Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:08

Ik zou eerst eens met mijn vriend uitpraten of hij het normaal vind om tijdens een avondje uit de hele avond op zijn telefoon te zitten.
Als het antwoord daarop ja is, dan heb je niks uit te praten ;-)
Dan is dat zijn mening, en dan kun je daar op 2 manieren mee om gaan:
- of je accepteert het (wat ik bijvoorbeeld niet zou kunnen)
- of je accepteert het niet, wat dan dus volgt is of een discussie waarbij uitgelegd wordt waardoor dit gedrag niet gewaardeerd wordt, en als het niet verandert, moet je jezelf afvragen of je daarmee kan leven.

Ik denk dat op dit moment het uitpraten geen enkele zin heeft. Ik kan me jouw broertje namelijk ook goed voorstellen, als je al wat hints gegeven hebt, is het ook wel een keer klaar (en blijkbaar achtte hij jou niet in staat om het zelf te zien/op te lossen).

Moet ik ook eerlijk zeggen, dat iemand die op zijn 42e Pokemon zit te spelen op een etentje, ook niet mijn gezelschapsvoorkeur zou hebben.....Blijf dan lekker thuis. En daarna op je 42e kinderachtig met je ogen dicht gaan zitten? Die had niet alleen woordenwisseling met mijn broertje gehad kan ik je zeggen ;-)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:54

Waar is je vriend nu eigenlijk boos over?

-Dat zijn favoriete game kinderachtig genoemd werd?

Of

-Dat hij werd aangesproken op gedrag dat door anderen als ongewenst ervaren werd

Of

-Dat broer tegen hem schreeuwde in het restaurant?

Als het om punt 3 gaat, dan kan ik me er íets bij voorstellen, en dan moet dat punt even opgeklaard worden.
Wijze van communiceren zeg maar.

Als het om punt 2 gaat: wordt volwassen, het is echt niet raar dat mensen je aanspreken op gedrag.
Dan kun je het inhoudelijk eens zijn of niet, en je kunt het eens zijn of niet over de wijze waarop, maar het aanspreken/bespreekbaar maken an sich moet gewoon kunnen tussen volwassenen.
(Kinderen die zich als prinsjes/prinsesjes gedragen is lastiger, maar bij volwassenen moet dat gewoon kunnen)

Als het om punt 1 gaat:
Als je zó pissig wordt omdat iemand jouw spel kinderachtig noemt, dan heb ik daar eigenlijk maar één woord voor.
Kinderachtig...
Dat is niveau kleuter, "Hij zegt iets over mijn speeltje en nu ga ik huilen."
(Note, ik ben ook 42, en ben in het verleden héél fanatiek geweest met Pokemon Go. Als in echt fanatiek, bij de eerste oude garde level 40, beheerder van verschillende Pogo groepen etc. Maar ik ga geen dagen verbolgen lopen wezen omdat iemand het kinderachtig vindt dat ik tekenfilmmonstertjes wil vangen op mijn telefoon :') )

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:59

En de optie die ik hier volgens mij nog niet of niet vaak voorbij heb zien komen: het uiteten met de schoonfamilie is een verplicht nummer omdat vriendlief stelselmatig wordt genegeerd door de schoonfamilie, ook al heeft hij al een paar jaar een relatie met de dochter. Ervaring leert dat hij mee gaat om de lieve vrede te bewaren maar omdat hij toch nergens bij betrokken wordt gaat hij een spelletje spelen op zijn telefoon terwijl er op het eten wordt gewacht. Vervolgens voelt broerlief zich genegeerd en zegt daar wat van op niet al te subtiele wijze. De reactie van de vriend is dan wel weer wat overdreven.

Hoe dan ook, tijd voor een goed gesprek met iedereen. Afhankelijk van oorzaak en gevolg denk ik dat er genoeg ruimte is voor excuses over een weer, niet alleen vanuit de vriend naar alle anderen. Het lijkt er voor mij op dat hier al langer iets misgaat in de onderlinge communicatie.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:45

Okee, de feiten, hoe ik ze hier heb gelezen, op een rijtje..
Vriend (42) zit schijnbaar veel van de tijd op z'n telefoon een spelletje te spelen, terwijl jullie met de (schoon)familie uit eten zijn.
Broertje (25) is het zat en heeft (volgens hem) al vaker aangegeven dat die telefoon weg moet en schijnbaar dat het een kinderachtig spel is. Flipt uiteindelijk en vriend flipt daar weer op.

Als het om mij ging, was ik woest op m'n vent. Het lef om tijdens een etentje met familie lekker de hele tijd te gamen, doe normaal. En ik zou niet blij zijn met de manier waarop m'n broertje het heeft opgelost, maar hij heeft een punt. Dit dóé je niet, simpel. Dat 'ie z'n telefoon lekker weg laat. Ik vind het echt schandalig.
Maar: laat het ze zelf uitzoeken. Ik snap niet dat de hele familie daar weer bovenop zou moeten gaan zitten.
Wat een puberaal gezeur is dit.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:58

Topic is inmiddels 10 pagina's dus heb alleen TS haar reacties gelezen.

@ts. je schrijft dat je 2x geprobeerd hebt om met je vriend te praten, maar dat hij gelijk boos wordt op hoe je broertje is uitgevallen naar hem. Heb je hem ook gevraagd hoe hij ernaar kijkt en of hij het normaal vindt om pokemon go (of wat dat betreft facebook/insta/snapchat noem maar op) te bekijken tijdens een etentje met familie? Even het hele gebeuren achterwege laten, maar puur en alleen of hij dat normaal vindt of niet. Want naar mijn gevoel zit daar de crux.

Vanuit je broertje, het had in mijn ogen zeker netter verwoord kunnen worden. Maar ik vermoed dat dit bij je broertje al langer een puntje van irritatie is. En dat nu in het restaurant een beetje de druppel was die zijn emmer liet overlopen.

Niet nietjes vanuit beide kanten in mijn ogen, beide zouden ze denk ik hun excuses aan kunnen bieden van hun eigen handelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:13

Maflinger_S schreef:
En de optie die ik hier volgens mij nog niet of niet vaak voorbij heb zien komen: het uiteten met de schoonfamilie is een verplicht nummer omdat vriendlief stelselmatig wordt genegeerd door de schoonfamilie, ook al heeft hij al een paar jaar een relatie met de dochter. Ervaring leert dat hij mee gaat om de lieve vrede te bewaren maar omdat hij toch nergens bij betrokken wordt gaat hij een spelletje spelen op zijn telefoon terwijl er op het eten wordt gewacht. Vervolgens voelt broerlief zich genegeerd en zegt daar wat van op niet al te subtiele wijze. De reactie van de vriend is dan wel weer wat overdreven.

Hoe dan ook, tijd voor een goed gesprek met iedereen. Afhankelijk van oorzaak en gevolg denk ik dat er genoeg ruimte is voor excuses over een weer, niet alleen vanuit de vriend naar alle anderen. Het lijkt er voor mij op dat hier al langer iets misgaat in de onderlinge communicatie.

Er zijn nog zoveel opties die je hier niet leest. Maar dat is enkel invullen terwijl het zou moeten gaan om communiceren. Dan weet je pas echt wat iedereen dwarszit.

Dat er al heel lang vanalles misgaat in de communicatie heeft TS al aangegeven. Deze familie zijn geen praters, ze hebben hiervoor zelfs hulp gehad, maar nog blijft het lastig.
Als er dan iemand als aanhang bijkomt kan ik me voorstellen dat er weer een heel andere dynamiek is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:32

@verootjoo: precies. Dit is een symptoom, niet het onderliggende probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:59

Maar niet alleen vanuit de familie van ts waar het niet communiceert.
Vriend kan zich daar dan misschien stierlijk zitten te vervelen, niet gewenst voelen of wat ook, even verder bordurend op die aanname.
Dan nog ga je niet gamen en met je ogen dicht zitten. Dat doe je gewoon niet.
Ik denk dat best veel mensen wel op feestjes hebben gezeten waar ze dachten, was het maar voorbij.
Althans ik herken het wel. En toch gedraag je je dan niet als een 4 jarige.
Dan zit je de tijd maar uit en doet maar wenselijk mee.
Kun je dat echt niet, dan is niet mee gaan ook een optie. Want de goede vrede bewaar je niet als je je gedraagt als een kind.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:46

Op een openbare plek (restaurant) gaan schreeuwen is onbeschoft - broertje voortaan niet meer doen
In gezelschap de hele avond spelletje spelen op je telefoon is onbeschoft - vriendje voortaan niet meer doen

Sorry zeggen, niet meer doen en problem solved

Of spelen er meer irritaties en was dit incident de druppel? Excuus als het al besproken is, ik heb niet alles gelezen. Dan zou het goed zijn om in gesprek te gaan over het echte probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:57

Ik mag toch hopen dat hier meer speelt dan dit alleen anders is het nog triester.

Hoe dan ook: met schreeuwen stoor je alle aanwezigen met spelletjes spelen niet. Broertje heeft hier IMO hoe dan ook overdreven gereageerd en meer mensen hun avond vergalt dan als hij vriend gewoon met rust gelaten had of het normaal gezegd had.

Echter begrijp ik ook dat je vriend zo iets heeft van ‘ik ga niet op me laten schreeuwen door een snotneus van 25.

Ik ben 32. Ik zou na dit voorval niet in gesprek gaan voor er excuses kwamen van broer. Als volwassen persoon mag je verdorie toch wel zelf dingen bepalen zolang je niemand kwaad doet? :?

Daar kan men dan van alles van vinden maar hoe dan ook hoef je er niet om te gaan brullen als een kleuter.

Het verbaast me eigenlijk dat iedereen zo focussed op de vriend terwijl broertje degene is die de boel op stelten gezet heeft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:00

Dat is hypocriet.
Blijkbaar wordt het her en der wel geaccepteerd als iemand die niet sociaal kan zijn zich terugtrekt, maar als iemand vocaal onhandig is IS dat wel een probleem.

Nee sorry, dat is meten met 2 maten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:02

Zou ook wat zijn als hij z'n zwager als een snotneus ziet, z'n vriendin is maar ietsjes ouder. Rare gedachte.

Tenminste, leeftijd heeft toch niks met de situatie te maken, correct me if I'm wrong.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:04

Onali schreef:
Dat is hypocriet.
Blijkbaar wordt het her en der wel geaccepteerd als iemand die niet sociaal kan zijn zich terugtrekt, maar als iemand vocaal onhandig is IS dat wel een probleem.

Nee sorry, dat is meten met 2 maten.

Dan is dit hele topic hypocriet gezien de focus op de vriend en gedrag van het broertje eigenlijk wat vergoelijkt wordt.
Beiden hebben hier gewoon gefunctioneerd als kleuters maar de vriend is de boeman. Terwijl broertje meer mensen gestoord heeft dan vriend.

Mijn schoonbroer is vijf jaar jonger. Zolang hij zich volwassen gedraagt behandel ik hem zo maar als die zou gaan schreeuwen zou mijn man daar toch heel snel korte metten mee maken. :=

Nu zit je daar ook weer met omgekeerde geslachten en beschermingsdrang dus dat is ook weer anders. Maar ik zelf zou toch ook zo iets hebben van ‘als je gaat schreeuwen als een kleuter behandel ik je als een kleuter.’

Overigens nog nooit voor gekomen, mijn zwager doet veel dingen die ik niet echt sociaal vind maar Jezus zolang hij niemand pijn doet/schade doet laat hem toch zichzelf zijn. Anders had ik al veel moeten roepen. _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-10-22 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:10

Broertje heeft al op een normale manier er wat van gezegd zoals, gezellig hè die telefoon.
Iemand van 4 zou nog letterlijk kunnen denken, hé hij vind het echt leuk wat ik doe. Iemand van 42 legt dan de telefoon weg. (Of had hem al nooit gepakt) want die weet dan, oke, niet gezellig bezig.
Broertje heeft blijkbaar meer van die hints gegeven op normale toon.
Op een gegeven moment is hij het blijkbaar echt beu en barst de bom.
Is dat correct, nee. Heb nog niemand zien schrijven dat ze dat wel vinden.
Maar ik heb wel meerdere zien schrijven dat ze die uitbarsting dan begrijpen, waaronder ik er 1 van ben.
Had die vriend die telefoon niet gepakt f weggelegd was broer nooit zover gekomen om uit te barsten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:10

Urbanus schreef:
Zou ook wat zijn als hij z'n zwager als een snotneus ziet, z'n vriendin is maar ietsjes ouder. Rare gedachte.

Tenminste, leeftijd heeft toch niks met de situatie te maken, correct me if I'm wrong.

Dat vind ik dus ook, je kunt 18 zijn en je volwassener opstellen dan dat wat er nu is gebeurd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:13

Dat is op een normale toon iets aangeven? TS had dat zelf ook niet helemaal mee gekregen gezien ze moest terug denken dus wellicht vriend ook niet?

Deze situatie had toch gewoon nooit mogen voorvallen tussen normaal functionerende volwassenen?
Mijn speculatie blijft dat hier veel meer aan de basis ligt waardoor beiden extreem reageren.

Ik kan me echt niet voorstellen dat je zo reageert (beiden.) in een vol restaurant zonder dat er meer speelt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:15

Dat ben ik met je eens, wellicht spelen oude irritaties mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:16

Ja ik vind dat best een luchtige manier ja.
En elk persoon snapt daarmee wat er bedoeld word.
En dat die vriend het niet heeft gehoord... dan zat hij waarschijnlijk wel erg diep in zijn spel gezogen...gezellig :j :j

Ja ts kreeg ook niet mee dat hij zat te gamen.
Persoonlijk vind ik dat ook raar.... maar oke.

Daarom vroeg ik ook al, zit hij anders bij verjaardagen of bezoekjes ook continue op dat ding.
Kan ik me namelijk voorstellen als je pokemon verslaafd bent.
En dan zal dat nog wel getolereerd worden, bij een uitetentje niet meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:18

DuoPenotti schreef:

Maar dan nog hoeft een ander (die ook uitgenodigd is..) niet te gaan lopen schreeuwen en schelden naar diegene.
Ik (persoonlijk!) vind dat veel asocialer dan iemand die stil is en op zijn telefoon zit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:24

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar dan nog hoeft een ander (die ook uitgenodigd is..) niet te gaan lopen schreeuwen en schelden naar diegene.
Ik (persoonlijk!) vind dat veel asocialer dan iemand die stil is en op zijn telefoon zit.

Nee dat hoeft niet, maar als de bom eens barst gebeurt dat.
Als die vriend nu niet aso zit te gamen, dan barst die bom ook niet. Dat is een gevolg op.

nee ik vind beide aso.
Of je moet het vooraf aangeven van, ik heb moeite met deze sociale dingen, ik trek me terug op de gsm, dan is het anders.
TS heeft het daar niet over dus lijkt me het niet aan de orde.

Dan is het erg asociaal en disrespectvol als je met je telefoon gaar pielen aan tafel.
Uiteraard anders als je dat gezamenlijk doet met bijvoorbeeld foto's kijken of gezamenlijk iets opzoeken.
Want dan ben je gewoon bezig met de tafelgenoten.

Dus ja actie op reactie, netjes nee, begrijp ik het als je al een paar keer op normaal volume er wat van hebt gezegd, ja.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:26

Gelukkig heb ik niet zulke vrienden die als viswijven gaan staan schreeuwen/schelden als het niet gaat zoals zij het willen.
Maar mss heeft vriendlief het wel aangegeven aan broertjelief maar heeft hij dat niet goed gehoord :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:30

Gelukkig hier van beide geen last, geen aso telefoon verslaafde als geen schreeuwers :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:33

Het zou mij niet verbazen dat er onderliggend nog wel wat anders aan de hand is, afleidend uit de wat overtrokken reactie van broertje.

Mag ik eens vragen TS: Boterde het al niet zo goed tussen jouw familie en jouw vriend?
En ziet hij dit uitje dan als een voor hem 'verplicht nummer' waar hij al niet zo'n zin in had? En ging vervolgens demonstratief zijn "eigen ding" doen. Wellicht wetende dat dat een reactie zou uitlokken (want het was niet de eerste keer? Om daarna weer demonstratief met zijn ogen dicht te zitten?
Dan ben je in mijn ogen opzettelijk bezig om een leuk bedoelde avond van jouw ouders te verpesten.
Ik vind het uitermate respectloos gedrag naar jouw ouders en ook naar jou.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:43

Het blijkt dat bokt toch echt op de werkelijkheid lijkt :+

Bokker 1 is irritant bezig (vriend), een ander ergert zich daaraan en probeert subtiel bij te sturen (broer), bokker 1 gaat door met irritant zijn, en bokker 2 doet opeens een uitval.

Wie krijgt de OW? Bokker twee, want die trekt z'n mond open :))
Wie zuigt en ontloopt de dans volgens sommigen? Bokker 1, want die doet niemand kwaad met z'n gedrag.

Gniffel, ik hoor in andere topics andere meningen over dit soort situaties :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:44

De wereld zou er een stuk beter uit zien als mensen zich niet met elkaar zouden bemoeien. Waarom mag jou vriend niet op zijn telefoon een spel spelen, omdat dat niet gepast is? Had veel gescheeld als je broer zich niet had bemoeid met de telefoon van jou vriend.
Misschien kan hij de volgende keer zijn telefoon thuis laten dan is er ook geen verleiding.