Bankrekening gehackt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:38

Veronica2 schreef:
Leerzaam topic is dit geworden, helaas wel door een heel vervelende aanleiding. Maar wat ik me ondertussen afvraag: let iedereen zo goed op z'n bankrekening dat ze direct de volgende dag bij de bank op de stoep zouden staan? Bij mij gaan er dagen voorbij dat ik niet in mijn bankapp kijk :.

Daar krijg je toch melding van? Ik krijg melding van elke bij en afschrijving in mijn telefoon hoor als pop up.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:38

Cambionn schreef:
Domiinooo_ schreef:
Ik heb al vaker gehoord dat ING bankrekeningen blokkeert als fraude verdacht is - en dan gooien ze je gewoon buiten... :+
Zoals gezegd, dat doen alle banken (en je kan ook van elke bank verhalen vinden) en dat moeten ze ook van de wet. Kunnen zij ook weinig aan doen. poedersuiker klantenservice waardoor dit niet snel op te lossen is, is ING's fout. Maar daar houd het op wat betreft hun "schuld" in dit verhaal.

Ik begrijp niet zo goed hoe uit dit warrige verhaal gehaald kan worden dat het "poedersuiker" klantenservice is. Ts kan de situatie niet uitleggen- of weet die niet helemaal- en zet een IMO heel warrig verhaal neer waar eigenlijk vrij weinig uit geconcludeerd kan worden. Op concrete vragen wordt geen antwoord gegeven of is dat antwoord er niet. Totdat de feiten boven tafel zijn zou ik dit niet zomaar concluderen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:39

Nee daar krijg ik geen melding van en ik zit ook bij de ING

Roosch

Re: Bankrekening gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:40

Dat is trouwens iets wat je zelf in kan stellen bij je instellingen :)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:40

fjordjes schreef:

Dan moet je dat aanzetten dat is gewoon een functie in de app en heel simpel. Ik heb ook ing

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:47

Ik had hele poos terug een extra rekening bij de ING, maar stop gezet want voor mij werkte het niet de app, vraag en antwoord als je ergens mee zat. Dit is wel langer geleden.

Paar weken terug kreeg mijn man van zijn bank een smsje/melding dat er een hacker actief was. Gelijk alles extra beveiligd en alle limieten terug gezet en de fraudedesk etc gebeld. Gelijk er bovenop gezeten.

Ik hoop dat je vrijdag? met je afspraak meer duidelijkheid gaat krijgen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:55

Ik heb geen app op de telefoon.
Ik moet dus bewust inloggen en dat doe ik alleen als ik iets overmaak wat net op automatisch staat.
En dat is gelukkig niet elke dag :D

Dus nee hier kan best een tijd overheen gaan voor ik het zie

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:55

fjordjes schreef:

Even de ING app openen, je kan push meldingen instellen voor bij en afschrijvingen, zelfs vanaf een bepaald bedrag als je dat wil.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:56

Roosch schreef:
Cambionn schreef:
Zoals gezegd, dat doen alle banken (en je kan ook van elke bank verhalen vinden) en dat moeten ze ook van de wet. Kunnen zij ook weinig aan doen. poedersuiker klantenservice waardoor dit niet snel op te lossen is, is ING's fout. Maar daar houd het op wat betreft hun "schuld" in dit verhaal.
Ik begrijp niet zo goed hoe uit dit warrige verhaal gehaald kan worden dat het "poedersuiker" klantenservice is. Ts kan de situatie niet uitleggen- of weet die niet helemaal- en zet een IMO heel warrig verhaal neer waar eigenlijk vrij weinig uit geconcludeerd kan worden. Op concrete vragen wordt geen antwoord gegeven of is dat antwoord er niet. Totdat de feiten boven tafel zijn zou ik dit niet zomaar concluderen.
Ten eerste, TS heeft wel degelijk antwoord gegeven op concrete vragen (ja, nee, lijst met acties, etc.). Maar men leest er overheen en blijft roepen dat dat niet zo is. Daarbuiten schrijft TS idd wat warrig, maar het grootste probleem is dat er woorden worden gebruikt die op verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd. Dat is niet handig van TS want in dit soort gevallen is de precieze bewoording van belang, maar gebeurd heel makkelijk. Wat er dan gebeurd is dat men het dan met 1 van de mogelijkheden leest en dan lijkt het verhaal weer niet te kloppen. Die posten dat en dan gaat het steeds verder een eigen leven lijden. Als je ff puur leest wat er gezegd is door TS en niks invult, valt er best een lijn te trekken.

Over die poedersuiker klantenservice. Toegegeven dat is deels mijn eigen ervaring, ben inmiddels gelukkig weg bij die bank. Maar ook het feit dat de ING al 4 maanden met ze aan het praten is en ze nog steeds niks weten. Als de ING had gezegd "je moet doen wat er in de brief staat" had TS/dochter gezegd "die ben ik kwijt" en had ING kunnen zeggen "dan kunnen we een kopie sturen". Als die dat dan had gedaan, dan was het zo opgelost gok ik. Niet om te zeggen dat het enkel aan de ING ligt, dochter heeft net zo goed deel schuld en ook echt steken laten vallen. En TS heeft ook al aangegeven dat dochter te laks was, dus dat betwist niemand. Maar dat de ING na zoveel contact ze niet verder heeft kunnen helpen en nu pas met een kopie-brief komt... Tja, die hebben dan ook wel wat steekjes laten vallen.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 03-12-24 14:02, in het totaal 7 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:56

SansaS schreef:
fjordjes schreef:

Dan moet je dat aanzetten dat is gewoon een functie in de app en heel simpel. Ik heb ook ing

Dat mag iedereen zelf weten natuurlijk. Het is zeker verstandig om erop te letten, maar zoals ik al zei gaan er bij mij dagen voorbij dat ik niet kijk en niet hoef te kijken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:59

Veronica2 schreef:
Leerzaam topic is dit geworden, helaas wel door een heel vervelende aanleiding. Maar wat ik me ondertussen afvraag: let iedereen zo goed op z'n bankrekening dat ze direct de volgende dag bij de bank op de stoep zouden staan? Bij mij gaan er dagen voorbij dat ik niet in mijn bankapp kijk :.

Ja als je niet dagelijks erop kijkt is het anders misschien. Wij kijken dan weer wel dagelijks even in de app voor het een of ander + hebben notificaties aanstaan/instellingen zo gezet dat we dus bericht krijgen van veranderingen, afschrijvingen e.d. Zeker als je dus niet dagelijks checkt in de app zou ik notificaties dus wel aanzetten, maar wat je zegt; mag iedereen zelf weten natuurlijk, is een eigen keus. Maar de optie is er in ieder geval wel *mits je idd een bank app gebruikt* :j

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:04

Ik denk dat ts best direct antwoord geeft maar haar antwoorden komen niet vanuit haarzelf maar vanaf haar dochter. Die is vaag en soms incorrect in de informatie die ze verstrekt (zoals dat haar rekening maar niet haar naam in het register staat). Ik denk vooral dat de dochter een rookgordijn opgooid om de verantwoordelijkheid buiten zichzelf te leggen. Mogelijk door schaamte, aangezien ts echt niet verwacht dat haar dochter ergens ingetrapt is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:06

Ik denk dat ts best direct antwoord geeft maar haar antwoorden komen niet vanuit haarzelf maar vanaf haar dochter. Die is vaag en soms incorrect in de informatie die ze verstrekt (zoals dat haar rekening maar niet haar naam in het register staat). Ik denk vooral dat de dochter een rookgordijn opgooid om de verantwoordelijkheid buiten zichzelf te leggen. Mogelijk door schaamte, aangezien ts echt niet verwacht dat haar dochter ergens ingetrapt is.

Ben wel benieuwd hoe de situatie met de auto is afgelopen. Hebben jullie dat voor haar betaald ts? Of heeft ze nu geen auto?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:06

germie schreef:
Ik vind het verhaal vager en vager worden. Zelfs voor 100 euro was ik allang bij de bank langs geweest en het geheel laten uitzoeken. Hier gaat iemand schouders ophalen over een bedrag van minstens 10.000 euro? Dan klopt er wat niet, of je bent gewoon echt een rijk verwend nest waar die 10.000 euro 10 euro voor is.

Joh, wat een lieftallige begripvolle aanname. Of weet jij precies hoe het allemaal gegaan is?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:10

Eef_Bam schreef:

Ja dat denk ik ook eerlijk gezegd.

Veel zaken die genoemd worden (zoals rekeningen blokkeren, al dan niet naar aanleiding van een fraudeonderzoek) gebeuren echt niet zomaar onaangekondigd :o Het kan wel dat het onterecht is en dat de dochter slachtoffer is, dat wel! maar dat het allemaal "ineens" en zonder eerder bericht lijkt te gebeuren kan aan de communicatie tussen TS en haar dochter liggen en niet zozeer de bank.

Bankkantoren hebben trouwens geen bevoegdheid om hier iets aan te doen, het wordt vanuit centrale afdelingen geregeld die dus niet op locatie zitten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:32

Op zich kan het verhaal van TS helemaal kloppen. En een bank kan zeker wel de rekening direct blokkeren bij een verdachte transactie. En dat hoeft echt niet eraan te liggen dat de dochter van TS iets verkeerd heeft gedaan. Alleen de overboeking van een groot bedrag van je spaar- naar een lopende rekening kan genoeg zijn. Alleen, normaal gesproken bel je dan de bank, verbinden ze je door met de fraude afdeling. Geef je opheldering van zaken en is het dezelfde dag geregeld. Of volg je de stappen uit de brief en regelt het vervolgens ook direct. Vooral wanneer de dochter van TS verder niets verkeerd gedaan heeft, en de verdenking alleen ontstaan is door de overboeking.
Een 2e scenario is dat het allereerste contact niet de bank was, maar idd een hacker. Dat de dochter per ongeluk toch informatie gegeven heeft en dat deze hacker daarna het hele bedrag eraf kon halen. En dat de bank daarna de rekening geblokkeerd heeft en een onderzoek instelt. Ik blijf erbij dat de betreffende transactie dan op een overzicht hoort te staan die je in kunt zien. Met die transactie kun je dsn aangifte doen bij de politie en mogelijk kun je dit terugvorderen van de bank via rechtsbijstand.
De gang van zaken an sich is dus zo gek niet. Vooral gek dat het zo lang duurt en je nu nog niet weet waar je tegenaan kijkt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:42

liberia schreef:
Nee, de beller vroeg nergens naar, ze hoefde geen gegevens te geven. Ze kreeg alleen als boodschap dat ze haar rekening gingen blokkeren. Het was ook gewoon het ING nummer waar ze door gebeld werd.

Dat zegt (helaas) niks. Mijn mobiele nummer wordt ook gebruikt als scamnummer, ik word dus regelmatig gebeld door mensen die zeggen dat ik hun gebeld heb. Ik kan me best voorstellen dat ze ING nummers gebruiken.

Oh ik zie nu dat ik de popcorn er beter bij had kunnen pakken ipv reageren op een bericht van de eerste pagina :+

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:46

Ja je moet even bijlezen :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:52

TS, ik hoop echt dat je vrijdag wat wijzer wordt. Ik ben ook echt wel benieuwd hoe alles zit, want het is echt een heel vaag verhaal.

Even terugkomen op je volwassen en verstandige dochter;
Ik ken van dichtbij een persoon met volwassen kinderen, waarvan de oudste op dat moment nog thuis woonde. Deze persoon was ook in de veronderstelling verstandige, slimme kinderen te hebben opgevoed totdat deze persoon en het oudste kind op een hele vroege ochtend met grof geweld door de ME uit bed gelicht werden omdat het oudste kind zich als geldezel had laten inzetten en heel veel geld door de handen had laten gaan.
Dat was een heel naar verhaal met veel drama.

Ik zeg niet dat jouw dochter dit gedaan heeft, maar het verhaal is dusdanig vaag dat ik ook vind dat je wellicht niet klakkeloos alles moet aannemen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:12

Ik vind dat er wel een beetje heftig met allerlei nare aannames richting de dochter van TS gesproken wordt.

Een paniek / freeze reactie als zoiets ingrijpends gebeurt is niet vreemd. Dat anderen dat niet herkennen of zelf anders gehandeld zouden hebben is inmiddels duidelijk.

Het klinkt voornamelijk alsof het haar allemaal even te veel werd en ze het allemaal niet meer goed wist.

Zo een fraude kan inderdaad gettiggerd worden terwijl er niks aan de hand is. Dat een eventuele aanvaller precies misbruik weet te maken net als er een groot bedrag op staat kan, maar is niet waarschijnlijk.

En soms blijkt dat dit soort dingen ook uit heel vertrouwde hoek komt, bvb familie of kennissen die je volstrekt vertrouwd met je pincodes. Als zo iemand daar dan misbruik van maakt kan je behoorlijk madhterloos en van het padje voelen.

Dus ff iets minder in de aanval met wat dochter allemaal had moeten doen. Dat is allemaal al gebeurd en kan niemand nu veranderen. Ik begrijp dat TS nu bij geschakeld is en hopelijk beter in staat er bovenop te zitten.

Hopelijk komt TS wat verder met ING en fraude helpdesk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:34

Ik volg dit ook en sluit me aan bij de rest; de dochter had al lang en breed heisa moeten maken bij de ING, maar goed, wat gedaan is, is gedaan (en wat niet, dat niet). Goed TS dat je nu met haar naar de ING gaat vrijdag. Hoe verstandig je ook denkt dat je dochter is, zit hier nu bovenop en blijf er bovenop zitten, juist in het belang van je dochter. Bedragen met vier nullen verdwijnen over het algemeen niet zomaar zonder dat iemand hier paniek over krijgt.

Alles bij elkaar heb ik toch nog wel wat vraagtekens bij het handelen van de ING; zoals het niet verstrekken van gegevens aan de dochter zelf. Misschien is het ook goed om dit soort vragen voor jezelf even op een rijtje te zetten voor het gesprek van vrijdag en ze allemaal te stellen aan de ING. Mocht je dochter dan iets verborgen hebben, komt het naar voren. Mocht de ING hier raar gehandeld hebben, dan wordt je wellicht iets wijzer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:42

Is het geld niet teruggeboekt naar de spaarrekening?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:47

Diddykong schreef:
Een 2e scenario is dat het allereerste contact niet de bank was, maar idd een hacker.
TS heeft al gezegd dat de bank dat telefoontje in hun systeem heeft staan en dat het door hun geverifieerd is dat het echt was.

mylittlejoy schreef:
Alles bij elkaar heb ik toch nog wel wat vraagtekens bij het handelen van de ING; zoals het niet verstrekken van gegevens aan de dochter zelf.
Grotendeels is wat de ING doet eigenlijk logisch. De ING heeft ook wel gegevens verstrekt. Enkel staat daar alles op maar geen afschrijving op van het grote bedrag. Maar TS heeft al aangegeven dat ze eigenlijk niet weet of het is afgeschreven, of dat de ING het bevroren heeft en zelf dus in bewaring (en dan gaat het er ook niet op staan). Daarbij zit je met AVG, en zodra de ING weet dat dochter niks met de afschrijving te maken heeft en ze wel die data geven, verstrekken ze dus persoonsgegevens van de aanvaller of geldezel. En hoe flauw ook, ook dat zijn gewoon personen met rechten.

Dat ING bepaalde procedures moet volgen en dus niet zo ff kan zeggen wat er speelt buiten het standaardproces om is ook lastig, maar ook dat is niet ING's fout. Daar zitten gewoon ook weer allerlei wetten en regels aan. Die procedures bestaan met een reden, die zijn enorm doordacht en geverifieerd voordat ze in gebruik worden genomen. Als ING afstapt van die procedures hiervoor en het gaat wel mis, hebben ze ook een probleem.

Waar ik enkel wel de ING echt op aankijk, is dat na 4 maanden contact ING er pas een kopie-brief komt. Hoezo komt ING daar niet veel eerder mee? Daar hebben ze wat mij betreft vooral steken laten vallen. En dat voor een klant waarvan ze minimaal (want TS heeft enkel "bedrag met 4 nullen" gezegd, het kan dus veel meer zijn) 10K van in bewaring hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:55

Misschien wisten ze na 4 maanden pas dat de originele brief kwijt was?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:02

Cambionn schreef:
Diddykong schreef:
Een 2e scenario is dat het allereerste contact niet de bank was, maar idd een hacker.
TS heeft al gezegd dat de bank dat telefoontje in hun systeem heeft staan en dat het door hun geverifieerd is dat het echt was.

mylittlejoy schreef:
Alles bij elkaar heb ik toch nog wel wat vraagtekens bij het handelen van de ING; zoals het niet verstrekken van gegevens aan de dochter zelf.
Grotendeels is wat de ING doet eigenlijk logisch. De ING heeft ook wel gegevens verstrekt. Enkel staat daar alles op maar geen afschrijving op van het grote bedrag. Maar TS heeft al aangegeven dat ze eigenlijk niet weet of het is afgeschreven, of dat de ING het bevroren heeft en zelf dus in bewaring (en dan gaat het er ook niet op staan). Daarbij zit je met AVG, en zodra de ING weet dat dochter niks met de afschrijving te maken heeft en ze wel die data geven, verstrekken ze dus persoonsgegevens van de aanvaller of geldezel. En hoe flauw ook, ook dat zijn gewoon personen met rechten.

Dat ING bepaalde procedures moet volgen en dus niet zo ff kan zeggen wat er speelt buiten het standaardproces om is ook lastig, maar ook dat is niet ING's fout. Daar zitten gewoon ook weer allerlei wetten en regels aan. Die procedures bestaan met een reden, die zijn enorm doordacht en geverifieerd voordat ze in gebruik worden genomen. Als ING afstapt van die procedures hiervoor en het gaat wel mis, hebben ze ook een probleem.

Waar ik enkel wel de ING echt op aankijk, is dat na 4 maanden contact ING er pas een kopie-brief komt. Hoezo komt ING daar niet veel eerder mee? Daar hebben ze wat mij betreft vooral steken laten vallen. En dat voor een klant waarvan ze minimaal (want TS heeft enkel "bedrag met 4 nullen" gezegd, het kan dus veel meer zijn) 10K van in bewaring hebben.

Dat spaargeld met die nullen kan ook van elders afkomstig zijn waardoor ING dit niet in bewaring had.