juval schreef:ik voel het ook als heel lastig om me steeds maar weer te moeten verdedigen. Er is zoveel onwetendheid, vooroordelen, en er worden niet kloppende waarheden verkondigd. Heel vermoeiend soms. Ik heb zoiets van laat iedereen lekker in zijn waarde. Eet wat je wilt, en val daar verder niemand mee lastig.
de ts had een vraag over hoe diervriendelijk te eten. Ze vroeg niet 'hoe word ik vegan'.
diervriendelijk eten is in mijn ogen heel goed mogelijk als je bewust bent waar je voedsel vandaan komt. Daar valt nog veel te winnen.
Dit vind ik altijd een hele interessante. Want: doordat jij eet wat je wilt, val je anderen er juist mee lastig. In de eerste plaats de dieren, maar uiteindelijk ook je medemens door alle nadelen die eraan kleven voor de planeet en de volksgezondheid.
Vaak hoor je dat 'vlees eten een persoonlijke keuze is', maar heeft dat dier daar dan niks over te zeggen? We zijn allemaal paardenmensen hier en ik denk dat wij als geen ander weten hoe graag dieren willen leven.
pluisje88 schreef:Wat een nette en goede post renee. Tot… die laatste zin. Daardoor ben je me in 1 klap totaal kwijt. Door die typisch belerende instelling wil ik geen vegetariërs of vegans meer als nieuwe vrienden. Op tinder klik ik ze steenvast weg. Ik ben daar zo klaar mee.
Iedereen doet wat voor zichzelf zo goed mogelijk haalbaar is. Ik heb het geprobeerd, maar mijn lijf trekt het niet. Na een half jaar heb ik het moeten opgeven. 2x per week een klein beetje vlees en om de dag iets van zuivel (yoghurt/Griekse yoghurt) heb ik gewoon minimaal nodig. Ongeacht wat ik zelf zou willen is het gewoon geen optie voor mij. Mijn lijf is niet gezond en wordt dan nog veel zieker.
Ik zag hier mensen posten dat ze er klaar mee zijn dat ze zich moeten verdedigen dat ze geen vlees eten. Ik zal daar nooit een punt van maken. Goed van je en ieder zijn ding. Andersom zegt een vegan vriend van mij altijd; iedereen mag doen wat hij wil. Maar je krijgt steenvast commentaar als hij een stukje kaas spot of als ik nieuwe schoenen heb gekocht. Mag geen leer, mag geen nieuw mag geen dit mag geen dat. Maar vooral heel fanatiek als het om een ander gaat. Heeft het over de co2 uitstoot van mijn paard en dat dat niet oké is, maar gaat wel 15 tot 20 keer per jaar naar zuid Spanje op en neer. Ik ga nooit op vakantie. Ben daar echt zo klaar mee.. zelf als ik groente door de slowjuicer heb gegooid en een geoentesap drink komt er commentaar dat het gezonder is om maar gewoon de hele groente te eten. Ja voor jou ja. Mijn lijf krijgt het niet weggewerkt dus qua voedingsstoffen verhonger ik gewoon op puur plantaardig voer. Been there Done that.
Net als dat hele woke gedoe: doe wat je wilt, wees wie je bent maar val mij er niet mee lastig…
De dingen die jij roept krijg ik juist weer vaak als vegan te horen. Mensen proberen vaak dingen te zoeken die ik dan wel niet goed zal doen, maar dat is niet de essentie van veganisme. Het gaat erom dat je binnen wat praktisch haalbaar is zo min mogelijk gebruik maakt van dierlijke producten. Soms is het gewoon niet anders en dat kan met ziekte of gezondheid te maken hebben.
Overigens had ik die gedachte ook over vegans toen ik zelf nog niet zo ver was en dat was eerlijk gezegd ook omdat ik mezelf altijd een dierenliefhebber noemde en ik diep van binnen wel wist dat ik dat op deze manier niet was. Dat zorgde bij mij intern best voor een conflict kan ik je zeggen. Maar ik wil je meegeven dat echt niet alle vegans zeikerds zijn, de meeste zijn best gezellig op een feestje. Je wordt er gewoon best verdrietig van als je met eigen ogen ziet wat er allemaal gebeurt met dieren en het is best frustrerend wanneer anderen nog niet zover zijn, ik denk dat dat de reactie triggert. Het is in ieder geval uit de beste intenties.
Ik vind het wel vervelend dat je iemand in je omgeving hebt die zo op je in loopt te hakken, dat is voor beide kanten niet gezellig lijkt me.
Menino schreef:Terwijl je nu de hele tijd voor het blok wordt gezet als vega(n) en op ieder feestje een hele spreekbeurt moet gaan houden over de voor- en nadelen van vega zijn. En dat dan zonder mensen op hun schenen te schoppen, maar wel zuiver onderbouwd (anders komt maakt de vleesmaffia gehakt van je

).
Dit. Je moet je continu verdedigen - maar dat is tegenwoordig met alles zo. Iedereen is continu op elkaar aan het inhakken en dat kan ook anders. Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk alleen maar positieve reacties krijg en mensen het knap vinden
Nou zo lastig is het allemaal niet hoor. En ik moet ook zeggen dat ik regelmatig reacties krijg dat ik mensen aan het denken zet en ook al een aantal keer gehoord dat er is gestopt met vlees eten. Maar ik begin er nooit zelf over.
Vriendin van me is onlangs helemaal overgestapt op plantaardige zuivel en dat was echt niet omdat ik heb zitten preken. Ik heb het er met vrienden eigenlijk nooit over, als ik erover praat is het vooral met mensen die wat verder weg staan en omdat zij me vragen waarom ik veganist ben. Mijn simpele antwoord is dat ik gewoon heel erg van dieren houd
Mensen aanspreken op wat ze niet goed doen werkt echt niet. Dan krijg je situaties zoals in de post van pluisje88 en jaag je mensen tegen je in het harnas. Maar de reden dat mensen vaak zo aanvallend reageren op mensen die geen dierlijke producten consumeren is echt cognitieve dissonantie. Niemand is voor dierenleed. We willen allemaal lekker eten, maar wel zonder mishandelde dieren. Maar diervriendelijk vlees bestaat gewoon niet. Zuivel is dodelijk voor kalfjes en haantjes. En als de slachthuizen ramen hadden was iedereen al vegetariër.
Dus dan deel ik op social media gewoon een gruwelijk lekkere foto van mijn vegan kapsalon of hamburger, werkt stukken beter dan gaan lopen zeiken op mensen.
Kinke schreef:Heel simpel, ik geef die kip voer, ik zorg ervoor mocht er iets medisch aan de hand zijn.
Ze leggen een maand of 5 per jaar eieren (die van ons zijn niet van die fanatieke leggers), dan 'steel' ik die eieren maar. Ze doen er zelf namelijk niks mee, dus jammer om niet te gebruiken. Goed voor de kringloop. Onze 2 hennen geven zo'n 10 tot 12 eieren per week, zijn we hartstikke blij mee.
Ik kan ze natuurlijk ook laten liggen, tot ze het hok uitrollen en de kippen er niet meer langs kunnen
Je kunt de eieren ook weer teruggeven en op laten eten door de kip zelf, heb ik gehoord. Zo krijgen ze de eiwitten weer terug. Maar persoonlijk vind ik een ei van je eigen kip best kunnen, zou eigenlijk iedereen moeten doen die eieren wil eten. Dan ben je meteen van die ellendige pluimvee-industrie af
Vandaag trouwens ook weer dierenleed in het nieuws, er komt tegenwoordig zo vaak wat voorbij dat ik het niet meer bij kan houden.
Als ik op social media scroll zie ik aan de lopende band dierenleed en mij maak je dan ook niet meer wijs dat het om incidenten gaat. Het is een industrie geworden, te bizar voor woorden. Maak me ook echt zorgen om de zeeën en oceanen, vraag me af wat daar over 20 jaar nog van over is...