Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:48

Ik hoef gelukkig niet bewust erg te bezuinigen, maar ik let altijd sowieso op wat ik koop qua eten. Heel vaak denk ik gewoon: zonde van het geld. Dat heb ik er niet voor over.
Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat mensen helemaal niet naar de prijzen kijken. Het is toch sowieso prettig om wat geld over te houden :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:02

mijn ervaringen met de service van AH zijn juist erg matig.

Ik kon ooit mijn bestelling nog aanpassen, en heb toen echt een half uur gezocht hoe ik hem helemaal kon annuleren ipv. aanpassen, want ik ging last-minute op vakantie en we zaten binnen de termijn. Dat lukte niet, dus ik dacht. Dan gooi ik mijn mandje leeg, dan hoeven ze niet te komen. Als ze dan nog de bezorgkosten rekenen a la. Later zag ik hoe je moest annuleren, maar toen was die termijn al voorbij en heb ik een bericht gestuurd naar de klantenservice.

Toen heeft albert heijn zonder bericht mijn mandje vol gegooid met willekeurige producten en zijn ze dus wel gekomen met willekeurige boodschappen. En omdat we niet thuis waren kregen we een boete van 50 euro :') . Die werd dan wel in mindering gebracht op de volgende bestelling. Dus we hebben simpelweg nooit meer besteld :+ .

Nu we zijn verhuisd (3 jaar later :D ) is de boete eindelijk opgeheven. Maar wtf. Misschien niet mijn handigste actie. Maar een mandje met willekeurige artikelen volgooien om toch langs te komen en dan een boete geven als je niet thuis bent ?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:09

Ik merk wel dat ik als vanzelf strenger tegen mezelf ben met de boodschappen bijvoorbeeld. Ik nam altijd even een kaasbroodje oid mee om op weg naar de parkeerplaats te snacken. Dat soort dingen doe ik niet meer. Dat ene broodje kost net zo veel als een pak yoghurt waar je een halve week van eet. Flesjes drinken oid idem. Ik heb mezelf een boodschappenbusget gesteld dus door de supermarkt wandelen en kopen waar je zin in hebt is er voor mij niet meer bij. Merk dat je als je niet oplet echt veel geld uitgeeft zonder dat je je daar bewust van bent.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:09

Ik pas mijn uitgaven nog niet echt aan.

Wel hoop ik mijn inkomsten aan te passen.
Ik heb gesolliciteerd voor een andere beter betaalde functie

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:11

Menino schreef:

Ik kon ooit mijn bestelling nog aanpassen, en heb toen echt een half uur gezocht hoe ik hem helemaal kon annuleren ipv. aanpassen, want ik ging last-minute op vakantie en we zaten binnen de termijn. Dat lukte niet, dus ik dacht. Dan gooi ik mijn mandje leeg, dan hoeven ze niet te komen. Als ze dan nog de bezorgkosten rekenen a la. Later zag ik hoe je moest annuleren, maar toen was die termijn al voorbij en heb ik een bericht gestuurd naar de klantenservice.

Toen heeft albert heijn zonder bericht mijn mandje vol gegooid met willekeurige producten en zijn ze dus wel gekomen met willekeurige boodschappen. En omdat we niet thuis waren kregen we een boete van 50 euro :') . Die werd dan wel in mindering gebracht op de volgende bestelling. Dus we hebben simpelweg nooit meer besteld :+ .

Nu we zijn verhuisd (3 jaar later :D ) is de boete eindelijk opgeheven. Maar wtf. Misschien niet mijn handigste actie. Maar een mandje met willekeurige artikelen volgooien om toch langs te komen en dan een boete geven als je niet thuis bent ?

Dat vind ik eerlijk gezegd een gevalletje eigen schuld...

Het is super simpel, je moet het alleen even weten. Een kwestie van een minuutje Google of een berichtje vóór je gehannes naar AH was zoveel makkelijker geweest.

Dat het een matige ervaring was, heb je dus aan jezelf te danken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:19

Ik pas nog weinig aan. Enegiecontract loopt nog even door. Boodschappen kijk ik wel iets meer naar de aanbiedingen. Ik spaar momenteel wat minder. Afgelopen maand weer twee keer een weekendje weggeweest. Dus daar bezuinig ik ook niet op.
Vriendlief zei vorige week tegen mij: als het zo door gaat dan moet je jouw pony’s maar weg doen. Let op: die heb ik al 25 jaar en hij is er pas 10 jaar. Ik werk zo goed als full time en vriendlief leeft op investeringen en werkt nauwelijks. Dat kan hij dus wel vergeten. Als het echt zorgelijk wordt dan zal hij zelf maar wat bij moeten gaan verdienen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:42

Sheran schreef:
Ik hoef gelukkig niet bewust erg te bezuinigen, maar ik let altijd sowieso op wat ik koop qua eten. Heel vaak denk ik gewoon: zonde van het geld. Dat heb ik er niet voor over.

Nou, dat.
Ik zit gelukkig in de positie dat ik niet hoef te bezuinigen en me (nog) geen zorgen hoef te maken.
Ik let echter wel op gebruik van gas en electriciteit, dus apparaten uit, gas laag met koken en wat meer opletten met douchen. Puur omdat ik al mijn geld niet aan dit soort dingen op wil maken.
Ik vind het ook wel eens lastig, want ik geef mijn geld wel uit aan uit eten/ lunchen gaan, terrasjes, koffie drinken etc, waarom dan niet aan het nemen van een lekker lange en warme douche?
Ik wil wel wat geld in het huis gaan steken mbt isoleren. Er komt binnenkort een nieuwe voordeur en we willen wellicht het plafond gaan isoleren. Daarnaast wil ik nieuwe radiatoren en zo zijn er nog wel wat dingen. Alles dat helpt is prettig en aan een huis uit 1926 is genoeg te doen.

Voor wat betreft een stacaravan; ik heb afgelopen voorjaar een stacaravan gekocht.
Stageld is <2000 en ik mag jaar rond komen. Buiten wat aanpassingen in de inrichting na aanschaf heb ik er dit jaar geen onderhoudskosten aan gehad. Volgens mij kun je dit soort dingen ook zo duur maken als je zelf wil.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:44

Gelukkig hoeven wij (nog ) niet te bezuinigen en daar voor zijn wij heel dankbaar (ben niet gelovig hoor :+ )

Wij geven al wekelijks een flinke tas vol met boodschappen aan een gezin bij ons uit het dorp die werkelijk niks te besteden hebben en beiden hard werken, zo triest.
Door deze crisis komen deze mensen nog verder in de problemen. Wij hebben nu met ze afgesproken dat ze aankomend winter bij ons kunnen douchen en als wij niet thuis zijn lekker bij ons mogen komen in de avond uren. Hopelijk valt dan ook voor hen de jaarafrekening mee volgend jaar

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:46

Fitzroy schreef:
Is dat laatste zo? Want wat betaal je aan onderhoud en stageld? Dat loopt toch vaak ook al gauw richting de 3000,- of valt dat mee bij jullie?

Kleine camping hier. Na september komen we ook niet meer vaak met het gezin. Manlief wel alleen. Stageld is net geen 2000 inclusief water en stroom. Maargoed we zijn hier heel veel. 4 weken vakantie vaak plus vanaf april mei elk vrij weekend.
In het najaar hadden we een weekend landal. Was je zo ook al 350 euro aan kwijt. Zit geen zwembad hier maar wel een natuurplas. Dit jaar voor 400 euro nieuw dakje gelegd op de overkapping. Dus zo zijn er wel klusjes natuurlijk en af en toe een gasfles eraan

Plus hier koken we dus eigenlijk altijd zelf ivg met op vakantie gaan.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:52

karrij schreef:
Gelukkig hoeven wij (nog ) niet te bezuinigen en daar voor zijn wij heel dankbaar (ben niet gelovig hoor :+ )

Wij geven al wekelijks een flinke tas vol met boodschappen aan een gezin bij ons uit het dorp die werkelijk niks te besteden hebben en beiden hard werken, zo triest.
Door deze crisis komen deze mensen nog verder in de problemen. Wij hebben nu met ze afgesproken dat ze aankomend winter bij ons kunnen douchen en als wij niet thuis zijn lekker bij ons mogen komen in de avond uren. Hopelijk valt dan ook voor hen de jaarafrekening mee volgend jaar

Dit vind ik echt heel lief!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:59

KimD schreef:
Menino schreef:

Dat vind ik eerlijk gezegd een gevalletje eigen schuld...

Het is super simpel, je moet het alleen even weten. Een kwestie van een minuutje Google of een berichtje vóór je gehannes naar AH was zoveel makkelijker geweest.

Dat het een matige ervaring was, heb je dus aan jezelf te danken.

Ik ben behoorlijk digital-savy. Maar toendertijd (paar jaar terug) was het vrij moeilijk te vinden (bewust, vermoed ik). Ik ben daar zeker meer dan een minuut mee bezig geweest. En willekeurige producten stoppen in iemands mandje i.p.v. een melding of een waarschuwing vind ik zelf wel echt een hele bijzondere manier om het op te lossen :') . Was ik thuis geweest, dan had ik dus moeten betalen voor producten die ik niet besteld had.

Ik snap wel dat ze er niet blij mee waren en dat er dus iets tegenover moest staan. Maar zonder waarschuwing willekeurige producten leveren }:0 ?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:18

Oef, ja dat is niet echt een heel klantvriendelijke manier waarop ze er mee om zijn gegaan toen bij AH. Zomaar random producten toe sturen vind ik wel bijzonder.

Denk wel dat dit een gevalletje heel erg rotte pech is waarbij je 1 individuele klantenservice medewerker hebt getroffen die gewoon heel fout ermee om is gegaan. Dat soort situaties kun je echt met elk bedrijf en klantenservice tegen komen natuurlijk, ook een jumbo of welke andere bezorg leverancier of bedrijf waar je met klanten service te maken krijgt, en waarin je dan iemand kunt treffen wie eigenlijk niet in zo'n functie zou moeten zitten.

Ik heb so far in ieder geval elke keer alles netjes opgelost gehad - en wij bestellen al sinds dat je online kunt bestellen bij AH ook bv.

Heel rot dat het zo gelopen is, maar ik ja zoals gezegd; ik denk tegelijkertijd dus wel ook dat zo'n ervaring niet 100% representatief is natuurlijk en dat het bedrijf en hun klantenservice ook wel wat vooruit groeien door de jaren heen. Al snap ik dat het je mening vormt als je zelf zo'n ervaring hebt gehad. Mijn ervaringen vormen juist ook mijn mening waardoor die voornamelijk positief is geweest altijd weer. 2 kanten van de munt dus zo met onze ervaringen naast elkaar gelegd.

Annuleren heb ik toevallig vorige week nog een keer gedaan en dat is altijd zo gepiept wel.
Ik kan me niet herinneren dat dat vroeger zo moeilijk/problematisch was - los even van het feit dat het wel heel jammer gelopen is zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:27

Tiggs schreef:
Dan toch een bespaart van mij :D: heb je al AH premium?

Bedankt voor de tips, zal er eens naar kijken! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:28

cursebreaker schreef:
Oef, ja dat is niet echt een heel klantvriendelijke manier waarop ze er mee om zijn gegaan toen bij AH. Zomaar random producten toe sturen vind ik wel bijzonder.

Denk wel dat dit een gevalletje heel erg rotte pech is waarbij je 1 individuele klantenservice medewerker hebt getroffen die gewoon heel fout ermee om is gegaan. Dat soort situaties kun je echt met elk bedrijf en klantenservice tegen komen natuurlijk, ook een jumbo of welke andere bezorg leverancier of bedrijf waar je met klanten service te maken krijgt, en waarin je dan iemand kunt treffen wie eigenlijk niet in zo'n functie zou moeten zitten.

Ik heb so far in ieder geval elke keer alles netjes opgelost gehad - en wij bestellen al sinds dat je online kunt bestellen bij AH ook bv.

Heel rot dat het zo gelopen is, maar ik ja zoals gezegd; ik denk tegelijkertijd dus wel ook dat zo'n ervaring niet 100% representatief is natuurlijk en dat het bedrijf en hun klantenservice ook wel wat vooruit groeien door de jaren heen. Al snap ik dat het je mening vormt als je zelf zo'n ervaring hebt gehad. Mijn ervaringen vormen juist ook mijn mening waardoor die voornamelijk positief is geweest altijd weer. 2 kanten van de munt dus zo met onze ervaringen naast elkaar gelegd.

Annuleren heb ik toevallig vorige week nog een keer gedaan en dat is altijd zo gepiept wel.
Ik kan me niet herinneren dat dat vroeger zo moeilijk/problematisch was - los even van het feit dat het wel heel jammer gelopen is zo.

Nouja, ik kom graag bij Appie hoor, en koop er graag. Dus het is niet zo dat mijn hele beeld van Albert Heijn in elkaar gestort is (en als dat zo was, dan heeft dat meer te maken met mijn vriend die ooit een hoge functie had bij Ahold :)) Met nadruk op had. ) .

Maar ik vond het wel een schril contrast met alle lovende woorden.

Het annuleren was toen ook niet zo zeer moeilijk, maar de pagina zat achter een andere pagina waar ik hem zelf niet verwachtte, en met google kwam je er ook niet bij. Weet je waar je moet zijn, dan is het zo gepiept. Weet je het niet, en weet je ook niet waar je moet zoeken, en het staat nergens in een Faq of op google of wat dan ook. Dan gaat er dus wel tijd in zitten om het te vinden. En op een gegeven moment ben je dat ook wel zat :+ .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:34

Sheran schreef:
Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat mensen helemaal niet naar de prijzen kijken. Het is toch sowieso prettig om wat geld over te houden :))

Wat eten betreft kijk ik inderdaad niet naar de prijs, maar naar wat ik lekker vind. En als ik kan kiezen voor biologisch, pak ik dat mee. Geen idee dus ook wat iets precies kost.

Ik kom prima uit met m’n inkomen en kan ook nog sparen. Ik heb in het verleden ook wel eens tijdelijk geen werk gehad en dan kan ik heel zuinig doen. En wellicht bespaar ik nu ook weer ergens op waar andere weer meer geld aan uitgeven. Wie weet? :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:36

Nee ik snap je ook wel Menino. Is ook logisch dat je met zo'n ervaring niet lovend bent, lol.
Ik heb overigens ook wel eens iets gehad dat ik dacht ja, niet heel handig maar niets zo extreems gelukkig haha.
Maar goed ja, ervaringen zijn gewoon een deel van hoe je je mening ergens over vormt ook, en da's dan voor iedereen anders weer.

Ik heb so far ook weinig uit te staan gehad met directe communicatie van de klantenservice.
Het zijn bij ons vaker dingen geweest als in er zat eens een fout product tussen de bestelling of een kapot product door niet goed inpakken bv. En dat krijg je via het systeem gewoon terug geboekt op je rekening, daar hoef je geen medewerker voor te spreken dan zeg maar dus dat scheelt alweer haha.

--

Hier zijn we idd gaan opletten en aanpassen in uitgavenpatroon ook meer omdat het zonde is zoveel te betalen voor dingen waar we vaak (gedeeltelijk) geen gebruik van maken, waar je gewoon altijd mee kunt besparen en dan niet onnodig extra hoeft te betalen e.d. Net als met langer wachten tot we stoken in de winter, omdat ik het eigenlijk wel lekker vind nu om gewoon met laagjes kleding (of een fijne onesie bv <3 ) en een deken op de bank te liggen ipv verwarming volle bak aandraaien bv.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:06

Poeisz supermarkten die voornamelijk in het noorden zitten werken nog wel met slik-aan-je-tong zegels :P

Gelukkig hebben wij een vast contract voor 3 jaar afgesloten vorig jaar en dat is echt een groot geluk voor ons.

Qua uitgaven passen wij al jaren op want ons paard heeft de afgelopen jaren heel heel heel veel geld gekost... |(

Natuurlijk hebben we tussendoor wel grote uitgaven gedaan maar dat was altijd een weloverwogen beslissing.
Want we weten wat er binnen komt qua loon en wat we overhouden.

Nooit niet dat je dit soort tijden verwacht %) :$ :=

Dus het sparen gaat nu veel lastiger...

Let nog meer op acties,koop meer bulk in en let erop waar we nog iets op kunnen besparen.

Volgend jaar willen we de inloopstal verbouwen,kost veel geld maar dat dak wordt het enige dak wat geschikt is voor zonnepanelen dus we moeten eigenlijk wel verbouwen.

Verder verkoop ik van alles op het internet. Iedere euro helpt.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:24

Ik pas mijn uitgavepatroon niet aan, maar mijn inkomsten :') Ben als zzp'er aan de gang gegaan naast een fulltime baan. Dat levert me minstens 4/500 per maand extra op waardoor ik nergens op hoef te besparen.
Is wel pittig, maar ook bedoeld om de spaarpot weer goed te spekken. Zodra die weer goed gevuld is wordt het minder :)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:31

Hier letten we veel meer op de boodschappen. Echt kijken naar huismerken en de prijzen. Ik ga wel niet winkel met winkel vergelijken. Al gaan we al iets vaker naar de Aldi.
Maar tov sommigen anderen in dit topic geven we echt nog veel uit aan boodschappen voor 2 :=
We hadden ook nog een weekendje weg willen gaan in oktober maar de prijzen zijn voor de zotten :(
Verwarming zal waarschijnlijk niet hoger als 19 gaan en de rest met open haard

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:04

xLaraaj schreef:
Hier letten we veel meer op de boodschappen. Echt kijken naar huismerken en de prijzen. Ik ga wel niet winkel met winkel vergelijken. Al gaan we al iets vaker naar de Aldi.
Maar tov sommigen anderen in dit topic geven we echt nog veel uit aan boodschappen voor 2 :=
We hadden ook nog een weekendje weg willen gaan in oktober maar de prijzen zijn voor de zotten :(

Bij kassa afgelopen maandag kwam Aldi het duurst uit de bus en Dirk het goedkoopst. Lidl op een goede tweede plek en de kwaliteit van hun huismerk werd geprezen. Sinds enkele maanden rij ik ook naar Lidl en ervaar ook een lekker en afwisselend aanbod tegen betere prijzen dan bij Appie of Jumbo.

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:19

Het was voor mij de bedoeling om dit jaar minder te werken naast mijn studie. Ik loop nu stage voor mijn minor en ik begin in januari aan mijn scriptie. Ik leen bij aangezien ik altijd heb aangegeven dat ik niet afhankelijk wilde zijn van mijn loon van bijlessen geven. Maar door de stijgende prijzen toch maar wel mijn beschikbaarheid weer aangezet. Ik hoef gelukkig niet maximaal te lenen en zou het wel kunnen redden, maar ik wil toch een grotere buffer hebben. Daarnaast heb ik abonnementen zoals Pathé opgezegd. NRC moet ik nog doen. Ook reed ik nog op de manege (leuk paard, leuke groep en leuke les) maar ik voelde al aan dat daar een verhoging zou komen (wat klopt, nu is het 99,5 per maand. Was vorig jaar ook al flink omhoog gezet). Ik rij daarnaast paarden bij, en investeer liever het manege geld in lessen of andere dingen. Daarnaast is mijn gas enorm omhoog, dus kan dat nu makkelijker opvangen nu de kosten van de manegelessen wegvallen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:21

xLaraaj schreef:

Dan kun je beter kijken naar een inzet haard of een kachel ervoor zetten met een pijp in het bestaande kanaal. Stuk efficiënter als die 5% van je open haard...

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 23:35

Heel eerlijk gezegd heb ik nog nooit zoveel geld uitgegeven (en dat is los van de prijsstijgingen).
Vakantie, gardarobe vernieuwd, schoenen bijgekocht, we gaan trouwen (jurk, pak, fotograaf, decoratie, etc).

Hoewel ik echt wel merk dat alles duurder wordt, hoef ik me er nog niet door te laten leiden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 06:31

Boodschappen doe ik 2x per week via picnic. Dat scheelt echt een hoop in vergelijking met jumbo of ah.
Max 1x in 2 weken ergens lunchen of 1x per maand uiteten.
Max 1x per maand thuisbezorgd (was soms wel 2x per week)

Ik heb nu een auto van de zaak dat scheelt echt in benzinekosten.

Heb wel net nog een nieuwe iPhone gekocht dus mag echt niet zeuren. Maar goed omgerekend kost mij dat €1,50 per dag.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:55

Kan ik (binnenkort) nog iemand blij maken met een gratis HelloFresh-box? Ik heb mijn account opnieuw geactiveerd en wrs krijg ik dan op korte termijn ook weer gratis boxen. Ik heb al met iemand uit dit topic een afspraak over een box, maar meestal zijn het er meerdere. En je kunt maar 1x een box aan iemand geven.
Interesse? Laat maar weten.

*edit* ik wil die boxen graag geven aan mensen die het echt wat zwaarder hebben nu alles zoveel duurder wordt. Dus mocht je zelf nu nog nergens last van hebben, laat dit dan even aan je voorbijgaan, oké?