Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598

Shadow0

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:13

Maar dat plaatje erbij geeft ook wel een mooie illustratie van het verschil tussen theorie en praktijk. Snelwegen in de randstad hebben iets andere omstandigheden dan op dat plaatje.

(En bij de situatie die er wordt afgebeeld heeft de auto volgens mij nog 2 prima opties over, namelijk gas bij en voor de vrachtwagen, of gas los en achter de vrachtwagen als je nog niet op tempo bent. En dat ook nog eens met de luxe dat de auto daar voor je niet zomaar van baan mag verwisselen. Als alle situaties zo overzichtelijk waren zouden er weinig problemen zijn denk ik.)

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:50

Ik heb niet naar het plaatje gekeken. Alleen de tekst gelezen :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:30

Change3x schreef:
Baan opschuiven als er plek is en zo nee dan invoegers de kans geven op de baan te komen.

Dit inderdaad :j

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:34

Ik ga opzij als het kan maar niet voor iemand die aan het begin van of halverwege de invoegstrook al wil invoegen en nog lang niet dezelfde snelheid heeft als degenen die al op de autobaan / snelweg rijden.

Wat ik nog al eens meemaak is dat ik in wil voegen, meestal is dat voor een vrachtwagen, en dat iemand die op de linkerbaan net de vrachtwagen heeft ingehaald, naar rechts gaat. En dan dus net op de vrije plek gaat rijden waar ik wilde invoegen. Wie is er dan eigenlijk fout?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:39

Beiden, je voert allebei een bijzondere verrichting uit.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:41

Silvia schreef:
Wat ik nog al eens meemaak is dat ik in wil voegen, meestal is dat voor een vrachtwagen, en dat iemand die op de linkerbaan net de vrachtwagen heeft ingehaald, naar rechts gaat. En dan dus net op de vrije plek gaat rijden waar ik wilde invoegen. Wie is er dan eigenlijk fout?

Ik heb geleerd dat bij inhalen van vrachtwagen bij invoegstrook je pas na einde invoegstrook weer naar rechts gaat. Omdat je dan niet per ongeluk een invoegend voertuig over het hoofd kan zien.

Volgens mij ook weer meer zo’n fatsoensregel dan wettelijke regel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:42

Silvia schreef:

Degene die van links weer terug naar rechts gaat lijkt mij, want ook op de linkerbaan zie je dat je naast een invoegstrook rijdt en mag je invoegend verkeer niet hinderen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:43

Als het rustig is en het kan schuif ik op naar links. Kan dat niet dan is het aan de invoeger om zich aan te passen aan het al rijdende verkeer op de snelweg. Dus ik ga dan niet afremmen/gas los laten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:02

Unpopular opinion maar: nee. Niet meer althans.

Sinds ik 40'000 km per jaar voor mijn werk rijd denk ik aan mezelf op de autobaan. Heb altijd mijn tempomaat aanstaan en rijd langzaam op de meest langzame baan. (Hoe sneller = meer stress + meer diesel)

En na de 100ste keer dat ik iemand liet invoegen, je zelf een stoot gas moest geven (rijd immers zelf al langzaam) of nog erger de persoon vergeet spontaan dat je hem een gunst deed 2 seconden geleden en blijft in je dode hoek gas geven totdat je 20 km/u over het snelheidslimiet moet gaan om weer rechts te kunnen invoegen, óf moet gaan remmen om weer rechts in te voegen en daarmee iedereen in gevaar brengt, nope doe ik niet meer aan mee.

Ik rijd 100 km/u rechts op de langzame baan en de rest zoekt het zich maar uit. Dat leert er ook een paar op hardhandige wijze dat ze géén voorrang hebben als ze schrikken omdat ze proberen in te voegen ín mijn SUV, en zelfs dan goed voor mij is mijn auto betaald. Ze leren maar goed gas te geven bij het invoegen en voegen vóor mij in, of achter mij.

Verkeersregels zijn er om structuur te geven en meer dan de helft van de keren zorgt (over)beleefdheid die de verkeersregels ondermijnt voor onnodige verwarring.

Mijn post gaat trouwens natuurlijk enkel om het laten invoegen op de autobaan in rijdend verkeer. Niet over ritsen bij een wegversmalling of file, dat is vanzelfsprekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:11

Lara_Silver schreef:
Unpopular opinion maar: nee. Niet meer althans.

Sinds ik 40'000 km per jaar voor mijn werk rijd denk ik aan mezelf op de autobaan. Heb altijd mijn tempomaat aanstaan en rijd langzaam op de meest langzame baan. (Hoe sneller = meer stress + meer diesel)

En na de 100ste keer dat ik iemand liet invoegen, je zelf een stoot gas moest geven (rijd immers zelf al langzaam) of nog erger de persoon vergeet spontaan dat je hem een gunst deed 2 seconden geleden en blijft in je dode hoek gas geven totdat je 20 km/u over het snelheidslimiet moet gaan om weer rechts te kunnen invoegen, óf moet gaan remmen om weer rechts in te voegen en daarmee iedereen in gevaar brengt, nope doe ik niet meer aan mee.

Ik rijd 100 km/u rechts op de langzame baan en de rest zoekt het zich maar uit. Dat leert er ook een paar op hardhandige wijze dat ze géén voorrang hebben als ze schrikken omdat ze proberen in te voegen ín mijn SUV, en zelfs dan goed voor mij is mijn auto betaald. Ze leren maar goed gas te geven bij het invoegen en voegen vóor mij in, of achter mij.

Verkeersregels zijn er om structuur te geven en meer dan de helft van de keren zorgt (over)beleefdheid die de verkeersregels ondermijnt voor onnodige verwarring.

Mijn post gaat trouwens natuurlijk enkel om het laten invoegen op de autobaan in rijdend verkeer. Niet over ritsen bij een wegversmalling of file, dat is vanzelfsprekend.

Maar wie ben jij dan om dat anderen hardhandig te leren? Klinkt mij als super asociaal in de oren, een beetje holier than thou houding. Ik heb altijd geleerd dat je beter een beetje kan buigen dan barsten, ook in het verkeer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:12

Ik had dus vandaag weer een lekkere harry .
Reed 120 op de rechterbaan en er kwam net een auto mij inhalen,
Tegelijkertijd komt er iemand de invoegstrook oprijden die duidelijk zag dat ik er reed en er 1 naast me zat met 2kmpu verschil,
Toch besloot diegene dat het handig was om precies naast me te gaan rijden en door me heen in te willen voegen.
Tsja dan heb je ook een gebrek aan inzicht in je donder.
Voor mijn verdediging voor en na mij reed niemand _O-
Uiteindelijk ben ik meteen opgeschoven zodra de inhaler voorbij was.
Maar echt bijdehand was het niet van de invoeger

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:17

Mindim schreef:
Maar wie ben jij dan om dat anderen hardhandig te leren? Klinkt mij als super asociaal in de oren, een beetje holier than thou houding. Ik heb altijd geleerd dat je beter een beetje kan buigen dan barsten, ook in het verkeer.

Fout gelezen geloof ik.

Ik ben niemand 'om iemand iets te leren'. Maar ik weiger van baan te wisselen en dat heeft als logisch bijgevolg dat sommige mensen op hardhandige manier (weer) leren dat ze geen voorrang hebben bij het invoegen.

Vooral diegen die niet goed kijken voordat ze invoegen omdat ze verwachten dat iedereen maar aan de kant gaat. Dikke pil voor hun als dit niet het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:24

Lara_Silver schreef:
Mindim schreef:

Fout gelezen geloof ik.

Ik ben niemand 'om iemand iets te leren'. Maar ik weiger van baan te wisselen en dat heeft als logisch bijgevolg dat sommige mensen op hardhandige manier (weer) leren dat ze geen voorrang hebben bij het invoegen.

Vooral diegen die niet goed kijken voordat ze invoegen omdat ze verwachten dat iedereen maar aan de kant gaat. Dikke pil voor hun als dit niet het geval is.

Ik lees prima, voor iemand die een ander niks leren wil of beter lesje wilt leren, bezig je het woord nu net even te vaak.
Wat een nare houding op de weg heb je dan zeg, niks anticiperen, maar gevalletje hier rijd ik en zoek het maar uit. Asociaal in het verkeer dus.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:30

Ik vind het vooral bijzonder dat je denkt dat het een logisch bijgevolg is dat een ander een lesje leert door jouw handelen? Dan heb je wel een hele hoge verwachting van de gemiddelde bestuurder :))

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:37

Memories schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat je denkt dat het een logisch bijgevolg is dat een ander een lesje leert door jouw handelen? Dan heb je wel een hele hoge verwachting van de gemiddelde bestuurder :))

Wellicht. :') Daarom dat ik ook schrijf sommigen. Neemt niet weg dat het niks veranderd aan de rest van mijn werkweg. :)

@Mindim: als mij dat aso maakt draag ik die titel met trots.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:37

Lara_Silver schreef:
Mindim schreef:

Fout gelezen geloof ik.

Wow lekker asociaal.
Dit zijn dan de mensen waar ik zelf voor ga hangen en expres rem of vertraag wanneer ze niet opzij kunnen. Take it, mijn auto is ook betaald :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:41

Dat moet jij dan vooral doen. Verschil is dat mijn gedrag niet tegen de wet in gaat, een brake-check wel. Gelukkig ook een camera voor en achter voor dat soort gebruikers. En ik heb horen zeggen dat een wiplash geen prettige blessure is en dat verzekeringen best heel vervelend kunnen doen als op de beelden te zien is dat het ging om uitremmen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:44

little_birdy schreef:
Ik had dus vandaag weer een lekkere harry .
Reed 120 op de rechterbaan en er kwam net een auto mij inhalen,
Tegelijkertijd komt er iemand de invoegstrook oprijden die duidelijk zag dat ik er reed en er 1 naast me zat met 2kmpu verschil,
Toch besloot diegene dat het handig was om precies naast me te gaan rijden en door me heen in te willen voegen.
Tsja dan heb je ook een gebrek aan inzicht in je donder.
Voor mijn verdediging voor en na mij reed niemand _O-
Uiteindelijk ben ik meteen opgeschoven zodra de inhaler voorbij was.
Maar echt bijdehand was het niet van de invoeger

Dat is dus een voorbeeld waarin ik wel gewoon rechts was blijven rijden :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:46

Lara_Silver schreef:
Dat moet jij dan vooral doen. Verschil is dat mijn gedrag niet tegen de wet in gaat, een brake-check wel. Gelukkig ook een camera voor en achter voor dat soort gebruikers. En ik heb horen zeggen dat een wiplash geen prettige blessure is en dat verzekeringen best heel vervelend kunnen doen als op de beelden te zien is dat het ging om uitremmen.

Tot nu toe konden ze allemaal remmen met wat gevloek en geknipper (en nee ik smijt niet ineens alles dicht, 80 is al irritant genoeg als je niet voorbij kan). Maar misschien tot ooit :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:51

Poekkie schreef:
Lara_Silver schreef:

Tot nu toe konden ze allemaal remmen met wat gevloek en geknipper (en nee ik smijt niet ineens alles dicht, 80 is al irritant genoeg als je niet voorbij kan). Maar misschien tot ooit :D

Ik voel me plots minder asociaal. :') Bij mij moeten de mensen of iets meer gas geven of moeten achter mij invoegen en that's it. Bij jou komen ze direct in hun eigen persoonlijke file terecht. Creatief. :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:35

We leren beiden mensen dingen aan he }>

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:30

Lara_Silver schreef:

Tot er een keer eentje tegen je aangaat. En dan gaat die SUV van jou net zo hard op zijn dak. En dan is een whiplash inderdaad een vervelende blessure en zo ongeveer de lichtste die je eraan overhoudt. Je hebt de wet, dat is basis, en je hebt rijprocedure en daar staat in hoe je de wet moet interpreteren en uitvoeren. En dan moet je gewoon ruimte geven als dat kan en de invoegende in de problemen zit. Mensen zoals jij zijn vaak de veroorzaker van de grootste ongelukken. Mensen die langzaam rijden op hun eigen eilandje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:31

Poekkie schreef:
We leren beiden mensen dingen aan he }>

Ja, dat ze rekening moeten houden dat er andere mensen zijn die net zo slecht rijden als dat zij doen :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:57

janderegelaa schreef:
Lara_Silver schreef:

Tot er een keer eentje tegen je aangaat. En dan gaat die SUV van jou net zo hard op zijn dak. En dan is een whiplash inderdaad een vervelende blessure en zo ongeveer de lichtste die je eraan overhoudt. Je hebt de wet, dat is basis, en je hebt rijprocedure en daar staat in hoe je de wet moet interpreteren en uitvoeren. En dan moet je gewoon ruimte geven als dat kan en de invoegende in de problemen zit. Mensen zoals jij zijn vaak de veroorzaker van de grootste ongelukken. Mensen die langzaam rijden op hun eigen eilandje.

Dan doe ik toch iets goed. In mijn 13 jaar rijbewijs nog geen ongeluk gehad, noch veroorzaakt. Dat ik in mijn laan blijf, wil niet zeggen dat ik insukkel of passief autorijd. Ik ben ook niet degene die uitremt, noch diegene die iemand zou gaan rammen omdat hij me uitremt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 05:22

Lara_Silver schreef:
janderegelaa schreef:

Dan doe ik toch iets goed. In mijn 13 jaar rijbewijs nog geen ongeluk gehad, noch veroorzaakt. Dat ik in mijn laan blijf, wil niet zeggen dat ik insukkel of passief autorijd. Ik ben ook niet degene die uitremt, noch diegene die iemand zou gaan rammen omdat hij me uitremt.

Misschien zijn die medeweggebruikers toch niet zo erg, vloeken ze enkel wat in de auto over die rigide weggebruiker die denkt omdat ze een suv heeft, geen medewerking hoeft te verlenen. Misschien is het wel juist door de anticiperende weggebruiker dat jij nog geen ongelukken hebt gehad.