Schapenwol:
Je trekt een hele verkeerde, veroordelende conclusie met opmerkingen als "ik denk wel dat de meeste mensen die jgz onderzoeken zoals ze nu gaan, helemaal niet als iets engs zien en jij wel." En opmerkingen over eigen trauma's en decennia lang geleden.
Als je goed leest dan geef ik juist ook aan in eerdere reacties dat zo'n onderzoekje in principe niet zo heel spannend zou hoeven te zijn. Dat wij juist goede ervaringen hebben met het CB, waar JGZ gewoonweg een vervolg op is. Maar ook dat het dus juist gaat om zeer recente ervaringen bij ons kind waarbij zo'n jochie onnodig angstig gemaakt wordt door behandelaars / volwassenen die wel even door zullen duwen op een overheersende, dwingende en de situatie escalerende manier als 'ie iets oprecht gewoon heel spannend vindt.
Dat jij zegt dat je nooit zulke situaties hebt meegemaakt vind ik super fijn voor jou en jouw kind(eren).
Maar hier hebben we dus de pech van een aantal andere ervaringen. De ellende is ook dat de eerste pech-ervaring ervoor zorgt dat kind de volgende keren niet meer onbevangen is. En als er dan meerdere ervaringen volgen van wel even over grenzen heen door duwen, dan wordt zo'n kind steeds angstiger en steeds "lastiger".
Het is super jammer, zoals anderen ook al zeggen, als dat dan weggeschoffeld wordt onder:
- zeurend kind
- prinsje / prinsesje
- ouders doen moeilijk en werken dit zelf in de hand
- ouders projecteren hun trauma's op hun kind
- snowflakes
En weet ik wat voor hooghartige opinies.
Natuurlijk komt dat ook voor

Maar soms is het gewoon wat het is: vervelende ervaringen hebben gehad die een kind tekenen.
En waar je dan een weg in moet zien te vinden om weer wat vertrouwen te krijgen.
Maar nog beter is het om te voorkomen dat er overheen gewalst wordt en het kind er niet alleen voor te laten staan als een volwassene met een machtspositie iets van het kind gedaan wil krijgen wat helemaal niet goed voelt.
Simpelweg ook omdat je een kind niet wil leren dat je je moet laten overbluffen door een volwassene die zegt dat je even onderzocht moet worden en even lief mee moet werken ook al voelt het niet goed. Dat schept vervelende precedenten voor de toekomst wanneer dat kind een keer niet een "vriendelijke dokter" treft maar iemand de kwaad in de zin heeft.
Kunnen mensen overdreven vinden, maar een beetje voorzichtigheid in dit soort dingen kan veel ellende voorkomen.
Roepen dat mensen niet willen dat hun kind naar zo'n onderzoekje gaat omdat ze bang zijn voor misbruik, is wel heel erg kortzichtig samengevat welke redenen er allemaal mee kunnen spelen om er gewoon graag bij te willen zijn