"Kunst" in het straatbeeld

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:46

Afbeelding
Deze staat als ik het goed heb voor het Stadhuis, ik dacht altijd dat de drie gouden kruizen waren gedaan door zo’n graffitispuiter, maar het bleek dat het bij de kunst te horen

Afbeelding
Deze is gwn schattig! Hij is gemaakt zodat kinderen meer leren over varkens :+

Afbeelding
Deze moet een persoon van de middeleeuwen voorstellen. De kunstenaar zelf “iemand uit de middeleeuwen heeft ongetwijfeld op de havermarkt gezongen”

Afbeelding
Deze is wel kleurrijk, mooie nepwaaier. Ik vind hem wel leuk

Melzazu

Re: "Kunst" in het straatbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:59

Er zitten vreselijke dingen tussen. Hilarische dingen. Enge dingen. Mooie dingen.

Ik geniet wel van dit topic :D

Wat ik dan bijvoorbeeld dus echt weer heel aandoenlijk vind is dat er dus mensen zijn die dus bv voor zo’n slak dan mutsjes gaan breien. Dat iemand dan echt daar tijd in steekt om zo’n ding helemaal te breien, naar dat kunstwerk te gaan en dat mutsje dan daar op die slak te doen. Dat soort dingen maakt mij dan ook weer heel vrolijk of zo :j

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:08

Nouuuuu de de kunstwerken van Hoofddorp hier nog niet tussen staan…. Hier zijn ze dol op kunst vooral hele dure

We beginnen met de Walvis… dit gedrocht heeft kapitalen gekost maar heeft nu ook heel veel onderhoud nodig. Voorheen was dit een pauze locatie voor chauffeurs (wat ik zelf ook ben) en dat was niet best. Het stonk, swinters te koud en zomers bloedheet.

Afbeelding
Afbeelding

Bij station Hoofddorp staat een gigantische aap (blijkbaar is het een wandelende mens)

Afbeelding

Dan nog zo’n enorm object bij het centrum

Afbeelding

Ze hebben ook mooie kunst in Hoofddorp maar deze drie zie ik het meest vanwege mijn werk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:38

De Zusters van Staal in Tilburg vind ik wel mooi :j

Ik was laatst in 013 en toen zag ik ze staan op de heenweg. Ik was wel blij dat we nog vol daglicht hadden, in de schemering was ik me waarschijnlijk rot geschrokken. Ja, ik schrik soms van kunst :+ Dat meisje bij die schommel doet me waarschijnlijk ook weinig op een zomerse dag als vandaag, maar onder minder gunstige weersomstandigheden weet ik het nog niet zo :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:41

Deze in Eindhoven vind ik wel leuk, "Flying pins"

Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:45

Op La Palma is het meest walgelijke en gênante kunstwerk ooit geplaatst:

Op 19/9/2022, exact een jaar na de vulkaanuitbarsting die héél veel verwoest heeft, is er door wat politicie een ceremonie gehouden, niet één gedupeerde was uitgenodigt.
Wat er op papier aan is uitgegeven én wat het daadwerkelijk gekost heeft: politicie hebben verdiend.

Ik vind het een gotspe om een beeld vóór de gedupeerden neer te zetten, er niet één uit te nodigen, en dat alles terwijl het leven van de gedupeerden nog steeds niet op orde is, er slapen nog mensen in tenten, en dan het lef hebbem een volslagen onnodige rotonde te bouwen om daar dat pokkebeeld neer te zetten. :x :r

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:46

Oh ik ga eens opletten naar wat ik allemaal tegen kom.

In Arnhem zuid waar ik ben opgegroeid staan sowieso een aantal gedrochten, die zal ik eens verzamelen. :')

Heerlijk topic. Snadrem, bij jou zitten er wel echt pareltjes tussen, dat huis _O-

Ik begrijp best dat er geïnvesteerd moet worden in kunst en cultuur, een sector die ook waardevol is, maar dit lijkt me toch niet helemaal de juiste manier. Ik denk dat veel plekken ook meer gebaat zouden zijn bij bloemenvelden en bomen ipv een gedrocht dat er na een aantal jaar al helemaal niet meer uit ziet.
Sommige kunstwerken, vooral de subtielere, vind ik nog wel leuk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:48

prompter schreef:
Deze in Eindhoven vind ik wel leuk, "Flying pins"

Ja, die vind ik ook tof. Oldenburg & Van Bruggen. Je komt ze over de hele wereld tegen.

Ik stond een keer in Berlijn te googelen naar de makers van een grote bol met meubelstukken en een touw erom. Bleek ook van hen te zijn.

http://oldenburgvanbruggen.com/largesca ... seball.htm

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:55

Het gaat hier overigens voornamelijk over beeldende kunst, maar ik vind alle muurschilderingen in Nederland ook een tof iets. Je maakt dan gebruik van iets wat al bestaat in plaats van dat er iets nieuws de ruimte inneemt. (Al ben ik niet tegen kunst die ruimte inneemt hoor er zijn wel ergere ruimte vullende dingen :') ) maargoed muurschilderingen zijn misschien iets voor een nieuw topic als de beelden “op” zijn _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:58

Oh ik vind ook wel dat er veel mooie kunst op lelijke muren mag komen :j Wat dat betreft is het meeste aan gebouwen toch wel erg grauw... (maar dan moet het ook wel onderhouden worden)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:00

Hier in Utrecht heb je een aantal geweldige muurschilderingen en teksten!

Het aardvarken in Arnhem vind ik trouwens wel leuk, juist omdat hij zo gigantisch is. Maar die is verplaatst toch en staat niet meer bij Rozet?
9 jaar geleden zoende ik voor het eerst met mijn ex bovenop dat ding. :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:03

Ik ben groot fan van muurschilderingen. Half Utrecht is beschilderd door Jan Is De Man en die is inmiddels ook flink internationaal gegaan. Laatst kwam ik langs de mural van RoosArt op de blauwe muur van Organon in Oss. Die is gaaf geworden <3 maar idd misschien iets voor een nieuw topic.

Ik moest laatst overstappen in Roermond, maar ik moest ook nog wat eten. Toen ben ik het centrum in gelopen en toen zag ik dit -O-

Afbeelding

...maar volgens mij zag ik 'm laatst vanuit de trein op de gemeentewerf staan :D Ik ken wat locals die er niet rouwig om zouden zijn als het ding niet meer op zijn plek zou terugkeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:04

Aardvarken is leuk

Die nonnen en dat meisje bij die schommel? Waarom? Wat is de gedachte van de kunstenaar om dit te maken? Wat willen ze ermee uitstralen?

Karin wel duidelijk :D

Er is ook best mooie kunst soms, maar meestal niet

Muurschilderingen zie je hier in de regio steeds meer <3 Roosart, woonde in mijn straat en is daar toen mee begonnen. Nu zijn er veel lelijke gebouwen mooi geworden door haar en haar collegas :j daar ben ik echt fan van

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:07

Ik doe een tweede topic open over mooie, openbare kunst. Laten we het hier vooral hebben over lelijke, misplaatste, enge en vooral veel te dure ´kunst´. Architectuur en muurschilderingen mogen wat mij betreft ook. Maar het moet openbaar zijn (dus niks wat in museum of betalend gebouw staat) en met belastinggeld betaald. Het idee dus dat het je als burger door de strot geramd wordt, zoals dat mannetje met de trechter van een paar pagina´ s terug.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:07

Jan Is de Man maakt echt hele toffe dingen! Zijn boekenkasten zijn geweldig:

Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:09

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:28

We begonnen met een een mol bovenop de spoortunnel van het verdiepte spoor.

https://www.google.com/maps/@51.5037293 ... ?entry=ttu

De mol zelf valt nog wel mee, maar het het verhaal er omheen is wel lachwekkend. De kunstenaar heeft het ergens laten maken en dat was nogal broddelwerk waardoor hij op een gegeven moment bijna op instorten stond. Hoop gedoe over en weer tussen de kustenaar en de gemeente over wie verantwoordelijk was met als o.a. als resultaat dat we nu ook een konijn hebben:

https://www.google.com/maps/@51.5014905 ... ?entry=ttu

Die ook nog een blauwe maandag als Nijntje door het leven is gegaan _O-
werd niet gewaardeerd dus de zwarte tape is er snel vanaf gehaald :o

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/ ... 70d5_l.jpg

En waarom ik eigenlijk begon te typen, dit gedrocht:

https://www.google.com/maps/@51.5055953 ... ?entry=ttu

Ik vond dit wel wat weg hebben van het gedrocht, blijkt om dezelfde kunstenaar te gaan :+
Coco4life schreef:
De konninginnen door Tom Claassen is ook niet niks hoor, twee kalven die over een lantaarn heen hangen. Breda kan er ook wat van. }>
[ [url=m/vWWHWM.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hbNibF.png]Afbeelding[/url] ]

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:33

Ik herinner mij in Apeldoorn nóg een kunstig pareltje, een heuse HEG genaamd 'De Groene Golf', die eerst aan de Deventerstraat stond maar daar te lastig te onderhouden was. Toen hebben ze de HELE HEG VOOR 23.000 EURO verplaatst naar 1 straat verderop.

Afbeelding

Dit is de enige foto die ik ervan kan vinden maar elke keer doen m'n hersens even pijn als ik er langs fiets en er aan denk.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:35

Een heg voor 23.000 eur? :x

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:36

Nou Dorus wat leuk! Ik heb me net enorm vermaakt op de website van de gemeente Best waar de hele kunstverzameling ook op staat. Ik was op zoek naar een plaatje van dat lelijke geval vlak bij waar de rijksweg onder het spoor door gaat. Maar Best kan er ook wat van, vooral de omschrijvingen er bij maken het.... Fantastisch.

Waar het me om te doen was, De Spriet:
Afbeelding
Afbeelding

Maar wat ik daarnaast ook nog vond :')
Afbeelding

Afbeelding

En deze niet meewerkende campeertafel was toch wel de kers op de taart die ik nog miste.
Afbeelding

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:47

Ik ben Anita helemaal vergeten te noemen! Anita van David Bade bij het Eendrachtsplein in Rotterdam. Afbeelding
https://www.bkor.nl/beelden/anita/

Ze is spuuglelijk, maar wel een volhoudertje, want ze is ooit aangereden door een auto en werd toen ernstig beschadigd. Dat leidde tot een felle discussie, waarin een groot deel van de mensen vond dat Anita haar lelijkheid genoeg tentoon heeft mogen stellen en dat het tijd werd voor de vuilstort. Maar nee, Anita is een échte Rotterdamse, lekker eigenwijs en je mot vooral je muil houwe as je der lelijk vindt, want zij staat gewoon weer op de Westblaak. :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:50

Die tafel! Anita! :') Zou het niet zo lelijk en in de weg staan en geld kosten dat beter besteed kan worden, dan zou het grappig zijn.

Wat je online vindt qua "kunst" inventarisatie van de gemiddelde gemeente slaat toch echt alles. Hier wordt tonnen geld tegenaan gegooid en in het merendeel van de gevallen krab je in je haar als burger "wat staat hier nou en wat wil het zeggen?"

Hier de lijst van Zwijndrecht in NL:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... wijndrecht

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:56

Het werk 'zonder titel' genaamd:
Afbeelding

De uitleg
Afbeelding

Ons gezin:
Een bonbon!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:56

Jemig, Anita... Die moet ik toch eens van dichtbij bekijken als ik weer in Rotown ben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:57

"wek zonder titel"...
en hoeveel is daarvoor betaald? :')