Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ibbel schreef:Kuggur schreef:Ik moet er niet aan denken. Dat scenario, in alle eeuwigheid? Ik denk dat dat, wat voor individu dan ook, tot waanzin zou drijven.
Dat schreef Simon Carmiggelt 40-50 jaar geleden al. "Stel je voor, dat je grote hobby vissen is. Dat mag je in de hemel dan voor eeuwig doen. Wat een vreselijk vooruitzicht."
Geen letterlijk citaat, maar dit was wel de kern van z'n opmerking...![]()
Ik moet er écht niet aan denken 'eeuwig te leven'.
Avalanche schreef:Er moet ergens natuurlijk 1 waarheid zijn. Tegenovergestelde dingen kunnen niet tegelijk waar zijn.
Ik vind cognitieve dissonantie een moeilijk ding. Ik geloof in God, maar ik ben geen creationist (overigens veel mensen die in God geloven met mij. Evolutie is een bewezen feit en sluit in ieder geval schepping in 7 dagen uit. Zo zijn er meer dingen.
Citaat:Ook dingen die ik moreel onaanvaardbaar vind. Zoals slavernij, kindermoorden, vrouwen die vermoord werden als ze niet bloedden tijdens de huwelijksnacht. Je zou denken dat een alwetend God zich ervan bewust is dat niet iedere vrouw bloedt bij de eerste keer.
Citaat:Dat rijmt ook niet met de woorden van Jezus. Ik weet dus niet zeker meer of ik christelijk ben. Ik ben zeker niet meer religieus. Ik ben te nieuwsgierig om die interne tegenstellingen te kunnen aanvaarden.
Janneke2 schreef:Ik vind dat ook van a tot z moreel verwerpelijk, maar het wordt niet gepromoot in de bijbel.
Slavernij wordt bijvoorbeeld aan banden gelegd, kindermoord is fel realistisch (tot in de 21ste eeuw) maar niet de bedoeling - en ik ken geen bijbelverhalen over 'dat een vrouw moet bloeden', laat staan dat je bij afwezigheid vermoord mag worden. (Kerkelijke regels wilden helaas wel eens anders zijn.)
... er worden wel vrouwen vermoord in de bijbel, dat wel. Gebeurt heden ten dage nog steeds. Maar dus niet de bedoeling.
Er is WEL een voorschrift dat de man moet bloeden...
Avalanche schreef:Janneke2 schreef:Ik vind dat ook van a tot z moreel verwerpelijk, maar het wordt niet gepromoot in de bijbel.
Slavernij wordt bijvoorbeeld aan banden gelegd, kindermoord is fel realistisch (tot in de 21ste eeuw) maar niet de bedoeling - en ik ken geen bijbelverhalen over 'dat een vrouw moet bloeden', laat staan dat je bij afwezigheid vermoord mag worden. (Kerkelijke regels wilden helaas wel eens anders zijn.)
... er worden wel vrouwen vermoord in de bijbel, dat wel. Gebeurt heden ten dage nog steeds. Maar dus niet de bedoeling.
Er is WEL een voorschrift dat de man moet bloeden...
Het staat er echt:
Deuteronomium 22:13-20
13Wanneer een man een vrouw neemt, bij haar komt, en vervolgens een afkeer van haar krijgt,
14en als hij haar dan allerlei dingen22:14 allerlei dingen - Letterlijk: daden van zaken; zie ook vers 17. ten laste legt, haar een slechte naam bezorgt, en zegt: Deze vrouw heb ik tot vrouw genomen, maar toen ik tot haar naderde, ontdekte ik dat ze geen maagd meer was,
15dan moeten de vader van dit meisje en haar moeder het bewijs van de maagdelijkheid van het meisje meenemen en naar de oudsten van de stad brengen, naar de poort.
16De vader van het meisje moet dan tegen de oudsten zeggen: Ik heb mijn dochter aan deze man tot vrouw gegeven, maar hij heeft een afkeer van haar gekregen.
17En zie, hij heeft haar allerlei dingen ten laste gelegd door te zeggen: Ik heb ontdekt dat uw dochter geen maagd meer was. Maar dit is het bewijs van de maagdelijkheid van mijn dochter. Vervolgens moeten zij het kleed voor de oudsten van de stad uitspreiden.
18Dan moeten de oudsten van die stad die man meenemen en hem straffen.
19Ze moeten hem een boete van honderd zilverstukken opleggen en die aan de vader van het meisje geven, omdat hij een maagd uit Israël een slechte naam heeft bezorgd. Verder zal zij hem tot vrouw blijven; hij mag haar al zijn dagen niet wegsturen.
20Maar als dit woord waar is, als ontdekt wordt dat het meisje geen maagd meer was,
21dan moeten zij het meisje naar buiten brengen, naar de deur van het huis van haar vader, en de mannen van haar stad moeten haar met stenen stenigen, zodat zij sterft, want zij heeft een schandelijke daad in Israël begaan door hoererij te bedrijven in het huis van haar vader. Zo moet u het kwaad uit uw midden wegdoen.
Avalanche schreef:En nog een over slavernij:
Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met de stok zó slaat dat deze onder zijn hand sterft, moet hij zeker gewroken worden.
21Als de slaaf echter nog een of twee dagen op de been blijft, wordt hij niet gewroken, want het is zijn eigen geld.
What. the. fiets.
Dit is niet slavernij aan banden leggen, en dan nog, hoe immoreel is het om een ander mens als bezit te hebben. Kom op zeg.
Janneke2 schreef:Accoord, betrapt.
(Nooit veel opgehad met Deuteronomium![]()
)
Please note: het gaat wel over een openbare rechtszaak, waarbij de ouders van het meisje met een laken het pleit kunnen winnen.
Wat makkelijk is, want één en ander gebeurt bij haar thuis.
Een verstandige vrouw/moeder (ik citeer hier het Gilgamesh epos, plm uit dezelfde culturele omgeving en ouder dan Deuteronomium) zorgt ervoor dat er in de huwelijksnacht een bebloed laken aanwezig is. DNA onderzoek was er niet, dus een klein beetje kippebloed is voldoende.
Het is hartstikke sexistisch - maar het is dus niet zo dat de kersverse echtgenoot het recht heeft haar te vermoorden.
Bij een aanklacht heeft hij snel de schijn tegen, want dat laken met kippebloed is een bekend verschijnsel - en al wordt hij niet vermoord, er staat wel een dubbele financiële straf op: direct betalen en deze vrouw niet mogen scheiden.
Janneke2 schreef:Ehm, anno 2023 bestaat slavernij nog steeds.
Maar er staan regels in, dat je een slaaf niet morsdood mag slaan.
Ideaal is anders, het wettelijk verbod kwam in Nederland ook pas 150 jaar geleden (en is soms nog steeds een dode letter) -
maar 'je mag een slaaf niet voor je lol doodslaan' IS een beperking. Tot 1851 mocht dat hier wel.
Geen afschaffing...
Zo revolutionair is het nou ook weer niet...
Nikass schreef:Edit: dat God niet zelf de Bijbel heeft geschreven lijkt me toch voor iedereen wel duidelijk?
Of zijn er mensen die daar anders over denken?
RobinQuibus schreef:Ik ben benieuwd geloof jij in de Here God en de Here Jezus?
En hoe is dat zo ontstaan?
Avalanche schreef:Maar dit gaat niet samen met een bijbel die geïnspireerd is door een alwetend God, en het lijkt me dat een rechtvaardig God niet seksistisch is, toch?
Ik kan een alwetend en rechtvaardige God niet verenigen met zo'n tekst. Dit lijkt meer het werk van een stel seksistische mannen, en heeft opvallend veel overeenkomsten met de waarden en normen in Puriteins Engeland en laat dat nu net zijn waar de eerste Europese bijbelvertalingen vandaan kwamen......
(...)
Voilà. Er is geen rechtvaardige God die dat geschreven kan hebben, maar uit handen van mensen die net met de transatlantische slavenhandel zijn begonnen, lijkt het best te kunnen komen.
En de statenvertaling komt uit 1673.
Sellyxx schreef:Mars schreef:Een wereld zonder kwaad en oorlog klinkt heel leuk, maar niet als ik daar eeuwig moet levenEen eeuwigdurend leven is echt iets wat me enorm beangstigd. Ik hoop eigenlijk dat er na de dood niets is, een droomloze slaap, zoiets.
Wat beangstigt je daar precies aan?
Goof schreef:Mars schreef:Een wereld zonder kwaad en oorlog klinkt heel leuk, maar niet als ik daar eeuwig moet levenEen eeuwigdurend leven is echt iets wat me enorm beangstigd. Ik hoop eigenlijk dat er na de dood niets is, een droomloze slaap, zoiets.
Ik word al moe bij het idee alleen. Laat mij lekker dood zijn en blijven tegen die tijd.