Bij welke baan heb je het kortst gewerkt en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:38

Ik ben vorige week begonnen bij potentieel mijn kortste baan.. even peilen wat jullie hiervan vinden.

Ik ben vorige week dus begonnen op deze nieuwe werkplek, ik ben hiervoor opgeleid en ik heb relevante werkervaring dus ik zou met 2-4 weken inwerken prima mee kunnen draaien. Nu is het zo dat de werkgever mij van de week vroeg om dingen te installeren op mijn laptop thuis zodat ik daar ook e-learnings kon doen. Dit is dus in eigen tijd en buiten dat zijn het ook dezelfde e-learnings die ik bij mijn vorige werkgever heb gedaan. Daarnaast wordt van mij verwacht allerlei dingen uit te werken, ik verwacht daar zo minimaal rond de 40 uur aan kwijt te zijn.

Als ik dit had geweten had ik direct vriendelijk kunnen bedanken, maar dit kreeg ik te horen op mijn eerste werkdag.

Wat zouden jullie doen?

Marigold

Re: Bij welke baan heb je het kortst gewerkt en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:42

De uren schrijven die je eraan besteedt? Als het een groot bedrijf is kan het een protocol zijn, waarna je aan het werk kan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:50

Op je privé laptop werkingen programmeren?
Dat zou ik sowieso al niet willen.
Als de werkgever al wil dat ik thuis wat doe, dan op zijn minst op apparatuur die door de werkgever beschikbaar is gesteld.
En niet in vrije tijd, maar uren schrijven.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:52

Bij de Kirby

Oke dit is alweer meer dan 26 jaar terug hoor :D

Hier ging ik werken als telefoniste hierbij moest ik het hele telefoonboek af om mensen te bellen voor een afspraak voor demonstratie van de Kirby.

De kirby is een stofzuiger van toen 4000 gulden jaa :D
Dan moest ik dus een soort van verkooppraatje maken via telefoon :D
Niet mijn specialiteit, je moest dan ook ongeveer 4 afspraken maken in de week haalde je dit niet dan mocht je het nog 1 week proberen en haalde je die volgende weeks ook geen afspraken meer tja dan ws het gebeurd.
Zo heb ik daar maar 3 weken gewerkt, de sfeer was daar ook niet echt, zge maar appart maandags dan zongen ze voor het werken gaan het Kirbylied en je mocht ook geen jeans aan het liefst een rok.

Dat die stofzuiger wel zo,n 30 cm diep kon zuigen dat ging er bij mij ook niet in.

Al met al mijn vreemdste ervaring op werkgebied. :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:55

Mijn vorige job. Anderhalf jaar teamlead van +-60 huishoudhulpen. Ik ben weggegaan toen ik er achter kwam dat zij netto meer verdienden dan ik... Een aanbod gekregen dat bijna een verdubbeling van salaris betekende in de praktijk, dus niet getwijfeld: ongeveer dezelfde functie, maar veel meer thuiswerk en flexibiliteit, professionelere omgeving, betere werkzekerheid, veel mooier loonpakket op langere termijn maar dus ook bruto/netto.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:59

Westerntrail schreef:
Bij de Kirby

Hier ging ik werken als telefoniste hierbij moest ik het hele telefoonboek af om mensen te bellen voor een afspraak voor demonstratie van de Kirby.

Niet mijn specialiteit, je moest dan ook ongeveer 4 afspraken maken in de week haalde je dit niet dan mocht je het nog 1 week proberen en haalde je die volgende weeks ook geen afspraken meer tja dan ws het gebeurd.
Zo heb ik daar maar 3 weken gewerkt, de sfeer was daar ook niet echt, zge maar appart maandags dan zongen ze voor het werken gaan het Kirbylied en je mocht ook geen jeans aan het liefst een rok.

Dat die stofzuiger wel zo,n 30 cm diep kon zuigen dat ging er bij mij ook niet in.

Nu wil ik het Kirbylied horen :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:00

Charlottemv schreef:
Ik ben vorige week begonnen bij potentieel mijn kortste baan.. even peilen wat jullie hiervan vinden.

Ik ben vorige week dus begonnen op deze nieuwe werkplek, ik ben hiervoor opgeleid en ik heb relevante werkervaring dus ik zou met 2-4 weken inwerken prima mee kunnen draaien. Nu is het zo dat de werkgever mij van de week vroeg om dingen te installeren op mijn laptop thuis zodat ik daar ook e-learnings kon doen. Dit is dus in eigen tijd en buiten dat zijn het ook dezelfde e-learnings die ik bij mijn vorige werkgever heb gedaan. Daarnaast wordt van mij verwacht allerlei dingen uit te werken, ik verwacht daar zo minimaal rond de 40 uur aan kwijt te zijn.

Als ik dit had geweten had ik direct vriendelijk kunnen bedanken, maar dit kreeg ik te horen op mijn eerste werkdag.

Wat zouden jullie doen?

Wat moet je uitwerken en waarom is dat niet in je werkuren?

Elearnings kan erbij horen, meestal worden die uren wel geschreven en uitbetaald.
Maar als je dezelfde al hebt gedaan zou ik dan kenbaar maken, dan is het niet nodig lijkt me?

Heb je dit besproken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:03

-2 weken :')
Alvast meegelopen in mijn eigen tijd voordat het contract inging. Het weekend voor mijn eerste werkdag kwam Corona en durfde ze het niet aan iemand aan te nemen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:09

1 dag was mijn kortste baan ooit als pubermeisje. In een pannenkoekenhuis. Waarom? Een leidinggevende die alleen maar boos zat op te jagen (hadden ook personeelstekort) en geïrriteerd was dat ik niet mijn eerste dag meteen alles wist, terwijl ik me voor de volle 100 procent inzette. Ben daarna gestopt en heb die dag nooit uitbetaald gekregen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:09

:Y)
Foaly schreef:
Westerntrail schreef:
Bij de Kirby

Nu wil ik het Kirbylied horen :')

Ooh daar heb ik al zoveel mensen over gehoord en volgens mij heeft niemand daar lang gewerkt..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:12

Westerntrail schreef:
Bij de Kirby

Nou mensen binnen halen om die dingen te verkopen ging ook allemaal met vage praatjes. Wist niet wat ik ervan moest denken, maar wilde het een kans geven (jong en naïef).
Maar wat was het een log en zwaar apparaat. Stofzuigen zelf deed hij echt super, ook het shamporellen was daarmee echt top.
Maar totaal zijn geld niet waard.
De dames die de afspraken moesten maken deden volgens hun, hun werk niet goed. Dan moest je zelf maar ergens de wijk in gaan en met rotsmoesjes een zogenaamde vragenlijst bij mensen in laten vullen.
Zo kwam je dan aan deze mensen hun gegevens en mocht je ze een gratis demonstratie aanbieden.

Anderhalve week volgehouden en heel hard erbij weg gerend haha

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:21

verootjoo schreef:
Charlottemv schreef:

Wat zouden jullie doen?

Elearnings kan erbij horen, meestal worden die uren wel geschreven en uitbetaald.
Maar als je dezelfde al hebt gedaan zou ik dan kenbaar maken, dan is het niet nodig lijkt me?

Heb je dit besproken?

Een lijst aan ziektebeelden en operaties. Ik heb uiteraard aangegeven dat ik het wat vreemd vond aangezien ik niet op een leerplek heb gesolliciteerd maar zij vonden het wel nuttig als in “het is altijd goed om je te verdiepen en je leert er vast wel iets van”.
Dit zijn echt een soort huiswerk opdrachten. Prima als je een opleiding doet, maar dat is nu niet aan de orde en dat is een bewuste keuze even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:31

Charlottemv schreef:
verootjoo schreef:

Heb je dit besproken?

Een lijst aan ziektebeelden en operaties. Ik heb uiteraard aangegeven dat ik het wat vreemd vond aangezien ik niet op een leerplek heb gesolliciteerd maar zij vonden het wel nuttig als in “het is altijd goed om je te verdiepen en je leert er vast wel iets van”.
Dit zijn echt een soort huiswerk opdrachten. Prima als je een opleiding doet, maar dat is nu niet aan de orde en dat is een bewuste keuze even.

Persoonlijk vind ik het niet heel raar als je (af en toe) ook dingen in je eigen tijd moet doen. Vooral als het alleen in het begin is.

Ik moest dus zelfs bij al mijn domme puberbaantjes onbetaald e-learnings doen. En bij mijn eerste grote mensen baan ook regelmatig "sales-avonden" waar je dan in je eigen tijd verplicht moest zitten (was wel verteld bij de sollicitatie...). Werd dan wel iets leuks van gemaakt met eten. Maar alsnog. Eigen tijd.

Het was wel netjes geweest om het bij je sollicitatie te vermelden en het feit dat ze niet mee willen gaan met het feit dat je dingen al kunt/kent geeft voor mij wel aan dat het om een (ik denk groot) rigide bedrijf gaat. Of je daar gelukkig wordt is een beetje persoonlijk := .

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:34

Ik zou alleen een iets werkgerelateerds in mijn eigen tijd doen wanneer ik het zelf wil volgen. Bijvoorbeeld een cursus die ik graag wil, mijn werkgever betaald de cursus met de voorwaarde dat ik hem in eigen tijd volg.

Maar zoals hierboven geschetst wordt, zou ik niet dat in mijn eigen tijd gaan doen. Zij willen dat ik het volg, dan ook binnen de werkuren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:38

Eens met Mjetterd.

Verplichte werkzaamheden gaan in de baas zijn tijd en niet in die van mijzelf.

Wat niet wil zeggen dat ik niks thuis zou willen doen, maar wel tegen vergoeding of tijd voor tijd voor de uren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:42

Belastingtelefoon, jaren geleden. Twee weken heb ik het volgehouden, gillend naar huis!
Hoewel, er waren ook dubieuze salesbijbaantjes waar ik erg snel ben vertrokken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:47

@charlottemv: Je kan toch beleefd en duidelijk zijn dat je die dingen best wil doen, maar dan wel onder werktijd? Dat je iets opnieuw moet doen is stom, maar je werkgever kan niet checken of je dat al gedaan hebt. Vaak toch verplichte mik. Maar dan wel onder werktijd. Gewoon op je strepen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:49

Ja het ligt trouwens wel ook wel aan de intensiteit. Die avonden waren 1 avond per maand (en dus genoemd tijdens sollicitatie).

Die e-learnings waren allemaal een 20 minuten per week ofzo. En dan af en toe, dus ook niet consequent wekelijks. Daar doe ik dan niet moeilijk over. Een eenmalige onboarding van een uurtje in mijn eigen tijd zou ik ook niet erg vinden. Als het een hele opleiding of wat dan ook, of je bent uren bezig is het wel weer een andere zaak.

En het ligt dan ook wel aan de werkcultuur. Ik verwacht dan ook wel dat ik gewoon af en toe (naar eer en geweten) kan zeggen "joh ik ben een kwartiertje later, want mijn vriend red het niet met de honden (of wat dan ook)" Als er zo'n sfeer hangt dat je sancties krijgt als je niet minimaal een kwartier van te voren aanwezig bent, dan zou ik zelf ook ineens heel stipt met de tijd zijn ja :)) .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:41

E-learnings zijn bij mij op het werk ( gehandicaptenzorg) ook verplicht te volgen met name de medicatiecursus anders krijg ook geen toegang tot de kasten met medicatie.

En ja ook als je gewoon werknemer bent. Heel veel is vrijwillig maar de medicatie , bhv en introductie is gewoon verplicht.

Maar als goed is in mijn geval mag ik uren schrijven. Keuze is aan je zelf of je thuis iets gaat volgen of op je werk. Ik doe het meestal thuis omdat ik mij beter kan concentreren. Het is ook iets om beter geïnformeerd te zijn en goed op de werkvloer te staan.

Maar ik krijg ook betaald voor vergaderingen , gesprekken met het hulpteam ect.

Het is juist fijn als er een breed opleidingsprogramma is er valt altijd wel wat te leren.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 02:47

Twee maanden als adjunct leidster/docente bij een kraamcentrum. Meer dan 40 jaar geleden hoor, ik weet niet eens of die functie nog bestaat. Ik moest de zwangeren die zich aanmelden langs om te controleren of alles klaar stond en helpen samen met kraamverzorgenden bij bevallingen. Ik was net gediplomeerd verpleegkundige.
Het was de bedoeling dat ik een auto zou hebben , maar moest nu de dorpen nog af op de fiets want ik had mijn rijbewijs nog niet. Ik was toen 22 jaar.
Helaas zakte ik 3 x dus einde baan zou je denken. Alleen de directrice was een lesbische vrouw van een jaar of 50 die verliefd op mij werd, en mij wel overal heen wilde rijden.
Het werd steeds ongemakkelijker, dus einde proeftijd heb ik opgezegd en kon gelukkig meteen weg,

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 05:41

@proudmama Wat mensen toch al niet meemaken op hun werk.. :wow:

@charlottemv Als de e learnings inderdaad niet zo lang is en ze niet zo stipt op de klok zijn zou ik me er niet zo druk om maken. Dan komt die tijd wel weer op een andere manier een keertje terug. Of proberen toch in werktijd te doen in van die half uurtjes dat je normaal op iemand moet wachten en even niet verder kunt. Ideaal om dan alvast dit op te pakken ipv uit je neus eten of nog maar een keer koffie halen. :)

Maar ja, eigenlijk hoor je voor die tijd wel betaald te worden of gecompenseerd. Had je het al gevraagd of dat mogelijk was?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:12

Ik heb het ooit 4 uurtjes vol gehouden bij een hortensiakwekerij. Mijn proeftijd was in de vakantie. En ik begon met nog 4 andere ofzo tegelijk. We moesten een tray plantjes oppakken, er de minder mooie blaadjes tussenuit halen en de tray wegzetten en dan de volgende pakken. De hele 4 uur lang. Ik heb nog nooit zo vaak op de klok gekeken en aangezien ik herfstvakantie had (ik was toen een jaar of 13/14 ofzo) zag ik het echt niet zitten om mijn hele herfstvakantie daaraan te besteden. Na die 4 uur zat mijn werkdag erop en heb ik thuis een mailtje gestuurd dat ik het niks voor mij vond. En toen kreeg ik wel heel lief nog een mail terug dat hij me alsnog netjes voor die dag wilde betalen dus mocht ik een envelopje met €12 ophalen :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:21

6 weken… bij de kwantum. Was 18 denk ik? Begon precies aan het begin van de vakantie periode. Weinig personeel die mij in kon werken maar goed, toch lukte het wel. Ze zochten iemand voor lange termijn voor weekenden en savonds. Voor mij ideaal vanwege school. Na 6 weken op zaterdag net voor sluitingstijd oh trouwens heb je ‘Pietje’ (manager) nog gesproken? Ik zeg nee? Oh ja we gaan afscheid van je nemen want iedereen is terug van vakantie….. ik was zo flabbergasted dat ik niet meer kon zeggen dan oh ok….

Ik stond die zondag wel nog ingepland van 09:00/18:00 of ik die dan wel nog kon werken. Heb gezegd ja is goed. En mij zondag ochtend om 08:45 ziek gemeld…

Ooh ik voelde me zo gebruikt haha, had het er best naar mijn zin toen!

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:15

Celebi schreef:
@proudmama Wat mensen toch al niet meemaken op hun werk.. :wow:

@charlottemv Als de e learnings inderdaad niet zo lang is en ze niet zo stipt op de klok zijn zou ik me er niet zo druk om maken. Dan komt die tijd wel weer op een andere manier een keertje terug. Of proberen toch in werktijd te doen in van die half uurtjes dat je normaal op iemand moet wachten en even niet verder kunt. Ideaal om dan alvast dit op te pakken ipv uit je neus eten of nog maar een keer koffie halen. :)

Maar ja, eigenlijk hoor je voor die tijd wel betaald te worden of gecompenseerd. Had je het al gevraagd of dat mogelijk was?

Ja ik heb vandaag aangekaart dat ik het moeilijk heb met weer terug geduwd te worden in de leerling rol en dat ik het raar vind dat ik dat allemaal in eigen tijd moet doen. Ze gingen er naar kijken was het antwoord dus nu weet ik nog weinig natuurlijk.

Het zit er ook niet in dat die tijd ergens anders een keer terug komt want tot nu toe wordt er nooit langer dan de pauze tijd gezeten en zijn we elke dag te laat klaar, kwartier per dag ongeveer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:50

Als 13 jarige 3 dagen in een metaalfabriek. Moertjes in elkaar draaien en een x aantal daarvan dan in een zakje doen. De hele dag dus draaien, tellen in een zakje doen repeat…
Dat samen met de vreselijke metaal lucht en de herrie de hele dag hield ik het na 3 dagen voor gezien. Netjes afgemeld overigens.

Nog niet zo heel lang geleden tijdens een sollicitatiegesprek na 2 minuutjes in gesprek gezegd dat ik weer ging :')
Bij de vacature stond marktconform salaris. Ik had telefonisch daar navraag over gedaan, bleef vaag…
Tijdens het gesprek kwam naar voren dat ik wel heel veel logistieke ervaring had, ze hadden het stervensdruk dus zochten dringend nog wat mensen. Overwerken was meer regel dat uitzondering, maar ik had geen beveiliging diploma dus ik kwam alleen in aanmerking voor het minimumloon.

Heel erg, maar ik schoot in de slappe lach _O-
Toen ik weer kon praten heb ik gezegd dat ik vriendelijk bedankte voor het aanbod en succes gewenst met het vinden van personeel :j

Inmiddels alweer bijna 1,5 jaar een heel leuke baan in hele andere sector. Tot nu toe heb ik geen spijt van mijn carrière switch.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 10-01-23 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt