. Ik word zelf niet zo blij van dat soort bedrijven dus dan er niet naast gaan wonen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:04

Tegen de vliegen heb ik de zomermaanden in de bijkeuken zo een spray hangen die om het half uur sprayt. Ze gaan dan dood. Werkt erg goed. Geen vliegen in huis meer dan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:09

investeren in goede horren is zeker aan te raden. Wij hebben ook zo'n flybuster, dat werkt als een tierelier.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:10

En horren op maat inderdaad...
Ook boven.