Hoe om te gaan met beginnende dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 10:22

Nee dat is hij niet.
Het LT treedt per direct in werking staat er in, dus vanaf het moment van opstellen, en staat vwb het behartigen van zijn zaken, los van wils(on)bekwaamheid.

Wintu

Re: Hoe om te gaan met beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:38

Ik zie niet in waarom het LT een geheim zou moeten blijven. Het is een stuk gemakkelijker voor jullie wanneer de familie het weet.

Maar de familie gaat tegen muren oplopen lijkt me ook, aangezien ze niet bevoegd zijn, dus ze kunnen misschien wel willen, maar ze mogen het niet.

Ik zou ze mededelen dat jullie gevolmachtigd zijn en geloven ze dat niet, dan zou ik ze doorverwijzen naar de notaris voor bevestiging.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:11

De familie heeft geen idee dus gaan ze dingen doen, dat is heel logisch. Zij weten immers niet welke rol jullie hebben. Waarom niet duidelijkheid geven daarin?

Ik snap dat jullie het druk hebben, maar een kort gesprek met daarin de mededeling dat meneer alles heeft geregeld middels een levenstestament en dat jullie de gevolmachtigde zijn is toch wel mogelijk? Kan ook telefonisch.

Dan hebben zij ook duidelijkheid.
Willen ze de inhoud weten dan kan je ze verwijzen naar de notaris. Wie weet zijn ze wel erg opgelucht jullie alles regelen en zij het niet hoeven te doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:17

veneri schreef:
Nee dat is hij niet.
Het LT treedt per direct in werking staat er in, dus vanaf het moment van opstellen, en staat vwb het behartigen van zijn zaken, los van wils(on)bekwaamheid.

Is dat altijd zo bij een levenstestament, dat het meteen in werking treedt bij het opstellen, al is de persoon waar het om gaat dan nog wel wilsbekwaam? Ik herinner me dat dat mij al niet duidelijk was toen ik mijn eigen levenstestament liet opstellen. IK zou dat niet bepaald gewild hebben, dat het meteen in werking zou zijn gegaan, omdat de gemachtigde dan ook meteen over mijn financien zou kunnen gaan beslissen. Maar ik maakte me er toen niet druk over omdat ik die persoon toch vertrouwde.Inmiddels heeft die afgehaakt en de notaris die het voor me heeft opgesteld is zelf overleden. En de regels (van de bank) zijn veel strenger geworden.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 11:25

We geen eea eerst even met de notaris doorspreken,voordat we de familie gaan inlichten, dat lijkt me de beste optie.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:58

anjali schreef:
veneri schreef:
Nee dat is hij niet.

Is dat altijd zo bij een levenstestament, dat het meteen in werking treedt bij het opstellen, al is de persoon waar het om gaat dan nog wel wilsbekwaam? Ik herinner me dat dat mij al niet duidelijk was toen ik mijn eigen levenstestament liet opstellen. IK zou dat niet bepaald gewild hebben, dat het meteen in werking zou zijn gegaan, omdat de gemachtigde dan ook meteen over mijn financien zou kunnen gaan beslissen. Maar ik maakte me er toen niet druk over omdat ik die persoon toch vertrouwde.Inmiddels heeft die afgehaakt en de notaris die het voor me heeft opgesteld is zelf overleden. En de regels (van de bank) zijn veel strenger geworden.

In 99 van de 100 levenstestamenten is een clausule opgenomen dat deze pas in werking treedt op het moment dat iemand wilsonbekwaam verklaard is.
Door deze clausule kan je veel gedoe voorkomen.
Indien ik de familie van meneer was dan zou ik problemen hebben met het feit dat deze clausule niet opgenomen is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:05

Ts, ik weet niet hoe lang geleden dat levenstestament is opgesteld. Maar vorig jaar schijnen er regels veranderd te zijn en toen moest mijn gemachtigde naar mijn bank om zich te laten registreren voor die machtiging dat hij tekenbevoegd zou zijn voor mijn bankrekening. Dat was eerst niet.Als hij zelf een rekening bij dezelfde bank zou hebben gehad dan was het gemakkelijker geweest zeiden ze, omdat hij dan daar bekend zou zijn geweest. Maar dat had hij niet.Hij is toen naar die bank geweest en naar aanleiding van het gesprek daar, waar ik niet bij was, heeft hij afgehaakt. Ik ben wel blij dat de regels zijn aangescherpt want zo kan niet zomaar misbruik van je geld worden gemaakt als je zelf niets meer kunt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:24

Hij kan ook de notaris aanwijzen als executeur.
Ik weet van iemand dat degene niet familie als erfgenamen heeft toegewezen en voor zover de NL wet dat toelaat, familie uitsluit.
Persoon heeft alleen broers en zussen en de kinderen daarvan.
Maar om de erfgenamen niet te laten verzanden in wetten en regels, is de notaris degene die alles afhandelt. En ook de taak heeft na overlijden de familie in te lichten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:37

Petpa schreef:
anjali schreef:

In 99 van de 100 levenstestamenten is een clausule opgenomen dat deze pas in werking treedt op het moment dat iemand wilsonbekwaam verklaard is.
Door deze clausule kan je veel gedoe voorkomen.
Indien ik de familie van meneer was dan zou ik problemen hebben met het feit dat deze clausule niet opgenomen is.

Tja, heel banketstaaf misschien, maar zij gaan er niet over.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:55

anjali schreef:
Ts, ik weet niet hoe lang geleden dat levenstestament is opgesteld. Maar vorig jaar schijnen er regels veranderd te zijn en toen moest mijn gemachtigde naar mijn bank om zich te laten registreren voor die machtiging dat hij tekenbevoegd zou zijn voor mijn bankrekening. Dat was eerst niet.Als hij zelf een rekening bij dezelfde bank zou hebben gehad dan was het gemakkelijker geweest zeiden ze, omdat hij dan daar bekend zou zijn geweest. Maar dat had hij niet.Hij is toen naar die bank geweest en naar aanleiding van het gesprek daar, waar ik niet bij was, heeft hij afgehaakt. Ik ben wel blij dat de regels zijn aangescherpt want zo kan niet zomaar misbruik van je geld worden gemaakt als je zelf niets meer kunt.

Zover ik begreep 2 jaar geleden zoals eerder vermeld door ts.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:56

Zij kunnen er wel degelijk wat van vinden.
En indien de gemoederen oplopen beslist de rechter.
Dan spreek je over een banketstaafsiuatie ;-)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 15:02

Wat een gedoe, zou me bijna afvragen waar we aan begonnen zijn....
Dan wil je iemand met de beste bedoelingen helpen.
Juist omdat hij geen contact heeft en wil met familie. En dan zijn zij degene die kunnen gaan bepalen dat het anders moet? Na jaren niet naar iemand te hebben omgekeken?
Dat is niet wat hij zou willen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:05

Levenstestament is leuk, maar het geeft andere veel extra werk (ook binnen familie).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:20

tienus63 schreef:
Hij kan ook de notaris aanwijzen als executeur.
Ik weet van iemand dat degene niet familie als erfgenamen heeft toegewezen en voor zover de NL wet dat toelaat, familie uitsluit.
Persoon heeft alleen broers en zussen en de kinderen daarvan.
Maar om de erfgenamen niet te laten verzanden in wetten en regels, is de notaris degene die alles afhandelt. En ook de taak heeft na overlijden de familie in te lichten.

Klopt helemaal. Mijn zus en ik kunnen niet wat alles betreft door een deur. Mijn zus was de gevolmachtigde van het LT, maar na het sterven van mijn moeder, is alles naar de notaris, hij is executeur testamentair en handelt alles af, de verkoop van het huis, de financiën, alles, wel in samenspraak met ons, maar hij heeft laatste woord. Ideaal als je niet wilt dat een sterven leid tot familie ruzies.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 15:29

Marcella schreef:
Levenstestament is leuk, maar het geeft andere veel extra werk (ook binnen familie).

Het geeft gedoe omdat familie de genomen besluiten in het LT niet kunnen of willen accepteren.
Ik hoop dat het bij de familie van meneer anders zal gaan.

Maar omdat er voorheen geen contact was, en zij nu opeens van alles willen regelen (of denken dat zij het moeten regelen, even van de beste bedoeling uitgaande) ben ik bang voor een andere uitkomst.

Wij gaan eerst bij de notaris even om toelichting op het LT vragen, dan met meneer praten in hoeverre hij zijn fam. wil informeren, en dan in gesprek met de fam., eventueel met meneer en/of maatschappelijk werker erbij als hij dit wil.

Ik denk dat dit de juiste weg is.
Wel vervelend dat we de fam dan nu nog niet kunnen informeren.
En wat als zij tussentijds contact opnemen omdat ze willen weten wat ze moeten regelen? Dat is voor ons nu even het grootste struikelblok.
Gewoon aangeven dat wij daar later even op terugkomen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:32

Marcella schreef:

Klopt. Dat zei mijn voormalige gemachtigde ook, dat hij het te veel werk vond, en daarbij nog angst voor rechtszaken (ik heb mijn familie buitengesloten en die gaan voor rechtszaken als ze menen geld te gaan mislopen).

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 17:42

even een update; meneer is na de nodige onderzoeken, aanvraag indicatie via CIZ, en veel telefoontjes en geregel, in aanmerking gekomen voor een verpleeghuis. het was zoeken naar een plek die voor hem qua locatie ook fijn was, en we hebben erg moeten regelen om een juiste plek voor hem te vinden.
niet zijn eerste keuze qua locatie, maar wel een goede tweede keuze voor hem. Hij is inmiddels verhuisd en is er naar omstandigheden erg blij mee, het blijkt een fijne plek te zijn.
nu wennen voor hem, en we blijven hem ondersteunen waar nodig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:54

Dat is toch fijn om te horen. Hij boft met jullie.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:00

Fijn dat meneer er naar omstandigheden blij mee is!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 09:44

ja zeker, het is een goede en fijne plek.
hij berust zich in de situatie, heeft wel het gevoel dat anderen oordelen dat hij niet meer naar huis kan en denkt daar zelf anders over, maar legt zich er wel bij neer.
als we aan hem uitleggen waarom hij niet meer naar huis kan, dan geeft hij zelf aan dat hij het allemaal niet goed meer weet, en dat wij daar wel een beter beeld van zullen hebben.
het is echt een rotziekte, die dementie. ik ben blij dat hij wel op ons durft te vertrouwen daarin, want als hij er tegenin zou gaan, dan ben je nergens. en naar huis kan hij echt niet meer.
hi wil wel graag binnenkort nog eens kijken bij (zoals hij het zelf zegt) zijn oude woning.
daaruit blijkt ook een stukje acceptatie.
wij vragen ons alleen af of het gaan kijken bij de woning wel verstandig is en niet voor verwarring gaat zorgen.
aan de andere kant; hij kan dan kijken wat hij nog mee wil hebben naar het verzorgingshuis, of nog wil bewaren. en misschien geeft dat ook een stukje rust en afsluiting voor hem.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:04

Grote kans dat hij wat ouds en bekends wil meenemen.

Was de kamer in verzorgingshuis volledig gemeubileerd al dan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 10:06

nee, we hebben zijn eigen meubeltjes en wat spullen meegenomen voor zover dat er in kon.
verder heeft hij thuis veel kleine "prulletjes" staan, misschien wil hij daar nog wat van mee.
hij geeft zelf aan niet meer te weten hoe zijn oude huis er uitzag.
de meegenomen meubels herkende hij ook niet goed, wel nadat we uitlegden waar het stond.
de stof van het stoelkussen herkend hij dan bijvoorbeeld wel, en zijn oude keukenklok.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:17

Mijn vriendin die op gesloten afdeling woont, wordt af en toe opgehaald door haar man en dan slaapt ze gewoon thuis.
Ze vindt het geen punt om weer naar de instelling te gaan.
Ze weet precies wie waar woont, maar ze zegt niet meer dan ja en nee. En loopt de hele dag rondjes. Of trappelt met haar voeten.
Als ze een uitje heeft gehad met de afdeling weet ze niets van.

Het zal ongetwijfeld verdrietig voelen als jullie met meneer terug gaan naar zijn woning en dat hij daarna weer naar de zorginstelling gaat.
Maar ik geloof dat ik mee zou gaan in zijn wens.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:21

De kinderen van mijn buurvrouw zijn meegegaan in de wens van hun moeder om naar haar huis te gaan (dat inmiddels verkocht was aan haar kleinzoon).
Op voorhand hadden zij veel stress.
Maar alles is goed gegaan.
Mevrouw dronk een kopje koffie en zei na een halfuurtje dat ze moe was en naar bed wilde.
Waarna ze naar het verpleeghuis teruggebracht werd en rustig een dutje ging doen.
Op basis hiervan zou ik meegaan in de wens van meneer.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 10:51

we gaan er ook zeker heen met hem, al is het alleen maar zodat hij kan kijken wat hij nog mee wil nemen.
dan maar kijken hoe het gaat. ik hoop dat dat hem misschien ook een stukje rust en afsluiting kan geven.
wetende dat de woning er nog goed bijstaat en dat hij alles mee heeft kunnen nemen wat hij wil.
uiteindelijk zal de woning verkocht moeten gaan worden i.v.m. eigen bijdrage aan de zorginstelling, maar daar beginnen we nog even niet over bij hem. laat hem eerst maar settelen, en mogelijk komt dan vanuit hem vanzelf de vraag wat er met het oude huis moet gebeuren, en anders brengen we het ter sprake als hij wat meer gewend is.