Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Celebi schreef:Het voordeel van huurhuizen is wel dat je makkelijker verschillende plekjes kunt uitproberen om te zien waar je fijn zou kunnen wonen. En het is altijd een goede relatie test voordat je een huis samen koopt. Het geeft geen garanties, maar hoeveel mensen er tegenwoordig stuk lopen op de kosten van hun koophuis als de relatie verbreekt is erg hoog. Zal ook wel komen omdat je op 1 salaris nauwelijks meer een huis kunt vinden. Het lukt hier niet eens met 2 salarissen.![]()
Als ik richting de 30 zou gaan, al jaren een relatie zou hebben en nog in het huis van mijn ouders zou wonen (ik woon ernaast met mijn vriend dus dat is toch wat meer op onszelf weer) zou ik persoonlijk wel een tijdje gaan huren hoor. Dat vind ik echt geen weggegooid geld. Dat zeiden mijn ouders vroeger ook altijd tegen me, maar tijden zijn veranderd en de kans dat je nu meteen kunt kopen op de markt is vrij klein. Dan maar beter een paar jaar investeren in het testen van huurhuisjes op plekken waarvan je misschien later denkt een huis te willen kopen.
Akshay schreef:Ik kreeg in 2015 de sleutel van mijn koophuis. December 2014 tekende ik een contract voor onbepaalde tijd en kon ik een hypotheek afsluiten, huis stond al lang te koop en was qua afwerking niet echt in een super staat.
Ik was toen 25 en had na aankoop en aftikken notariskosten niet zoveel meer over.
Haalde al mijn meubelen van marktplaats, gratis af te halen, en toen ik het behang van de muur had getrokken heb ik vervolgens 3,5 jaar lang de kale betonmuur als uitzicht gehad omdat ik simpelweg het geld niet meer had om het aan te pakken.
In 2020 ging de sleutel van mijn huis door naar de nieuwe bewoners, en ging ik samenwonen met mijn man in onze samen gekochte woning. Mijn eigen huisje was toen verdikkeme bijna helemaal opgeknaptnieuwe keuken, nieuwe badkamer, hele benedenverdieping gestuct, dubbel glas laten plaatsen.
Ik had op mijn 25e niet alleen kunnen kopen als ik had willen voldoen aan de, in elk geval in mijn omgeving, geldende '' het moet allemaal opgeknapt, nieuw en perfect''.
Ik schaam me niet voor mijn gratis meubels, mijn kale betonmuur met simpelweg een hoop fotolijstjes eraan.
ElCamino schreef:in 2013 een flatje gekocht in Naarden, waren er destijds maar 2 te koop in Naarden en Bussum binnen mijn budget.
En momenteel staat er onder de 350.000 niks te koop zowat.
Doubtless schreef:ElCamino schreef:in 2013 een flatje gekocht in Naarden, waren er destijds maar 2 te koop in Naarden en Bussum binnen mijn budget.
Hier in het dorp staan momenteel 2 woningen te koop onder de 350K: 1 van €295 en 1 van €319. Dat heb ik in tijden al niet meer gezien. Wij hebben verschillende vrienden (30+) die vrijgezel zijn, fulltime werken en gespaard hebben, maar die kunnen alsnog de koopmarkt niet op. En huurwoningen zijn hier niet beschikbaar. Lastig hoor…
Doubtless schreef:ElCamino schreef:in 2013 een flatje gekocht in Naarden, waren er destijds maar 2 te koop in Naarden en Bussum binnen mijn budget.
Hier in het dorp staan momenteel 2 woningen te koop onder de 350K: 1 van €295 en 1 van €319. Dat heb ik in tijden al niet meer gezien. Wij hebben verschillende vrienden (30+) die vrijgezel zijn, fulltime werken en gespaard hebben, maar die kunnen alsnog de koopmarkt niet op. En huurwoningen zijn hier niet beschikbaar. Lastig hoor…