Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keizerinnnn

Re: Hoe vaak draait jouw vaatwasser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:33

Kwa afwassen met de hand ligt het er ook maar net aan hoe je het doet. Ik laat de wasbak nooit vollopen, a. omdat we een hele grote wasbak hebben en b. het water is zo snel goor met de pannen. Ik spoel de pan af en ga er met de borstel doorheen. Dan zet ik de kraan uit en ga ik met een druppel wasmiddel aan de gang en dan spoel ik het weer af met heet water. Dat kost ook allemaal weinig water.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:58

Bij ons draait tie elke dag. We zijn maar met zn 2en, maar dan toch hebben we elke dag 2 of 3 viezen pannen, een vieze overschaal of iets dergelijks. Dat buiten het kookgerei, bestek, borden en schaaltjes die we elke dag gebruiken. Wat ik dan wel weer onzin vindt, is dat mijn vriend elke keer als tie een glas water of iets wil pakken, hij steeds een nieuw glas pakt. Dus dat begint 's morgens 1, dan bij thuiskomst 1, dan tijden dat ik aan het koken ben weer 1, en voordat tie gaat slapen nog een keer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:38

Wij zijn met z'n 2en en ik doe hem om de 2-3 dagen aan. Eerst deed ik alle pannen op de hand en kreeg ik hem echt niet vol, dus doe de kookpannen er tegenwoordig toch maar bij.

Wij gebruiken allebei 1 glas en vaak ook 1 beker voor de thee. Met een kokend water kraan doe ik altijd beetje erin en eruit en dan het water voor de thee. Wel allebei eigen natuurlijk.

Bakpannen en wat speciale messen was ik met de hand af.

Ik heb niet per se een hekel aam afwassen, maar voor ons is samen eten en even zitten een momentje en dan hebben we allebei gewoon geen zin om alles te gaan staan afwassen.

Als ik afwas doe ik dat nooit in een bak sop. Ik gebruik een sponsje, drup afwas erop, maak iets schoon, spoel het af en zet het in afdruiprek.

Ben ik bezig in de keuken en heb bijv een vergiet gebruik, wil ik die wel tijdens het koken schoonmaken en ook in afdruiprek zetten weer. Dat is dan niet echt vies-vies ook.

Bakjes voor bijv een toetje worden eerst door bepaalde medebewoners schoongemaakt :o voor ze de vaatwasser in gaan.

Wij maken eten of brood wel in de keuken klaar, maar eten aan tafel. Zijn we "compleet" en dan met 4-5 dan dek ik wel alles met bij alles een mes of een lepeltje.

Als we een beleg salade kopen, laad ik het wel in het oorspronkelijke bakje, ook met visite tegenwoordig.
Zoutjes en chips gaan altijd in bakjes. Ook als we met z'n 2en gaan. Ik vind met mn hand in een vette zak van chips echt vreselijk. En ik vind het ook prettig qua hoeveelheid. Heb me te vaak ziek gevreten.

Van de dieren was ik met de hand af.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:41

Koper schreef:
Wellicht is dit een wat persoonlijke vraag. Maar hoe eet je dan je zoutjes of andere snacks?

Gewoon uit de verpakking???
Daar ga ik geen schaaltje vuil voor maken die enkele keer dat ik chips eet.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:06

Grappig om te zien hoe sommigen “leven”. Constant afspoelen vind ik zelf niet hygiënisch. De cafeïne die toch blijft plakken aan je beker. Of de thee-aanslag. Of een opeenstapeling van vaatwas op je aanrecht - dat stinkt pas. Ik kies ten alle tijden voor gemak :)) En vaatwasser draaien is hier ook niet erg. Gaat zelfs bewust aan op zonnige dagen ivm zonnepanelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:47

CairnTerrier schreef:
Grappig om te zien hoe sommigen “leven”. Constant afspoelen vind ik zelf niet hygiënisch. De cafeïne die toch blijft plakken aan je beker. Of de thee-aanslag. Of een opeenstapeling van vaatwas op je aanrecht - dat stinkt pas. Ik kies ten alle tijden voor gemak :)) En vaatwasser draaien is hier ook niet erg. Gaat zelfs bewust aan op zonnige dagen ivm zonnepanelen.

Als we onze thee bekers omspoelen doen we dat met de kokend water kraan.

Glas gebruik ik vaak de hele tijd, dus staat ook niet aan te slaan of plakken. Dan zou ik er ook zeker niet uit drinken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:51

kimmie261 schreef:
[ Afbeelding ]

Afgelopen zaterdag gedraaid en leeggehaald, nu zo... ik krijg dat ding echt niet voller... :+

AEG? Ik meen hem te herkennen. :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:00

Ik ben alleen en draai hem 1 x per week. Meer dan genoeg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:13

CairnTerrier schreef:

Ik leef nog :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 07:52

Hier varieert het. We zijn maar met ons tweetjes en we spoelen glazen en mokken om, maar als ik een AGV'tje maak mag je toch op 1 pan en 2 potten rekenen. Ook veel plastic hier: 2 brooddozen per dag, en we bewaren gewoon ook veel (oa de charcuterie) in plastic dozen. De vaatwasser zit snel vol dan :) Dus dagelijks, of 1x per 2 dagen als ik een snelle ovenhap (lasagne, pizza oid) maak :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:31

Om de 4 dagen ofzo (we zijn met 2). Koekenpannen gaan er nooit in. Doe 24 uur met mijn glas voordat tie erin gaat, tussendoor paar keer omspoelen. Bord voor ontbijt, gebruik ik ook voor lunch. Die 3 kruimels die er dan opleggen is echt niet erg. Ik kook wel vaak voor 2 dagen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:48

wij zijn met zn 3en, de vaatwasser draait meestal zo'n 3 keer per week. Gewone pannen gaan er alleen in wanneer ik er een gaatje voor over heb in de vaatwasser, koekenpannen sowieso niet. Vorige week had de vaatwasser het begeven, maar toen wist ik niet hoe snel er weer een nieuwe moest komen haha. Je went er snel aan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:49

superpony schreef:

Krijg jij dan niet zo´n randje bovenaan je beker waar zeg maar de bovenkant van je thee was voordat je ´m drinkt? En drink je de hele dag dezelfde thee?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:43

Zoolgangster schreef:
kimmie261 schreef:
[ Afbeelding ]

Afgelopen zaterdag gedraaid en leeggehaald, nu zo... ik krijg dat ding echt niet voller... :+

AEG? Ik meen hem te herkennen. :D

:') :') Ik vind het knap dat je dat herkend

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:44

Ik drink ook de hele dag uit dezelfde mok hoor... 's Ochtends koffie, met de lunch drinkbouillon en daarna thee. Even goed heet omspoelen en door.
Ga je niet aan dood haha.
Ik heb niet de ervaring dat thee aanslag geeft in de mok, maar ik drink ook alleen groene thee.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:55

Ik spoel m’n mokken tussendoor ook om, met wat warm water, wanneer ik dan met hetzelfde drankje door ga (voor verschillende drankjes wissel ik dan soms wel weer en dan gaat de mok gewoon de vaatwasser in - maar niet altijd, ligt er net aan welke mok ik heb want voor koffie heb ik soms kleinere mokken en voor thee wil ik m’n XL mokken dus dan switch ik wel.) Die randjes wat je krijgt (want die heb ik ook vaker omdat ik ook zwarte thee drink), kun je toch met een sponsje even snel wegpoetsen? Dat vind zelfs ik het werk niet terwijl ik echt alles in de vaatwasser knal en niet aan handhafwas doe als het even niet hoeft haha. Ik heb daar marcel’s green soap voor staan, om die beetjes hand afwas/spoelen tussendoor te doen. Zo gepiept en kun je dan prima weer gebruiken dus snap ook wel dat mensen zo gewoon een hele dag met 1 mok doen als je er geen probleem mee hebt om dit om te spoelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:00

Ja met sop snap ik het nog. Alleen is voor mij omspoelen dat je iets onder de kraan houdt en het dan weer gebruikt. Met sop er bij, en afdrogen er bij, is het voor mij al geen omspoelen maar afwassen.

Donker randje vind ik optisch ook geen punt maar ik wil geen earl grey randje als er darjeeling of Yorkshire in m'n beker zit. Net zoals dat ik 't niet snap als mensen jus en appelmoes op 1 bord (avondeten) kunnen mikken. Maar misschien is dat dan weer een ocd dingetje ofzo hoor, dat kan maar zo bij mij.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:15

Niet heb geen vaatwasser.
We zijn met zijn tweeën.
Samen afwassen is zo klaar. Moet toch een sopje voor fornuis en aanrecht hebben.
Als je de vaatwasser moet inruimen. Ben ik al bijna klaar met de afwas.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:29

Ik ben alleen en kook om de dag. En heb ook om de dag de vaatwasser aan. Ik doe alles in de vaatwasser, tenzij er specifiek bij het artikel bij aankoop vermeld staat dat het niet in de vaatwasser mag. Zoals mijn gietijzeren pannen, die doe ik op de hand met een sopje.

Ik spoel mijn vaat niet voor. Hoeft ook niet volgens het boekje. Even de ergste resten afvegen met een stukje keukenpapier en dan kan het zo de vaatwasser in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:14

Koper schreef:
superpony schreef:

Krijg jij dan niet zo´n randje bovenaan je beker waar zeg maar de bovenkant van je thee was voordat je ´m drinkt? En drink je de hele dag dezelfde thee?

Nee, eigenlijk niet. Ik drink alleen maar "normale" thee. Als ik m'n nu thee op heb, spoel ik hem wel af en zet hem neer. Maar even onder de kokend water kraan, rondje draaien is beker behoorlijk schoon.

Snap wat je bedoeld, ook bij volgende opmerking. Met avondeten bijv zou ik beter een vakjes bord kunnen hebben soms, maar hangt er vanaf wat we eten.

Ik doe niet verschillende dingen uit 1 bakje eten. Ga niet bijv appelmoes eten en dan nog een toetje vla.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:19

superpony schreef:
Ik doe niet verschillende dingen uit 1 bakje eten. Ga niet bijv appelmoes eten en dan nog een toetje vla.

Oh bah, nee. Dat doe ik ook niet.

Maar datzelfde heb ik dus met thee. Nou ben ik iemand die thee zet met gefilterd water, en de thee gaat in een eierstokje (soort thee-ei maar met een stokje eraan zodat je met het ei kunt roeren in je beker) en dat zijn dus verschillende theeën in de loop van de dag. Waterglas gebruik ik wel de hele dag door, maar dat is dan ook steeds voor water uit dezelfde kraan :+ Wanneer ik aan de afwas begin gaat dat glas, met water erin, op de boekenkast want dat is hoe mijn kattenpoetie haar water blieft. En het glas wat daar dan stond (dus mijn en haar vorige waterglas) gaat mee met de afwas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:21

Ik drink thee uit dezelfde mok. Nu drink ik wel dezelfde thee, een mix van groene en zwarte in een theefilter van Simon Levelt, want dat is ideaal.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:23

Ik vind het eigenlijk best onfris dat mensen hier bakken van hun huisdier meedraaien in dezelfde vaatwasser als de rest van de vaat :=

Als ik een keukenartikel heb gebruikt in combinatie met iets dat niet voor menselijke consumptie is was ik dat artikel eerst op de hand af met een apart sponsje en daarna pas gaat het in de vaatwasser (want die wordt een stuk heter dan onze kraan).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:28

Koper schreef:
superpony schreef:

Oh bah, nee. Dat doe ik ook niet.

Maar datzelfde heb ik dus met thee. Nou ben ik iemand die thee zet met gefilterd water, en de thee gaat in een eierstokje (soort thee-ei maar met een stokje eraan zodat je met het ei kunt roeren in je beker) en dat zijn dus verschillende theeën in de loop van de dag. Waterglas gebruik ik wel de hele dag door, maar dat is dan ook steeds voor water uit dezelfde kraan :+ Wanneer ik aan de afwas begin gaat dat glas, met water erin, op de boekenkast want dat is hoe mijn kattenpoetie haar water blieft. En het glas wat daar dan stond (dus mijn en haar vorige waterglas) gaat mee met de afwas.

Oke, dat durf ik niet te zeggen. Ik hou niet van andere soorten thee.

Gebruik je ook verschillende temperaturen? Ze zeggen bij elke thee weer andere temp goed is?

Normaal kookte wij wel echt en nu kokend water kraan. Dat schijnt dan nog wel rond de min 95gr te zijn.
En ik drink hem wel heet weg, dus het blijft niet staan.

Konstantine schreef:
Ik vind het eigenlijk best schokkend dat mensen hier bakken van hun huisdier meedraaien in dezelfde vaatwasser als de rest van de vaat :=

Als ik een keukenartikel heb gebruikt in combinatie met iets dat niet voor menselijke consumptie is was ik dat artikel op de hand af met een apart sponsje en daarna pas gaat het in de vaatwasser (want die wordt een stuk heter dan onze kraan).

Dat doen wij ook niet. Aan de ene kant is het gewoon een bak waar eten in zat en als het gewassen is, zou alles schoon moeten zijn. Maar ik vind het zelf prettig om op de hand af te wassen, wil ook geen haren in mn vaatwasser en dat is hier al een uitdaging.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:31

Ik drink niet de hele dag dezelfde thee, maar tussen de thee door spoel ik mijn theeglas (of kunststof to go beker op kantoor) niet om. Theeglas vul ik gewoon weer als het leeg is.
Als ik op kantoor begonnen ben met 1x cappuccino in mijn to go beker, dan spoel ik hem om met warm water en met mijn hand er even goed doorheen dat alle melkschuim en koffie er wel uit is. Dan schud ik de beker uit en vul hem met heet water en een zakje thee dat ik thuis gevuld heb (groene of kruidenthee, wisselend welke smaak ik drink, heb meestal meerdere zakjes van verschillende smaken bij me).
Die beker daar gaat eind vd dag het deksel weer op en in de tas, als ik eraan denk misschien 1x per 2 weken een keer mee in de vaatwasser.

Kwa temperatuur van het theewater meng ik uit de Quooker wat koud water bij thuis (glas voor 80-90% vullen, rest aanvullen met koud water), op kantoor is het al nooit super heet wat er uit de automaat komt aan water, dus dan gooi ik het zakje er gewoon in.