Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:43

Dat dus. Mijn budget is al jaren 35 euro, maar dat is voor alle boodschappen, verzorging, maar eigenlijk ook dingen als medische dingen die niet vergoed worden, schoonmaak spullen en noem alles maar op. En door dat budget is er dus 0 euro over om te sparen, regelmatig is die 35 euro er de laatste week niet eens meer door alle gestegen prijzen en andere tegenvallers. Dan kom je dus al op de kleine verpakkingen, tenzij er een meevaller was met geld krijgen ergens. Maar goed, bij dingen als vakantiegeld gaat et al deel op naar benodigdheden als kleding, spullen voor huis en als ik pech heb nog apparaten.

Mijn enige mazzel is dat ik al amper vlees at hiervoor. Enige wat ik wel eens eet is gehakt. Vis lust ik wel graag maar koop ik dus nooit. 1 keer per jaar probeer ik de vriezer weer aan te vullen en hoop ik daarmee die weken weer te vullen.

Ik drink ook vooral water, maar dat word je ook wel eens zat. Ben telkens al de goedkoopste versies van drinken gaan halen, maar alles is echt wel flink omhoog gegaan. Ooit begonnen met ruim onder de euro, nu alweer 1,50. En wat al eerder gezegd is, die kleine verschillen bij elkaar zijn wel groot.

Maar ik zie het vooral aan de hoeveelheid boodschappen, want ik koop niet meer hetzelfde als 5 jaar geleden. Toen haalde ik voor hetzelfde geld 2 volle boodschappentassen per week en had ik dus zat. Nu is het geen eens een halve tas, terwijl ik goedkopere merken ben gaan kopen alleen zijn die nu even duur of duurder als wat ik toen kocht.

En dan het grootste probleem dat je gewoon niet geholpen mag worden, terwijl het duidelijk is dat het rondkomen niet te doen is (door medische kosten vooral) en dan verandert Nederland ook het terugvragen van die medische kosten volgend jaar nog....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:45

MyWishMax schreef:
Er wordt echt wel heel makkelijk gedaan vaak over zulke dingen terwijl men geen idee heeft hoe het is. Appels ipv frambozen, ik ben al blij als ik zonder fruit niet de laatste 1 a 2 weken van de maand zonder geld zit en de vriezer leeg moet eten in de hoop hem ooit weer aan te kunnen vullen. Fruit zit hier al helemaal niet eens meer in het budget, misschien 1 of 2 keer per jaar wat appels oid.

Welke regio ZH woon je?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:47

MyWishMax schreef:
Dat dus. Mijn budget is al jaren 35 euro, maar dat is voor alle boodschappen, verzorging, maar eigenlijk ook dingen als medische dingen die niet vergoed worden, schoonmaak spullen en noem alles maar op. En door dat budget is er dus 0 euro over om te sparen, regelmatig is die 35 euro er de laatste week niet eens meer door alle gestegen prijzen en andere tegenvallers.
Dit is echt onleefbaar... ver onder de armoedegrens.
Ik kan hier echt ontzettend kwaad om worden. In een rijk land als Nederland.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:50

Yv_ schreef:
MyWishMax schreef:
Er wordt echt wel heel makkelijk gedaan vaak over zulke dingen terwijl men geen idee heeft hoe het is. Appels ipv frambozen, ik ben al blij als ik zonder fruit niet de laatste 1 a 2 weken van de maand zonder geld zit en de vriezer leeg moet eten in de hoop hem ooit weer aan te kunnen vullen. Fruit zit hier al helemaal niet eens meer in het budget, misschien 1 of 2 keer per jaar wat appels oid.

Welke regio ZH woon je?

Vraag ik mij ook af.
En of je wel eens wat mag ontvangen zonder gekort te worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:11

blackstar schreef:
Yv_ schreef:

Welke regio ZH woon je?

Vraag ik mij ook af.
En of je wel eens wat mag ontvangen zonder gekort te worden.

In de bijstand mag dat dus niet. Wil je het officieel doen, moet elke €, letterlijk of in waarde (bijvoorbeeld tas boodschappen) doorgegeven worden aan de gemeente en wordt dit rechtstreeks gekort op de uitkering die maand, doe je dat niet, dan kan je gezeik krijgen en met pech mag je de gehele bijstand sinds ontvangen terug betalen.

Wajong en andere uitkeringen mag dat wel. Alleen bijstand dus niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:53

blackstar schreef:
Yv_ schreef:

Welke regio ZH woon je?

Vraag ik mij ook af.

En of je wel eens wat mag ontvangen zonder gekort te worden.[/quote]
Ik bedoel dit meer dat als het enigszins bij mij in de buurt is, ze 1/3 van mijn wekelijkse kratje aan groente & fruit mag hebben. Vind het echt te erg inderdaad dat we in zo'n rijk land leven maar dat je dan zulke verhalen leest :(:) .

Mywishmax: Het kwam spontaan in me op, besef me nu dat ik het beter per PB had kunnen vragen.
Sorry als het andere, of rare, vragen oproept. Het is goed bedoeld; zie hierboven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:04

MyWishMax schreef:
Ik mag niet eens zoveel bij mijn ouders gaan eten of gratis eten afhalen. Dan gaan ze me korten en heb ik nog minder of zelfs geen inkomen. :')

Altijd fijn dat je, met laag inkomen en moeite met rondkomen, meteen niet meer dingen mag eten die je lust maar alles maar moet eten. Ik ben al niet zo kieskeurig, want moet eten ja. Maar er zijn echt dingen die ik echt heel vies vind. Dat kan je toch niet verplicht laten eten omdat het toevallig goedkoop is. Dus niet gewoon niet heel lekker, maar het echt niet wegkrijgen. Ja dan eet ik liever niet.
Nog los van dat sommige dingen veel te veel energie kosten qua koken. Zoals eigen moestuin oid, heel leuk om te bezuinigen. Als je dat redt met gezondheid... of groot inslaan met aanbiedingen, dan moet je het geld al hebben voor dat inslaan.

Mijn kachel staat al jaren op 15 graden met echt maar paar keer per winter op 18 voor 2 uurtjes. En zelfs dan is het amper te betalen.

Jammer dat je niet bij mij in de buurt woont.

Ik heb regelmatig eten over en ik heb wat fruitbomen/planten in de tuin, daar zou je gerust wat van kunnen krijgen.

Door zulke berichten besef ik mij weer extra hoe fijn het is, dat iedereen hier altijd mee eet en dat ik altijd kan halen wat iedereen graag eet en drinkt en dat ik niet op hoeft te letten met boodschappen doen.

Neemt niet weg, dat ik ook op de bonusaanbiedingen let en ik vind ook de prijzen van met name kaas en bijvoorbeeld chocolade belachelijk duur.

Supervixen

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:13

MyWishMax maar je hebt wel een paard???

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:15

Supervixen schreef:

Mijn ene dochter kan ook geen paard (meer) betalen, dus betaal ik hem.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:19

Edit: Mijn reactie voegt weinig toe.
Laatst bijgewerkt door Polar op 27-03-25 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:24

Supervixen schreef:

Fijne reactie ook...

Denk dat iedereen wel weet dat MWM geen paard heeft.

Ja schandalig in een rijk land dat dit de werkelijkheid is voor veel mensen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:33

MyWishMax schreef:
Polar schreef:
Overleven... wat een fijne manier om ouder te worden.

En ja, lekker bij je ouders gaan eten als je het zelf niet kunt betalen... :x Ik zal even tegen mijn buurvrouw van 70 zeggen dat ze dat maar moet gaan doen, of tegen de 21-jarige jongen die recent uit de kast is gekomen en door zijn ouders op straat is gezet. :j

Ik mag niet eens zoveel bij mijn ouders gaan eten of gratis eten afhalen. Dan gaan ze me korten en heb ik nog minder of zelfs geen inkomen. :')

Altijd fijn dat je, met laag inkomen en moeite met rondkomen, meteen niet meer dingen mag eten die je lust maar alles maar moet eten. Ik ben al niet zo kieskeurig, want moet eten ja. Maar er zijn echt dingen die ik echt heel vies vind. Dat kan je toch niet verplicht laten eten omdat het toevallig goedkoop is. Dus niet gewoon niet heel lekker, maar het echt niet wegkrijgen. Ja dan eet ik liever niet.
Nog los van dat sommige dingen veel te veel energie kosten qua koken. Zoals eigen moestuin oid, heel leuk om te bezuinigen. Als je dat redt met gezondheid... of groot inslaan met aanbiedingen, dan moet je het geld al hebben voor dat inslaan.

Mijn kachel staat al jaren op 15 graden met echt maar paar keer per winter op 18 voor 2 uurtjes. En zelfs dan is het amper te betalen.

Hier schrik ik echt heel erg van. Dat ze je zelfs willen korten als je niet thuis eet of iemand je wat geeft vanuit een goed hart. Ik sta echt even met mijn mond vol tanden.

Verder erger ik mij ook aan de enorm dure boodschappen... Ik heb inmiddels een app waar ik de folders digitaal ontvang, zo kan ik kijken waar ik het goedkoopste groente kan halen. Vlees koop ik met een 30% korting sticker en vries ik in. Ook maandverband etc. vind ik zo duur... Ook al koop ik echt eigen merken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:42

DuoPenotti schreef:
Supervixen schreef:

Fijne reactie ook...

Denk dat iedereen wel weet dat MWM geen paard heeft.

Ja schandalig in een rijk land dat dit de werkelijkheid is voor veel mensen.

Dat denk je toch verkeerd volgens mij... MWM is toch degene van de vosse merrie die van hoefzweer naar breuk ging?

Verder geen oordeel over het wel of niet hebben van een paard... Mensen moeten nog iets mogen hebben wat ze gelukkig maakt naast de ellende die men hele dagen ondergaat.
Bovendien, als je het paard al had voor alle ellende begon, moet je die dan ook nog eens kwijtraken?
Kan zomaar helemaal een mens kapot maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:44

Sinds wanneer is een paard rijden gelijk aan een paard hebben?
Als er iets in paardenland wel gewoon is is rijden van een paard van een ander

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:45

Mwm noemt het haar paard.
Maar het paard is niet van haar maar van haar moeder.

Tenminste, tot zover mijn kennis

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:57

Qua huishoudspullen en drogisterij kan het ook enorm lonen om bij Bol.com in te slaan. Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van al dat online bestellen, maar soms breekt (financiële) nood (persoonlijke) wet... Laatst nog 80 stuks Always Platinum voor €9,99 gescoord. Dat is €0,12 per maandverband, meer dan de helft goedkoper dan bij de AH, en ook nog steeds veel goedkoper dan bij Kruidvat. Ze hebben nu de bol7daagse trouwens, zijn ook weer veel extra deals ook op het gebied van huishouden, en met dagen als Black Friday kun je vaak een jaarvoorraad aan dingen als wasmiddel halen bij Bol. En ik snap héél goed dat als je elke cent om moet draaien, je geen €10,- hebt om even extra uit te geven aan voorraad, maar als je dat toevallig wel een keertje hebt (ik gooi extra spullen op Vinted bijvoorbeeld als ik krap zit) kun je er misschien toch enigzins je voordeel mee doen.

Toevoeging: oh ja, ik weet dat ik dit niet per se hoef te verantwoorden, maar voordat er verkeerde conclusies worden getrokken - ik ben er via veel trial and error achter gekomen dat Always Platinum het enige maandverband is waar ik tegen kan qua gevoel en huid, die óók mijn travelstof onderbroeken niet sloopt. Ga na deze voorraad een nieuwe poging doen voor menstruatieondergoed, maar is tot op heden nog niet geslaagd helaas en kan niet zomaar ff meerdere onderbroeken van verschillende merken kopen om te proberen. En ik ben daarnaast helaas hartstikke allergisch voor vrijwel alle goedkope wasmiddelen, huidproducten, crèmes, pleisters etc... Dus vandaar dat ik vaak toch ben aangewezen op de A-merken. En die haal ik dan graag via omwegen zoals Bol. Of Dove douchegel bij Normal, €3,30 per grote fles i.p.v. €6 euro elders. Prijs is ook daar gigantisch gestegen, maar je moet toch wat met mijn gevoeligheid. Was zelf ook liever wat minder een snowflake geweest :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:09

Ik heb vandaag 8 euro betaalt voor 2 cappuccino op een terras 8)7
Ik weet dat het daar zo duur is, maar ik houd van de locatie. Ik kan het gelukkig betalen, maar waar ik voorheen wekelijks, soms wel 2x per week ging, doe ik dat nu niet meer. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar meer uit principe. 8 Euro voor een paar slokken vloeistof. Maar aan de andere kant beperk ik mezelf daar dan ook weer in, want ik vind het ook gewoon genieten en me-time.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:25

Vorige week bij La Place ook; een bakje salade, twee kleine broodjes en een smoothie; 20 euro 8)7
Wij deden dat vroeger ook regelmatig, maar nu nog hooguit een paar keer per jaar :=

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:34

Little_Gift schreef:
Mensen moeten nog iets mogen hebben wat ze gelukkig maakt naast de ellende die men hele dagen ondergaat.
Bovendien, als je het paard al had voor alle ellende begon, moet je die dan ook nog eens kwijtraken?
Nou, dit inderdaad. :j
Zoiets had ik in andere bewoording in mijn vorige bericht gezet, maar dit verwoordt het beter.

Ik schrik trouwens van de prijzen die jullie noemen van ergens eten of drinken. :wow:

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:45

Ik snap best dat de horeca de prijzen omhoog doen, hun kosten stijgen immers ook. Maar zoals hier te lezen valt, gaan mensen daardoor wel minder vaak ergens op een terrasje zitten. Uiteindelijk loop je dan toch omzet en dus winst mis zou je denken.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:47

Polar schreef:
Ik schrik trouwens van de prijzen die jullie noemen van ergens eten of drinken. :wow:

Ik sprak laatst een vriendin die vertelde hoe de grootouders van haar familie het hele jaar hadden gespaard om de hele familie mee uit eten te nemen voor hun 60-jarig jubileum. Gingen met z'n allen naar een pannenkoekenrestaurant, want leuk voor de (achter)kleinkinderen en niet te duur voor hun AOW-inkomen. Ze liepen echter wat achter in hun beeld van de prijzen, ze rekenden op gemiddeld €10,- per pannenkoek... Kun je zeggen "Ja dat is dom, hadden ze even van te voren moeten checken" en ja, goed, dat was handiger geweest. En ja, met z'n allen naar een pannenkoekenrestaurant is een luxe, geen noodzaak. Maar doodsneu vind ik het verhaal wel, want het heeft ze blijkbaar fors wat extra spaargeld gekost. Is toch ook bizar, dat je tegenwoordig rustig €15 euro betaald voor een pannenkoek met appel en rozijnen. En als je iets exotisch zou willen proberen zit je gewoon aan de €20,-!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:48

Polar schreef:
Little_Gift schreef:
Mensen moeten nog iets mogen hebben wat ze gelukkig maakt naast de ellende die men hele dagen ondergaat.
Nou, dit inderdaad. :j
Zoiets had ik in andere bewoording in mijn vorige bericht gezet, maar dit verwoordt het beter.

Hier ook, een latte macchiato en een latte macchiato met een siroopje. Gewoon bijna 10,-. Ehm ja doeii. Dat was voor mij voorlopig de laatste keer daar. -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:49

Holy f*ck!! :x

Maar ook echt 15 euro voor een pannenkoek? En zijn dat dan van die mega pannenkoeken waar je maar 1 van op kunt?
Ik loop enorm achter merk ik wel.

Enige wat we hier nog weleens halen, zo'n 3x per jaar, is een broodje gezond bij de Subway, ieder zo'n halve denk ik? Echt groot genoeg, samen omgerekend een euro of 9.
Maar dan zit je ook wel de hele middag vol en ik krijg het niet eens in m'n eentje op.
Laatst bijgewerkt door Polar op 27-03-25 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:50

Maar het personeel moest een hoger minimumloon en dan waren alle zorgen voorbij volgens de knappe knoppen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:00

_Mar3 schreef:
Hier ook, een latte macchiato en een latte macchiato met een siroopje. Gewoon bijna 10,-. Ehm ja doeii. Dat was voor mij voorlopig de laatste keer daar. -O-

Dat is ook wel iets anders als een gewoon kopje koffie natuurlijk