No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:32

Niet eens enorm veel eigenlijk. Ik probeer vooral goedkoop en in bulk in te kopen.
Uit eigen tuin eten we vooral aardappelen, sperziebonen en pompoen. De uien zijn al op, de tomatenopbrengst viel wat tegen dit jaar en de prei is doorgeschoten :+

Ik koop wel veel via Too good to go, Butlon en Plus heeft de laatste jaren regelmatig erg goede aanbiedingen met meer dan 50% korting. En we eten vegetarisch, dat scheelt ook best veel.

In het najaar had ik een TGTG pakket bij de Aldi met 9 (!) grote stronken broccoli, en nog een hoop meer.. Dus ik eet nog steeds broccoli van de Aldi uit de vriezer haha.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-01-25 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:35

Vlees vind ik duur, zeker als je een beetje kwaliteit wilt. En de houdbaarheidsdata kloppen vaak ook niet. Nog een voornemen: minder moeten weggooien, meer veggie eten en meer op tijd invriezen ook.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:41

Boodschappen wisselt hier heel erg, natuurlijk heb ik de vaste dingen als brood, zuivel en fruit. Groente eet ik veel uit mijn tuin of vriezer . Het grote verschil zit’m in vlees. Dat koop ik vooral met kortingssticker en daar ga ik soms echt voor “op jacht” d.w.z. om 20 uur naar AH dan licht er vaak veel. Ik kies dan wel wat ik ook echt eet, vooral de pure soorten zonder kruiden of bewerkingen en liefst Bio. Gehakt, kipdij, stooflappen etc.
Dat vries ik in of verwerk ik zelf naar “ kant en klaar diepvries maaltijden of producten. 20 gehaktballen, 6 porties goulash of kipkerrie bijvoorbeeld. Soepjes heb ik ook altijd in de vriezer.
Gevolg is dat ik altijd een maaltijd heb en niet meer in de thuisbezorgd val trap. Vaak had ik in de tijd dat ik daarop moest wachten allang zelf kunnen koken.

Mijn laatste duurzame daad: iemand anders blijgemaakt met een goede, maar voor mij nu veel te grote jas. Dat vind ik altijd leuker en duurzamer dat goed spul in de textielcontainers gooien met het risico dat het op de grote afvalberg in Afrika of Azië belandt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:13

Wij eten ook vegetarisch, maar ook vega burgers vind ik voor 4 personen niet perse goedkoop.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:16

Ik heb een tijd structureler veggie gegeten, maar ging dan niet per sé voor vleesvervangers. Over het algemeen vond ik dat duur en vaak niet lekker. Ik kies dan voor meer groenten, kaas, noten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:28

Zo dat is wel weinig inderdaad! Hier zitten we toch al snel boven de 100 euro per week.... puur voor de supermarkt dingen van eten, drinken, WC-papier enzo.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:58

https://youtu.be/sAuMj3SkMPo?si=GAHQbfxkwH9v7iYN

Wat tips en ideeën voor een no buy.

Hier gaat alles prima.

Met een 5 persoons huishouden zitten we op 150/175 euro aan boodschappen per week. Dat moet zeker beter kunnen, een aandachtspunt voor over een paar maanden om dat echt op te gaan pakken.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 06-01-25 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:03

We eten niet dagelijks vleesvervangers, maar mijn vriend vind het een paar keer per week wel lekker. Maar ook daar veel van Butlon (bij mijn laatste bestelling bv vega gehakt van de vegetarische slager; 2 kilo voor drie euro.. 5 pakjes vega kipschnitzel voor 1,50) en de Coop had lange tijd 'alle Vivera voor 1 euro' -acties. Dan vulde ik ook mijn vriezer flink bij :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:06

Ik had laatst voor 70 euro alleen bij de slager. -O- Maar goed daar doe ik wel heel lang mee want ik vries het in. En eet 2 x week ervan. Dus daar doe ik wel paar maanden mee.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:07

Boodschappen zit ik alleen rond de € 30,- per week. Dat zijn bij mij de uitgaven niet.

I failed: net toch een nachtkastje gekocht voor 10,- op MP.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 15:07

Ik ben zonder lijstje de supermarkt in gegaan... dat was gevaarlijk...
Maar, ik heb het overleefd. Netjes boodschappen gedaan, eten voor 4 dagen en een aantal dingen voor lunch en schoonmaak etc en ik zat op ruim 38 euro (inclusief dubbele koopzegels). Rest van de week kijken of ik uit de diepvries kan eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:11

Net even op dat Butlon gekeken. Wel vaag die pakjes bevroren zalm waar houdbaarheidsdatum ergens september 2024 bij staat.... en waarom is dat vlees zo goedkoop...? Waarom wil een normale winkel dat niet verkopen vraag ik me dan af :=

Ik hou het dan toch maar gewoon op zoveel mogelijk verantwoord bio vlees en groenten om m'n steentje bij te dragen :=

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:12

Goed bezig, Marjo!

Fitzroy, vallen en weer opstaan :-)

Straks boodschappen op het programma hier, maar dat is hier ook geen ding.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:24

pmarena schreef:
Net even op dat Butlon gekeken. Wel vaag die pakjes bevroren zalm waar houdbaarheidsdatum ergens september 2024 bij staat.... en waarom is dat vlees zo goedkoop...? Waarom wil een normale winkel dat niet verkopen vraag ik me dan af :=

Ik hou het dan toch maar gewoon op zoveel mogelijk verantwoord bio vlees en groenten om m'n steentje bij te dragen :=

Volgens mij komt het overgrote deel van groothandels die normaal aan restaurants verkopen, en blijkbaar is dit allemaal over. Ik denk dat restaurants het niet meer na de THT datum mogen serveren, maar je kan ingevroren voedsel dan nog prima langer bewaren.

Ik eet dan geen vlees en vis, maar groente en vleesvervangers laat ik makkelijk een jaar in de vriezer liggen, en eet ik na ruiken/proeven ook zonder problemen ruim na hun THT datum.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-01-25 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 15:26

Spullen van Butlon zijn meer rest partijen die niet meer aan de horeca verkocht worden. Geregeld wegens datum maar zeker niet alles. Ik kijk idd goed naar de datums en haal er nog veel goeds weg. Meerdere kennissen die hier gegeten hebben van Butlon producten doen daar nu zelf ook boodschappen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:28

Pok. Hier een lekke band, dus dat is een niet te vermijden onverwachte uitgave. Hopelijk reparatie en geen nieuwe band, ga morgen naar de garage. En het verjaardagscadeau van de wederhelft, daar kan ik ook niet omheen. Toch wat meer uitgaven dan ik had voorzien in een no-buy-maand (ja, de verjaardag was me heel even ontschoten, ontaarde vriendin die ik ben :o ).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:30

Pech kun je weinig aan doen, toch? Ons konijn moet morgen onder narcose, doei geld. Het is maar zo.

Ga het no buy toch door proberen te zetten tot de zomer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:19

Ik heb deze maand nog helemaal geen geld uitgegeven, de laatste transactie op mijn bankrekening is van 31 december. Niet helemaal eerlijk; we zijn de afgelopen paar dagen met mijn familie een weekend weg geweest en mijn ouders hebben alles betaald. Gewoonlijk zou ik wel gevallen zijn voor het idee om een paar macarons mee te nemen, of een ijsje te halen, of een boek te kopen in het winkeltje, of vanmiddag in het museum wat moois uit te zoeken in de museumshop; dat heb ik nu allemaal niet gedaan.

Overigens moet deze maand mijn auto onderhoud, mijn waterontharder onderhoud en wordt de CV ketel vervangen, dus duur wordt het toch nog wel. Maar goed, noodzakelijk onderhoud valt voor mij 100% buiten no-spend 2025, dus zo erg is het nou ook weer niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:29

Noodzakelijke dingen zijn nu eenmaal... noodzakelijk :+ Maar daarom niet leuk natuurlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 21:44

Tieneke schreef:
Noodzakelijke dingen zijn nu eenmaal... noodzakelijk :+ Maar daarom niet leuk natuurlijk.

Oh nee, alle noodzakelijke dingen zijn super stom :+ . Maar goed, ik wilde een huis en ik wilde een auto, dus dan moet het maar XD

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:37

zorro schreef:
Marjo schreef:
Welke app is dat?
Wat je schrijft is wel herkenbaar eigenlijk..

Ik heb Fleur gedownload, ik wil perse een nederlandstalige app en deze vind ik tot nu toe niet raar. Inderdaad een aantal categorieën waar je je uitgaven in kunt zetten.

Ik kan deze niet vinden? Heet die gewoon 'fleur'?
Ik heb Dyme gedownload. Opzich oke, maar zou het liefste willen dat je ook de naam van transacties zou kunnen wijzigen. Of iets van bonnetjes toevoegen. Ik moest nu alweer goed nadeken wat ik 3 januari ook alweer bij het Kruidvat had gekocht...
Wel ideaal dat je rekeningen kan koppelen!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:39

Boodschappen gehaald vandaag en dat was prima.
Sauna bezoek zat in mijn begroting maar voel ik mij dan toch schuldig over deze luxe uitgave….

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:42

Niet schuldig voelen, dat is toch eeuwig zonde!

Daar heb ik dan gelukkig weer geen last van. Het is mijn geld, waarvoor ik - redelijk hard - werk en ik mág het uitgeven. Ik doe een poging om niets onnodigs te kopen, maar als dat mislukt, so be it. Mijn enige grens is de 0 - ik wil niet rood staan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:46

Als je daar plezier uithaalt dan zij het zo toch. Hobbys Kosten nu eenmaal geld.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:59

Als je iets al ingecalculeerd hebt moet je je niet schuldig voelen om te doen. Het valt binnen je regels, dus geen impulsieve aankoop.