Knipperlicht relatie / meerdere keren terug bij ex - ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:08

LaScar schreef:
Heb je zeker gelijk in, ik moet het denk ik ook een beetje anders verwoorden - de tijd die het heeft gekost voordat hij weer contact zocht was niet genoeg tijd voor mij om uit die hoop te stappen dat hij terug zou komen, wat ervoor heeft gezorgd dat ik erop in ben gegaan omdat dat stiekem nog steeds alles was wat ik wilde. Alsnog heb ik er eisen aan gesteld en duidelijk mijn twijfels over geuit, maar het was wel iets wat ik zelf nog steeds graag wilde dus dat heb ik inderdaad zelf toegelaten.

Nu hoop je waarschijnlijk ergens ook weer dat hij weer terugkomt. En je stelt dat je tijd nodig hebt om uit die hoop te stappen.

Daardoor zet je jezelf wel in een heel afhankelijke positie: als hij morgen voor je deur staat dan heb jij nog niet genoeg tijd gehad en dan kun je er ook niets aan doen dat je weer in dezelfde patronen terecht komt. Neem alsjeblieft wat meer zelf de regie... Als jij nu tijd nodig hebt om alles te verwerken en te bedenken wat je wil (heel begrijpelijk!), dan moet je je grenzen voor jezelf duidelijk weten en naar hem toe heel goed gaan bewaken. Dus bedenk alvast: Wat zou je doen als hij morgen smekend met een bos bloemen voor je neus staat?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:16

LaScar schreef:
rien10 schreef:
Dus: geen contact.
Blokkeren op alles.

Ik heb ook 0 contact met hem sinds de breakup, behalve die verjaardag waar hij ook was. Ik heb het gesprek met hem gearchiveerd waardoor hij niet meer tussen de rest staat. Maar ik vind blokkeren om een of andere reden een heftige stap

En zijn naam veranderen in je mobiel dan? Klinkt heel stom, maar het werkt echt.

Ik had in een aantal post terug al verteld van "Voltooid verledentijd" wat ik mijn ex hernoemd had in mijn mobiel. Dan ben je zijn contactgegevens niet meteen kwijt, maar de naam ook niet meer als trigger.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:24

Mjelleke schreef:
LaScar schreef:
Heb je zeker gelijk in, ik moet het denk ik ook een beetje anders verwoorden - de tijd die het heeft gekost voordat hij weer contact zocht was niet genoeg tijd voor mij om uit die hoop te stappen dat hij terug zou komen, wat ervoor heeft gezorgd dat ik erop in ben gegaan omdat dat stiekem nog steeds alles was wat ik wilde. Alsnog heb ik er eisen aan gesteld en duidelijk mijn twijfels over geuit, maar het was wel iets wat ik zelf nog steeds graag wilde dus dat heb ik inderdaad zelf toegelaten.

Nu hoop je waarschijnlijk ergens ook weer dat hij weer terugkomt. En je stelt dat je tijd nodig hebt om uit die hoop te stappen.

Daardoor zet je jezelf wel in een heel afhankelijke positie: als hij morgen voor je deur staat dan heb jij nog niet genoeg tijd gehad en dan kun je er ook niets aan doen dat je weer in dezelfde patronen terecht komt. Neem alsjeblieft wat meer zelf de regie... Als jij nu tijd nodig hebt om alles te verwerken en te bedenken wat je wil (heel begrijpelijk!), dan moet je je grenzen voor jezelf duidelijk weten en naar hem toe heel goed gaan bewaken. Dus bedenk alvast: Wat zou je doen als hij morgen smekend met een bos bloemen voor je neus staat?

Dan neemt ze hem mogelijk terug, maar niet als ze inmiddels was gaan daten en een ander in haar hart heeft. Dan is zijn plek bezet en dat is dan zijn eigen schuld. Maar goed, zo werkt het bij mij en misschien zit ts heel anders in elkaar!

Joltsje

Re: Knipperlicht relatie / meerdere keren terug bij ex - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:45

Ts,

Het is prima en goed dat je je nu rot voelt. De break up moet je verwerken. En tuurlijk is het zwaar om hem tegen te komen. Je hebt t nog niet verwerkt.

Ik wil je ook adviseren. Ga het verwerken en werk aan wat je wel wilt. Tot die tijd niet je ex terug nemen of een andere relatie aangaan. Dat doe je anders vanuit gemis, terwijl het vanuit toegevoegde waarde moet zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:24

Je hebt nu pijn TS en de relatiebreuk met deze partner heeft je vaker pijn gedaan.

Het is voor jezelf echt belangrijk dat jij er een punt achter zet en dat jouw deur voor hem echt dicht blijft. Je mag verdrietig zijn, je mag rouwen, je mag je heel erg rot voelen, maar ga niet weer terug in een relatie met deze persoon.

Je verdient echt beter dan weer aangetrokken en afgestoten te worden. In zo’n afhankelijkheidspositie zitten en laten spelen met je gevoelens doet afbreuk aan de persoon die jij bent.

Houd je rug recht en wees trots op jezelf dat je dat doet. Ga (extra) sporten, ga de natuur in, zoek leuke bezigheden, spreek af met leuke mensen. Deze periode voelt als een hele zure appel, maar uiteindelijk wordt de appel ook wel weer zoet.
Veel sterkte en wijsheid toegewenst.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 19:08

Bedankt voor alle tips die jullie me hier geven, echt veel kleine dingen waar ik zelf niet aan denk maar die me mogelijk wel echt kunnen helpen..

Ik heb vanmiddag mijn eerste gesprek bij de praktijkondersteuner gehad, lastig om alles in 1x te kunnen vertellen (en ook lang niet genoeg tijd) maar wel fijn om iemand te hebben die er neutraal in staat. Én, bevestigt dat het inderdaad best heftig is waar ik doorheen moet gaan. Dat horen van zo iemand is toch een reality check.
Ook zij stelde de vraag hoe ik me zou voelen als hij nu/binnenkort voor mijn deur zou staan. Mijn verstand en gevoel moeten daarin echt op 1 lijn komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:11

Waar zou voor jou de grens liggen dat je hem niet meer terug wilt? Is dat vreemdgaan? Of?
Ik heb gemerkt dat grenzen steeds meer vervagen in dit soort situaties. Je schuift stiekem je grenzen steeds verder op. Waar zou voor jou de grens liggen dat je zegt: en nu is het klaar, dit kan ik niet accepteren?

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 20:29

Suzanne F. schreef:
Waar zou voor jou de grens liggen dat je hem niet meer terug wilt? Is dat vreemdgaan? Of?
Ik heb gemerkt dat grenzen steeds meer vervagen in dit soort situaties. Je schuift stiekem je grenzen steeds verder op. Waar zou voor jou de grens liggen dat je zegt: en nu is het klaar, dit kan ik niet accepteren?

Vreemdgaan sowieso, maar heb inderdaad zeker mijn eigen grenzen verlegd in het verleden. Het feit dat hij dingen met andere meiden had gedaan toen het uit was, was voor mij eigenlijk ook al een te groot struikelblok, maar dat heb ik toch geprobeerd te accepteren. Daarnaast heeft hij de neiging om afleiding bij andere meiden te zoeken zodra hij afstand neemt van mij (en dan bedoel ik afstand richting het uitmaken, niet als we een keer ruzie hadden oid) en dat gaat voor mij ook al te ver, maar ik geloofde echt dat hij dat ging veranderen sinds hij met zijn psycholoog praatte, allemaal inzichten erover kreeg, en zijn best deed om dat allemaal achter zich te laten door die meiden af te houden, nummers te verwijderen etc. Toch heeft hij nu dus weer een aantal keer afgesproken met iemand tijdens de aanloop naar onze breakup, dus toch weer datzelfde patroon.

Moet zeggen dat ik nu echt mijn grenzen weer opnieuw moet gaan vinden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:34

Ik vind dat echt niet kunnen, ook al ben je zover in een relatie dat je deze wilt verbreken, dan doe je dat eerst, dan breng je dat respect voor de ander op om dat netjes af te sluiten en dan pas verder te gaan. Als hij dit al meerdere malen zo heeft gedaan is het respect naar jou toe heel ver te zoeken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:37

meggiemeg schreef:
Ik vind dat echt niet kunnen, ook al ben je zover in een relatie dat je deze wilt verbreken, dan doe je dat eerst, dan breng je dat respect voor de ander op om dat netjes af te sluiten en dan pas verder te gaan. Als hij dit al meerdere malen zo heeft gedaan is het respect naar jou toe heel ver te zoeken

Maar dat is door het zo vaak uit te maken ook al.
Daarom vroeg ik het ook. Waar de grens ligt voor TS om zich echt respectloos behandeld te voelen. Die grens schuift stiekem steeds verder op. Hij hangt hem in de tussentijd in andere vrouwen en komt dan weer vrolijk bij TS. Dat accepteert ze. Ik verwacht dat de volgende stap is om dit te doen nog voordat het uit is.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 20:47

meggiemeg schreef:

Klopt, heb ik ook duidelijk gemaakt naar hem, hoe respectloos ik dat vond. Hij was het daar niet mee eens want ‘hij had niks raars gedaan’ en het was gewoon ‘vriendschappelijk’ maar mij lijkt het niet normaal om een nieuwe meid te ontmoeten, contact uit te wisselen en af te spreken tot 2:00 ‘s nachts, hoe ‘vriendschappelijk’ het ook was…

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:48

Dus hij liegt ook nog eens keihard tegen je..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:49

Dat ie zo met andere meiden aanpapt in dit soort momenten lijkt me wel duidelijk dat hij echt nog een hele lange weg te gaan heeft. Dat hij doet doet is mogelijk een copingreactie, maar niet echt een hele behulpvolle. Dat is dat accepteert is niet oke, maar zoals je zelf al zegt, je verlegd steeds je grenzen.

Ik denk dat het voor jou heel gezond is om eens even de resetbutton in te drukken en bij start te beginnen. Terug naar jezelf, terug naar waar jij voor staat en weer voelen wat jouw originele normen en waarden zijn, zeker in een relatie.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 20:50

Suzanne F. schreef:
meggiemeg schreef:

Maar dat is door het zo vaak uit te maken ook al.
Daarom vroeg ik het ook. Waar de grens ligt voor TS om zich echt respectloos behandeld te voelen. Die grens schuift stiekem steeds verder op. Hij hangt hem in de tussentijd in andere vrouwen en komt dan weer vrolijk bij TS. Dat accepteert ze. Ik verwacht dat de volgende stap is om dit te doen nog voordat het uit is.

Ja, heb je absoluut gelijk in.. en even realiseerde hij zich dat en wilde hij er alles aan doen om dit te doorbreken, maar als het eenmaal weer bergafwaarts gaat maakt het toch allemaal niet meer uit heb ik het idee. Dan is het al uit voor hem, alleen het woord nog niet. Daarom ben ik ook zo ontzettend bang elke keer dat ie zó makkelijk doorgaat naar iemand anders en ik maar ‘één van de’ exen in het rijtje ben geweest. Hij heeft me altijd doen geloven dat dit echt anders was met mij.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 20:53

Earth schreef:
Dat ie zo met andere meiden aanpapt in dit soort momenten lijkt me wel duidelijk dat hij echt nog een hele lange weg te gaan heeft. Dat hij doet doet is mogelijk een copingreactie, maar niet echt een hele behulpvolle. Dat is dat accepteert is niet oke, maar zoals je zelf al zegt, je verlegd steeds je grenzen.

Ik denk dat het voor jou heel gezond is om eens even de resetbutton in te drukken en bij start te beginnen. Terug naar jezelf, terug naar waar jij voor staat en weer voelen wat jouw originele normen en waarden zijn, zeker in een relatie.

Ja, dat is ook mijn plan inderdaad.. Ik baal gewoon enorm dat ik degene heb moeten zijn waarbij hij dit heeft kunnen doen. Maar daar heb ik zelf ook aandeel in gehad natuurlijk. Gewoon echt heel naar als je eerste echte liefde eindigt in zoiets, ik herken hem dan echt niet meer terug

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:55

LaScar schreef:
Bedankt voor alle tips die jullie me hier geven, echt veel kleine dingen waar ik zelf niet aan denk maar die me mogelijk wel echt kunnen helpen..

Ik heb vanmiddag mijn eerste gesprek bij de praktijkondersteuner gehad, lastig om alles in 1x te kunnen vertellen (en ook lang niet genoeg tijd) maar wel fijn om iemand te hebben die er neutraal in staat. Én, bevestigt dat het inderdaad best heftig is waar ik doorheen moet gaan. Dat horen van zo iemand is toch een reality check.
Ook zij stelde de vraag hoe ik me zou voelen als hij nu/binnenkort voor mijn deur zou staan. Mijn verstand en gevoel moeten daarin echt op 1 lijn komen.

Echt goed dat je dat gesprek hebt gehad.
En je laatste regel dat is heel veel zeggend. Dat je het besef hebt dat dat nog niet zo is je gevoel en verstand en weet je dat besef dat is al echt iets :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:08

LaScar schreef:
Earth schreef:

Ja, dat is ook mijn plan inderdaad.. Ik baal gewoon enorm dat ik degene heb moeten zijn waarbij hij dit heeft kunnen doen. Maar daar heb ik zelf ook aandeel in gehad natuurlijk. Gewoon echt heel naar als je eerste echte liefde eindigt in zoiets, ik herken hem dan echt niet meer terug

Niet te streng zijn voor jezelf, want liefde doet rare dingen met ons. Het gevaar is dat we meer tolereren dan dat we normaal doen, dat we meebuigen waar we normaal een stokje voor zouden steken.
Voor de context, ik heb bij een organisatie gewerkt die mensen opving uit gevaarlijke relaties. En ik heb meiden met gigantische hoofdwonden gezien, omdat ze door hun partner van de trap waren gegooid bijvoorbeeld. En die gingen dan toch weer terug naar diezelfde partner. Of vrouwen die weten dat hun relatie echt gevaarlijk was, maar toch hun ex elke dag nog missen. Soms die liefde iets geks met je, je kiest voor liefde, hoe minimaal ook, in plaats van veiligheid. Eigenlijk is dat vrij ziek, maar niet ongewoon.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 22:04

Earth schreef:
Niet te streng zijn voor jezelf, want liefde doet rare dingen met ons. Het gevaar is dat we meer tolereren dan dat we normaal doen, dat we meebuigen waar we normaal een stokje voor zouden steken.
Voor de context, ik heb bij een organisatie gewerkt die mensen opving uit gevaarlijke relaties. En ik heb meiden met gigantische hoofdwonden gezien, omdat ze door hun partner van de trap waren gegooid bijvoorbeeld. En die gingen dan toch weer terug naar diezelfde partner. Of vrouwen die weten dat hun relatie echt gevaarlijk was, maar toch hun ex elke dag nog missen. Soms die liefde iets geks met je, je kiest voor liefde, hoe minimaal ook, in plaats van veiligheid. Eigenlijk is dat vrij ziek, maar niet ongewoon.

Wat heftig.. Ik vind het ook eigenlijk een heel naar idee dat de relatie die ik zo graag wilde behouden, en de vriend die zoveel van me hield, me zo over mijn grenzen hebben geduwd (of nouja, dat heb ik eigenlijk zelf gedaan).
Maar ik wil bijna niet geloven dat het allemaal zo ongezond was, kan het niet rijmen met hoe goed het samen voelde al die tijd..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:06

Het is sowieso goed geweest om te kunnen ervaren hoe mooi het kon zijn. Je weet nu wat je zoekt :)
Maar dan met iemand die er ècht voor gaat en niet elke keer weer keihard de deur tegen je neus gooit als het hem even zo uitkomt :(:)

Dàt heb je ook geleerd....helaas maar wel waardevol, dat je dat niet meer zal accepteren op een geven moment en daar geen tijd meer aan zal verspillen als je later groot bent ;)

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 23:42

pmarena schreef:
Het is sowieso goed geweest om te kunnen ervaren hoe mooi het kon zijn. Je weet nu wat je zoekt :)
Maar dan met iemand die er ècht voor gaat en niet elke keer weer keihard de deur tegen je neus gooit als het hem even zo uitkomt :(:)

Dàt heb je ook geleerd....helaas maar wel waardevol, dat je dat niet meer zal accepteren op een geven moment en daar geen tijd meer aan zal verspillen als je later groot bent ;)

Dat is zeker waar, had gehoopt dat ik de vorige keer al zover was, maar helaas toch weer de deur tegen mijn neus gekregen inderdaad..

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:14

pmarena schreef:

Voor mij voelt een gezonde relatie wel anders als een ongezonde. Een ongezonde voelde intenser, meer als een achtbaan, met heftige ups en downs. De gezonde voelt rustiger en misschien ook wel in eerste instantie saaier, maar wel beter. Het verschil tussen trauma bonding of niet. Iemand die niet meteen boos wordt. Die sorry zegt. Het tegen je zegt als er iets is.

En ik dacht ook dat mijn ex de liefde van mijn leven was. Maar nu achteraf blijkt er gelukkig een veel lievere man te zijn die wel goed voor mij is. Waarbij de liefde niet gepaard gaat met zoveel pijn en ruzie.

Fijn dat je vandaag met de praktijkondersteuner bent gaan praten TS, ik denk dat je goed bezig bent :) En ik hoop dat het je lukt om voor jezelf te kiezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:20

Nouja, TS geeft aan dat ze 2,5 jaar op een hele fijne manier samen waren voordat het de eerste keer uit ging. Dat zou best een gezonde relatie geweest kunnen zijn. Maar dat die jongen het daarna op zijn heupen kreeg omdat hij misschien nog niet klaar is om te settelen op een volwassen manier zeg maar?

Het kan best zijn dat het probleem simpelweg is dat hij steeds niks beters vond en daarom toch weer terug ging naar TS. En dat daar pas de relatie vervelend door is geworden. Was het na die 2,5 jaar voorgoed uitgegaan dan was het misschien wel een normale relatie geweest?

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 00:58

pmarena schreef:
Nouja, TS geeft aan dat ze 2,5 jaar op een hele fijne manier samen waren voordat het de eerste keer uit ging. Dat zou best een gezonde relatie geweest kunnen zijn. Maar dat die jongen het daarna op zijn heupen kreeg omdat hij misschien nog niet klaar is om te settelen op een volwassen manier zeg maar?

Het kan best zijn dat het probleem simpelweg is dat hij steeds niks beters vond en daarom toch weer terug ging naar TS. En dat daar pas de relatie vervelend door is geworden. Was het na die 2,5 jaar voorgoed uitgegaan dan was het misschien wel een normale relatie geweest?

Ik denk dat je dit wel een beetje kan stellen ja. We hadden heus ook ruzies, en een relatie beginnen tijdens corona (met een schoonmoeder die vanwege gezondheid niks kon riskeren, waardoor hij al vroeg een hele tijd bij mij ‘woonde’) is ook een aparte start waardoor we volgens hem een verkeerd beeld van elkaar hebben gekregen. Ben ik het niet mee eens overigens, maar hij heeft wel duizend redenen gevonden waarom het niet ging werken natuurlijk.
Maargoed. Het was zeker heel lang echt goed, hij kon sorry zeggen na ruzies (beter dan ik), was écht gek op me en was niet bang om dat te laten merken aan alles en iedereen. En langzaam verviel hij in vervelende patronen en kon dat dus ook blijven doen omdat ik mijn grenzen bleef verleggen en hem niet kwijt wilde..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:19

Je mag én verdrietig zijn én besluiten dat je hem niet terug wil, los van wat hij wil.
Dat kan samen gaan, het helpt om te accepteren dat je verdrietig bent.
Ook al voelt dat k*t, het hoort erbij. Het is een stukje rouw waar je doorheen moet. En langzaam ga je merken dat het echt beter is zo. Dat komt nu soms even in je hoofd maar het verdriet is nog te groot. Over een poosje ga je het niet alleen denken dat het goed is zo, maar ook voelen. Geef jezelf die tijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 07:38

Het is voor jou te hopen dat hij je nu echt niet meer terugwil. En daar ga je hem later dankbaar voor zijn.