Zelf als nabestaande zou ik het ook prettig vinden om te weten wat de overledene wenst. Voor mijn gevoel is een ceremonie in balans als zowel de wensen van de overledene als de intieme nabestaanden tegemoet gekomen worden.
Mijn vader was ook niet meer in staat om wensen door te geven en hebben ook niets kunnen vinden wat daar iets over zei (mijn god, we konden niet eens een identificatiebewijs van hem vinden (terwijl hij thuis ziek was aangetroffen) en probeer maar eens een persoon officieel dood te verklaren als je wel een lichaam hebt en geen id, wat een gezeik is dat). Gelukkig hield mijn vader enorm van muziek, speelde zelf ook verschillende instrumenten. Dus we hebben ons best gedaan om een waardig afscheid te geven met Bach en Leonard Cohen, maar ook een nummer van zijn jeugdband en mijn broers hebben zelfs een mini optreden gegeven met bas en elektrische gitaar. Ondanks vrijwel geen budget heeft de uitvaartondernemer toen zo met ons meegedacht, echt fijn was dat.
Mijn vader zit in een stevige houten urn, wel in een mooie kast (met glazen deur) bij mijn moeder. De bedoeling is om de as te begraven bij de