Hoeveel m2 is jouw huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:54

Onze huidige woning zou ik ook geen starterswoning willen noemen.
Dus zelfs al zouden we wíllen "doorschuiven" gaat dat niet gemakkelijk zijn voor een starter op de woningmarkt.

Ons eerste huis 25 jaar geleden wel en daar was de prijs en staat van onderhoud ook naar.
Wij hebben bij onze eerste kluswoning behoorlijk zelf de handen uit de mouwen gestoken.
Krijg een beetje het idee dat een deel van de starters van tegenwoordig meteen een "kant en klaar huis" wenst. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
In dat huis hebben wij het nog jarenlang gedaan met een mintgroene oude bruynzeel keuken, de gifgroene tegeltjes hebben we dan geverfd, en in plaats van een nieuwe keuken eerst het dak aangepakt en heeft mijn man zelf een badkamer (die er niet was) gebouwd in een stalletje :D

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:06

Sansevieria schreef:
Wij hebben bij onze eerste kluswoning behoorlijk zelf de handen uit de mouwen gestoken.
Krijg een beetje het idee dat een deel van de starters van tegenwoordig meteen een "kant en klaar huis" wenst. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Nouja, je moet ook maar net kunnen en willen klussen. Ik bedoel, een paar wandjes verven lukt de meeste mensen nog wel, even in de oude troep zitten tot je geld/tijd voor vervanging hebt kan je ook mee leren leven. Maar wij hebben echt 2 linkerhanden. Klussen met water/elektra, tegels zetten, op/aan het dak werken, of een badkamer/keuken om- of verbouwen gaat ons allemaal bijvoorbeeld al veel te ver. Daar zouden wij echt hulp bij nodig hebben en dat is ook niet gratis :o
Ik ben echt niet vies van de handen uit de mouwen steken maar ik moet wel weten wat ik aan het doen ben en hoe dat netjes en veilig kan. M’n eigen woning vernaggelen door een beetje te gaan beunhazen vind ik ook zo zonde…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:10

memories
Maar dan kun je daar voor sparen .
De dingen die hier door een vakman moeten gebeuren doen we ook niet zelf.
Ik bedoel wij gaan hier niet rommelen met stroom of waterleidingen.
Maar stoepje leggen dan weer wel.
En ja dat is hartstikke duur allemaal.
Maar ondertussen wonen we wel lekker in onze woning.

Want wat memories schrijft herken ik wel.
Staat er nog een goede keuken in van 10 jaar oud in moet die eruit want niet goed genoeg.
Maar dan wel klagen dat het toch zo duur is en helemaal verbouwd moet worden.
Ja dat ligt nogal aan je eigen standaard in wat moet, of wat een keer moet

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:24

Ja dat bedoel ik idd met het stukje ‘in de oude troep zitten daar kun je mee leren leven’. Mensen zijn een bepaalde levensstandaard gewend vanuit hun ouders, zien mooie huizen bij vrienden of op tv, via sociale media… vergetende dat die mensen gewoon heel veel geld hebben en dat dat niet de standaard is. Of mensen veel ouder zijn en tientallen jaren hebben moeten toewerken naar die grote woning die zo mooi af is met prachtige meubels, een moderne badkamer en de nieuwste keukenapparatuur.
Onze voorwaarde was dan ook geen kluswoning waar echt aan de structuur van het huis moet worden gewerkt of 50k+ nodig is om het überhaupt een beetje leefbaar te maken.
Oudere keuken en badkamer prima, daar kunnen we wel voor sparen.
Ik vind de algehele tendens wel dat men een beetje verwend is tegenwoordig, maar er zit wel een balans in. Je kan ook niet verwachten dat iedereen ofwel de kennis en vaardigheid ofwel het geld en connecties heeft om een woning op te knappen waar echt grote dingen gefixt moeten worden om het leefbaar/veilig te maken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:25

DuoPenotti schreef:
memories
Maar dan kun je daar voor sparen .
De dingen die hier door een vakman moeten gebeuren doen we ook niet zelf.
Ik bedoel wij gaan hier niet rommelen met stroom of waterleidingen.
Maar stoepje leggen dan weer wel.
En ja dat is hartstikke duur allemaal.
Maar ondertussen wonen we wel lekker in onze woning.

Want wat memories schrijft herken ik wel.
Staat er nog een goede keuken in van 10 jaar oud in moet die eruit want niet goed genoeg.
Maar dan wel klagen dat het toch zo duur is en helemaal verbouwd moet worden.
Ja dat ligt nogal aan je eigen standaard in wat moet, of wat een keer moet

Precies. Je hebt kluswoningen en kluswoningen. Vrienden van ons wonen al een jaar of 3 in een "klushuis" wat flink verouderd is, maar wel bewoonbaar. Ze verbouwen beetje bij beetje zover ze het kunnen betalen of zelf uit kunnen voeren. Niet leuk of ideaal, maar als je als twintiger een koopwoning wil moet je iets.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:26

Wij huren een huis van 115m2 in de vrije sector. Wij wonen daar met z’n tweetjes. Een veel kleiner huis is voor ons geen optie. Wij hebben beiden onze eigen kamer nodig om ons terug te trekken. Wij willen ook geen kinderen dus het blijft ook bij 2 mensen op 115m2. Maar als we beiden apart zouden wonen zit je ook al snel aan de 60m2 per persoon oid. Daarbij betalen we een godsvermogen aan huur voor een huis met achterstallig onderhoud. Dus zo gewild is deze woning niet. Maar voor ons nu ideaal. :D

Mijn ouders wonen met 2 op 330m2. En dat is nog exclusief een zolder van denk ik 200m2 die als opslag dient. :+ Maar mijn zusje komt vaak in het weekend nog thuis, als die dat niet meer doet is een hele verdieping gewoon niet in gebruik. := Dat vind ik wel zonde. Maar aan de andere kant is het huis wel geschikt om oud in te worden, daar is het ooit voor ontworpen door een architect. Alles is dus gelijkvloers, alleen de extra badkamer en slaapkamers zitten in het souterrain. “Boven” heb je gewoon een grote slaapkamer, een kleine kamer, een herenkamer en dan nog normale dingen als de woonkamer, keuken etc. Onnodig groot? Ja! Moeilijk schoon te houden? Ja… Maar wel pensioenbestendig.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:48

ongeveer 64 m2 inclusief het hok, 1 slaapkamer en de mini's in de tuin :-). Destijds gekocht omdat ik dan niet veel hoefde te poetsen, maar ben dol op kringlopen dus moet oppassen dat ik niet al te veel zooi aan haal.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:50

Ongeveer 65m². Echt een huis incl patio en 2 verdiepingen, geen appartement, maar wel echt in mini formaat :') . Het is leuk voor nu met z'n 2'en, maar er zit nog geen deur tussen woonkamer en slaapkamer en voor gezinsuitbreiding al helemaal geen plek.

We hopen volgend jaar een volwaardige gezinswoning te kunnen kopen. Dit is nu nog huur.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:56

Ik heb werkelijk geen idee, het staat niet vermeld in ons contract. Heel frustrerend haha, ik loop het me al langer af te vragen :')

Afgaande op eerdere huizen/appartementen, gok ik op op een ruime 120m². Ons huis is volledig gelijkvloers - heerlijk vind ik dat. Geen trappen voor mijn arme knietjes haha. Dus een ruime gang, ruime woon/eetkamer, mini-badkamer, aparte wc, normale keuken, normale slaapkamer, belachelijk grote slaapkamer, washok en inpandige garage. We hebben ook nog een zolder over bijna heel het huis lopen (ons huis heeft een L-vorm).

Ik stap het straks eens af (vrijstaand huis), nu wil ik echt het weten haha :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:02

Wij zijn van een rijtjeshuis 82 m2 woonruimte naar een woonboerderij verhuisd van 180 m2. Een grote verandering wat ruimte betreft.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:07

Ons appartement is iets groter dan 5x7, dus 35 m2 zonder balkons meegerekend. Wel twee verdiepingen en komen uit rond de 72 m2 zonder de balkons.
Ik woon met mijn vriend en 2 katten en vind dit eerlijk gezegd net aan de kleine kant. We hebben geen berging (die heeft de verhuurder nog in gebruik) en die missen we echt. Als we die wel hadden gehad dan waren we daar niet tegenaan gelopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:09

Wel grappig om het verschil soms te lezen. Dat iets voor sommige te klein was met 2 personen waar een ander wel met 2 woonden en niet te klein was.

Ik woonde in appartement van 50m2 (inclusief berging was dat en dat was niet heel groot maar nam wel grote hap iot de rest) met z'n 2en en een Duitse herder. Was groot zat en zijn alleen verhuisd naar een huis omdat we graag een tuin wilde ipv balkon van 1m2 en geen 3 trappen meer op, want geen lift. Huis was nog goedkoper ook. Als ik nu zou willen verhuizen moet ik zo veel meer betalen dat ik dat niet kan en ik kom niet in aanmerking voor de woningen die ik voor gezondheid nodig heb, daar hebben ouderen voorrang. (Begane grond, geen trappen op moeten of lift in gebouw waar je normaal met rolstoel in kan)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:15

MyWishMax schreef:
Wel grappig om het verschil soms te lezen. Dat iets voor sommige te klein was met 2 personen waar een ander wel met 2 woonden en niet te klein was.

Ik denk ook wel dat het heel veel uitmaakt hoe de m2 zijn ingedeeld, hoe hoog je plafonds zijn, hoe licht het huis is, of er ruimte om de deur is, etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:21

_Lorette_ schreef:
MyWishMax schreef:

Ik denk ook wel dat het heel veel uitmaakt hoe de m2 zijn ingedeeld, hoe hoog je plafonds zijn, hoe licht het huis is, of er ruimte om de deur is, etc.

:j

Ons huis is dan 110 m2, appartement van mijn moeder 38m2
Toch kan zij met een verjaardag makkelijker de mensen kwijt dan wij.
Hier is een aparte keuken, maar die muur maakt wel dat de kamer "klein" is.
Nu hebben wij meer slaapruimte dan mijn moeder maar voor 1-2 personen is het appartement van mijn moeder logischer ingedeeld dan ons huis.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:22

En daarnaast wat voor hobbies je hebt bijvoorbeeld. Ik kan in een tiny house wonen qua woongenot. Ik heb alleen wel een loods en grote tuin nodig voor mijn hobbies. :o

En verder ook hoe goed je ter been bent bijvoorbeeld en of je een ruimte nodig hebt die je kunt afsluiten om prikkels buiten te sluiten. En of je zelfde dagritmes hebt als je medebewoners (als iemand nachtdiensten draait en er zijn kleine kinderen, dan wil je bijvoorbeeld wel echt goed afsluitbare kamers bijvoorbeeld).

Zelf hebben we ons huis toekomstbestendig en rolstoeltoegankelijk gebouwd. Dat kost meer ruimte, maar levert wel een heel toegankelijk en flexibel huis op.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:26

Ik heb een koopwoning van 75m2. Vrijstaande berging voor de tuinspullen en watersportspullen en ruime tuin. Boven 3 kamers waarvan 1 mijn slaapkamer, 1 kantoortje (waar ook de wasmachine staat) en een logeerkamer. Ik heb boven nog een slecht geïsoleerde zolder waar ook een hoop in kan.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:36

Ik heb in mijn eentje een huurhuis, een hoekhuis met ruime tuin, 3 ruime slaapkamers en grote zolder met ruime slaapkamer.

Wilde ik dit zo nodig? Nee absoluut niet. Had tevreden geweest met veel kleiner...

Was dit mogelijk? Nee, regels mevrouw kreeg ik steeds te horen.

Bij mijn woningbouwvereniging keken ze tot begin dit jaar naar inkomen. Ik zat net in de tweede groep qua inkomen en kon dus niet reageren op de goedkopere/ kleinere huurwoningen.

Aantal maal gebeld/ gemaild dat ik niet zo'n groot huis nodig heb. Maar nee, dat zijn de regels.

Uiteindelijk dus op dit huis gereageerd en met mijn 16 jaar inschrijving gelijk op 1 en dus gekregen.

Ik merk wel dat sommige die de regels niet kennen het raar vinden dat ik zo'n groot huis heb en dus denken dat ik dat zonodig wil.

Nu zijn de regels dit jaar aangepast en zou ik dus mogen reageren op kleiner. Maar goed heb echt heel veel geld in huis en tuin gestoken dat ik een twee drie niet weer weg ga.

Dus 'scheef' wonen hebben ze dus ook zelf in de hand.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:37

_Lorette_ schreef:
MyWishMax schreef:

Maar dat ligt aan de indeling en niet aan de m2. Daarom vind ik het grappig, die m2 zegt gewoon niet zoveel.

Ik hoor in mijn omgeving starters wel eens zeggen dat ze echt niet in appartement van 50m2 kunnen wonen, veel te klein. Maar dan wel klagen dat ze of niks kunnen vinden of te duur is. Mijn tip is dan altijd om wel te gaan kijken, want alleen op m2 afrekenen moet je niet doen. Helemaal niet als je dus graag uit huis wilt, hier heb je 'voorrang' op bepaalde woningen als je iets anders achterlaat in de huurwoningen. Dan kan je beter wel iets accepteren wat niet meteen perfect is. Helemaal alleen of met 2.

LWDaisy

Re: Hoeveel m2 is jouw huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:59

Wij zouden niet "te klein" kunnen wonen.. We zijn het ondertussen misschien gewoon goed gewend haha.

Ik heb een 1000-tal boeken - maar die wil je wel ergens kwijt kunnen natuurlijk.
We hebben beide ook een vrij grote verzameling kledij, schoenen, ik heb een verzameling handtassen, mijn vriend heeft veel reistassen, ...

In de woonkamer, slaapkamer en badkamer proberen we niet al te veel spullen te hebben. Maar we hebben ook 2 katten, die héél veel spullen hebben haha.
Ik ben ook een knutselaar, mijn vriend heeft dan weer zijn garage volgepropt met werkmateriaal.

Wij houden gewoon van ruimte om ons heen, denk ik :)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:07

Wij wonen (huur) op 50m2, gelijkvloers. Twee volwassenen en straks een baby. Het is wat krap, en we willen graag over op iets groters; berging, wat extra woonruimte- denk 1 a 2 kamers extra ipv grotere kamers- en eventueel tuin zouden welkom zijn. Wij missen vooral opslagruimte: fietsen e.d. moeten in huis en zo lever je best veel in. We hebben dan ook geen ruimte voor logés wat we wel graag zouden willen.

Hiervoor woonden we in een appartementje van krap 30m2, maar wel met een aparte kelder. Dat was ook best te doen met z'n tweeën en het scheelde heel veel dat gereedschap, fietsen, sportspul e.d. gewoon in de kelder kon.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:21

Vind t een grappig topic om te lezen. :))

Wij hebben een huis (koop) van ongeveer 300m2, met zijn tweeën. Prima tevreden, maar wel plannen om nog te gaan verbouwen en aan te bouwen. :j

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:29

Het vervelende van dit topic is dat ik soms zo graag even binnen zou willen spieken. :Y) Absoluut niet uit afgunst of zo. Gewoon omdat ik benieuwd ben hoe kleine (en fijne!) woningen zijn ingericht. Of hoe een kille balzaal is omgetoverd tot sfeervolle woonkamer. Hoe een kleine woning heel ruim kan zijn of zelfs een mega woning niet te groot aanvoelt. Maar goed, daar hebben we Funda voor. :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:37

Denk ook dat hobbies zeker uitmaken, mijn man is gamer (bakbeest pc) en speelt gitaar. Hij heeft 2 gitaren en een aardig grote versterker. Dat neemt aardig ruimte in kan ik je verzekeren. En ik ben fanatiek fröbelaar dat gaat van kleding naaien tot epoxy gieten, ook daar heb je werk- en opslagruimte voor nodig. Daarmee is je tinyhouse wel al vol en dan staat er nog geen keuken en bed in :')

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:38

_Lorette_ schreef:
Het vervelende van dit topic is dat ik soms zo graag even binnen zou willen spieken. :Y) Absoluut niet uit afgunst of zo. Gewoon omdat ik benieuwd ben hoe kleine (en fijne!) woningen zijn ingericht. Of hoe een kille balzaal is omgetoverd tot sfeervolle woonkamer. Hoe een kleine woning heel ruim kan zijn of zelfs een mega woning niet te groot aanvoelt. Maar goed, daar hebben we Funda voor. :')

Jaaa dit heb ik ook! Ik vind het ook altijd heel leuk om op Funda te speuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:43

Qimm schreef:
Denk ook dat hobbies zeker uitmaken, mijn man is gamer (bakbeest pc) en speelt gitaar. Hij heeft 2 gitaren en een aardig grote versterker. Dat neemt aardig ruimte in kan ik je verzekeren. En ik ben fanatiek fröbelaar dat gaat van kleding naaien tot epoxy gieten, ook daar heb je werk- en opslagruimte voor nodig. Daarmee is je tinyhouse wel al vol en dan staat er nog geen keuken en bed in :')

Ja, dat is wel waar. Mijn vriend is into telescopen, dus we hebben er vijf :').

Zelf knutsel/teken en naai ik ook, dus idd daar een kamer voor. Maar zonder die kamer had ik t ook gered.