Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:05

Wintu schreef:
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Tuurlijk zijn er machtsverhoudingen, enkel wordt er in dit topic zo argwanend gedaan als of die macht altijd maar zou worden misbruikt en dat vind ik onzin.

Dat haal je er zelf uit, op 1 reactie na staat dat namelijk nergens.

Citaat:
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dan stuur je je kind niet heen, opgelost.

Alleen... hoe weet je wat die uitzonderingen zijn als je er niet bij bent?

Citaat:
Met kleuters zou ik mee gaan, want die zijn overal eigenlijk nog te klein om dingen zelfstandig te laten doen. Maar kids op de basisschool moeten imo iet zelfstandiger zijn.

Kleuters zitten op de basisschool...

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:09

pmarena schreef:
Schapenwol schreef:

Dat is tegenwoordig overal. Tegenwoordig gaat het zo:

- Onderzoekje op ogen, oren, meten, wegen, bewegen.
- Kleding blijft helemaal aan, de hele tijd.
- Verpleegkundige/doktersassistente die hiervoor is geschoold.
- het is niet verplicht.
- de ouder mag volgens mij altijd mee
- je kan ook een aparte afspraak maken op ren GJZ locatie.

Dit staat gewoon op de website van je lokale JGZ waar je de uitnodiging van krijgt.

Ik zie echt niet waar TO zich druk over maakt. Of waar het idee van 'dwang' vandaan komt. Of waar de angst voor misbruik en trauma's vandaan komt. Men zit elkaar op te hitsen om niks.

Ik denk dat het wel een makkelijke theoretische aanname is dat het "overal zo gaat". NEE, dit is gewoon landelijk beleid...

In de praktijk gaan dingen toch vaak anders. Het is alleen al een heel verschil of je een vriendelijke, begripvolle dokter treft of zo'n haastige hork die geen tolerantie heeft voor een kind dat een beetje verlegen of angstig is. NEE, er komt geen arts aan te pas, het zijn allemaal doktersassistenten of jeugdverpleegkundigen die hier speciaal een cursus voor doen en affiniteit met kinderen hebben.

Ik denk dat bij menigeen het denken aan dwang, misbruik of trauma's komt door eigen ervaringen. Dat denk ik ook, ervaringen van 20-30 jaar geleden. En die reageren uit emotie, zonder zich te verdiepen in hoe het nu feitelijk gaat.

Ook op plekken waar het niet zou horen te gebeuren. En dan kan je eventueel zelfs wel beginnen als moeder die niet zo moeilijk doet, maar als je een paar keer hebt ervaren hoe mensen in een machtspositie over je kind heen denderen en hoe die daar steeds angstiger van wordt, dan ben je als enigszins betrokken ouder wel voorzichtig met het opzoeken van situaties die die angst wéér erger gaan maken of verdiepen.

Ik weet niet in hoeveel situaties jij bent geweest met je 5-jarige waarin er over hem heen gedenderd werd maar ik nog nooit, ik denk dat dat wel meevalt. Waarom zou een kind angstig worden van een ogen- en orentest?

Dan ben je dat liever voor door erbij te zijn om die machtsverhouding een beetje recht te trekken en voor je kind op te komen dat zijn eventuele "nee" gerespecteerd wordt.
Prima, dan ben je erbij, dat mag gewoon. Ik snap het probleem niet.

En dan zijn er vast mensen die dit lezen en denken "hoezo nee respecteren, kind moet gewoon luisteren, het zal wel een verwend jong zijn". En dat zijn juist de mensen die de problemen erger maken. Die denken wel even door te duwen en dat het dan op magische wijze is opgelost. Terwijl dat het alleen maar erger maakt bij sommige kinderen :(:)

Ik denk echt dat weinig ouders zo denken... ik denk wel dat de meeste mensen die jgz onderzoeken zoals ze nu gaan, helemaal niet als iets engs zien en jij wel.

Ik zit er niet op te wachten dat die van ons net weer de pech heeft een dokters-figuur te treffen die denkt er wel even overheen te walsen. Dat punt zijn we voorbij, dat is te vaak fout gegaan en heeft teveel ellende veroorzaakt. Dan ga je mee of maak je een privé afspraak op de jgz locatie. Voor mensen die er zo instaan als jij, kan dat gewoon.

Wat voor de ene geen probleem is qua "dwang" is voor de ander gewoon echt traumatisch. Hoe "snowflake" dat ook klinkt. Het is ook een stapeleffect met zulke gebeurtenissen :(:)

Als ik kan voorkomen dat mijn kind later net als Sizzle het gevoel overhoudt van "ik wilde dat mijn ouders wat meer betrokken waren geweest" omdat de "niet aanstellen aanpak" in haar ervaring meer kwaad dan goed heeft gedaan (wat ik ook bij onze jongen keer op keer zie gebeuren) dan doe ik dat graag :j

Heel begrijpelijk. Als ouders moeten we onze kinderen beschermen. Ik denk wel dat het heel verstandiger is om als ouder eerst door je eigen trauma's heen te werken zodat je je eigen angst ni er projecteert op situaties in het hier en nu, en je kind daar mee belast

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:16

Mars schreef:
We zijn inderdaad heel verwend in NL met dit soort instanties die meekijken. Het toont aan hoe luxe onze positie is dat er neerbuigend naar zoiets als GGD wordt gekeken.

Ik ken verhalen zat van opa’s en oma’s die altijd slechte cijfers haalden op school, slecht mee konden etc. En er pas heeel laat eens achter kwamen dat ze heel slecht zicht of gehoor hadden. Om maar een voorbeeld te noemen.

Helemaal mee eens.

Er wordt gedaan alsof de JGZ een dwingende, nare organisatie is.
Ik vraag me af hoeveel van de mensen die hier zo angstig zijn en bang voor misbruik, daadwerkelijk in de afgelopen 5 jaar op een consultatiebureau of JGZ zijn geweest?

Als je vragen hebt, bel ze op. Als je niet naar de school'arts' wil, bel ze op.
Ik garandeer je dat je een reuzevriendelijke assistente aan de lijn krijgt die je geruststelt, uitlegt of zonder vragen een afspraak op locatie voor je kind maakt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:19

Shadow0 schreef:
Wintu schreef:

Met kleuters zou ik mee gaan, want die zijn overal eigenlijk nog te klein om dingen zelfstandig te laten doen. Maar kids op de basisschool moeten imo iet zelfstandiger zijn.

Kleuters zitten op de basisschool...

In BE niet.

Als moeder vind ik heden ten dage idd dat er veel te veel eieren onder gelegd worden, wat maakt dat ik als ouder overspoeld word met vragen voor toestemming (bv nu of kind eventueel door beeld mag lopen als er in het gemeentelijk zwembad een toeristische publireportage gedraaid gaat worden tijdens de zwemles) en onnodige info (we gaan over twee weken kleien! we gaan naar de bibliotheek wandelen! we gaan naar bejaarden zwaaien). Je had de infoavond over kampweek hier moeten meemaken: hele dagschema' s, menu' s, uitleg over pedagogische achtergrond etc. En toen ze er waren volcontinue foto' s via whatsapp. Toen hij thuis kwam wist ik de helft al van wat er gedaan/gebeurd was.

Wat medisch toezicht betreft, een nota in de agenda vooraf is voor mij voldoende, zodat hij zeker proper ondergoed draagt :') Ik ga dan wel uit van het belgisch systeem, waarbij er alleen gemeten wordt en wat vragen gesteld, en bevindingen gaan naar de ouders. Heb geen weet van situatie waarbij medisch toezicht direct aan kind vertelt dat het doof/blind/te dik is. Snap wel dat je daar minder gelukkig van wordt, maar dat is geen reden om kind weg te houden uit angst voor...

Begrijp me niet verkeerd, ik haal niet overal de schouders over op, maar als ik problemen voorzie, dan maak ik een strijdplan op, en ga ik het probleem niet ontwijken. Uiteindelijk wil kind graag ook gewoon mee doen zoals al de rest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:35

Alja schreef:
superpony schreef:
Ja, je hebt een keus, maar het is vaak wel stom om het niet te doen. Heb me al tientallen keren moeten uitkleden.

Je legt teveel nadruk op machtsverhoudingen. Een kind is maar een kind, maar juist dan kunnen ze leren dat je uitkleden heel normaal is.
Ze zouden zich niet moeten schamen om naakt te zijn of iets te laten zien aan een arts. ...

Mijn nekharen gaan helemaal omhoog staan van de opmerking een kind is maar een kind…

Je zult het vast anders bedoelen maar het komt op mij over van ze moeten niet zitten zeuren en zaniken maar gewoon luisteren naar de oudere en verstandige volwassene

Ja, je leest het inderdaad verkeerd. Een kind is maar een kind en die kan niet denken, handelen en reageren als een volwassene.

Als je de rest (goed) leest had je dat er ook echt wel uit kunnen halen. Weer een teken dat veel Bokkers graag het negatieve uit alles halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:40

Schapenwol:

Je trekt een hele verkeerde, veroordelende conclusie met opmerkingen als "ik denk wel dat de meeste mensen die jgz onderzoeken zoals ze nu gaan, helemaal niet als iets engs zien en jij wel." En opmerkingen over eigen trauma's en decennia lang geleden.

Als je goed leest dan geef ik juist ook aan in eerdere reacties dat zo'n onderzoekje in principe niet zo heel spannend zou hoeven te zijn. Dat wij juist goede ervaringen hebben met het CB, waar JGZ gewoonweg een vervolg op is. Maar ook dat het dus juist gaat om zeer recente ervaringen bij ons kind waarbij zo'n jochie onnodig angstig gemaakt wordt door behandelaars / volwassenen die wel even door zullen duwen op een overheersende, dwingende en de situatie escalerende manier als 'ie iets oprecht gewoon heel spannend vindt.

Dat jij zegt dat je nooit zulke situaties hebt meegemaakt vind ik super fijn voor jou en jouw kind(eren).
Maar hier hebben we dus de pech van een aantal andere ervaringen. De ellende is ook dat de eerste pech-ervaring ervoor zorgt dat kind de volgende keren niet meer onbevangen is. En als er dan meerdere ervaringen volgen van wel even over grenzen heen door duwen, dan wordt zo'n kind steeds angstiger en steeds "lastiger".

Het is super jammer, zoals anderen ook al zeggen, als dat dan weggeschoffeld wordt onder:

- zeurend kind
- prinsje / prinsesje
- ouders doen moeilijk en werken dit zelf in de hand
- ouders projecteren hun trauma's op hun kind
- snowflakes

En weet ik wat voor hooghartige opinies.

Natuurlijk komt dat ook voor :j
Maar soms is het gewoon wat het is: vervelende ervaringen hebben gehad die een kind tekenen.
En waar je dan een weg in moet zien te vinden om weer wat vertrouwen te krijgen.

Maar nog beter is het om te voorkomen dat er overheen gewalst wordt en het kind er niet alleen voor te laten staan als een volwassene met een machtspositie iets van het kind gedaan wil krijgen wat helemaal niet goed voelt.

Simpelweg ook omdat je een kind niet wil leren dat je je moet laten overbluffen door een volwassene die zegt dat je even onderzocht moet worden en even lief mee moet werken ook al voelt het niet goed. Dat schept vervelende precedenten voor de toekomst wanneer dat kind een keer niet een "vriendelijke dokter" treft maar iemand de kwaad in de zin heeft.

Kunnen mensen overdreven vinden, maar een beetje voorzichtigheid in dit soort dingen kan veel ellende voorkomen.

Roepen dat mensen niet willen dat hun kind naar zo'n onderzoekje gaat omdat ze bang zijn voor misbruik, is wel heel erg kortzichtig samengevat welke redenen er allemaal mee kunnen spelen om er gewoon graag bij te willen zijn :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:45

Alja schreef:
En uitkleden heel normaal?

Uitkleden bij vreemden is juist niet normaal
Ik krijg hier echt een heel vreemd beeld bij..
Is er in de hoek waar jij woont geen misbruik etc?
Of denk je er anders over omdat je een zoon hebt

Je moet geen dingen gaan roepen of van alles erbij halen. Je hebt geen enkel idee waar je over praat.

Het is inderdaad goed dat mensen zich durven uit te kleden. Ten eerste is het bij artsen vaak echt wel nodig. Heb me tientallen keren moeten uitkleden bij artsen. Moet je daar elke keer moeilijk over doen en iets achter zoeken?

Zo kan je niet leven.

En in welke hoek ik woon? Ik heb in vele hoeken gewoond en kom uit ene grote stad, dus waar heb je het in godsnaam over??

Zoon of dochter maakt niks uit. Ik ben altijd een overbezorgde moeder geweest. Ik heb mijn zoon geleerd wat wel normaal is en wat niet qua aanraken bijv. Ook bij een jongen kan er van alles gebeuren.

Maar doen of naakt eng, vies en spannend is, veroorzaakt echt veel problemen. Er zijn al hele jonge kinderen die zich schamen voor hun lichaam.

Misbruik is altijd fout.
Maar men moet wel verschil kunnen maken tussen "normaal" uitkleden of functioneel uitkleden en alles wat fout is.
Kinderen roepen dat naakt vies of eng is. Zelfde over seks. Dat slaat ook door, want naakt hoeft niks met seks of grens overscheidend gedrag te maken.

En je slaat echt door. We hebben het over onderzoek door de GGD. In eerste instantie is dat om kinderen te volgen in hun ontwikkeling. Dat is vaak echt nodig.
Er zal altijd wel een $%^&* tussen zitten die er misbruik van maakt, maar in eerste instantie zijn het mensen die vanuit professioneel opzicht kijken naar kinderen.

En weet je hoeveel mensen uit angsten geen uitstrijkje bijv laten maken? En de een zal bang zijn voor de eendenbek en de ander haalt zich van alles in haar hoofd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:46

Ik snap ook gewoon nog steeds niet hoe een kind verwend wordt, of een "snowflake" wordt omdat mama er bij is bij een onderzoek....

Als je ze overal voor weg houdt snap ik het nog, maar als ik er bij zit? Hoe dan? En waar ligt de grens? Mag ik dan nog wel mee naar een zkh-consult of is dat ook schadelijk?

Vertel me hoe dit werkt, want ik snap het niet...

Hetzelfde voor de post hierboven. Hoezo wordt naakt ineens "eng en vies" gemaakt als ik er graag bij ben als mijn kind naakt moet zijn voor een wildvreemde?
Voor mijn gevoel is het juist logisch... alleen mensen die bij je horen mogen aan je zitten. Soms moet bijv een dokter dat doen maar dan is er iemand bij je die bij je hoort.
Simpeler wordt het niet.... en alsiets nodig is bij (jonge)kinderen is het wel zo simpel mogelijk maken.
Want die hebben nog geen idee wat normaal is en wat niet. Dat komt pas na de hele fantasie-periodem

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:53

Ik denk dat mensen dat bezien vanuit een situatie met een relatief stoer kind, dat over het algemeen stevig in de schoenen staat en niet snel ergens van onder de indruk is. En het onzin vinden om zo'n kind zijn handje vast te houden "want daar maak je maar watjes van".

Lekker makkelijk praten is dat altijd. Sommige kinderen zijn van nature niet zo.
Of zijn niet meer zo vanwege een eerdere vervelende ervaring.

Die hebben die steun van een ouder juist nog even nodig om meer zelfverzekerd te worden in dergelijke situaties en meer vertrouwen te krijgen dat het allemaal zo spannend en heftig niet is :)

Laatste stuk ook mooi gezegd Sec. +:)+
Het is gewoon een stukje eenvoudige logica, waar onnodig drama van wordt gemaakt.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-06-23 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:00

pmarena schreef:
De ellende is ook dat de eerste pech-ervaring ervoor zorgt dat kind de volgende keren niet meer onbevangen is. En als er dan meerdere ervaringen volgen van wel even over grenzen heen door duwen, dan wordt zo'n kind steeds angstiger en steeds "lastiger".

Klopt helemaal!

Daarom ben ik er ook voorstander van dat ouders meegaan om hun kind te begeleiden. Zo'n onschuldig ggd-onderzoek met een lieve verpleegkundige kan er dan juist voor zorgen dat een kind fijne ervaringen opdoet met medisch onderzoek. Wat weer helpt om een eventuele nare ervaring (als je met een gebroken arm naar de SEH moet en ze gaan je onderzoeken dan is dat niet leuk) beter te kunnen handelen. Dus steunen, grenzen aangeven, en zorgen dat het iets positiefs is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:01

pmarena schreef:
Schapenwol:

Je trekt een hele verkeerde, veroordelende conclusie met opmerkingen als "ik denk wel dat de meeste mensen die jgz onderzoeken zoals ze nu gaan, helemaal niet als iets engs zien en jij wel." En opmerkingen over eigen trauma's en decennia lang geleden.

Als je goed leest dan geef ik juist ook aan in eerdere reacties dat zo'n onderzoekje in principe niet zo heel spannend zou hoeven te zijn. Dat wij juist goede ervaringen hebben met het CB, waar JGZ gewoonweg een vervolg op is. Maar ook dat het dus juist gaat om zeer recente ervaringen bij ons kind waarbij zo'n jochie onnodig angstig gemaakt wordt door behandelaars / volwassenen die wel even door zullen duwen op een overheersende, dwingende en de situatie escalerende manier als 'ie iets oprecht gewoon heel spannend vindt.

Dat jij zegt dat je nooit zulke situaties hebt meegemaakt vind ik super fijn voor jou en jouw kind(eren).
Maar hier hebben we dus de pech van een aantal andere ervaringen. De ellende is ook dat de eerste pech-ervaring ervoor zorgt dat kind de volgende keren niet meer onbevangen is. En als er dan meerdere ervaringen volgen van wel even over grenzen heen door duwen, dan wordt zo'n kind steeds angstiger en steeds "lastiger".

Het is super jammer, zoals anderen ook al zeggen, als dat dan weggeschoffeld wordt onder:

- zeurend kind
- prinsje / prinsesje
- ouders doen moeilijk en werken dit zelf in de hand
- ouders projecteren hun trauma's op hun kind
- snowflakes

En weet ik wat voor hooghartige opinies.

Natuurlijk komt dat ook voor :j
Maar soms is het gewoon wat het is: vervelende ervaringen hebben gehad die een kind tekenen.
En waar je dan een weg in moet zien te vinden om weer wat vertrouwen te krijgen.

Maar nog beter is het om te voorkomen dat er overheen gewalst wordt en het kind er niet alleen voor te laten staan als een volwassene met een machtspositie iets van het kind gedaan wil krijgen wat helemaal niet goed voelt.

Simpelweg ook omdat je een kind niet wil leren dat je je moet laten overbluffen door een volwassene die zegt dat je even onderzocht moet worden en even lief mee moet werken ook al voelt het niet goed. Dat schept vervelende precedenten voor de toekomst wanneer dat kind een keer niet een "vriendelijke dokter" treft maar iemand de kwaad in de zin heeft.

Kunnen mensen overdreven vinden, maar een beetje voorzichtigheid in dit soort dingen kan veel ellende voorkomen.

Roepen dat mensen niet willen dat hun kind naar zo'n onderzoekje gaat omdat ze bang zijn voor misbruik, is wel heel erg kortzichtig samengevat welke redenen er allemaal mee kunnen spelen om er gewoon graag bij te willen zijn :)

Maar dan trek je je dit ook te persoonlijk aan.

Vrijwel alle kinderen krijgen die onderzoeken en er zijn natuurlijk maar enkele gevallen waar het een probleem geeft, in welke vorm dan ook.

Elkaar opstoken om dan maar helemaal niet meer mee te werken of wat er allemaal mis kan gaan en kan gebeuren helpt echt niet.

Een kind weerbaar maken en leren wat goed of fout is doe je als het goed is altijd, passend bij de leeftijd en fase waar het is.
Daar pas over beginnen voor dat het bijv naar een dergelijk onderzoek moet, geeft natuurlijk wel spanningen.

Als je volwassen bent kom je ook h*fters tegen, al dan niet artsen, collega's, bazen, partners etc etc Niet iedereen kan daar goed mee omgaan. Maar niet iedereen leert dat ook.

ipv het negatieve zoeken in de onderzoeken van GGD kunnen we als ouder ook het kind leren dat het belangrijk is en problemen kan voorkomen.

Dat ouders er een rol in hebben kan je niet ontkennen.

En wat je zei over de onderwijzer; Ja, die staat dichtbij en is ook wel degene die aan de bel trekt als er dingen opvallen. Maar het moet niet degene zijn die het gesprek aan gaat.
Als een kind thuis mishandeld wordt of misbruikt is er ook schaamte en volgens professional willen kinderen vaak nog altijd hun ouders beschermen. Als ze dan weten dat de onderwijzer het weet, wie ze elke dag zien, kan dat problemen geven.

Als er iets aan de hand is en het is besproken, is dat anders. Dan kan het fijn zijn dat de onderwijzer op de hoogte is en het kind het weet dat ze daar altijd terecht kunnen.

Maar dat is niet zo zwart-wit wat het beste is.

Mij werd verteld dat 1 op de 10 kinderen te maken heeft met mishandeling thuis. Dat komt in alle kringen voor en is echt niet te zien of in te schatten van de buitenkant.
Dat wil dus zeggen dat een kind thuis nog altijd meer risico loopt dan bij een arts van de GGD.

En trauma's snappen mensen ook prima, maar het wordt wel degelijk groter gemaakt en dat is toch echt wel van deze tijd.
Vroeger zei men gewoon dat de arts zo een strenge man was, of de tandarts was eng. Maar dat was het en bleef het. Misschien wat huilen en gedoe, maar daar bleef het bij.
Nu hebben we het al bij voorbaat over van alles wat nog niet aan de hand is.

En elke ouder loopt weleens tegen iets aan, maar dan ligt het er echt wel aan hoe je daarmee omgaat. Dat kan Bokt verder niet beoordelen, want dit is redelijk anoniem, men kent elkaar niet en staat ook niet bij een ander in de woonkamer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:04

Ik heb zo‘n kind dat met een gat in haar voetzool dit niet wil laten merken omdat ze bang is de lerares teleur te stellen met gym. Juist omdat de juf zo lief is.

Ik of de vader gaan mee met zulke dingen. Wanneer ik al weet dat er weer oeverloos moeilijk gedaan gaat worden vanwege 1 missende herhaal inenting van toen ze 2 was dan gaat standaard de papa mee (zelf arts).

Weghouden komt niet in me op.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-06-23 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:06

pmarena schreef:
Ik denk dat mensen dat bezien vanuit een situatie met een relatief stoer kind, dat over het algemeen stevig in de schoenen staat en niet snel ergens van onder de indruk is. En het onzin vinden om zo'n kind zijn handje vast te houden "want daar maak je maar watjes van".

Lekker makkelijk praten is dat altijd. Sommige kinderen zijn van nature niet zo.
Of zijn niet meer zo vanwege een eerdere vervelende ervaring.

Die hebben die steun van een ouder juist nog even nodig om meer zelfverzekerd te worden in dergelijke situaties en meer vertrouwen te krijgen dat het allemaal zo spannend en heftig niet is :)

Dat weet je niet.

Jij denkt dat andere kinderen stoer zijn. Je hebt geen idee wat er thuis aan vooraf gaat, hoe men reageert op vragen en angsten.

Maar redeneren vanuit je eigen situatie en dan maar makkelijk oordelen over andere situaties die jou makkelijker lijken is ook niet fair.

Ik zal niks over mijn kind vertellen, maar we hebben echt wel obstakels gehad wat voor hem een probleem was. Voor hem toen grote dingen en nu weet hij het amper nog of we lachen erover of we praten erover als er nog iets van is blijven hangen.

De meeste ouders zijn wel bezorgd, willen het beste en zullen hun kind goed beschermen.

Ik was overbezorgd en erg beschermend. Soms echt TE. Toch kan hij heel goed voor zichzelf opkomen en staat sterk in zijn schoenen. En iedereen weet dat anderen meningen hebben tijdens het opvoeden. Dan moet je als ouder ook sterk in je schoenen staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:10

Superpony: "Elkaar opstoken om dan helemaal niet meer mee te werken" dat lees ik hier in het topic helemaal niet. Op die ene reactie van _mir na dan.

Een medisch onderzoek is gewoon een potentieel vervelende ervaring. Hoe eenvoudig het onderzoek ook is. Hier in het topic lees je al wat reacties van mensen die het toch wel graag anders hadden gewild, die zeg maar zonder probleem naar binnen gingen maar met probleem naar buiten gingen.

Als je dat kan voorkomen door er als ouder bij te zijn dan is dat toch gewoon fijn :)
En inderdaad ook wat Mjelleke zegt: zo'n onderzoekje is ideaal om als succeservaring mee te pakken.

En als je de kans op een succeservaring kan vergroten door er bij te zijn als ouder, is dat mooi meegenomen vind ik +:)+

Dat dingen groter gemaakt worden: dat kan je op zich ook zeggen over de overtrokken verbolgen / afkeurende reacties van de omstanders die het maar overdreven vinden dat ouders graag een beetje de vinger aan de pols houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:11

Maar er bij blijven is toch niet het zelfde als dat ik het negatieve zoek in een onderzoek superpony?

Mijn zoontje gaat ook huppelend naar de tandarts, springt in de stoel en telt tandjes met de (speciale kinder-) assistente. En loopt weer huppelend naar buiten.

En toch wil ik daar even bij zijn bij een frummel van 4-5 jaar oud. Zodat ik opmerkingen die hij daarna maakt kan plaatsen en kan redirigeren al ze een eigen leven leiden. Ik eventueel vragen kan aanvullen of corrigeren (want again... fantasie.)

Zo heeft de tandarts hem al bijna laten verdrinken (met een beetje water in zijn mond sproeien), krijgt hij thuis frisdrank ("wat drink je thuis?" "Weet ik niet" en vervolgens op iedere suggestie vriendelijk ja knikken. Ja, cola drink ik ook hoor mevrouw :j) En ga zo maar door.

pmarena

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:22

Haha, ja precies :))

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:03

Grappig ik merk dat dit topic mijn hersens best wel over uren maken.
Snap heel goed dat ouders bij zo'n onderzoek willen zijn.
Ik snap niet dat mensen de GGD over 1 kam scheren. Je kan geluk of pech hebben met een arts helaas, dit is overal zo in elk ziekenhuis of waar je dan ook komt. Dus snap heel goed dat ouders er bij willen zijn, dat moet zeker kunnen. Maar je kind erbij weg houden.. dat vind ik vreemd. Wie laat me dit begrijpen, voor de enkelingen die hier aangaven dat hun kind niet gaat? Ga je dan met je kind naar de huisarts voor een oor en oog onderzoek? Weeg je zelf je kind of kijk je op het oog? (Ik mag graag een discussie van alle kanten bekijken/begrijpen)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:10

Met je kind mee gaan omdat het om wat voor reden dan ook spannend is voor het kind, prima toch? Als je dat zo inschat als ouder, alleen maar goed.
Maar je kind niet laten gaan.. vind ik erg bijzonder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:11

Ik kan me voorstellen, dat wanneer je kind al onder behandeling is van een kinderarts (bijvoorbeeld vanwege een aandoening), je dat GGD onderzoek laat zitten.

secricible

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:13

Ik lees idd bij de meesten hier die het niet doen dat dat is omdat ze al uitgebreid gezien worden door specialisten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:14

AngeliqueB schreef:
Zolang je kind binnen de juiste kaders past, maakt de GGD geen problemen. Mijn geadopteerde kinderen, uit China waren te licht en te klein in de Nederlandse groeicurve, dat werd gezien als enorm problematisch, net als het niets weten van hun biologische ouders, daar bleven ze steeds op een vervelende manier op terugkomen. Dus ook wij hebben besloten niet naar de schoolarts te gaan.

Ik heb het idee dat ze hier ook steeds meer een probleem van maken. Ik was vroeger ook altijd al te licht en te mager en hoorde dat ook continu bij de schooldokter. (geen trauma van gelukkig) Heb een vriendin die ook sprietjes van kinderen heeft en daar wordt nu enorm moeilijk gedaan over het te mager zijn. Terwijl het imo gezonder is dan te dik zijn. Maar ze wordt haast aangekeken alsof ze haar kinderen mishandeld...

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:40

Elisa2 schreef:
AngeliqueB schreef:
Zolang je kind binnen de juiste kaders past, maakt de GGD geen problemen. Mijn geadopteerde kinderen, uit China waren te licht en te klein in de Nederlandse groeicurve, dat werd gezien als enorm problematisch, net als het niets weten van hun biologische ouders, daar bleven ze steeds op een vervelende manier op terugkomen. Dus ook wij hebben besloten niet naar de schoolarts te gaan.

Ik heb het idee dat ze hier ook steeds meer een probleem van maken. Ik was vroeger ook altijd al te licht en te mager en hoorde dat ook continu bij de schooldokter. (geen trauma van gelukkig) Heb een vriendin die ook sprietjes van kinderen heeft en daar wordt nu enorm moeilijk gedaan over het te mager zijn. Terwijl het imo gezonder is dan te dik zijn. Maar ze wordt haast aangekeken alsof ze haar kinderen mishandeld...

Ik vind vooral de adviezen die hier voorbijkomen n.a.v. zo’n constatering erg. Overal maar slagroom op doen etc? Ik zou zeggen geef het advies om eens een eetdagboek bij te houden en wellicht een dietist te bezoeken om uit te sluiten dat je kind tekorten heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:44

Het is ook gewoon best verschillend op verschillende locaties / bij verschillende dokters / verpleegkundigen. Hoeveel behoefte aan spektakel ze hebben. Ons jochie dronk als piepklein babietje steevast ruim meer dan een liter per dag en online las je allemaal horror-verhalen hoe het CB daar vol paniek op reageerde dat dat echt niet kon en mensen niet over die liter heen mochten.

Dan ga je toch al een beetje met lood in je schoenen naar zo'n afspraak toe... Maar wij troffen een wat oudere kinderarts die bijna met pensioen ging. Ik zei schoorvoetend hoeveel hij dronk toen de vraag kwam. En haar reactie was heel simpel "hij zal het wel nodig hebben". Man zulke moet je treffen *\o/*

Bij "te magere" grotere kinderen kan je toch gewoon aangeven dat het gewicht onder het gemiddelde ligt.
Checken hoe de groeicurve is en of die redelijk consistent is. Vragen aan de ouder / verzorger (als die mee is, wel zo praktisch ;) ) wat het kind zoal eet en hoe het energie-niveau is. En als dat allemaal prima is dan gewoon niet zo panisch doen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:48

pmarena schreef:
Het is ook gewoon best verschillend op verschillende locaties / bij verschillende dokters / verpleegkundigen. Hoeveel behoefte aan spektakel ze hebben. Ons jochie dronk als piepklein babietje steevast ruim meer dan een liter per dag en online las je allemaal horror-verhalen hoe het CB daar vol paniek op reageerde dat dat echt niet kon en mensen niet over die liter heen mochten.

Dan ga je toch al een beetje met lood in je schoenen naar zo'n afspraak toe... Maar wij troffen een wat oudere kinderarts die bijna met pensioen ging. Ik zei schoorvoetend hoeveel hij dronk toen de vraag kwam. En haar reactie was heel simpel "hij zal het wel nodig hebben". Man zulke moet je treffen *\o/*

Voor kind en gezin ben ik indertijd ook gewaarschuwd, maar was helemaal niks van aan. Altijd erg prettig verlopen, fijne vrijwilligers die kind wogen en maten, en down-to earth kindvriendelijke dokters. Ook fijn om gratis met je vragen terecht te kunnen. En complimenten over je kind te krijgen *D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:08

AvHdG schreef:
Grappig ik merk dat dit topic mijn hersens best wel over uren maken.
Snap heel goed dat ouders bij zo'n onderzoek willen zijn.
Ik snap niet dat mensen de GGD over 1 kam scheren. Je kan geluk of pech hebben met een arts helaas, dit is overal zo in elk ziekenhuis of waar je dan ook komt. Dus snap heel goed dat ouders er bij willen zijn, dat moet zeker kunnen. Maar je kind erbij weg houden.. dat vind ik vreemd. Wie laat me dit begrijpen, voor de enkelingen die hier aangaven dat hun kind niet gaat? Ga je dan met je kind naar de huisarts voor een oor en oog onderzoek? Weeg je zelf je kind of kijk je op het oog? (Ik mag graag een discussie van alle kanten bekijken/begrijpen)

Ik ben een ouder van een kind dat niet op school onderzocht wordt. Ze hebben op het consultatiebureau al geconstateerd dat haar zicht niet goed was, dus ze loopt sinds haar 4de bij de oogarts. Ze liep in die tijd ook al bij de kinderarts en ze loopt voor ADHD en dyslexie bij jeugd GGZ. Ze ging nog een tijdje naar de fysio en dan houden wij haar ook scherp in de gaten. Nou is ze ook nog niet gevaccineerd, dus we doen het sowieso een beetje anders, maar we hebben niks te verbergen ofzo waardoor we niet willen dat ze niet gezien wordt op school.