Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:05

Iemand die van alle genodigden een dresscode verwacht waar ze anders nooit of te nimmer mee in aanraking komen? Dat is wel lichtelijk overdreven van de gastheer/gastvrouw ja. Net zoals extravagante kleurvereisen gaan stellen of van dames verwachten dat ze elegant op gras gaan huppelen met stiletto's.

Zou dat vaak gebeuren dan?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 02:24

Ik hou van dresscodes! Vind het ook ontzettend leuk om kleding uit te zoeken wat erbij past en anders vind ik het juist moeilijk kiezen. Helaas nog weinig bruiloften gehad :'). Ik heb ook altijd de kleding later nog kunnen dragen, maar ben dan nog nooit uitgenodigd voor black of white tie (wat ik ook geen enkel probleem zou vinden). Maar mijn normale kledingstijl bestaat dan ook al uit o.a. enkele nette jurken die ik eigenlijk ook aan zou kunnen trekken voor dresscodes tot aan tenue de ville zeg maar. Niet dat dat me tegen houdt iets nieuws te kopen, haha. Verder draag ik in het dagelijks leven vooral spijkerbroeken hoor, maar dat zou ik persoonlijk niet zo snel dragen naar een bruiloft/uitvaart/speciale aangelegenheid.

Zelf ga ik begin 2024 trouwen en er komt zeker weten een dresscode, maar moet nog even verdiepen in wat het wordt. Wellicht tenue de ville. Wij nodigen alleen uit wie we er echt bij willen (geen moetjes :+) en als ik de lijst na ga verwacht ik dat niemand daar een probleem mee heeft. We zijn ook de eersten in allebei onze vriendengroepen die gaan trouwen en iedereen kennende vinden ze het leuk om uit te pakken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:27

Op sommige werkplekken is een dresscode standaard (denk zakenkantoor, advocatenbureau) en op sommige plekken zouden ze het van mij best mogen invoeren. Mijn laatste job waar ik vorige week gestopt ben had uiteraard de richtlijnen voor zorg (korte nagels, geen juwelen, korte mouwen etc) en je witte jas, maar dat was het.
En eerlijk, hoe we er soms bij liepen... Dat had wel beter gekund.

Verder vind ik het gewoon een handige richtlijn, niks meer en niks minder. Ik heb kledij die voor alles door kan gaan en het meeste kan ik op verschillende plekken en gelegenheden aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:28

Gaby schreef:
Kuggur schreef:
WowGaby, als ik me zo moet stressen over een feest, je weet wel, waar mensen samen een leuke gelegenheid vieren, dan laat ik dat liever aan me voorbij gaan!

Je hoeft het niet in te vullen! Maar sommige pro-dresscode mensen hier lijken best wel ideeën te hebben over hoe de mensen naar hun feest moeten komen. Dan wil ik weleens weten waar de gasten het geld vandaan moeten halen en dan wil ik direct ook wel wat andere zaken weten :) .

Het lijkt me logisch dat je naar een bruiloft passende kleding aantrekt.

Hoe je daaraan komt en hoeveel geld je eraan uitgeeft moet ieder voor zich weten. Als je weinig geld wilt of kunt besteden dan is er tegenwoordig vinted, waar je de prachtigste outfits kan kopen voor weinig. En als je het alleen op die ene dag draagt, kan je het daarna ook weer verkopen, dan heeft het je niks gekost.

Maar het verbaast me eigenlijk ook wel dat mensen kleding geschikt voor een bruiloft niet gewoon in de kast hebben hangen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen alleen maar spijkerbroeken en truien in de kast hebben liggen. Iedereen heeft toch wel een nette outfit hangen voor zulk soort gelegenheden?
Ik heb gewoon begrafeniskleding, feestelijke kleding en dagelijkse kleding.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:30

Wat passend is, is voor iedereen anders dus dan is een dresscode wel een soort van duidelijk. Op school heb ik een collega die met buiktruitjes loopt en nee in mijn ogen kan ze het niet hebben maar ik vind het persoonlijk gewoon echt niet kunnen! Zeker dus niet als docent. Dus iedereen heeft daar een andere optiek in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:33

verootjoo schreef:
Het lijkt me logisch dat je naar een bruiloft passende kleding aantrekt.

Hoe je daaraan komt en hoeveel geld je eraan uitgeeft moet ieder voor zich weten. Als je weinig geld wilt of kunt besteden dan is er tegenwoordig vinted, waar je de prachtigste outfits kan kopen voor weinig. En als je het alleen op die ene dag draagt, kan je het daarna ook weer verkopen, dan heeft het je niks gekost.

Maar het verbaast me eigenlijk ook wel dat mensen kleding geschikt voor een bruiloft niet gewoon in de kast hebben hangen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen alleen maar spijkerbroeken en truien in de kast hebben liggen. Iedereen heeft toch wel een nette outfit hangen voor zulk soort gelegenheden?
Ik heb gewoon begrafeniskleding, feestelijke kleding en dagelijkse kleding.

maar wat is passende kleding?

Vinted.. euh.. aankopen en verkopen.. nee, dat ga ik niet doen... :)

En ik ken echt wel mensen die gewoon alleen maar dagelijkse kleding hebben.. en als dat gewoon netjes is, een mooie donkerblauwe spijkerbroek met een nette trui (mijn vader droeg niet anders, hij is er ook in gecremeerd) dan kan dat, althans, in mijn kringen :)

Het is echt zo persoonlijk...

NB: voor werk vind ik het misschien wel anders.. Maar die discussie is ook al heel vaak geweest. Korte rokken, wel of niet? en hoe kort is kort?..blote benen, met of zonder haar? Open schoenen, wat zijn nette teennagels.. ?

Zonnetje81

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:35

Dat kan wel maar niet als je dresscode: gala is. Daar zit het hem in denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:36

Ik vind het grappig dat sandalen/open schoentjes vaak als gepast schoeisel gezien wordt tegenwoordig. Daar kan ik nog niet helemaal aan wennen. Niet dat ik me er aan stoor maar ik doe echt geen open schoentjes aan naar een klant of zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:37

Verootjoo

Ik heb 1 nette zwarte broek meer niet.
De rest zijn spijkerbroeken.
Ik heb enkele nette bloesjes maar niet bruiloft waardig als ik aan een dresscode moet voldoen.
Wat die zwarte broek dus vaak ook al niet is.

Ik vind vinted heerlijk voor kleding die niet precies hoeft te passen.
Tot nu toe alleen jassen voor op stal gekocht.
Ik heb geen fijn figuur dus wil echt kunnen passen.

toevallig paar weken terug nog een dikke blouse gekocht in de winkel, ruit, dus ook niet feest waardig als het om dresscode gaat. Ik ga er wel gewoon mee naar verjaardagen enz.
Maar kon 2 maten kleiner pakken dan normaal, dus zou ik dat bij vinted hebben past het dus al niet.
En de keer daarvoor dat ik nieuwe kleding heb gekocht zal zeker 3 jaar terug zijn geweest.
Heb niets met kleding, helemaal niets.
Draag ook geen make up of sieraden overigens.

Mijn werkkleding was een uniform!
Heerlijk!!!! Nooit gedoe met wat moet je aan en er bakken geld aan uitgeven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:37

Zonnetje81 schreef:

ja precies..
en ik denk echt dat dat heel erg afhankelijk is van de kringen waarin je je bevindt, denk ik?
Ik heb dat inderdaad nog nooit aan de hand gehad, ik ken geen gala mensen :')

Citaat:
Daar kan ik nog niet helemaal aan wennen. Niet dat ik me er aan stoor
Ik vind voeten en tenen echt vreselijk :n maar goed, gewoon maar niet naar kijken..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:40

Cer schreef:
Zonnetje81 schreef:

ja precies..
en ik denk echt dat dat heel erg afhankelijk is van de kringen waarin je je bevindt, denk ik?
Ik heb dat inderdaad nog nooit aan de hand gehad, ik ken geen gala mensen :')

Citaat:
Daar kan ik nog niet helemaal aan wennen. Niet dat ik me er aan stoor
Ik vind voeten en tenen echt vreselijk :n maar goed, gewoon maar niet naar kijken..

Wij hebben ooit een diner gehad van oma toen ze 90 werd en ze wilde graag gala. Toen heb ik een gave jurk in amerika gekocht tijdens mijn stage. Niet mega duur.

Ik vind voeten ook vreselijk en ik vind dus slippers en sandalen ook een dingetje maar mezelf erbij neergelegd dat andere mensen daar anders over denken. Vooral oude mensen dragen sandalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:47

nou ja voor een oma van 90 zou ik zeker een hele goede poging doen, als het een leuke oma is :j

Voor mensen die leuke fotos willen scoren voor hun Insta, die kijken maar even hoe ze het doen verder :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:48

Alles is fotosoep tegenwoordig, trekken ze me maar het gepaste setje aan :+ }:)

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:28

Een dresscode vind ik alleen heel erg onhandig wanneer er om een specifieke kleur gevraagd wordt.
Bijvoorbeeld "rood".

Als ik niets in die kleur heb, dan wordt het iets neutraals, jammer dan. (sommige kleuren staan me ook niet)

Uitzondering zou voor een huwelijk van 1e of 2e graad (als in: van ouder, kind, of broer/zus).
Voor hen zou ik sowieso wel iets nieuws gaan kopen. Vaak stem je als naaste familie toch al je kleren op elkaar af.
Voor verdere familie of vrienden/kennissen kijk ik in mijn kledingkast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:56

Ik zou een kleur veel moeilijker vinden dan een stijl.

Je hebt binnen kleuren vanalles van heel licht en pastel tot neon en heel donker en als dat neutrale kleuren zijn komen de meeste mensen er nog wel mee weg en hebben ze wel iets in een tint van die kleur. Maar voor oranje, paars of geel of hele specifieke kleurtinten zou ik ook bedanken en een alternatief vragen.

Wat moeten we begrijpen onder een open schoentje? Een teenslipper lijkt me obvious en Christussandalen ook. Maar telt een sleehak of pump met peeptoe ook als een open schoen bijvoorbeeld?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:30

Ik vind peeptoe afzichtelijk maar ik heb gewoon een hekel aan voeten en vooral tenen. Ik vind tenen zo’n lelijk lichaamsdeel van iedereen :')

Maar geen idee wat daar de etiquette voor is eigenlijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:47

Ik vind peeptoe juist wel mooi met verzorgde voeten dan he!
Ik had ze vroeger met een erg hoge hak eronder :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:52

Een dresscode is wat mij betreft prima, dan kun je een geschikte outfit bij elkaar zoeken. Ik vind een kleurenthema lastiger, zoals bijvoorbeeld "pasteltinten" die kan ik met mijn huids/gelaatskleur echt niet hebben. Wandelend spook ben ik dan. :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:30

verootjoo schreef:
Ik vind peeptoe afzichtelijk maar ik heb gewoon een hekel aan voeten en vooral tenen. Ik vind tenen zo’n lelijk lichaamsdeel van iedereen :')

Maar geen idee wat daar de etiquette voor is eigenlijk.

Haha! Ik ben het echt met je eens en vind dat het in een zakelijke omgeving (waar je geen spijkerbroek draagt en geen blote oksels/schouders laat zien) ook echt geen tenen kunt laten zien. Helaas denkt niet iedereen zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:33

Tiggs schreef:
Haha! Ik ben het echt met je eens en vind dat het in een zakelijke omgeving (waar je geen spijkerbroek draagt en geen blote oksels/schouders laat zien) ook echt geen tenen kunt laten zien. Helaas denkt niet iedereen zo.

Ik vind zakelijk ook lastig.. Want onze oude HR mevrouw vond dat de jonge dames te korte rokken hadden (was ook wel zo) maar zelf had ze een decolete van een halve meter in dr nette blouse... ietwat gerimpeld.. Kan dat wel of niet :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:34

Nee dat kan ook niet maar iedereen heeft dus een andere perceptie. Daarom zijn duidelijk richtlijnen juist wel fijn lijkt me.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:05

Er kwam op mijn werk een nieuwe collega, aan de achterkant leek ze 18 met lang blond haar maar aan de voorkant :evaw:
Die had ook de neiging tot een decolleté tot aan haar navel en haar huid leek wel perkament, ik had gewoon last van plaatsvervangende schaamte :o
Heeft niet lang geduurd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:00

Op mijn ene werkplek mochten rokjes en jurkjes tot iets boven de knie, maar schouders moesten toch zoveel mogelijk bedekt zijn. Sandalen waren toegestaan indien een gekleed exemplaar en verzorgde, nette voeten. Hakken waren niet verplicht, en kledij kon gaan van spijkerbroek met propere sobere sneaker met een blouse en blazertje tot diezelfde sneaker, een polo of net shirt en een nette trui.
Een (nep)leren broek of rokje met heel net hemd of blouse waren ook opties als het stijlvol gecombineerd werd, zelf heb ik me daar nooit aan gewaagd. Dat lef had ik dan weer niet :')
De job erna was veel ruimer, omdat je immers constant met je voeten onder een gesloten bureau zat en enkel je bovenlichaam te zien was voor de patiënten aan je loket. En daar dan een witte jas overheen. Zolang je niet half naakt je hele hebben en houden tentoon zat te spreiden was het wel goed eigenlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:32

Je kunt ook goede pakken voor heren en (gala)jurken huren....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:04

Popstra schreef:
Je kunt ook goede pakken voor heren en (gala)jurken huren....

Sorry maar als ik aan dat soort dingen moet beginnen dan is het gewoon geen feestje voor mij. Dan bedank ik.
Je kan van alles maar het is toch van het zotte dat je zulke kosten moet gaan doen voor een feestje. En ja, dat is een kwestie van prioriteiten. Mijn prioriteiten liggen dus niet daar. Gelukkig is het vaak idd "soort zoekt soort" dus dergelijke dingen zijn bij mij nog nooit voor gekomen.