Vragen die mensen je stellen uit verbazing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Vragen die mensen je stellen uit verbazing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:57

In de zomer krijg ik erg vaak de vraag “heb je het koud?” of “heb je het niet warm?”
Nee joh, ik zit voor de lol zwetend met een rood hoofd volledig bedekt buiten in de zon! Ik ben allergisch voor UV straling dus in deze maanden moet ik volledig bedekt en ingesmeerd naar buiten. Ik heb er speciale kleding voor, meestal heb ik mijn zwarte vest met capuchon aan.
Ik snap dat het weinig voorkomt, maar je kan toch wel logisch bedenken dat ik er niet zo bij loop voor de lol? En dat rode hoofd met zweet verraad toch ook wel dat ik het juist bloedheet heb?
Als je het uitlegt krijg je ook de meest suffe vragen. “Vind je dat niet heel vervelend?” Nee hoor, een levensbepalende intolerantie is dikke lol joh.

Oh en de vraag of ik wel heel zeker weet dat ik niet zwanger ben. Nee, gewoon veel te dik en gezegend met een appelvorm dus alles zit op m’n buik. Schijnt ook bijzonder te zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:02

prompter schreef:
Als ik antwoord op de vraag welke muziek ik leuk vind, en dan zeg ik o.a. Rammstein, dan volgt van jongeren vaak de vraag " ken jij die dan?"

Eh ja, het feit dat ik geboren ben in 1962 wil niet zeggen dat ik de hele dag naar opera's luister of zo, en bovendien scheel ik maar een paar maanden in leeftijd met de zanger volgens mij.

ja haha herkenbaar :')

Ik ben met 62, na 40 jaar in het onderwijs gewerkt te hebben, met pensioen gegaan. Iedereen vraagt hoe ik dat gedaan heb. Daar zijn regelingen voor in het onderwijs, maar dat weet vrijwel niemand blijkbaar. Ik zeg altijd maar dat ik een rijke man heb. (wat niet zo is, want die is al 22 jaar met pensioen :+ )

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:10

Zwerte schreef:
In de zomer krijg ik erg vaak de vraag “heb je het koud?” of “heb je het niet warm?”
Nee joh, ik zit voor de lol zwetend met een rood hoofd volledig bedekt buiten in de zon! Ik ben allergisch voor UV straling dus in deze maanden moet ik volledig bedekt en ingesmeerd naar buiten. Ik heb er speciale kleding voor, meestal heb ik mijn zwarte vest met capuchon aan.
Ik snap dat het weinig voorkomt, maar je kan toch wel logisch bedenken dat ik er niet zo bij loop voor de lol? En dat rode hoofd met zweet verraad toch ook wel dat ik het juist bloedheet heb?
Als je het uitlegt krijg je ook de meest suffe vragen. “Vind je dat niet heel vervelend?” Nee hoor, een levensbepalende intolerantie is dikke lol joh.

Oh en de vraag of ik wel heel zeker weet dat ik niet zwanger ben. Nee, gewoon veel te dik en gezegend met een appelvorm dus alles zit op m’n buik. Schijnt ook bijzonder te zijn.

Dat soort vragen zou ik -in voorzichtige vorm, dat wel- ook kunnen vragen.

Gewoon uit oprechte interesse.
Omdat ik het niet begrijp zonder uitleg, en ook niet wil oordelen. Dus wil ik het graag begrijpen.

Meestal check ik wel even of mensen vragen al dan niet kunnen hebben.

Mensen die mij uit échte interesse vragen stellen, krijgen eigenlijk ook altijd antwoord.
Als een vraag gesteld wordt op een manier waar een oordeel in doorklinkt, zal dat antwoord mogelijk iets sarcastisch zijn.
Klinkt het echt gewoon als willen begrijpen (dus zonder oordeel) dan volgt er een normaal antwoord.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:13

Ohja, de geloofskwestie. Van huis uit en nog altijd ben ik boeddhist. Maar mensen vinden het dan vreemd dat ik niet mijn hele tuin vol heb staan met (niet accurate) boeddhabeeldjes.

En uiteraard ook alle opmerkingen en vragen over mediteren, "goden" binnen het boeddhisme etc.

Edit: dit wil NIET zeggen dat ik niet open sta om mensen over de boeddhistische leer- en denkwijze te vertellen. Het probleem wat ik heb met de opmerkingen en vragen is dat ze vaak vol met aannames en/of vergelijkingen met andere godsdiensten zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:15

Shenavallie schreef:
MyWishMax schreef:
Ja, mee eens. Ik vind de vraag wat doe je voor werk ook ongemakkelijk, want dan moet ik antwoorden dat ik niet werk en daarna bijna verantwoorden waarom niet en hele medische geschiedenis uitleggen. Tenminste, dat wil men dan, want gewoon een nee, ik werk niet of nee, kan ik niet is nooit voldoende en niemand die bedenkt dat het ze eigenlijk niks aan gaat waarom niet. Net als de kinder vraag dus

Je zou ook kunnen antwoorden: "Dat zou ik graag willen, alleen lukt het helaas niet". Misschien helpt dat?

Nee, helaas niet. Alsnog willen mensen weten waarom niet en moet je echt wel bot zijn om dat af te kappen. :=
Want als ik simpel zeg nee, dat kan ik helaas niet (want zoiets zeg ik meestal want ik zou het ook graag willen) dan komt altijd de vraag waarom niet en wat ik dan mankeer en als ik pech heb komt er ook nog achteraan; 'want je ziet er niet ziek uit' dus zal het wel meevallen.

Maar je hoort het al aan de 1e reactie of het oprecht interesse is of niet. Maar dan alsnog heb ik niet altijd de behoefte om alles uit te leggen aan vreemden. Hoewel degene die oprecht geïnteresseerd zijn ook veel makkelijker accepteren dat je het liever niet uitlegd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:22

Morrie schreef:
Ik ben met 62, na 40 jaar in het onderwijs gewerkt te hebben, met pensioen gegaan. Iedereen vraagt hoe ik dat gedaan heb. Daar zijn regelingen voor in het onderwijs, maar dat weet vrijwel niemand blijkbaar. Ik zeg altijd maar dat ik een rijke man heb. (wat niet zo is, want die is al 22 jaar met pensioen :+ )

Oh dan krijg ik die vraag over 2 jaar ook, want mijn pensioen staat dan ook gepland :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:10

Zwerte schreef:

Mijn moeder heeft dit probleem ook en is werkelijk helemaal ingepakt. Alleen in plaats van dat mensen haar gewoon vragen waarom, gaan ze haar heel raar aankijken alsof ze een attractie is. Dus net even andersom dan bij jou: bij haar vraagt men juist helemaal niets.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:39

Sinds ik een vriend heb die afgekeurd is ben ik mij ervan bewust geworden dat de vraag 'wat doe je voor werk?' best pijnlijk kan zijn
Dus tegenwoordig vraag ik 'wat doe je in het dagelijks leven?'
En als dat dan overleven is terwijl je het huishouden doet, dan vind ik dat helemaal super. Je hoeft niet te werken of vrijwilliger te zijn om 'nuttig' of 'volwaardig' deel van de samenleving te zijn

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:49

- Heb je nog geen kinderen? Je bent toch al getrouwd?

Tsja...soms gaan de dingen niet zoals je wel heel graag zou willen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 06:53

Oja nog een die ik mijn leven lang regelmatig hoor: lust je geen taart?? >;) je weet niet wat je mist

Dat weet ik wel en ik ben er wel blij mee scheelt een hoop calorieën op het werk :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:56

Oh ja, taart en gebak... Als je aangeeft dat je daar niet van houd, valt men nog net niet om van verbazing "want dat lust toch iedereen?!?!". Eh nou nee.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:00

prompter schreef:
Oh ja, taart en gebak... Als je aangeeft dat je daar niet van houd, valt men nog net niet om van verbazing "want dat lust toch iedereen?!?!". Eh nou nee.

Nou moet ik zeggen dat ik dat ook heel vreemd vind :))

Maar ik ben dan ook vreetzak pur sang. :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:02

Zie je wel :)) ! Bijna iedereen vindt het gek. Maar oh gruwel, die zachte veel te zoete troep in je mond, ik krijg het niet weg.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:16

Ik hou ook niet van taart.
En ook niet van roomijs...

Wordt inderdaad gek gevonden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:17

Ik lust ook echt niet al het gebak, koek, taart en noem maar op. Ben gek op sommige, maar ook dingen die ik echt vies vind en dat vinden mensen idd raar :') en dan eet ik nog wel genoeg gebak haha. Je mag blijkbaar wrl een voorkeur hebben, maar gebak vies vinden is raar.

Maar dat is hetzelfde als pruimen, kersen en peren vies vinden. Dat is ook raar blijkbaar :+ of blauwe bessen, nee dank je :=

Hatikvah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:19

Heel herkenbaar. Ik lust namelijk geen snoep. Meestal vragen ze dit 'wat eet je dan?' nou er is genoeg ander eten dan snoep.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:24

Mijn kinderen lusten geen taart, het meeste snoep niet en drinken het liefst water en eten heel graag bordjes met komkommer, tomaat, paprika en wortels, dat is echt een traktatie en smullen :')

Iedereen vraagt me waarom ik zo streng voor ze ben en waarom ze geen taart mogen en zo weinig snoep.
Ja joh, je mag ze het best geven maar ze eten het niet en dan moet ik het weer opeten.
Ik vind het zelf overigens ook raar dat ze het niet lusten, maar heb het ze ook nooit actief leren eten. Maar die vragen, alsof ik ze mishandel door ze niet al die suiker te geven :+

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:33

verootjoo schreef:
Mijn kinderen lusten geen taart, het meeste snoep niet en drinken het liefst water en eten heel graag bordjes met komkommer, tomaat, paprika en wortels, dat is echt een traktatie en smullen :')

Iedereen vraagt me waarom ik zo streng voor ze ben en waarom ze geen taart mogen en zo weinig snoep.
Ja joh, je mag ze het best geven maar ze eten het niet en dan moet ik het weer opeten.
Ik vind het zelf overigens ook raar dat ze het niet lusten, maar heb het ze ook nooit actief leren eten. Maar die vragen, alsof ik ze mishandel door ze niet al die suiker te geven :+

Snap ik best, want lekker qua smaak en knapperig! Daarom ben ik ook gek op komkommer (knapperig en mild) en tomaat (zachter en pittig).

Kan het ook zijn dat ze meer van hartig zijn dan van zoet?

Ik zeg zelden nee tegen getrakteerde taart of snoep. Dan krijg ik ook vaak de vraag/opmerking; ja, maar jij sport toch zoveel? En als ik niet wil; maar jij kan het toch wel hebben met al dat sporten.

Ja, ik beweeg veel, maar ik eet verder redelijk calorie-arm.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:42

prompter schreef:
Zie je wel :)) ! Bijna iedereen vindt het gek. Maar oh gruwel, die zachte veel te zoete troep in je mond, ik krijg het niet weg.

Haha ach, toen ik nog geen vegetariër was, lustte ik ook al geen shoarma of Turkse pizza. Dat kan ook écht nirt volgens veel mensen. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:48

Mensen vonden mij raar dat ik veel liever rauw at of eet dan gebakken of gekookt. Ik kreeg vroeger dus ook de groentes rauw die de rest gekookt at. Wortels, paprika, champignons en zelfs ui. Die wortels wn paprika pikte ik ook altijd als ze gesneden werden.

En kruiden, ik plukte ze altijd uit de tuin en zat ze dan op te eten :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:12

KarenQ schreef:
...maar jij kan het toch wel hebben met al dat sporten.

Ik krijg daar jeuk van op lastig bereikbare plekken: 'Maar jij kan dat toch wel hebben?'

Wat begrijpen mensen niet aan 'ik heb geen trek in taart', 'ik wil geen pastelroze vest' of 'ik heb meestal geen zin om mijn haar los te dragen'? >;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:14

“Maar zo zwaar ben je toch helemaal niet”.
“Maar je beweegt en wandelt zoveel”.

Nou ik ging hard richting de 100 kilo, nou ben ik 1,83 maar dan ben je te zwaar voor op een paard. En ook te zwaar om gezond te zijn. Gelukkig ben ik nu wat lichter maar ik heb er nooit zo zwaar uitgezien als dat ik was. Dat geloven mensen niet. Kon ook nog kleding maat M makkelijk aan aan de bovenkant. Zou bijna de weegschaal meenemen. :))

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:18

fleurtjeuh schreef:
Sinds ik een vriend heb die afgekeurd is ben ik mij ervan bewust geworden dat de vraag 'wat doe je voor werk?' best pijnlijk kan zijn
En als dat dan overleven is terwijl je het huishouden doet, dan vind ik dat helemaal super. Je hoeft niet te werken of vrijwilliger te zijn om 'nuttig' of 'volwaardig' deel van de samenleving te zijn

Als je afgekeurd bent, dan kun je er inderdaad niets aan doen. Daar heb ik alle begrip voor. :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:23

Fleurtjeuh schreef:

Ik vind dit wel een hele mooie vorm van Omdenken, deze ga ik voortaan ook gebruiken :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:30

fleurtjeuh schreef:

Vind ik mooi om te lezen :j En heel fijn dat er toch mensen zijn die zo denken ipv toch denken dat je 'nutteloos' bent als je thuis zit.