Op welke leeftijd ging je uit huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Re: Op welke leeftijd ging je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:09

Ik ging op mijn 25e het huis uit, dat is zes jaar geleden. Ik heb een koophuis (bungalow) en heb die in mijn eentje gekocht. Dit was bij ons nog net een goede tijd om als single starter een huis te kunnen kopen. Ik heb dit huis zelf kunnen financiëren zonder financiële hulp van mijn ouders, omdat er nog veel aan moest gebeuren en daar was de prijs ook naar :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:20

Het voordeel van huurhuizen is wel dat je makkelijker verschillende plekjes kunt uitproberen om te zien waar je fijn zou kunnen wonen. En het is altijd een goede relatie test voordat je een huis samen koopt. Het geeft geen garanties, maar hoeveel mensen er tegenwoordig stuk lopen op de kosten van hun koophuis als de relatie verbreekt is erg hoog. Zal ook wel komen omdat je op 1 salaris nauwelijks meer een huis kunt vinden. Het lukt hier niet eens met 2 salarissen. :=

Als ik richting de 30 zou gaan, al jaren een relatie zou hebben en nog in het huis van mijn ouders zou wonen (ik woon ernaast met mijn vriend dus dat is toch wat meer op onszelf weer) zou ik persoonlijk wel een tijdje gaan huren hoor. Dat vind ik echt geen weggegooid geld. Dat zeiden mijn ouders vroeger ook altijd tegen me, maar tijden zijn veranderd en de kans dat je nu meteen kunt kopen op de markt is vrij klein. Dan maar beter een paar jaar investeren in het testen van huurhuisjes op plekken waarvan je misschien later denkt een huis te willen kopen. :j

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:25

Celebi schreef:
Het voordeel van huurhuizen is wel dat je makkelijker verschillende plekjes kunt uitproberen om te zien waar je fijn zou kunnen wonen. En het is altijd een goede relatie test voordat je een huis samen koopt. Het geeft geen garanties, maar hoeveel mensen er tegenwoordig stuk lopen op de kosten van hun koophuis als de relatie verbreekt is erg hoog. Zal ook wel komen omdat je op 1 salaris nauwelijks meer een huis kunt vinden. Het lukt hier niet eens met 2 salarissen. :=

Als ik richting de 30 zou gaan, al jaren een relatie zou hebben en nog in het huis van mijn ouders zou wonen (ik woon ernaast met mijn vriend dus dat is toch wat meer op onszelf weer) zou ik persoonlijk wel een tijdje gaan huren hoor. Dat vind ik echt geen weggegooid geld. Dat zeiden mijn ouders vroeger ook altijd tegen me, maar tijden zijn veranderd en de kans dat je nu meteen kunt kopen op de markt is vrij klein. Dan maar beter een paar jaar investeren in het testen van huurhuisjes op plekken waarvan je misschien later denkt een huis te willen kopen. :j

Je komt bijna niet meer de (koop)woningmarkt op als je niet al een koophuis hebt. De prijzen in de randstad zijn helemaal niet meer normaal (vind ik, uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Ik heb echt geluk gehad en mijn huis heeft een flinke overwaarde nu, ook alleen omdat ik het via de woningbouw kon kopen voor een grappige prijs.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:32

Ik kreeg in 2015 de sleutel van mijn koophuis. December 2014 tekende ik een contract voor onbepaalde tijd en kon ik een hypotheek afsluiten, huis stond al lang te koop en was qua afwerking niet echt in een super staat.
Ik was toen 25 en had na aankoop en aftikken notariskosten niet zoveel meer over :+.
Haalde al mijn meubelen van marktplaats, gratis af te halen, en toen ik het behang van de muur had getrokken heb ik vervolgens 3,5 jaar lang de kale betonmuur als uitzicht gehad omdat ik simpelweg het geld niet meer had om het aan te pakken.

In 2020 ging de sleutel van mijn huis door naar de nieuwe bewoners, en ging ik samenwonen met mijn man in onze samen gekochte woning. Mijn eigen huisje was toen verdikkeme bijna helemaal opgeknapt :') nieuwe keuken, nieuwe badkamer, hele benedenverdieping gestuct, dubbel glas laten plaatsen.

Ik had op mijn 25e niet alleen kunnen kopen als ik had willen voldoen aan de, in elk geval in mijn omgeving, geldende '' het moet allemaal opgeknapt, nieuw en perfect''.
Ik schaam me niet voor mijn gratis meubels, mijn kale betonmuur met simpelweg een hoop fotolijstjes eraan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:42

Nee daarom ook mijn punt. Wachten op je eerste koophuis kan echt jarenlang duren. Er is een gigantische kloof ontstaan met mensen die wel een koophuis konden kopen en daardoor nu elke keer een stapje hoger kunnen gaan.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:58

Ik was 23 toen ik particulier ging huren. Een vriendin en ik hadden beide geen relatie en konden door samen te gaan huren het wel betalen. Helaas liep dat na een jaar spaak ondanks duidelijke afspraken hierover en heb ik er nog een halfjaar alleen gewoond, maar 1050 euro huur excl was niet te betalen in m'n eentje...
Toen ben ik via de woningbouw gaan huren (flexwonen, mocht er daardoor maximaal 2 jaar wonen) en toen die 2 jaar bijna om waren kon dat nog een keer in een nieuwbouwappartement (had me veel geld gescheeld als ik gewoon nog eens 2 jaar in hetzelfde appartement had mogen blijven, maarja regeltjes :+). Op m'n 28e gaan samenwonen met mijn vriend in zijn koophuis.

Om terug te komen op de discussie dat huren geld weggooien is: ik denk dat dit ook een deel van je opvoeding is. Mijn opa & oma hebben direct een huis gekocht op hun 20e, mijn ouders hebben direct een huis gekocht op hun 23e. Ook bij mij is met de paplepel ingegoten dat huren geld weggooien is en eigenlijk not done is. Ik heb me ook niet op mijn 18e ingeschreven bij de woningbouw, omdat dat in mijn omgeving niet bekend was dat zoiets belangrijk is en hier helaas op school en met vrienden ook totaal niet over gepraat werd.
Ik kan me dus prima voorstellen dat Sababber op eenzelfde manier is opgevoed en vanuit die achtergrond deze uitspraak deed.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:06

Akshay schreef:
Ik kreeg in 2015 de sleutel van mijn koophuis. December 2014 tekende ik een contract voor onbepaalde tijd en kon ik een hypotheek afsluiten, huis stond al lang te koop en was qua afwerking niet echt in een super staat.
Ik was toen 25 en had na aankoop en aftikken notariskosten niet zoveel meer over :+.
Haalde al mijn meubelen van marktplaats, gratis af te halen, en toen ik het behang van de muur had getrokken heb ik vervolgens 3,5 jaar lang de kale betonmuur als uitzicht gehad omdat ik simpelweg het geld niet meer had om het aan te pakken.

In 2020 ging de sleutel van mijn huis door naar de nieuwe bewoners, en ging ik samenwonen met mijn man in onze samen gekochte woning. Mijn eigen huisje was toen verdikkeme bijna helemaal opgeknapt :') nieuwe keuken, nieuwe badkamer, hele benedenverdieping gestuct, dubbel glas laten plaatsen.

Ik had op mijn 25e niet alleen kunnen kopen als ik had willen voldoen aan de, in elk geval in mijn omgeving, geldende '' het moet allemaal opgeknapt, nieuw en perfect''.
Ik schaam me niet voor mijn gratis meubels, mijn kale betonmuur met simpelweg een hoop fotolijstjes eraan.

Ik heb dit inderdaad ook zo gedaan :j nu zes jaar later is mijn huis 'af' en hoef ik enkel nog cosmetisch aan de slag. Ik heb er veel voor moeten laten om elke upgrade te kunnen bekostigen. Zelfs een tweede baan erbij aangenomen in het begin om ook nog wat geld voor leuke dingen te hebben. Het zorgde er wel voor dat ik super trots en blij ben en was met elke stap die ik met mijn huis gezet heb.

De waarde van mijn huis is inmiddels wel ook verdubbeld dus elke investering haal ik er weer uit als ik het ooit wil verkopen. Maarja, gouden bakstenen want wat koop je er dan weer voor terug he _O-

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:11

Ik ging op mijn 18e het huis uit. Eerst een jaar naar de VS en daarna op kamers in Groningen voor mijn studie. Ook nooit meer terug gegaan naar huis, heb verschillende kamers gehad en later ook verschillende huurappartementen.

Op mijn 30e mijn eerste huis gekocht, samen met mijn man. Inmiddels weer een huis verder.

Niks mis met huren imo, t is niet perse geld weggooien. Je hypotheek betaal je ook rente voor en onderhoud van je woning is ook niet gratis. Maar op gegeven moment is t toch ook wel fijn om iets voor jezelf op te bouwen, als dat natuurlijk financieel mogelijk is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:08

Alle posts met de leeftijd zegt me niet zoveel als er geen jaartal bij staat wanneer het speelde.
Het scheelt namelijk nogal of je 30 jaar geleden uit huis ging op je 18e of nu uit huis wilt .....

Ik ben nu 51.

ik was 19 ( in 1991) toen ik voor het eerst uit huis ging bij mijn vriend introk in een huurflat.
Na 7 jaar ging dat over en kwam ik weer thuis bij mijn ouders, ik stond nog wel ingeschreven al die tijd.
toen een relatie gehad waarbij samenwonen niet aan de orde kwam.

In 2002 of zo kreeg ik een 2-kamer huurflatje in Naarden waar ik tot 2010 gewoond heb. Ik was nummer 5 op de lijst en kreeg het gelukkig

Daarna ging ik samenwonen in Zwartebroek met iemand waarvan ik dacht dat het voor altijd was,
helaas was dat in 2010 over. Ik had me echter heel stom uitgeschreven in Naarden en ingeschreven in Zwartebroek.
Dus een huurwoning in Naarden was geen optie meer ( vrije sector is niet te betalen) dus ik moest kopen.

Ik moest weer 40 uur gaar werken en kopen.... in 2013 een flatje gekocht in Naarden, waren er destijds maar 2 te koop in Naarden en Bussum binnen mijn budget.
En momenteel staat er onder de 350.000 niks te koop zowat.

Vergeleken met toen ik 18 was en de jongelui nu is er heel wat verandert dus. Er is gewoon niets voor ze. En vroer ging je idd "op kamers" Dat ljkt wel niet meer te bestaan en iedereen wil gelijk iets groots en iets moois..... dat gaat gewoon niet meer

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:15

Ik kocht op mijn 22e mijn huidige huis (ben nu 37). Hier woon ik al enige tijd samen en wij hebben nu ons ‘samen’ huis gekocht. Dat moet nog flink worden verbouwd. We denken nog na over of wij ons huidige huis verkopen of verhuren.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:56

Ik ben op mijn 17e het huis uit gegooid. Tijdelijk bij vriendinnen gezeten en hierna een kamertje kunnen huren in een studentenhuis. Dat was 5 dagen naar school (zat in 6VWO), daarnaast 3 avonden en het weekend werken om alles te kunnen betalen.

Oh, en dan hebben we het over 25 jaar geleden ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:18

28 pas, toen 3 jaar een beneden appartement gehuurd
op de pensionstalling waar ik met mijn paard gestald stond.
Daarna in 2005 alleen mijn eerste huis gekocht, starterswoning.

Bij mijn ouders had ik trouwens de gele bovenwoning/appartement,
dus ik had geen haast om uit huis te gaan.

ik heb trouwens in de goede tijd mijn 1e huis gekocht :D paar ton op verdiend
en in 2022 alleen een luxe woonboerderij gekocht met 1 hectare grond.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:28

Ik was 23.
Toen konden m'n vriend en ik voor 2 jaar het huis van vrienden van ons huren.
Na die 2 jaar hebben we een appartement gekocht, daar wonen we nu 5 jaar.

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:12

Ik ben met 18 jaar op de stoep voor de deur gezet en heb toen eerst onder gehuurd via via. Daarna particulier gaan huren met mijn ex 2 jaar. Toen we uit elkaar gingen ben ik alleen verhuist en daarna nog 2 x verhuist en heb nu een geweldig appartement midden in de binnenstad, ben net 26 geworden. Ik heb altijd particulier gehuurd via een makelaar of direct bij de eigenaar. Ik heb zelf nooit problemen ondervonden met het vinden van een huis maar moet wel toegeven dan zoek ik echt actief meerdere keren per dag kijken etc.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:32

Ik ging op mijn 18e op kamers (2007).
Daarna nooit meer thuis gewoond.
Heb in die tijd verschillende kamers gehad, in verschillende steden (o.a. Wageningen, Arnhem, Ede, Sittard).
Daarna samen gaan wonen met vriend (2013), maar dat liep stuk (2016).

Toen kon ik ook niks kopen. En particuliere huur kon ik niet betalen. Sociale huur had ik niet genoeg inschrijftijd. Dus toen nogmaals 'op kamers' gegaan in een huis. Maar wel met allemaal werkende mensen. Daar ook een aantal jaar gewoond. Totdat ik uiteindelijk een klein huisje kon kopen (1,5 slaapkamer, niet goed geïsoleerd, in een zogenaamde vogelaarwijk/multiculturele wijk. Verre van ideaal en het was ten minste iets.
Helaas moeten verhuizen voor werk in 2022. Andere kant van het land. 2 uur enkele reis. Nu woon ik in een lelijk jaren '80 appartement. Totaal niet mijn ding. Maar je moet iets (veel concessies zullen we maar zeggen). Maar ik heb een dak boven mijn hoofd.

Het blijft lastig. Er zitten zoveel mensen knel.
Inmiddels al de tweede inwonende uit de vriendenkring opgevangen. De eerste kwam uit een relatie en heeft bijna 8 maanden bij mij gewoond (in mijn werkkamer/logeerkamer). Nu eentje die er sinds de zomer zit. Hebben eigen sleutel. Betalen wat ze kunnen missen en halen regelmatig boodschappen. De eerste had even een plek nodig om tot rust te komen en alle zaken op een rijtje te zetten. Heeft vorig jaar juni een baan gevonden en een studio voor zichzelf.

Eind van de zomer zat er weer iemand omhoog. Ik denk: alle kleine beetjes helpen. Maar er moet er hier wel een uit de illusie worden geholpen dat hij binnen een jaar iets gaat vinden. Zeker voor de €250 euro die hij zegt te kunnen missen voor huisvesting. En alles leuk en aardig, maar ik moet hard werken om de rekeningen te kunnen betalen. We hebben afspraken gemaakt over hoe en wat. Ik lever veel privacy in. Op het moment dat hij gaat klagen is hij toch echt degene die op zoek moet naar wat anders. Afspraak is nu voor mei. Maar we gaan het zien.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:50

Ik was 26 toen ik uit huis ging. In mijn eentje kon ik niets kopen en ik stond vanaf mijn 18e ingeschreven voor een huurwoning. Inmiddels is die wachttijd hier verdubbeld volgens mij.
Ik heb eerst alleen gewoond. Daarna samen gaan wonen met mijn ex. Na mijn scheiding weer even in een sociale huurwoning gewoond. En nu een koopwoning met mijn man.
Maar ik zorg dat ik altijd ingeschreven sta voor een huurwoning. En ik zal dit mijn kinderen ook altijd aanraden. Tenslotte weet je nooit wat er gebeurt, ook al heb je een koopwoning.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:05

Op m'n 18e uit studeren gegaan, dus op kamers. Op mijn 21e even samengewoond en ook even terug bij m'n moeder gewoond :+ Daarna op mezelf en sinds m'n 23e samenwonen met mijn man. Op ons 28e een huis gekocht samen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:26

Ik was net 22 jaar (2006) nadat mijn vader opperde of het misschien niet eens tijd was om ons samen in te schrijven voor een huurwoning. (Zelf had ik daar toen nog niet eens aan gedacht) We hadden binnen 3 maanden een woning. Na 1,5 jaar gingen we uit elkaar. Ben ik even terug geweest bij mijn vader maar ik had toen de eerste loting ronde meteen weer een woning. (2007 Bij ons ging toen alles op loting)
Daarna met mijn ex een huis gekocht, we gingen scheiden (eind 2018) en ik kreeg gelukkig urgentie (eind 2019) want met loting had ik geen geluk.
Nu sinds 4 jaar (vanaf 2020) gaat het op inschrijving en kreeg ik ook nog 3 jaar cadeau voor mijn woonplaats, wat dus voor nu 7 jaar maakt en ik kom nog nergens voor in aanmerking. Zit echt in de 100 nog wat en de meest populaire woningen zelfs nog +600. Als het zo door gaat zijn mijn kinderen niet voor hun 30ste het huis uit, (die zich wel meteen moeten inschrijven als ze 18 zijn)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:29

Op m’n 23e, op kamers bij m’n vriend.
Daarna nog ruim 7 jaar gehuurd en nu net een paard maand geleden huis gekocht.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:34

ElCamino schreef:
in 2013 een flatje gekocht in Naarden, waren er destijds maar 2 te koop in Naarden en Bussum binnen mijn budget.

Hier in het dorp staan momenteel 2 woningen te koop onder de 350K: 1 van €295 en 1 van €319. Dat heb ik in tijden al niet meer gezien. Wij hebben verschillende vrienden (30+) die vrijgezel zijn, fulltime werken en gespaard hebben, maar die kunnen alsnog de koopmarkt niet op. En huurwoningen zijn hier niet beschikbaar. Lastig hoor…

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:36

Ik ging uit huis toen ik 21 was. Ik kocht toen samen met mijn vriend een huis.
Daar bijna 6 jaar gewoond, toen verkocht en nu wonen we hypotheek vrij is noord zweden. Eigenaar van een groot huis met meerdere bijgebouwen en een perceel van 8.5 ha grond. (Ik ben op dit moment 28 jaar)

Ik ben me er maar al te goed van bewust dat wij daarin mazzel hebben gehad. een huis in nl kunnen kopen voor dat het onbetaalbaar werd en daarna kunnen verkopen op het hoogtepunt. Ik zie nu bij mijn broertje dat het onmogelijk is om (ondanks dat je met zijn 2e bent) een goede hypotheek te krijgen en dan ook nog een geschikte woning. Bizar hoe het op dit moment gaat.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:48

Doubtless schreef:
ElCamino schreef:
in 2013 een flatje gekocht in Naarden, waren er destijds maar 2 te koop in Naarden en Bussum binnen mijn budget.

Hier in het dorp staan momenteel 2 woningen te koop onder de 350K: 1 van €295 en 1 van €319. Dat heb ik in tijden al niet meer gezien. Wij hebben verschillende vrienden (30+) die vrijgezel zijn, fulltime werken en gespaard hebben, maar die kunnen alsnog de koopmarkt niet op. En huurwoningen zijn hier niet beschikbaar. Lastig hoor…

Hier in Leiden staan er op het moment 4 woningen te koop tot 200.000. Allemaal troep :')

Ik ben blij dat we gekocht hebben nét voordat de woningmarkt echt onbegaanbaar werd zeg maar. Wij kochten voor 185.000 en ze gaan nu voor 250+ in dezelfde flat.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:03

Doubtless schreef:
ElCamino schreef:

Uit zo'n dorp kom ik helaas ook en zo'n vriend van nu net 30 jaar hebben wij ook. Mijn zusje en haar vriend hebben hun woning 4 jaar terug gekocht voor 200k, die van haar buren is vorige week verkocht voor 350k. Dit zijn starterswoningen...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:53

Ik heb net ook weer intensief even gekeken , maar ik wordt er eigenlijk alleen maar een beetje somber van dat het nog echt lang gaat duren. Ik had mijzelf ook gewoon eerder in moeten schrijven maar ik dacht altijd ach zal wel meevallen ( voor corona). Maar ik zie echt 500 man op woningen reageren het is echt hopeloos aan het worden.

Ik zit hier prima hoor thuis , maar de behoefte aan een eigen plek wordt wel groter.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:15

Ik was 21 toen ik ging samenwonen met mijn vriend in een huurwoning, dat is onderhand 16 jaar geleden en we wonen er nog steeds. De eerste jaren wilde ik hier graag weg, voornamelijk door bijzonder vervelende buren.

Inmiddels zijn onze buren heel prima en is er flink wat opgeknapt aan het huis. Tel daar een lage huurprijs bij op en ik blijf hier lekker zitten. We bekijken inmiddels wel de mogelijkheid om dit huis te kopen :j