Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 39487
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:18

Maar hij kan toch ook verkocht worden aan iemand van 30? Die ook geen helm wil.
Dit word zo te lezen een meer gewone elektrische fiets, of een variant tussen die 2 meer.

En ja ondernemers willen verkopen, daarom liggen er ook al pepernoten bij de jumbo en kerstspullen bij de action.

Niet alles is meteen fout
en niet op moreel besef te gooien bij een fiets

Marije_jiplover

Berichten: 26461
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:45

Volgens mij is precies dat de reden dat de minister eigenlijk wil dat de maatregelen voor álle ebikes gaan gelden, al dan niet voor de leeftijdscategorie 14-18 jaar (helmplicht).

Omdat de minister niet voor een "dikke banden politie" is.
Dat heb ik hem in een interview horen zeggen.

beert
Berichten: 2730
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:46

Eens met Karuna. Als fabrikant kun je ook verantwoordelijkheid nemen door niet alleen te denken aan de verkoop, want je weet ook dat een groot deel van de ongelukken gebeuren met kinderen.

Of je moet alleen verkopen met duidelijke voorlichting aan volwassenen en inclusief gratis helm. Of je zet de fiets zo in elkaar dat opvoeren onmogelijk is. Als fabrikant kun je best wat meer doen dan als eerste reactie de banden dunner maken “zodat wetgeving niet voor jou geldt”.

Natuurlijk hebben ouders ook verantwoordelijkheid, maar fabrikanten kunnen best iets meer doen om het veiliger te maken.

DuoPenotti

Berichten: 39487
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:53

Waarom moeten fabrikanten het veiliger maken? Vanuit de fabriek komen die dingen gewoon wettelijk in orde. Dus veilig.

Ouders kopen zo'n fiets.
Ouders staan opvoeren toe, ouders controleren hun kinderen niet.
Omdat ze geen nee durven zeggen? Geen aandacht meer hebben voor de opvoeding?
Dat is niet de fabrikant zijn probleem.

Moesten vroeger dan alle brommers ook maar afgeschaft worden want er waren mensen die ze opvoerde?


Marije_jiplover schreef:
Volgens mij is precies dat de reden dat de minister eigenlijk wil dat de maatregelen voor álle ebikes gaan gelden, al dan niet voor de leeftijdscategorie 14-18 jaar (helmplicht).

Omdat de minister niet voor een "dikke banden politie" is.
Dat heb ik hem in een interview horen zeggen.


inderdaad, je zag van een mijl afstand dit gaan gebeuren.
Bandje halve centimeter smaller en het is geen fatbike meer.

Ik denk inderdaad een helmverplichting voor alle fietsers onder de 18 een goed idee is.
Ook een driewieler bij een kleuter, ook een gewone fiets.

En ja als ze een helmplicht invoeren voor alle e-bikes, ik ben niet tegen.

kwita

Berichten: 6548
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:55

Nu hebben wij een kind wat zo een ding niet wilt, maar moet je eens kijken naar de elektrische fiets… t is een lomp groot en zwaar ding aan het worden .

In de huidige groep 8 was het schoolkamp, waar er veel gefietst moest worden. Kwam er protest van de ouders notabene want er mocht geen elektrische fiets!
De leraren reden wel elektrisch ⚡️ dat was toch een punt van discussie, heb er hartelijk om gelachen. Want de ouders die het hardst protesteerden vliegen allemaal op zo één elektrische fiets !
Ik had dus van tevoren geteld een klas van 20 kinderen reden slechts 10 gewone fietsen. Waar mijn dochter dus de enige was met een fietshelm (en nee zij is niet bang en kan beter fietsen dan de gemiddelde persoon ) want zij is bezeten wielrenster! En viel dus bijna van haar fiets omdat iedereen zo traag fietste! Maar ook een aantal die echt niet heel goed meer kunnen fietsen slingeren en ook gewoon echt een gevaar zijn binnen zo een groep!
Waardoor er dus echt letterlijk hersenschuddingen en kneuzingen en gebroken botten kwamen omdat ze gewoon geen fiets vaardigheden meer hebben. Gelukkig kwam ons kind er goed van af ze was overde rooie omdat er een diepe kras op haar helm zat
Maar echt ook de ouders naderhand hebben een juridische procedure gestart, mijn mond viel open!
En dan niet eentje maar een een flink aantal ! 8)7 (echt de wereld op zijn kop toch!)
De kamp groep die niets had en overbleef waren wel de betere fietsers, en reden de rest van de week ook vlotter en sneller als een groep met veel beter verkeersinzicht en vooral veel minder gezeur over afstand en het lange fietsen en de daarbij horende conditie .En dat stukje is toch triest, dat moet dan volgendjaar naar school in de stad met minimaal 16 km fietsen enkele reis elke dag!
Ik denk dat we als mensen met alle luxeproblemen flink aan het aftakelen zijn!
En wil echt iedere lezer vragen is er niet een groter probleem gaande , Hoe gaan deze mensen als volwassenen zijn later?
Laatst bijgewerkt door kwita op 26-09-24 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Berichten: 6113
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:56

Ik snap eigenlijk het probleem niet zo van de minimumleeftijd van 14 jaar voor alle e-bikes. Wat doet een twaalfjarige (of jonger!) überhaupt op een e-bike, al dan niet een fatbike?

De helmplicht voor alle e-bikes zou ik ook voorstander van zijn, al snap ik wel dat Nederlanders daar niet aan willen. En tegelijk: er werd ook gemopperd op het rookverbod in cafés, op de gordelplicht in auto's en nog meer van dat soort 'betutteling', en uiteindelijk houden de meeste mensen zich hier toch braaf aan. Alles went, zeggen ze :+

Douce

Berichten: 3996
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:03

Vanaf 12 ging ik naar de middelbare school, sommigen vanaf 11. Lijkt me geen probleem om dat op een E bike toe te staan, dan praat je vaak al over grotere afstanden, in mijn geval door de polder. Helmplicht heb ik ook geen moeite mee, alle E bikes vanaf 14 jaar pas vind ik onnodig. Beetje stedelijk gelul. Overigens zie je hier in de polder amper fatbikes, ik viel recent al bijna van mijn fiets toen er een Urban Arrow voorbij kwam :+

Stiekem vind ik het ook wel hypocriet om als leraar op de E bike te gaan als je het je leerlingen verbiedt :+

DuoPenotti

Berichten: 39487
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:04

kwita schreef:
Nu hebben wij een kind wat zo een ding niet wilt, maar moet je eens kijken naar de elektrische fiets… t is een lomp groot en zwaar ding aan het worden .

In de huidige groep 8 was het schoolkamp, waar er veel gefietst moest worden. Kwam er protest van de ouders notabene want er mocht geen elektrische fiets!
De leraren reden wel elektrisch ⚡️ dat was toch een punt van discussie, heb er hartelijk om gelachen. Want de ouders die het hardst protesteerden vliegen allemaal op zo één elektrische fiets !
Ik had dus van tevoren geteld een klas van 20 kinderen reden slechts 10 gewone fietsen. Waar mijn dochter dus de enige was met een fietshelm (en nee zij is niet bang en kan beter fietsen dan de gemiddelde persoon ) want zij is bezeten wielrenster! En viel dus bijna van haar fiets omdat iedereen zo traag fietste! Maar ook een aantal die echt niet heel goed meer kunnen fietsen slingeren en ook gewoon echt een gevaar zijn binnen zo een groep!
Waardoor er dus echt letterlijk hersenschuddingen en kneuzingen en gebroken botten kwamen omdat ze gewoon geen fiets vaardigheden meer hebben. Gelukkig kwam ons kind er goed van af ze was overde rooie omdat er een diepe kras op haar helm zat
Maar echt ook de ouders naderhand hebben een juridische procedure gestart, mijn mond viel open!
En dan niet eentje maar een een flink aantal ! 8)7
Ik denk dat we als mensen met alle luxeproblemen flink aan het aftakelen zijn!
En wil echt iedere lezer vragen is er niet een groter probleem gaande , Hoe gaan deze mensen als volwassenen zijn later?

erg he
maar herken het helemaal.
Vriendin van mij, kind moest fietsexamen, ze moeten vooraf gaan oefenen want hij kende dat niet.
En hij vond het ver...
Nee die fietsen nooit, echt nooit.
Maar dat moet volgend jaar wel ineens naar de middelbare...en mijn vriendin ziet het gevaar niet...
Ik snap er niks van..
Dan is hij ook niet eens echt in goede conditie, zie me zo voor dat ze een elektrische fiets voor die jongen kopen... Die gaat toch verongelukken?!
kent geen verkeer, gewoon niet, en dan op een snellere fiets ook nog.

Elk jaar begin schooljaar zijn er meer ongelukken met tieners en fietsen.... raar hè....

Foaly

Berichten: 6113
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:05

Douce schreef:
Vanaf 12 ging ik naar de middelbare school, sommigen vanaf 11. Lijkt me geen probleem om dat op een E bike toe te staan, dan praat je vaak al over grotere afstanden, in mijn geval door de polder. Helmplicht heb ik ook geen moeite mee, alle E bikes vanaf 14 jaar pas vind ik onnodig. Beetje stedelijk gelul. Overigens zie je hier in de polder amper fatbikes, ik viel recent al bijna van mijn fiets toen er een Urban Arrow voorbij kwam :+

Stiekem vind ik het ook wel hypocriet om als leraar op de E bike te gaan als je het je leerlingen verbiedt :+


Ik kom ook uit de polder, dus dat stedelijk gelul valt wel mee hoor :+ Genoeg kinderen op mijn basisschool die ook van een dorp verderop kwamen, dat was al gauw 6 km en dat ging echt niet op een e-bike.

Dat laatste ben ik wel met je eens ja.

Marije_jiplover

Berichten: 26461
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:08

Ik zou helemaal niet tegen een helmplicht voor alle ebikes zijn.

Ik draag 9 van de 10x mijn fietshelm als ik ga fietsen, alleen als ik vanwege het gewicht van mijn boodschappen de fiets meeneem naar de supermarkt 1 km verderop laat ik 'm meestal af.
Maar de 3,5 km naar stal zet ik 'm wel altijd op.

Dus wat dat betreft, zou wat mij betreft de helmplicht niet beperkt hoeven te worden tot en met 18 jaar op ebikes.

Pandora2
Berichten: 20417
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:28

Het is net zoals met alcohol toch. De brouwerijen en drankgelegenheden willen verkopen, liefst altijd maar meer.
Dat er best veel mensen verongelukken door dronken achter het stuur te kruipen, is niet hun verantwoordelijkheid. Je bent tenslotte niet verplicht om alcohol te nuttigen. :+

Ik vind dat een helm voor iedereen verplicht moest zijn op al dat gemotoriseerd spul.
Heel vaak zie ik ook oudere mensen met zo'n elektrische fiets rondsnorren zonder helm. Die hebben ook niet meer de stuurvaardigheid om veilig aan ' hoge ' snelheid te rijden en een helm is dan gewoon basisveiligheid.

Citaat:
Ik denk dat we als mensen met alle luxeproblemen flink aan het aftakelen zijn!
En wil echt iedere lezer vragen is er niet een groter probleem gaande , Hoe gaan deze mensen als volwassenen zijn later?

Dit is echt zo waar.

beert
Berichten: 2730
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:30

Duopennoti, als fabrikant kun je natuurlijk ook verantwoordelijkheid nemen om het veiliger te maken. Ik keek net op de site van Phafour, dat is blijkbaar de enige Nederlandse fabrikant. Zij geven bijvoorbeeld aan dat opvoeren niet gedaan kan worden door de gebruiker en bij opvoeren door bijv een garage dan vervalt de garantie. Zelfs als iets niet wettelijk verplicht is, kun je als fabrikant wel aan extra veiligheid werken. Je kan ook een fiets zo maken dat je er minimaal 1.60 voor moet zijn of zonder “love Seats” leveren.

Veiligheid is ook een verkoopargument natuurlijk. Ik betaal liever wat meer voor een veilige fiets dan voor een Chinees exemplaar via Temu besteld.

Overigens moeten alcoholfabrikanten en van tabak zich ook houden aan regels rondom veiligheid. Overal staat bij “geniet maar drink met mate”.

DuoPenotti

Berichten: 39487
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:35

Bij elke fabrikant vervalt toch de garantie? Ook de verzekering trekt zich terug bij opvoeren van.

Dan kom je toch uit bij de ouders?
Want de fabrikant weet niet wie er gewoon mee omgaat zoals hoort of welke pannekoek van zijn kind af wil.

Dus een disclamer erop, opvoeren op eigen risico zou voor jou voldoende zijn?

Ja net als bij alcohol.
Hier word niet achter het stuur gestapt met alcohol op, ook niet 1 glaasje.
Gewoon niet.
Maar stoppen van alcohol omdat er dwazen zijn die er niet mee om kunnen gaan?
Nee.
Wel mogen van mij de boeten met drinken achter het stuur ver honderdvoudigt worden.
Iedereen weet dat het gevaarlijk is

Pandora2
Berichten: 20417
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:37

Welja, dat staat erbij en daar houdt het dan op.
Dan hebben ze hun verantwoordlijkheid genomen dus...

Douce

Berichten: 3996
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:51

Foaly schreef:
Douce schreef:
Vanaf 12 ging ik naar de middelbare school, sommigen vanaf 11. Lijkt me geen probleem om dat op een E bike toe te staan, dan praat je vaak al over grotere afstanden, in mijn geval door de polder. Helmplicht heb ik ook geen moeite mee, alle E bikes vanaf 14 jaar pas vind ik onnodig. Beetje stedelijk gelul. Overigens zie je hier in de polder amper fatbikes, ik viel recent al bijna van mijn fiets toen er een Urban Arrow voorbij kwam :+

Stiekem vind ik het ook wel hypocriet om als leraar op de E bike te gaan als je het je leerlingen verbiedt :+


Ik kom ook uit de polder, dus dat stedelijk gelul valt wel mee hoor :+ Genoeg kinderen op mijn basisschool die ook van een dorp verderop kwamen, dat was al gauw 6 km en dat ging echt niet op een e-bike.

Dat laatste ben ik wel met je eens ja.

Er was bij mij binnen 6 kilometer geen middelbare school, denk eerder aan 10 voor een vmbo school en 16 voor de havo/vwo. En daarvan dus 7 en 13 kilometer vol door de polder. Ik zou willen dat ze toen E bikes hadden :'). Stedelijk bedoel ik ook niet per se alleen uit de stad maar wel volgebouwd gebied. Ergens waar windblokkeerders zijn binnen dus die 6 km :')

Maar goed, ja ik heb het ook overleefd maar ik weet zeker dat ik meer had gefietst met een E bike.

beert
Berichten: 2730
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:57

DuoPenotti schreef:
Bij elke fabrikant vervalt toch de garantie? Ook de verzekering trekt zich terug bij opvoeren van.

Dan kom je toch uit bij de ouders?
Want de fabrikant weet niet wie er gewoon mee omgaat zoals hoort of welke pannekoek van zijn kind af wil.

Dus een disclamer erop, opvoeren op eigen risico zou voor jou voldoende zijn?

Ja net als bij alcohol.
Hier word niet achter het stuur gestapt met alcohol op, ook niet 1 glaasje.
Gewoon niet.
Maar stoppen van alcohol omdat er dwazen zijn die er niet mee om kunnen gaan?
Nee.
Wel mogen van mij de boeten met drinken achter het stuur ver honderdvoudigt worden.
Iedereen weet dat het gevaarlijk is

Huh ik schrijf toch dat ze opvoeren moeilijker kunnen maken, voorlichting, geen loveseats, voorlichting etc. Dus dat een fabrikant meer kan doen om het veiliger te maken ipv als eerste te bedenken hoe ze de wet kunnen omzeilen. Ik schrijf nergens dat ze fatbikes niet zouden mogen maken.

DuoPenotti

Berichten: 39487
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:06

al maken ze dat moeilijker, niets is onmogelijk.
Die fiets is standaard gewoon veilig. Pas na knutselen niet meer. Knutselen doet niet de fabrikant.

hoeveel dingen zijn er niet illegaal, denk bijvoorbeeld over zenders kijken met verboden kastjes, boeken met een beveiliging.
Telkens komt er een nieuwe soort beveiliging en mensen vinden het een sport die ook weer te kraken.
Zoiets helpt even en uiteindelijk is het weer gewoon verkrijgbaar.

Cambionn

Berichten: 1550
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:08

Douce schreef:
Vanaf 12 ging ik naar de middelbare school, sommigen vanaf 11. Lijkt me geen probleem om dat op een E bike toe te staan, dan praat je vaak al over grotere afstanden, in mijn geval door de polder. Helmplicht heb ik ook geen moeite mee, alle E bikes vanaf 14 jaar pas vind ik onnodig. Beetje stedelijk gelul. Overigens zie je hier in de polder amper fatbikes, ik viel recent al bijna van mijn fiets toen er een Urban Arrow voorbij kwam :+

Stiekem vind ik het ook wel hypocriet om als leraar op de E bike te gaan als je het je leerlingen verbiedt :+
Grappig, ik vind de nodigheid van e-bikes juist stedelijk gelul. Ben opgegroeit in Drenthe en daar kwam met op z'n ouderwetse fietsje prima van het dorp verderop naar de middelbare. Ook als dat elke dag 3 kwartier enkele reis was op de fiets. Dat was normaal.

Nee, sinds ik in de stad woon zie ik pas echt de betutteling van e-bikes overal voor elk kind en kinder die met gordel, kussens en een dakje tegen de regen in de electrische bakfiets mee gaan ipv op de fiets met ouder ernaast. Maar men vind hier 15 minuten fietsen al echt enorm ver. Tja...

Douce

Berichten: 3996
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:12

Ja ik merk wel dat afstanden eerder als ver worden gezien in stedelijke gebieden, maar sinds E bikes normaler zijn doet hier in mijn omgeving daar niemand moeilijk over. Já, ze (ik ook) moesten zelf vroeger zonder E bike zonder zeuren maar ze zouden zelf ook allemaal wel een E bike hebben gewild. Maar goed, zoals ik al zei, fatbikes zie je hier danweer totaal niet dus het gaat echt om de functionaliteit verder.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 40586
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:12

Ik moest 16 km enkele reis op een hooguit drie versnellingen fiets van mijn papa toen ik 15 werd. Voor die tijd terugtrap rem en geen versnellingen. Open landelijk gebied en een rivier over met normale schooldagen van 8.30 tot 16.15 en een klein uurtje fietsen per keer. Alleen bijextreem slecht weer kon ik met de trein. Al was dat nog 6 km fietsen en de rivier over met de pont. :') Bij te hoog water werd het de bus. Eerst 2 km over een dijk :P daarna 1,5 uur in een bus en dan nog 2 km lopen voor ik op school was. Ik had een beest van een conditie. :D Niks ouders brengen hun prinsjes en princesjes naar school met de auto

Foaly

Berichten: 6113
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:24

Maar als ze met 11/12 naar de middelbare school gaan, dan zijn die twee jaar tot ze op een e-bike zouden mogen toch wel te overzien? Hetzij op een gewone fiets, hetzij met het OV?

Douce

Berichten: 3996
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:26

Op een gewone fiets fietsen is inderdaad niet dodelijk maar waarom moet het? Als je niet uitkijkt wijken ze daardoor juist weer uit naar de scooters waar veel kinderen bij ons in de omgeving nu bij de E bike blijven.

Ik zie dan meer in een helmplicht en betere handhaving op opgevoerde E bikes (in general).

Mjelleke
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Waarom een fatbike voor je kind kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:43

Uitwijken naar een scooter kunnen de 12-jarigen gelukkig niet.

Ik heb ook vanaf mijn 12e 2x per dag 13km naar school moeten fietsen voor de middelbare school. De eerste weken is dat even wennen, daarna stelt het echt niet zoveel meer voor, op die enkele keer zware tegenwind na.

Ik zou zeggen helmplicht vanaf 12 jaar op alle e-bikes. Degenen die een helm niet cool vinden moeten dan maar kiezen voor zelf trappen ;)

pmarena

Berichten: 51714
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:53

Het lijkt mij juist heel verstandig om ze niet direct in de brugklas op een elektrische fiets te laten gaan.
Weet je wel hoe onoplettend veel van die guppies nog zijn, en hoe weinig inzicht / ervaring ze hebben :=

Er zijn er al genoeg die het voor elkaar krijgen om op hun gewone fiets ernstig te verongelukken.... lijkt me prima om ze eerst een poosje te laten wennen aan de route, en de lastige punten. Voordat ze met 25km/uur over de kruispunten heen vliegen.

Overigens lijkt mij een speciale kinder elektrische fiets ook nog wel een optie. Die dan bvb. 20km/h als maximale snelheid heeft. Maar dat wordt dan wellicht weer lastig om daar een onderscheid tussen te maken.

Denk dat een helmplicht de makkelijkste oplossing is :j

Ibbel

Berichten: 51132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:59

DuoPenotti schreef:
Waarom moeten fabrikanten het veiliger maken? Vanuit de fabriek komen die dingen gewoon wettelijk in orde. Dus veilig.


Bosch maakt e-bike motoren die - als ermee gerommeld wordt - niet meer functioneren. E-bikes met een Bosch motor zijn dus (echt vrijwel) niet op te voeren. In ieder geval echt niet met een simpel setje.

In die zin kunnen fatbike fabrikanten prima die fietsen veiliger maken, door op zo'n vergelijkbare manier hun motoren 'tamper proof' te maken.

En dan zou je als Nederlandse overheid een wet kunnen maken dat iedere e-bike die in NL wordt verkocht, zo'n tamper proof motor heeft.

Zoals iedere vrachtwagen in NL een snelheidsbegrenzer heeft en anders de weg niet op komt.

Het is niet héél moeilijk...