Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
veneri schreef:Nee dat is hij niet.
Het LT treedt per direct in werking staat er in, dus vanaf het moment van opstellen, en staat vwb het behartigen van zijn zaken, los van wils(on)bekwaamheid.
anjali schreef:veneri schreef:Nee dat is hij niet.
Het LT treedt per direct in werking staat er in, dus vanaf het moment van opstellen, en staat vwb het behartigen van zijn zaken, los van wils(on)bekwaamheid.
Is dat altijd zo bij een levenstestament, dat het meteen in werking treedt bij het opstellen, al is de persoon waar het om gaat dan nog wel wilsbekwaam? Ik herinner me dat dat mij al niet duidelijk was toen ik mijn eigen levenstestament liet opstellen. IK zou dat niet bepaald gewild hebben, dat het meteen in werking zou zijn gegaan, omdat de gemachtigde dan ook meteen over mijn financien zou kunnen gaan beslissen. Maar ik maakte me er toen niet druk over omdat ik die persoon toch vertrouwde.Inmiddels heeft die afgehaakt en de notaris die het voor me heeft opgesteld is zelf overleden. En de regels (van de bank) zijn veel strenger geworden.
Petpa schreef:anjali schreef:
Is dat altijd zo bij een levenstestament, dat het meteen in werking treedt bij het opstellen, al is de persoon waar het om gaat dan nog wel wilsbekwaam? Ik herinner me dat dat mij al niet duidelijk was toen ik mijn eigen levenstestament liet opstellen. IK zou dat niet bepaald gewild hebben, dat het meteen in werking zou zijn gegaan, omdat de gemachtigde dan ook meteen over mijn financien zou kunnen gaan beslissen. Maar ik maakte me er toen niet druk over omdat ik die persoon toch vertrouwde.Inmiddels heeft die afgehaakt en de notaris die het voor me heeft opgesteld is zelf overleden. En de regels (van de bank) zijn veel strenger geworden.
In 99 van de 100 levenstestamenten is een clausule opgenomen dat deze pas in werking treedt op het moment dat iemand wilsonbekwaam verklaard is.
Door deze clausule kan je veel gedoe voorkomen.
Indien ik de familie van meneer was dan zou ik problemen hebben met het feit dat deze clausule niet opgenomen is.
anjali schreef:Ts, ik weet niet hoe lang geleden dat levenstestament is opgesteld. Maar vorig jaar schijnen er regels veranderd te zijn en toen moest mijn gemachtigde naar mijn bank om zich te laten registreren voor die machtiging dat hij tekenbevoegd zou zijn voor mijn bankrekening. Dat was eerst niet.Als hij zelf een rekening bij dezelfde bank zou hebben gehad dan was het gemakkelijker geweest zeiden ze, omdat hij dan daar bekend zou zijn geweest. Maar dat had hij niet.Hij is toen naar die bank geweest en naar aanleiding van het gesprek daar, waar ik niet bij was, heeft hij afgehaakt. Ik ben wel blij dat de regels zijn aangescherpt want zo kan niet zomaar misbruik van je geld worden gemaakt als je zelf niets meer kunt.
tienus63 schreef:Hij kan ook de notaris aanwijzen als executeur.
Ik weet van iemand dat degene niet familie als erfgenamen heeft toegewezen en voor zover de NL wet dat toelaat, familie uitsluit.
Persoon heeft alleen broers en zussen en de kinderen daarvan.
Maar om de erfgenamen niet te laten verzanden in wetten en regels, is de notaris degene die alles afhandelt. En ook de taak heeft na overlijden de familie in te lichten.
Marcella schreef:Levenstestament is leuk, maar het geeft andere veel extra werk (ook binnen familie).
Marcella schreef:Levenstestament is leuk, maar het geeft andere veel extra werk (ook binnen familie).