Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:14

Ja en Sizzle bedoelt dat wij in zulke luxe en rijkdom leven hier in het westen dat wij ons druk kúnnen maken om complotten. Als je grootste zorgen eten en drinken zijn heb je geen tijd daarvoor. :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:27

Fransje, dank je, zo had ik het niet bekeken :)
Nee ik denk inderdaad ook niet dat een crisis perse een uitlokker is. De lockdown heeft er destijds wel aan bijgedragen want dan heb je inderdaad lekker de tijd om te googelen.
Het is van alle tijden maar er is wel een toename. Het zou imo al een hoop schelen als officiele instanties beter en sneller communiceren dan zelf bedachte theoristen. Ik vind het gewoon onnodig en dom dat een instantie als EMA wel eerst een hoop data beschikbaar zet maar geen moeite doet om zulke data hapklaar via social media even in een notendop uit te leggen. Dan open je echt uitgebreid de deur voor andere mensen die graag creatief met data omgaan.
Hetzelfde nu met de sancties. Als ik in de krant lees dat een verbod op goud de goudprijs omhoog zal drijven waardoor Poetin veel geld kan verdienen en ik in diezelfde krant lees dat ze een verbod op goud import gaan invoeren, dan gaat er echt iets mis in de communicatie nasr de gewone mens.
Als je dan wat gevoelig bent voor overtuigende websites dan ben je zo van het pad af.

Die site van autonoom worden is geniaal trouwens. Echt perfect zoals hij opgebouwd is. Doodsimpele text, cliffhangers, pakkende foto‘s en vooral ook de focus op: het is gratis (!!).
De belastingdienst kan er wat van leren zeg maar.

Edit: dit doet me denken aan een moment tijdens de 2-3–4-100G chaos in Europa afgelopen jaar. Een vriend van mijn partner wilde langskomen maar moest daarvoor door Duitsland waar iedere Bundesland een eigen set onleesbare regels heeft.
Ze hebben er samen naar gekeken, maar zijn er zelfs als 2 vloeiend duits sprekende jurist en arts samen niet uitgekomen wat nou eigenlijk mocht en wat niet.
Niet echt een verrassing dat dan de complotten als paddestoelen uit de grond poppen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:52

Dat er veel dingen beter kunnen en dat we overspoeld worden met info ben zeker eens.
Denk ook dat er wel wat gedaan moet worden aan de algoritmefuiken waardoor mensen steeds bevestiging krijgen van dingen die niet kloppen.

thequeensmum

Re: Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 10:43

@ sizzle: heb je een linkje van die site die je noemt. Misschien hier al voorbij gekomen, maar kan het even niet vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:51

truus1957 schreef:
@ sizzle: heb je een linkje van die site die je noemt. Misschien hier al voorbij gekomen, maar kan het even niet vinden.

Ik wil de directe link hier eigenlijk niet rechtstreeks publiekelijk plaatsen omdat ik dat zulke zooi linken schadelijk vind. Ik doe je wel een pb.

Het is heel (veel te) makkelijk te vinden als autonoom worden intypt, komt gelijk bovenaan, dus er zit genoeg geld en kennis van marketing achter. Het is gewoon een nederlandse site.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:04

Ik heb het ook geprobeerd, maar ik krijg eerst een website van Yacht, en daarna een hele rits 'betekenissen', encyclopedie, woordenboeken enzo.. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:07

Bijzonder, dat het zo uitmaakt, zeker omdat ik sowieso altijd slecht op nederlandse sites terecht kom (mijn google algoritme vind doorgaans dat ik daar niets te zoeken heb).

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 11:09

Dank je Sizzle

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:14

Hm, de lezingen kosten uiteraard wel geld (niet superveel, maar als je veel deelnemers hebt tikt het wel aan) , en de koeriersdiensten ook...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:23

Als ik Google op Autonoom worden krijg ik wel een site.

Die natuurlijk wel geheel aan de wettelijke eisen voldoet met Cookie wetgeving etc en een prachtige webwinkel en een inschrijving bij de Kamer van koophandel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:26

Boss/maker aka Ronald Heister is een van meest doortrapte charlatans die Nederland rijk is.
Antivaxxer, anti regering, pro autonomie, zolang je maar betaald.
Maar de site waar je je geboorte trust fonds op aan kon vragen leek toen van een snelle jongen te zijn die maar even online was , veel geld verdiend heeft en toen verwijderd door toezichthouders.

Hier een voorbeeld van een compleet mesjogge figuur:

https://missnatural.nl/hoe-je-jouw-gebo ... arden/amp/

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:41

Sizzle schreef:
Die site van autonoom worden is geniaal trouwens. Echt perfect zoals hij opgebouwd is. Doodsimpele text, cliffhangers, pakkende foto‘s en vooral ook de focus op: het is gratis (!!).
De belastingdienst kan er wat van leren zeg maar.

Het punt is alleen dat de site van de belastingdienst daar niet voor bedoeld is. Die geeft feitelijke, zakelijke informatie. Het hoeft niet leuk te zijn, het hoeft je niet te 'pakken', het hoeft je niet te lokken en we weten allemaal dat het niet gratis is.
Die autonoom worden site moet je wel lokken, het moet je aanspreken, het moet je het gevoel geven dat je leven er beter van wordt. Nogal wiedes dat die anders geschreven is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:01

Nou, de belastingdienst moet wel de burgers dienen.. dus het zou wel fijn zijn als het begrijpelijk is, we betalen er tenslotte inderdaad wel voor :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:07

Cer schreef:
Nou, de belastingdienst moet wel de burgers dienen.. dus het zou wel fijn zijn als het begrijpelijk is, we betalen er tenslotte inderdaad wel voor :)

Teksten op de site van de Belastingdienst zijn over het algemeen best begrijpelijk maar het is soms gewoon ingewikkelde materie.
Dat is gewoon niet altijd in zeer eenvoudige taal uit te leggen.
Als je het niet snapt kun je altijd advies in winnen bij mensen die dat wel doen of even bellen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:11

De site gevonden waar Sizzle aan refereert. Het eerst stukje roept al zoveel vragen op dat ik niet snap hoe iemand hierin trapt.....

[Copie tekst van website die hier stond weggehaald]
- Ok, ik ben autonoom geboren en het nu kennelijk niet meer. Je kan dus autonoom geboren worden uit niet-autonome ouders? Wanneer ging het dan mis?
- Ik doe kennelijk dingen die onethisch en onrechmatig zijn :? . Ik vind het nogal een heftige uitspraak en herken mijzelf daar niet in. Zoals het er staat gaat het richting smaad of laster richting een ieder die nog niet autonoom is volgens hun uitleg daaraan. En smaad en laster zijn dan wel weer onrechtmatige daden, maar zij kiezen daar zelf (autonoom :D ) voor. En dat mag dan waarschijnlijk omdat ze het NL-se recht niet erkennen?
- Ik word kennelijk ook nog gedwongen tot deze onethische en onrechtmatige handelingen. Ik had al geen idee waar dat over gaat. De grote vraag is dan ook: wie dwingt mij daar dan toe? Hoe gaat dat dan in zijn werk? En als dat via een vorm van afpersing gaat, bijvoorbeeld via mijn familie, hoezo werkt dat dan niet meer als ik autonoom zou worden?

En dit was dan alleen nog maar de eerste zin :')

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 13:10

bigone schreef:
Boss/maker aka Ronald Heister is een van meest doortrapte charlatans die Nederland rijk is.
Maar de site waar je je geboorte trust fonds op aan kon vragen leek toen van een snelle jongen te zijn die maar even online was , veel geld verdiend heeft en toen verwijderd door toezichthouders.

Ik ben dus mijn eigen placenta. Ok, wow, moet het even laten landen hoor

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:19

Wat er wordt gezegd is zó idioot :+ :))

Je moet dus eerst je geboorte(-akte) 'ontkennen' en dáárna krijg je geld dat bij je geboorte voor je klaargezet is.
Dus eerst moet je verklaren dat je niet erkent dat je 'in het systeem zit' maar aan de andere kant zit er in datzelfde systeem kennelijk geld voor je, dat je dus alleen krijgt als je úit het systeem stapt.

Wat voor een kronkel moet je hebben om dát logisch te vinden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:23

Reken maar dat er heel mensen zijn die het gevoel hebben geleeft te worden ipv zelf te leven. Dat is een enorme groep en die wordt met de armoede kloof en oneerlijke verdeling alleen maar groter.
Daar speelt het prachtig op in: zin geven aan jouw eigen leven ipv enkel eten/slapen/werken/belasting betaleb.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:27

Ik val van de ene in de andere verbazing hier als meelezer. Super boeiend :j

Maar in Twente bestaat er al jaren een ludiek fenomeen waar ik meteen aan moest denken bij de topictitel: de vrije republiek Twente https://www.vrijerepubliektwente.nl/welkom/
Maar dat is iets heel anders natuurlijk

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:29

vroeger werd je voorgespiegeld dat je naar de hemel ging, nu zou je geld krijgen. Het verschilt niet eens zoveel van elkaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:34

truus1957 schreef:
bigone schreef:

Ik ben dus mijn eigen placenta. Ok, wow, moet het even laten landen hoor

_O-
Mijn eerste gedachte was: dat worden hele bloederige pasfoto's :r :')

Sizzle schreef:
Reken maar dat er heel mensen zijn die het gevoel hebben geleeft te worden ipv zelf te leven. Dat is een enorme groep en die wordt met de armoede kloof en oneerlijke verdeling alleen maar groter.
Daar speelt het prachtig op in: zin geven aan jouw eigen leven ipv enkel eten/slapen/werken/belasting betaleb.
Ja, dat snap ik. En ik kan mij ook nog voorstellen dat dit gedwongen voelt. Maar hoe is belasting betalen nou onethisch of onrechtmatig? [mag je opvatten als retorische vraag]
Je kan wat er met dat belastinggeld gebeurt wel onethisch of onrechtvaardig vinden. Ook daar kan ik mij nog wel weer wat bij voorstellen. Er zijn absoluut "dwalingen" van onze overheid waar ik een uitgesproken mening over heb, en die is niet positief.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:08

prompter schreef:
vroeger werd je voorgespiegeld dat je naar de hemel ging, nu zou je geld krijgen. Het verschilt niet eens zoveel van elkaar.

Ik heb hier de vergelijking met godsdienst, religie en kerk(genootschappen) ook al gemaakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 19:31

*kruipt onder meeleessteen vandaan*
8nnemiek schreef:
Of het Roswell verhaal waar is, daar ben ik nog niet over uit. Ik vind het in ieder geval een van de weinige aannemelijke complottheorieën.
Het is natuurlijk best logisch dat zoiets stil wordt gehouden. Zie bv het hoorspel 'War of the Worlds'.. je wil geen wereldwijde paniek veroorzaken.

Er is een film over gemaakt, dat hoorspel.
Het hoorspel was plm 1930.

Aan het einde van de film komt de regisseur in beeld (Orson Welles als ik het goed heb).
Vriendelijk spreekt hij de kijkers toe, dat hij hoopt dat ze genoten hebben van een mooie film.
En, dat ze misschien gedacht hebben 'dat het toch wel raar was, zo'n heisa om een radio uitzending'.
'Maar bedenkt u wel: minder dan tien jaar later zette de stem van 1 man de hele wereld in brand.'
Twee seconden zie en hoor je Hitler.
Einde film.
Een minuut zwart voor de aftiteling begint.

Complotten, invloed, manipulatie, angst....

Spul om goed over na te denken.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:22

Even een idee dat ik plots had!
Wat als iemand een lezing organiseert, niet via de “mainstream media”, dat er een lezing gepland is die “de waarheid zal onthullen”
En als dan alle mensen verzameld zijn in een aula of andere zaal, deuren op slot ..

En ze een cursus wetenschappelijk onderzoek voorschotelen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:28

Gewoon een escaperoom maken, iedereen die er uitkomt zal de waarheid vinden, sleutel van de laatste kamer niet aanwezig.