Hoeveel spaargeld heb jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Re: Hoeveel spaargeld heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 00:14

Maar dat is dus wel inclusief het pensioen wat je (als het goed is :D ) opbouwt als je in loondienst bent.

ELUNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:35

Dit is een topic waar ik ook altijd benieuwd naar ben! Wat heeft een ander van mijn leeftijd eigenlijk op zijn rekening staan..

Ik ben 29, woon nog thuis want helaas alleen een huis kopen de dag van vandaag, moeilijk! Ik heb 4 hondjes en 1 paard.. dit jaar sinds januari zeker €6000-7000 kosten gehad dierenarts voor mijn dieren, dus een verschrikkelijk jaar.. ook een jaar geleden denk ik een stukje weide gekocht voor €13500, geen lening. Nu heb ik enkel een lening lopen voor mijn trailer €170 per maand, voor de rest moet ik thuis niets afgeven..

Ik heb nu zo’n €36.000 staan, maar ik baal er van omdat dit veel hoger kon zijn als ik geen dierenartskosten had.. oh en ik werk in een supermarkt, 32u. Probeer zeker €1000 per maand te sparen..

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:43

Ik ben student en probeer meestal tussen de €3.000 en €4.000 aan spaargeld te hebben. Dit vind ik redelijk zat. Daarnaast leen ik ook geen studiefinanciering bij. Ik ben dus niet heel serieus aan het sparen aangezien ik nog niet werkend ben, maar heb wel een goede buffer of een beginnetje voor als ik bijvoorbeeld een mooie reis wil maken of een jaar in het buitenland wil studeren.

Edit: Ik huur een studio en heb huisdieren waar ik ook een spaarpotje voor heb en af en toe een mooi bedrag bij de dierenarts voor af mag rekenen. :$

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:09

Dat is toch heel netjes als student, Flierefluiter.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:10

Zeker netjes, ik had minder hoor!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:37

Wij streven naast sparen voor dingen zoals een nieuwe auto, huisverbeteringen en grote vakanties enzo naar een apart potje waar we minimaal 6 maanden van kunnen leven mochten we beiden opeens geen baan meer hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:54

Hier momenteel 17k op de spaarrekening maar wel een groot deel in die kasbons van de staat gestoken.
Eigen huis, 29, eigen paarden, fulltime job en daarnaast nog pension. Ik leg elke maand minimaal 1000 euro opzij.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:12

Kana schreef:
Wij streven naast sparen voor dingen zoals een nieuwe auto, huisverbeteringen en grote vakanties enzo naar een apart potje waar we minimaal 6 maanden van kunnen leven mochten we beiden opeens geen baan meer hebben.

Dan is er WW of een ziekte-uitkering en eventueel nog een verzekering.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:16

@Tink: Dan mag Kana toch nog steeds wel zelf een potje aanleggen? :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:22

Tink89 schreef:
Kana schreef:

Voor 70% en sollicitatie plicht en het UWV die in je nek zit.
Geld = vrijheid en dus ook de keuze om even alles te laten bezinken en pas later een baan te zoeken, ipv halsoverkop op alles te solliciteren omdat het moet.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:15

Doubtless schreef:
@Tink: Dan mag Kana toch nog steeds wel zelf een potje aanleggen? :')

Ja. Je 'koopt' met zon potje ook een fijn gevoel.
Ik heb het lang financieel zwaar gehad en dit geeft me rust.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:28

161000 weet niet of dat de norm is
Als je kinderen heb ben je al zo’n 100000-120000 per kind kwijt

Heb 2 kinderen en dus geen 400000 hoor :D als ik dat zou hebben ging het gelijk in mijn huis

Dure dierenarts kosten doe ik niet meer aan .
Kijk naar dier en leeftijd en kosten moet realistisch zijn

Ik heb op dit moment 7 spaarrekeningen dus er gaan geen grote bedragen naar al mijn rekeningen
Het gevoel dat je spaargeld heb geeft mij ontzettend veel rust . Ik haal er veel voldoening uit dat als ik werkloos zou worden paar jaar geen zorgen hoeft te hebben.
Sommige zeggen zonde je moet leven ik heb namelijk geen doel voor mijn grootste pot

Ja in mijn hoofd wil ik bepaald bedrag halen wat ik pittig vind met kinderen en paard

Een van mijn potje heet verbras pensioen daar wil ik 25000€ op hebben staan op mijn 60 ste dan wil ik ook kijken of ik kan stoppen met werken das nog 12 jaar en moet ik mijn andere doelen ook halen ….
Verder geven we ook nog uit aan de aannemer tis sport dat sparen

Nu kan ik best 25000€ uit grote potje halen maar dat mag niet ….. iets met obsessief gedrag

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:04

Century schreef:
Zeker netjes, ik had minder hoor!

_djoeke_ schreef:
Dat is toch heel netjes als student, Flierefluiter.

Bedankt! Ik hoop volgend jaar op exchange te kunnen en dan zal ik het goed kunnen gebruiken :D

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:25

Interessant om mee te lezen hoe iedereen over geld denkt.

Als student zijnde, thuiswonend, mét basisbeurs en een bijbaan kon ik altijd wel sparen.

Uiteindelijk heb ik daar van mijn droom waar gemaakt en een eigen paard gekocht en dan hield ik nog wat over.
Met de kennis van nu, had ik dat opnieuw gedaan, nee absoluut niet haha. Ik kom hem goed betalen, maar dat hield ook in dat ik zelf nauwelijks kon sparen of een flinke uitspatting kon hebben. Als ik dan eens een x kleding kocht, was ik daar echt ziek van.
Maar ik heb veel geleerd van het paard, ook over mijzelf en dat is ook wat waard.

Ik heb gezamenlijk een koophuis gehad, na de scheiding hiervan de helft van de overwaarde van gekregen. Dat huis hadden we gekocht met overwaarde van een eerder appartement en daar zat deels nog geld van mij in.
Omdat mijn auto al ouder aan het worden was, de zomers heter en ik vooral ook met paard op pad wilde, heb ik een knappe trek auto gekocht.

Helaas werd paard steeds onverklaarbaar kreupel en heeft dit mij totaal zo een +-15k gekost, in het beginsel leek het gewoon een simpel issue en zouden we het op kunnen lossen, maar dat bleek een onjuiste diagnose. Zonder die overwaarde had ik dit nooit bij elkaar kunnen sparen.
Heel blij met de auto geweest voor de kliniek ritjes, maar uiteindelijk heb ik nu wel de auto en geen paard meer. En blij dat ik alles heb kunnen proberen voordat we de stekker er uit trokken. Niet leuk, maar het is niet anders.

Waar ik wél wakker van lig is de aanschaf van de auto. Het is niet dat mijn geld op is. Maar mentaal is het geld wat niet van mij was - onjuist, want het is/was wel degelijk van mij. Nu dus een spaarplan om dit weer asap terug te sparen.

Maar in deze route is de levensles ook gekomen dat het leven erg kort kan zijn. Dus genieten moet ook.
En omdat ik niet meer idioot veel aan een paard kwijt ben, boek ik nu duurdere verre reizen, ipv een goedkoop appartementje in Spanje zeg maar ;)

Ik heb een overzicht wat er per maand binnen komt en wat er uit gaat.
Daar zitten ook postjes als benzinekosten en wat andere variabele bij. De vaste kosten zoals bijvoorbeeld de ANWB en autoverzekering betaal ik 1x per jaar, want dan is het iets goedkoper. Ik leg dan elke maand het geld opzij in een apart potje en als het zover ik kan ik alles weer over maken haha.
Dan nog een post met wat ik per maand vrij mag uit geven.
En uiteindelijk heb ik een bedrag wat ik wil sparen.
Soms zit het tegen met de dierenarts bijvoorbeeld, dan haal ik daar gewoon geld van af en probeer ik de volgende maand iets minder uit te geven, maar geen probleem ansich.
Hetzelfde met de reizen, die gaan gewoon van de spaarpot af, geen aparte buffer.

Met twee reizen er bij, en de hand flink op de knip verder, ben ik nog ongeveer een jaar bezig om de auto terug te sparen. Met de dierenarts kosten er bij nog wel wat langer. Die kosten zijn wel over +- 1.5 jaar gegaan, dus een deel is ook al wel weer bijgespaard geweest.

Verder ben ik aan het kijken wat ik kan doen qua investeren zodat ik meer zekerheid voor mezelf op kan bouwen. Waarmee ik kan zeggen, ik ga minder werken, maar ik hou een steady minimum basis inkomen ongeacht de situatie, ook als ik helemaal niet meer zou werken.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:10

tita schreef:
161000 weet niet of dat de norm is
Als je kinderen heb ben je al zo’n 100000-120000 per kind kwijt

Heb 2 kinderen en dus geen 400000 hoor :D als ik dat zou hebben ging het gelijk in mijn huis

Dure dierenarts kosten doe ik niet meer aan .
Kijk naar dier en leeftijd en kosten moet realistisch zijn

Ik heb op dit moment 7 spaarrekeningen dus er gaan geen grote bedragen naar al mijn rekeningen
Het gevoel dat je spaargeld heb geeft mij ontzettend veel rust . Ik haal er veel voldoening uit dat als ik werkloos zou worden paar jaar geen zorgen hoeft te hebben.
Sommige zeggen zonde je moet leven ik heb namelijk geen doel voor mijn grootste pot

Ja in mijn hoofd wil ik bepaald bedrag halen wat ik pittig vind met kinderen en paard

Een van mijn potje heet verbras pensioen daar wil ik 25000€ op hebben staan op mijn 60 ste dan wil ik ook kijken of ik kan stoppen met werken das nog 12 jaar en moet ik mijn andere doelen ook halen ….
Verder geven we ook nog uit aan de aannemer tis sport dat sparen

Nu kan ik best 25000€ uit grote potje halen maar dat mag niet ….. iets met obsessief gedrag

Hoe ben je tot het bedrag gekomen wat je nodig hebt om een paar te kunnen overbruggen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:03

Anne hoe bedoel je het precies

Je bedoelt bedrag wat op mijn rekening staat

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:33

verootjoo schreef:
Tink89 schreef:

Voor 70% en sollicitatie plicht en het UWV die in je nek zit.
Geld = vrijheid en dus ook de keuze om even alles te laten bezinken en pas later een baan te zoeken, ipv halsoverkop op alles te solliciteren omdat het moet.

Ik heb door omstandigheden een keer twee maanden ww gekregen en vond de sollicitatie plicht een lachertje. Ik moest iets van 5 keer per maand een 'sollicitatie activiteit' doen? Waar ook bellen met werkgever of CV ergens plaatsen of netwerkgesprek voeren onder vielen. Nou was ik ook actief op zoek naar ander werk dus ik deed veel meer dan wat moest vanuit UWV. Maar vond het verbazingwekkend hoe weinig ik hoefde te doen voor die uitkering.

Interessant om te lezen hoeveel spaargeld mensen hebben, het sparen is mij met de paplepel ingegoten. Mijn familie zijn echte spaarders, die van mijn vriend veel minder. Ik kan me ook elke keer weer verbazen hoe weinig spaargeld hij prive heeft (we hebben allebei een priverekening en daarnaast een gezamenlijke rekening). Ik wil zelf minimaal 10.000 aan prive spaargeld hebben voor onverwachte omstandigheden. Gezamenlijk hebben we daarnaast ook nog wat spaargeld, nu bezig met sparen voor een nieuwe keuken. Met zulke dingen vind ik het dan ook ingewikkeld hoeveel geld we over moeten houden na zon grote aanschaf. Wel hebben we het geluk dat we in het geval van een noodsituatie wel een lening zouden kunnen krijgen bij mijn ouders.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 00:45

tita schreef:
Anne hoe bedoel je het precies

Je bedoelt bedrag wat op mijn rekening staat

Nee, ik bedoel hoe weet je wat je nodig hebt om bijvoorbeeld 5 jaar werkloos te kunnen zijn met inflatie, onvoorziene omstandigheden etc?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:20

Anne we hebben huis en alle vaste lasten rondom huis en boodschappen op 1 salaris
Die we beide kunnen betalen ik moeilijker als mijn man maar lukt alleen alle sporten worden probleem

Daarbij is 70% van mijn inkomen nog mooi bedrag haal de kinderen van de BSO af en dat is ruim 400€ netto eigen kosten

Nou klaar kan dan ook nog sparen met UWV

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:54

Maar hiermee zeg je dus eigenlijk dat je buffer nihil hoeft te zijn omdat je het op basis van 1 salaris kan doen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:55

Nee ik vind dat iedereen voldoende moet hebben om nieuw leven te kunnen opbouwen

Toen ik nog mijn eigen huis had (alleen) ging ik met 30000€ eruit
Die buffer was krap aan met 2 paarden huis en dure auto

Maar bleef sparen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:58

Eeuhm samen met hubby. half mln.
Los van andere eigendommen. Mijn aandeel is minder dan de helft.

Reden;
ik; vrijstaand klushuis gekocht in crisis met winst verkocht na crisis. Veel gespaard ivm goede baan en veel werken.
Hij; gedwongen verkoop bedrijf.

En al vrij van belasting.

We gaan volgend jaar weer een klushuis kopen. En ook minder werken. We sparen nu nog steeds 25-40 k per jaar.

Maar staar je niet blind. We hadden veel liever het bedrijf voortgezet zonder spaargeld. Ik ben juist ‘jaloers’ op de mensen die wel hun bedrijf aan konden houden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:26

midori schreef:
Ik ben 28 en heb nu zo'n 14.000, ouders hebben college geld betaald, voor de rest heb ik zelf alles betaald sinds ik 18 ben. Maar daar komt wel bij dat ik nog €3000 rentevrije lening heb. Ik woon sinds een jaar alleen, daarvoor huurde ik altijd een kamer. Ik heb heel veel gereisd in die tien jaar maar wel altijd budget zodat ik veel kon reizen.

Wat ik mij altijd af vraag is hoe mensen ooit een huis kopen haha. Hoeveel spaargeld hadden jullie toen jullie een huis kochten? En kocht je die alleen of samen?

Ik kocht 7 jaar geleden een huis samen met mijn vriend toen ik 28 en hij 29 jaar was. Wij werkten destijds allebei fulltime, hij met een redelijk salaris (ongeveer modaal), ik met een salaris net boven minimumloon (ondanks mijn hbo opleiding, hoera financiële crisis). Door een schenking konden wij toen kopen. Van ons eigen spaargeld legden wij €30.000 in (zo’n beetje alles wat we hadden). Wij leefden voor die tijd redelijk zuinig om te kunnen sparen. Ik had al wel een paard, we woonden toen al samen in een stad, en we hadden samen een klein autootje. Gingen af en toe uit eten, bioscoop en zo maar voor de rest weinig grote uitgaven.

Edit: en gelukkig beiden geen studieschuld.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:12

Ik zie hier toch een bedragen voorbij komen. Ik wordt hier haast onzeker van haha! Ik ben benieuwd wat mensen van mijn leeftijdscategorie (30) alleenstaand, huurhuis en een baan op MBO 3/4 op hun spaarrekening hebben staan. Als je al met z'n 2en verdiend kun je dit al niet vergelijken. Dat is dan al zoveel meer. Zelfde als je thuis woont. Geen enkele situatie is hetzelfde natuurlijk. Ik kan z'n 500 euro sparen van mijn inkomsten. Maar soms gebeuren er ook weer bepaalde dingen waardoor ik het weer nodig heb. Bijvoorbeeld poes naar de dierenarts, auto grote beurt. Sparen gaat soms heel lekker, maar soms ook moeizaam of langzaam.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:18

Herfstblad schreef:
Ik zie hier toch een bedragen voorbij komen. Ik wordt hier haast onzeker van haha! Ik ben benieuwd wat mensen van mijn leeftijdscategorie (30) alleenstaand, huurhuis en een baan op MBO 3/4 op hun spaarrekening hebben staan. Als je al met z'n 2en verdiend kun je dit al niet vergelijken. Dat is dan al zoveel meer. Zelfde als je thuis woont. Geen enkele situatie is hetzelfde natuurlijk. Ik kan z'n 500 euro sparen van mijn inkomsten. Maar soms gebeuren er ook weer bepaalde dingen waardoor ik het weer nodig heb. Bijvoorbeeld poes naar de dierenarts, auto grote beurt. Sparen gaat soms heel lekker, maar soms ook moeizaam of langzaam.

Nou ja… zoals mijn post kan ik toch meedelen dat er een meevaller van 2 ton in zat met de verkoop van het bedrijf. Belasting al afgeschreven.

Dus dat maakt ons gespaard vermogen iets meer dan 7t.
Maar zoals ik zei. De verkoop heeft veel verdriet gegeven. Mijn kraamtijd verprutst. Veel stress bezorgt. En nu geen bedrijf meer.

Wat ik wil zeggen; geld zegt weinig. Ik had echt met bedrijf willen zitten met 3000 op de spaarrekening.

Zorg dat wat je hebt, je rust en geluk geeft.
Maar staat je echt niet blind op hoeveel een ander heeft.

Ik ken er ook wat die hun huis van 1,5 milj hebben afbetaald. En die zijn begin 30.

Dus ja. Je kunt altijd wel iemand vinden die meer heeft. Bekijk het ook eens andersom.