Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zolala

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:56

Nou, mijn wilskracht is blijkbaar stuk _O-

Maar het is voorjaar, en da's toch een beetje "nu of nooit" (sterk overdreven) - dus ik heb bij Cruydt-Hoeck tóch nog gauw een Sporkehout en Robertskruid besteld <3

En samen met enkele buurtbewoners heb ik sinds gisteren toestemming van de gemeente gekregen om wat stukjes grond in de straat te cultiveren en beplanten, en hebben ze zelfs hulp aangeboden in de vorm van inheemse streek-zadenmengsels van Cruydt-Hoeck!
De manager Groenvoorziening van onze wijk is daarin nogal gepassioneerd, dus dat maakt het meteen extra leuk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:56

Dat is wel heel erg leuk!

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:00

Taartje schreef:
meelezer meldt zich.
wij wonen 2 jaar in ons huis, met een vreselijke tegeltuin aan de voorkant.
zwanger geraakt toen we hier net woonden, en het jaar erna met een klein mannetje ook niet veel tijd voor de tuin gehad.
maar nu zijn we druk bezig!
tegels gaan er vandaag en morgen uit en morgen komen onze nieuwe flagstone tegels binnen (maken we alleen een pad naar de voordeur mee en een klein zitgedeelte.) tussen de tegels wil ik split strooien maar daar mogen ook gras en plantjes tussen groeien.
verder komt er een stukje met gras, waar onze honden kunnen liggen en ons zoontje ook lekker kan spelen.
ik heb nu het idee om een haagbeuk of beukhaag te gaan planten aan de zijkant, aan de andere kant hebben we al klimop neergezet en wat inheemse planten die goed tegen schaduw en half zon kunnen.
ik wil het allerliefste nog een krentenboom oid, maar daar ben ik me nog aan in het verdiepen.
We hebben gelukkig een plantencentrum vlakbij, waar ze vrijwel alles biologisch of bestrijdingsmiddelen vrij hebben staan.
Mijn enige eisen zijn dat het insecten en vogels aantrekt en niet tot licht giftig is ivm onze honden en zoontje.

de achtertuin komt later nog aan de beurt, die is ook afschuwelijk maar stukken kleiner dus daar ligt nu even niet de prioriteit.
wel hebben we een heel stuk aan tegels verwijderd en een kleine tuin gemaakt, zodat het iig iets minder steen is.
heb daar nu herfst framboos, echinacea, aalbes en nog 2 soorten staan, maar ben even de naam kwijt.
ook druk bosaardbei aan het kweken voor er tussendoor.
heb al veel tips hier weer opgedaan!

Hou er rekening mee dat veel haagplanten nog 1 a 2weken te koop zijn, daarna moet je wachten tot het najaar. En kijk ook naar de bodem: beuk vraagt meer dan bijvoorbeeld een haagbeuk qua voeding. Een liguster is ook een leuke haag (die bloeit!) of berberis (wel wat stekelig met knippen) of veldesdoorn.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 13:34

Zolala schreef:
En samen met enkele buurtbewoners heb ik sinds gisteren toestemming van de gemeente gekregen om wat stukjes grond in de straat te cultiveren en beplanten, en hebben ze zelfs hulp aangeboden in de vorm van inheemse streek-zadenmengsels van Cruydt-Hoeck!
De manager Groenvoorziening van onze wijk is daarin nogal gepassioneerd, dus dat maakt het meteen extra leuk.

Wat goed! Zo eentje moet je net hebben inderdaad :D

Ik ben net terug van een tripje Holsto in Olst. Zit niet naast de deur voor mij maar echt een leuke kwekerij, zeker de moeite waard.

Mijn bescheiden buit:
Afbeelding

En een filmpje van alleen het inheemse aanbod. Verder nog een flink stuk met kweekvormen, heesters, rozen, fruitbomen en - struiken, alles biologisch.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:54

Malenka schreef:
Dat is wel heel erg leuk!

Ja hè? Ik ben nu reuze benieuwd, wat we (op de langere termijn) van zulke 'wilde' beplanting gaan overhouden.
We stellen ons wel realistisch op, en houden rekening met bijv. schade, diefstal, droogte, verwaarlozing, etc. - maar de gemeente heeft ook iets van paaltjes beloofd om die stukjes tuin te kunnen afzetten, en we hebben meteen ook afvalgrijpers gekregen om de grond een beetje afvalvrij te kunnen houden.
Heel positief allemaal.

(En als het wèl aardig lukt, heb ik meteen ook wat plekjes waar ik mijn toekomstige overschot aan inheemse stekjes en zaai-experimentjes, of te-groot-voor-mijn-balkon gegroeide boompjes kan onderbrengen :+
Da's dan ook alvast een geruststelling, haha)

black_kelpie schreef:
Mijn bescheiden buit:
[ Afbeelding ]

Ah! Ik wilde er juist naar vragen!
Ziet er uit als een prima buit, zeg. Toch nog maar wat meer Kruipend Zenegroen? :D
Mijn Knautia is afgelopen week echt ontploft - blijkbaar heeft die het naar z'n zin hier! En de Margriet hoop ik ook nog eens te scoren, dit jaar moest die wijken voor het Sporkje.
Wat zijn de groene sprietjes? Bieslook?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:58

Black_kelpie, Dat is een flink aanbod. Leuke tip!

Zolala, mooie vooruitzichten. En met de juiste zadenmix moet het toch een aantal jaar leuk gaan. Vooral als het voor groenbeheer duidelijk is wat het is en wie get onderhoud.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 14:10

Zolala schreef:
Ziet er uit als een prima buit, zeg. Toch nog maar wat meer Kruipend Zenegroen? :D
Mijn Knautia is afgelopen week echt ontploft - blijkbaar heeft die het naar z'n zin hier! En de Margriet hoop ik ook nog eens te scoren, dit jaar moest die wijken voor het Sporkje.

Nog meer kruipend zenegroen ja :+ Ik wil het in m'n andere border ook graag hebben, ik ben echt fan. De sprietjes zijn inderdaad fijne bieslook :j

Ik heb nog een paar dingetjes in mijn Cruydt-Hoeck winkelmandje en dan moet het genoeg zijn O:)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:10

black_kelpie schreef:
Ik heb nog een paar dingetjes in mijn Cruydt-Hoeck winkelmandje en dan moet het genoeg zijn O:)

Famous last words! }>

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:24

Zolala schreef:

Wauw, super leuk!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:30

Ik vind dit echt een heerlijk topic, bedankt voor jullie tips aangaande het zaaien!

Ik heb vanmiddag nog wat mooi inheems spul gescoord, ons tuincentrum heeft er zowaar een hoek voor! Ondertussen is mijn buurman lekker met de azijnspuit de grond aan het vergiftigen -:(- gelukkig is het de achterbuurman en heeft mijn tuin er geen last van.

Afbeelding

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:28

Heeft iemand tips voor zaad om in voegen te strooien? Ik wil ons parkeerplekje vergroenen door wat stenen (klinkers) eruit te halen en in te zaaien. De voegenmix van Cruydthoeck heb ik gezien maar is flink aan de prijs. Misschien kom ik daar alsnog op uit. Maar ben benieuwd naar tips voor soorten die ik daar zou kunnen zaaien!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:40

black_kelpie schreef:
Zolala schreef:

Nog meer kruipend zenegroen ja :+ Ik wil het in m'n andere border ook graag hebben, ik ben echt fan. De sprietjes zijn inderdaad fijne bieslook :j

Succes daarmee, benieuwd hoe lang je dat volhoudt _O-

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 20:17

Ja, nou.... ssssht :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:04

amsterdam10 schreef:
Heeft iemand tips voor zaad om in voegen te strooien? Ik wil ons parkeerplekje vergroenen door wat stenen (klinkers) eruit te halen en in te zaaien. De voegenmix van Cruydthoeck heb ik gezien maar is flink aan de prijs. Misschien kom ik daar alsnog op uit. Maar ben benieuwd naar tips voor soorten die ik daar zou kunnen zaaien!

Kruiptijm?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:37

Ik heb wellicht een domme vraag. :o
Je hebt natuurlijk de inheemse planten zoals je ze rechtstreeks in de natuur vind. Maar ik neem aan dat als je een 'manipulatie' (cultivar) van die plant hebt, hij niet meer inheems is? Ik probeer namelijk te achterhalen wat mijn huidige planten zijn. Voor diversen is het duidelijk dat ze dus niet inheems zijn, maar de munt bijvoorbeeld lees ik verschillende dingen over.
Weten jullie wellicht een betrouwbare bron waar ik meer informatie hier over kan opdoen?

En verder een update:

Na wat puzzelen heb ik bij Sprinklr nieuwe plantjes besteld, hoewel niet allemaal inheems. Ik heb fijn contact gehad met een paar mensen en gezien de beperkingen die mijn balkon geeft, heb ik deze keuze gemaakt. Ik zit namelijk domweg met de beperkte ruimte. Ik kan zowel in de hangpotten als losse potten geen planten kwijt die hoog worden, die breken domweg door de wind af. Ook zijn het geen diepe potten waardoor ik weer veel planten moet wegstrepen die behoorlijke wortelpunten hebben. -O- Erg frusterend dat het niet is zoals ik het zou willen zien, doe ik tot die tijd maar duurzaam en biologisch gekweekt. En als ik tegen die tijd een eigen tuin heb, ga ik gewoon volledig los. O:)

Citaat:
Balkon zuidwest zijde:
- Kruiptijm (Thymus serpyllum) ❆✓
- Muurfijnstraal karvinskianus (Erigeron karvinskianus) ❆
- Steenbreek arendsii Red (Saxifraga arendsii Red) ❆
- Meisjesogen Moonbeam (Coreopsis verticillata Moonbeam) ❆

Balkon noordoost zijde:
- Kruipend zenegroen (Ajuga reptans) ❆✓
- Pinksterbloem (Cardamine pratensis) ❆✓

❆=Vaste plant
✓=Inheems

Het achterste balkon is nog niet helemaal klaar dus die foto's volgen nog. Maar de noordoost zijde ziet er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:53

Ik vind het zó leuk om hier nóg een balkon te zien! *\o/*

Wat ziet het er al mooi uit, en wat een schitterende Helleborus! <3
Jouw situatie is wel vergelijkbaar met die van mij: ik heb op 4-hoog een balkon op het westen, waar in principe 'alles mag', dus ikzelf en mijn 3 rode katers (+ kattennet), en een beplanting van zowel inheems als uitheems als exoten.

Het tegenoverliggende (winderige) achterbalkon op het oosten is dan weer uitsluitend voor vogels en insecten, met zoveel mogelijk inheemse beplanting en hier en daar wat uitheems vogelvriendelijks (zoals de Vuurdoorn). Behalve voor beheer en onderhoud kom ik daar verder ook niet.

Ik heb me er op ingesteld dat dit balkon een experiment is. Dat misschien niet alle planten en heesters die ik heb uitgezocht geschikt zijn als kuipplant, ook al zijn die ruim van formaat. Het blijft als geheel toch een beperkte ruimte die uiteraard nooit kan wedijveren met de volle grond. Dus het is een levend, bewegend project waarin ik doe wat ik kan.

Maar - in de wetenschap dat je het toch nooit echt perfect kunt doen, vind ik het ook erg belangrijk om er zelf plezier aan te beleven, en hopelijk anderen in mijn omgeving te inspireren :D

Wat betreft determineren van inheemse/uitheemse soorten zijn deze lijsten wel fijn:
https://www.floravannederland.nl/planten/
https://floravannederland.nl/home//plan ... /families/
(heeft ook nog andere zoekopties)

De Standaardlijst van de Nederlandse flora, echt een alfabetische, volledige lijst inheems groen op Latijnse naam (pdf) vind je hier:
https://natuurtijdschriften.nl/pub/1019 ... 001016.pdf

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:58

magda_90 schreef:
Ik heb wellicht een domme vraag. :o
Je hebt natuurlijk de inheemse planten zoals je ze rechtstreeks in de natuur vind. Maar ik neem aan dat als je een 'manipulatie' (cultivar) van die plant hebt, hij niet meer inheems is? Ik probeer namelijk te achterhalen wat mijn huidige planten zijn. Voor diversen is het duidelijk dat ze dus niet inheems zijn, maar de munt bijvoorbeeld lees ik verschillende dingen over.
Weten jullie wellicht een betrouwbare bron waar ik meer informatie hier over kan opdoen?

Helemaal geen domme vraag. Eerder een vraag waar taxonomen en ecologen hun tanden op stuk kunnen bijten.

"ik neem aan dat als je een 'manipulatie' (cultivar) van die plant hebt, hij niet meer inheems is?"

Ja en Nee. Bij cultivars staan achter het kopje oorsprong meestal termen als cultuurgewas, cultuurlijke oorsprong, plant van horticulturele oorsprong, etc. Maar je kan nog wel vragen hoe die cultivar tot stand gekomen is. want een cultivar is heel plat gezegd alleen maar een kloon.
Aan een cultuurroos is meestal niet veel natuurlijks of inheems meer te ontdekken want daar is vaak zo veel mee gekruist en geselecteerd dat er DNA van wel tien wilde rozensoorten van alle continenten in kan zitten zodat de oorsprong en plaats in de taxonomie echt niet meer aan te wijzen zijn.

Maar ik kan ook nu de polder in fietsen en daar bijvoorbeeld een wilde inheemse hondsroos aantreffen met krullende takken (leuk voor Pasen). Dan kan ik zo'n tak overenten op een onderstam, de resulterende plant vervolgens aanbieden bij een instantie die cultivars registreert en tenslotte met een mooie cultivarnaam op de markt brengen. Is mijn krullende roos daar dan minder inheems van geworden? Ik zeg nee.

Om wat houvast te bieden kan je naar de structuur van de wetenschappelijke naam kijken.
Deze naam volgt altijd dezelfde structuur en bevat veel informatie. Als eerste vind je de geslachtsnaam die je herkent aan een hoofdletter. Daarachter de soortnaam die je herkent aan kleine letters. Daarop kan een cultivarnaam volgen die je herkent aan een hoofdletter en aanhalingstekens. Een X in de naam staat voor een kruising. En er zijn nog wat afkortingen.
Hieronder staan naamstructuren met de informatie die er in schuilt.

• Geslachtsnaam soortnaam: De eenvoudigste structuur. Dit is een zuivere soort en vrijwel altijd ook een wilde soort. Oude cultuurgewassen zoals Triticum aestivum kunnen hierop een uitzondering zijn.
  • Geslachtsnaam soortnaam ssp. ondersoortnaam: Natuurlijke ondersoort.
  • Geslachtsnaam soortnaam var. variatienaam: Natuurlijke variant.
  • Geslachtsnaam soortnaam 'Cultivarnaam': Cultivar geselecteerd uit een wilde soort al dan niet na kruising tussen oudere cultivars van die soort.
  • Geslachtsnaam soortnaam X soortnaam: Kruising van twee soorten. Meestal cultuurplant. Kan ook natuurlijke kruising zijn.
  • Geslachtsnaam X kruisingsnaam: Kruising van twee of meer soorten. Meestal cultuurplant. Kan ook natuurlijke kruising zijn.
  • Geslachtsnaam soortnaam X soortnaam X soortnaam: kruising van drie soorten. Meestal cultuurplant. Kan in theorie ook natuurlijke kruising zijn. (weinig gebruikt)
  • X Geslachtsnaam ...: Kruising van twee of meer soorten uit verschillende geslachten. (komt weinig voor)
  • Geslachtsnaam X 'Cultivarnaam': Cultivar geselecteerd uit kruising
  • Geslachtsnaam 'Cultivarnaam': Meestal cultivar van complexe horticulturele oorsprong.

Bij de laatste in deze lijst is het de moeite waard om te googlen of dit wel de volledige naam is.

Goede algemene bronnen voor de oorsprong van cultivars zijn moeilijk te vinden.
Voor soorten kan je terecht bij plants of the world online en waarneming.nl.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 03-04-25 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:59

Anna79 schreef:
Ik vind dit echt een heerlijk topic, bedankt voor jullie tips aangaande het zaaien!

Ik heb vanmiddag nog wat mooi inheems spul gescoord, ons tuincentrum heeft er zowaar een hoek voor! Ondertussen is mijn buurman lekker met de azijnspuit de grond aan het vergiftigen -:(- gelukkig is het de achterbuurman en heeft mijn tuin er geen last van.

[ Afbeelding ]

Dat ziet er allemaal ook erg leuk uit! <3
Wat is het geworden?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:54

Ladyingreen schreef:
Taartje schreef:
meelezer meldt zich.
wij wonen 2 jaar in ons huis, met een vreselijke tegeltuin aan de voorkant.
zwanger geraakt toen we hier net woonden, en het jaar erna met een klein mannetje ook niet veel tijd voor de tuin gehad.
maar nu zijn we druk bezig!
tegels gaan er vandaag en morgen uit en morgen komen onze nieuwe flagstone tegels binnen (maken we alleen een pad naar de voordeur mee en een klein zitgedeelte.) tussen de tegels wil ik split strooien maar daar mogen ook gras en plantjes tussen groeien.
verder komt er een stukje met gras, waar onze honden kunnen liggen en ons zoontje ook lekker kan spelen.
ik heb nu het idee om een haagbeuk of beukhaag te gaan planten aan de zijkant, aan de andere kant hebben we al klimop neergezet en wat inheemse planten die goed tegen schaduw en half zon kunnen.
ik wil het allerliefste nog een krentenboom oid, maar daar ben ik me nog aan in het verdiepen.
We hebben gelukkig een plantencentrum vlakbij, waar ze vrijwel alles biologisch of bestrijdingsmiddelen vrij hebben staan.
Mijn enige eisen zijn dat het insecten en vogels aantrekt en niet tot licht giftig is ivm onze honden en zoontje.

de achtertuin komt later nog aan de beurt, die is ook afschuwelijk maar stukken kleiner dus daar ligt nu even niet de prioriteit.
wel hebben we een heel stuk aan tegels verwijderd en een kleine tuin gemaakt, zodat het iig iets minder steen is.
heb daar nu herfst framboos, echinacea, aalbes en nog 2 soorten staan, maar ben even de naam kwijt.
ook druk bosaardbei aan het kweken voor er tussendoor.
heb al veel tips hier weer opgedaan!

Hou er rekening mee dat veel haagplanten nog 1 a 2weken te koop zijn, daarna moet je wachten tot het najaar. En kijk ook naar de bodem: beuk vraagt meer dan bijvoorbeeld een haagbeuk qua voeding. Een liguster is ook een leuke haag (die bloeit!) of berberis (wel wat stekelig met knippen) of veldesdoorn.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:57

Ladyingreen schreef:

Waarschijnlijk redden we het nog wel, maar eerst moeten de stenen erin voor we verder kunnen met de haag.
We zijn al halverwege het tuinpad!

Ik ga advies vragen wat het beste is voor hier inderdaad, het plantencentrum staat in onze plaats dus die kunnen goed advies geven.
Liguster is giftig dus die valt af
Berberis moet ik nog even goed bekijken
Veldesdoorn vind ik ook leuk!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:05

Zolala, ik kan inderdaad van jouw balkons ook altijd erg genieten. <3
Dankjewel! Ja die Helleborus doet het goed, iets te want geen enkele voorjaarsbol wil daar meer opkomen. Ik had niet in de gaten dat hij daadwerkelijk van alles aan de kant drukt. :=

Je omschrijft het heel erg mooi. Van mijn man mag ik straks in de tuin ook helemaal los gaan, maar de balkons moeten nu even gedeeld worden (planten, zitten/eten/lezen en de zithoek aan de kant voor de was).

Ik zal straks jouw linkjes en die van axel goed bestuderen, dank jullie wel!

Met de opbouw van de namen ben ik (althans binnen de Hoya) bekend. Het ging mij er meer om tot wanneer je nog iets als inheems beschouwt en ik snap uiteraard dat dat altijd leuk voer voor discussie is. Binnen de Hoya moet ik daarom regelmatig al labels vervangen omdat ze x weer binnen dat complex vinden vallen ipv dat complex bijvoorbeeld. :Y)

Desalnietteplus, de pepermunt familie drijft mij tot waanzin althans. Tijdens het opzetten van mijn document ben ik er al achter gekomen dat de namen niet altijd correct zijn en nu wil de (botanische) nerd die naamvoering goed hebben, net zoals ik bij mijn Hoya heb. Leuk tijdverdrijf straks. O:)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:14

Zolala schreef:
Anna79 schreef:

Jouw balkon ziet er super uit! Zo leuk hè om te doen wat je kunt!

Ik heb een stukje border op te vullen, de konijnen zijn namelijk deze winter over het hek gesprongen en hebben een deel van de planten vernield :(
Ik heb gekozen voor een aantal planten van verschillende hoogtes: grote kaardebol, wilde cichorei, agapanthus, geranium en wilde marjolein. Ik heb een zonnige tuin dus ben benieuwd!

[ Afbeelding ]

Dat ziet er allemaal ook erg leuk uit! <3
Wat is het geworden?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:05

magda_90 schreef:
Zolala, ik kan inderdaad van jouw balkons ook altijd erg genieten. <3
Dankjewel! Ja die Helleborus doet het goed, iets te want geen enkele voorjaarsbol wil daar meer opkomen. Ik had niet in de gaten dat hij daadwerkelijk van alles aan de kant drukt. :=

Je omschrijft het heel erg mooi. Van mijn man mag ik straks in de tuin ook helemaal los gaan, maar de balkons moeten nu even gedeeld worden (planten, zitten/eten/lezen en de zithoek aan de kant voor de was).

Ik zal straks jouw linkjes en die van axel goed bestuderen, dank jullie wel!

Met de opbouw van de namen ben ik (althans binnen de Hoya) bekend. Het ging mij er meer om tot wanneer je nog iets als inheems beschouwt en ik snap uiteraard dat dat altijd leuk voer voor discussie is. Binnen de Hoya moet ik daarom regelmatig al labels vervangen omdat ze x weer binnen dat complex vinden vallen ipv dat complex bijvoorbeeld. :Y)

Desalnietteplus, de pepermunt familie drijft mij tot waanzin althans. Tijdens het opzetten van mijn document ben ik er al achter gekomen dat de namen niet altijd correct zijn en nu wil de (botanische) nerd die naamvoering goed hebben, net zoals ik bij mijn Hoya heb. Leuk tijdverdrijf straks. O:)

Inderdaad leuk voer voor discussie.
In dat geval zou ik zeggen:

Cultivars van inheemse soorten zijn inheems.
Natuurlijke kruisingen die van nature in Nederland voorkomen (en cultivars daarvan) zijn inheems.
Natuurlijke kruisingen die niet van nature in Nederland voorkomen (en cultivars daarvan) zijn discutabel.
Natuurlijke kruisingen waarvan één van de ouders niet inheems is zijn discutabel.
Door de mens uitgevoerde kruisingen zijn discutabel.

Maar dat is alleen mijn mening.

Dat je gek wordt van de pepermunt familie snap ik helemaal. Want daar zie ik mijn eigen indeling direct mank gaan. De pepermut zelf bijvoorbeeld (Mentha × piperita) is een natuurlijke kruising. Maar het is niet te zeggen of zowel de kruising als een van de ouders hier wel echt voor komt of alleen verwilderd. En die ouder zou zelf ook nog uit een hybride ontstaan kunnen zijn. %) %) %) _O-

Sidenote, hielp verse muntthee nou tegen hoofdpijn? :+

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:05

Wat een mooie tuinen en balkons komen er weer voorbij. Ik word er echt vrolijk van om alles te zien <3

Ik ben vandaag onverwachts ook nog in het tuincentrum beland. Toch nog het een en ander blijven plakken. Waardoor een kant van de tuin voor nu echt af is! Nu alles wat meer in de bloei komt kunnen mijn planten apps het ook beter identificeren, dus van veel wat er al stond weet ik nu wat het is.

Tijd voor een foto spam

Heleboel narcissen van de vorige bewoners, ziet er gezellig uit dus die mogen lekker blijven staan.
De plant ernaast is waarschijnlijk een hibiscus soort.
Afbeelding

Grote tijm en de appelboom
Afbeelding

Koekoeksbloem, die doet het echt heel leuk, dus vandaag nog eentje bijgekocht _O-
Afbeelding

Steen anjer met Canadese kornoelje
Afbeelding

De bos aardbeien, die doen het ook leuk.
Afbeelding

Oranje havikskruid met het vogel/insectenbadje die heb ik nieuw gekocht. Ik twijfel nog om ook nog wat stenen in het badje te doen, wat zouden jullie doen?
Afbeelding

En de gewone Margriet (nieuw) met de hortensia
Afbeelding

En deze stond random ergens tussen, dus uitgegraven en een eigen pot gegeven. Geen idee wat het precies is, volgens de identificatie app een zwarte Els?
Afbeelding

En nog een overzichtsfoto van deze kant <3
Er staat ook nog een rozenstruik en een meidoorn, al twijfel ik daar over, dus die ga ik nog een keer proberen als hij meer bloemen heeft
(Let niet op de bank _O- )
Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:19

love_mandy Dat ziet er al geweldig uit! Dat wordt straks prachtig <3

Stenen in het vogelbadje is altijd fijn voor bijen etc. die dan ook kunnen drinken.

Anna79 schreef:
Ik heb een stukje border op te vullen, de konijnen zijn namelijk deze winter over het hek gesprongen en hebben een deel van de planten vernield :(
Ik heb gekozen voor een aantal planten van verschillende hoogtes: grote kaardebol, wilde cichorei, agapanthus, geranium en wilde marjolein. Ik heb een zonnige tuin dus ben benieuwd!

Ah, wilde cichorei vind ik ook zo leuk, die groeide hier vlakbij overvloedig op een bouwterrein. Helaas wordt het (denk ik) te hoog voor mijn kuipen.
Maar nu heb ik laatst zaden van de Grote Pimpernel van mijn schoonzusje gekregen, dus we zullen nog zien 'hoe hoog' we hier kunnen handhaven :D
Verder mooie keuzes, die kaardebol wordt vast ook spannend!

magda_90 schreef:

Haha, ja - ik zag in de Standaardlijst in ieder geval al een rijtje Mentha staan, maar - zoals Axel ook al ontdekte, dat spul laat zich niet zomaar in een hokje stoppen :+
Ik ben het overigens hier ook mee eens:

axel_1997 schreef:
In dat geval zou ik zeggen:

Cultivars van inheemse soorten zijn inheems.
Natuurlijke kruisingen die van nature in Nederland voorkomen (en cultivars daarvan) zijn inheems.
Natuurlijke kruisingen die niet van nature in Nederland voorkomen (en cultivars daarvan) zijn discutabel.
Natuurlijke kruisingen waarvan één van de ouders niet inheems is zijn discutabel.
Door de mens uitgevoerde kruisingen zijn discutabel.

Wat dat betreft ben ik ook wel blij met mijn balkon twee-deling.
Inheems --> vogelbalkon
Vogelvriendelijk --> vogelbalkon
Geen plek meer --> mijn balkon

Inheems/uitheems/exoot/gewoon mooi --> mijn balkon :D