Taartje schreef:meelezer meldt zich.
wij wonen 2 jaar in ons huis, met een vreselijke tegeltuin aan de voorkant.
zwanger geraakt toen we hier net woonden, en het jaar erna met een klein mannetje ook niet veel tijd voor de tuin gehad.
maar nu zijn we druk bezig!
tegels gaan er vandaag en morgen uit en morgen komen onze nieuwe flagstone tegels binnen (maken we alleen een pad naar de voordeur mee en een klein zitgedeelte.) tussen de tegels wil ik split strooien maar daar mogen ook gras en plantjes tussen groeien.
verder komt er een stukje met gras, waar onze honden kunnen liggen en ons zoontje ook lekker kan spelen.
ik heb nu het idee om een haagbeuk of beukhaag te gaan planten aan de zijkant, aan de andere kant hebben we al klimop neergezet en wat inheemse planten die goed tegen schaduw en half zon kunnen.
ik wil het allerliefste nog een krentenboom oid, maar daar ben ik me nog aan in het verdiepen.
We hebben gelukkig een plantencentrum vlakbij, waar ze vrijwel alles biologisch of bestrijdingsmiddelen vrij hebben staan.
Mijn enige eisen zijn dat het insecten en vogels aantrekt en niet tot licht giftig is ivm onze honden en zoontje.
de achtertuin komt later nog aan de beurt, die is ook afschuwelijk maar stukken kleiner dus daar ligt nu even niet de prioriteit.
wel hebben we een heel stuk aan tegels verwijderd en een kleine tuin gemaakt, zodat het iig iets minder steen is.
heb daar nu herfst framboos, echinacea, aalbes en nog 2 soorten staan, maar ben even de naam kwijt.
ook druk bosaardbei aan het kweken voor er tussendoor.
heb al veel tips hier weer opgedaan!
Hou er rekening mee dat veel haagplanten nog 1 a 2weken te koop zijn, daarna moet je wachten tot het najaar. En kijk ook naar de bodem: beuk vraagt meer dan bijvoorbeeld een haagbeuk qua voeding. Een liguster is ook een leuke haag (die bloeit!) of berberis (wel wat stekelig met knippen) of veldesdoorn.