Wat is jullie waterverbruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:42

Varekaj schreef:
In België worden nog steeds geen maatregelen genomen zoals sproeiverbod of iets dergelijks. Dit verbaast me persoonlijk wel. Andere jaren met droogte is het gelijk alle hens aan dek want grondwater te laag etc etc en nu hoor je enkel "het drinkwaterniveau komt niet in het gedrang dus nog geen maatregelen nodig". Dat alles kurkdroog en beenhard ligt, verpieterd en bruin, dat is nu plots geen issue meer?
En het is zo krom. Boeren mogen niets oppompen uit sloten (kan ook niet, er zit niks meer in) en krijgen geen cent aan steun maar sportvelden worden wel doodleuk gesproeid en liggen erbij als knalgroene dekens in een woestijn. Terwijl er de voorbije maanden heus niet zoveel regen is gevallen...

I was flabbergasted too :=
Er is zelfs een ' droogtecommissie ' in het leven geroepen naar 't schijnt. Die zijn gisteren samengekomen en er is geen probleem. >;) :+

elnienjo

Re: Wat is jullie waterverbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:57

Ik snap ook niet dat ze sportvelden wel mogen sproeien maar akkers niet. Van die akkers komt ons eten, voetbal is geen levensbehoefte en dat kun je desnoods ook gewoon op zand.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:21

elnienjo schreef:
Ik snap ook niet dat ze sportvelden wel mogen sproeien maar akkers niet. Van die akkers komt ons eten, voetbal is geen levensbehoefte en dat kun je desnoods ook gewoon op zand.

Je mag wel akker sproeien, je mag alleen geen oppervlakte water hier voor gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:34

Ik zie een boer echt geen hectaren met drinkwater sproeien, die mens krijgt dat nooit van z'n leven terugverdiend.

Het valt me wel op dat ook veel tuinen er aardig bruin en dor bij liggen en betrekkelijk weinig enthousiastelingen die zelf thuis wekelijks de auto wassen. Voorgaande jaren was dat wel frequenter. Ofwel is men bewuster, ofwel is de regenput overal leeg.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:35

Je kan ook sproeien met grondwater. Dat is wat anders dan oppervlaktewater. Dus wellicht ligt dat op die sportvelden.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:40

Ik heb het naar aanleiding van dit topic ook bekeken. Wij hadden voor 2 personen (met een tuintje dat regelmatig gesproeid wordt) 75m³. Daarvoor 186 euro betaald.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:43

Hier in de regio zijn de meeste regenputten al meer dan een maand leger dan leeg naar wat ik zo hoor.
Ook allemaal dorre gazons. En de weides zijn steppes. Hooi staat op 't land :+

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:31

Liselot schreef:
Wij zitten op 15 euro per maand voor 100m3

ik op 27 euro voor 125 m3, ik snap echt niet dat ik 125 gebruik in een jaar, 2 personen, 2 x per dag douche, 3 x per week wasmachine en 1 x per week droger. Ik drink wel 3 liter water per dag en was ongeveer 30 x mijn handen zeer uitgebreid, maar dan draai ik de kraan dicht tijdens het handenwassen

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:41

Morrie schreef:
ik op 27 euro voor 125 m3, ik snap echt niet dat ik 125 gebruik in een jaar, 2 personen, 2 x per dag douche, 3 x per week wasmachine en 1 x per week droger. Ik drink wel 3 liter water per dag en was ongeveer 30 x mijn handen zeer uitgebreid, maar dan draai ik de kraan dicht tijdens het handenwassen

Een douchebeurt van 9 minuten kost gemiddeld 70 liter warm water. Dus als 2 personen 2x per dag 9 minuten douchen dan kom je al aan 102 m3 per jaar. Nou weet ik niet hoe lang jullie douchen, maar even voor de beeldvorming. Als je dat naar 1x douchen per dag zou terugbrengen, zou je in dit rekenvoorbeeld al 51 m3 per jaar kunnen besparen.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 09-08-22 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:42

Morrie schreef:
ik op 27 euro voor 125 m3,

per maand?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:01

Wij hebben 170m3 verbruikt afgelopen jaar, 4 paarden en 2 personen.

We zijn duidelijk te makkelijk geweest. We douchen nu veel korter en hebben de tuin een beetje aangepast zodat er minder water gegeven hoeft te worden. Als we al water geven in de tuin doen we dat nu met grondwater. Ik hoop dat we op deze manier zo'n 40m3 kunnen besparen.

In dit topic ook nog de tip meegenomen om een emmer onder de douche te zetten als je wacht tot het water warm wordt. Leuk, dat kan mooi bij de plantjes!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:46

MarliesV schreef:
In Brabant is nu een sproeiverbod met oppervlakte water.

Wat dus in de praktijk betekend dat je nog steeds met grondwater of drinkwater 'officieel' je tuintje mag sproeien, de gewassen mag beregenen enz. En dat in de rest van NL dus nog geen sproeiverbod met oppervlakte water is.

Ik ben nog steeds van mending, dat als het zo ernstig is, dat de overheid ook strengerere maatregelen moet nemen ter voorkoming van een tekort.

Ja de mens kan zelf nadenken, maar genoeg mensen die geen nieuws volgen en dus helemaal geen idee hebben (dit weekend nog mensen gesproken over dit onderwerp, die echt van niets wisten).
Draag het breed uit en ook via social media. Zo bereik je een veel groter publiek.

jawel in Limburg ook al weer enkele weken zo niet langer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:48

fokfanaat schreef:
Morrie schreef:
ik op 27 euro voor 125 m3,

per maand?

per jaar uiteraard

en we douchen ieder 1 x per dag, dus er wordt 2 x per dag gedoucht. Mijn man kan dat in 2 minuten, ik doe er iets langer over, want ik heb nog haar op m'n hoofd :')
Hij heeft nu de douche zo ingesteld dat het water niet warmer wordt dan 30 graden, dus ik douche nu aanzienlijk korter, veel te koud voor mij :brr:

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:50

27 euro per maand of kwartaal?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:55

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:57

Morrie schreef:
Liselot schreef:
Wij zitten op 15 euro per maand voor 100m3

Was jij gemiddeld 2x per uur je handen?

32 seconden handen wassen (waarbij de kraan doorloopt in die 32 seconden) is bijna 5 liter water per keer.
Als je uitgebreid je handen wast, time eens hoe lang je de kraan dan echt aan hebt. Als dat bv 20 seconden is, x 3.5 liter x 30 keer per dag= 105 liter per dag! Dan hoeft je je om die 3 liter die je drinkt niet zo veel zorgen te maken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:21

DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/binnenland/rekening-d ... z8YCsmUTJs

en jullie gebeden worden verhoord.....

Je bijvoegende zin snap ik niet helemaal. Alsof er iemand hier in dit topic staat te springen om een verhoging?

Op zich is het gewoon logisch, een drinkwaterbedrijf heeft personeel, onderhoud aan installaties en installaties die moeten blijven draaien. Als dat allemaal duurder gaat worden, dan moeten ze dat wel gaan doorrekenen in het product.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:27

Morrie schreef:
we douchen ieder 1 x per dag, dus er wordt 2 x per dag gedoucht. Mijn man kan dat in 2 minuten, ik doe er iets langer over, want ik heb nog haar op m'n hoofd :')
Hij heeft nu de douche zo ingesteld dat het water niet warmer wordt dan 30 graden, dus ik douche nu aanzienlijk korter, veel te koud voor mij :brr:

In dat geval zou ik eens kijken naar het waterverbruik van je wasmachine. Een gemiddeld verbruik van een wasmachine is ongeveer 60 liter per wasbeurt. Oude wasmachines gebruiken vaak meer water dan de nieuwere modellen. En als je ook nog een voorwasprogramma gebruikt dan ligt het verbruik natuurlijk ook weer hoger.

Is jullie verbruik al jaren constant of is het de laatste tijd omhoog gegaan? Mocht dat laatste het geval zijn, dan zit er misschien wel ergens een lek?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:55

ik heb net 2 maanden geleden een wasmachine (en droger) gekocht, AAA+++ dus erg zuinig volgens het boekje. Voorwasprogramma gebruik ik nooit.
Dit gebruik is redelijk constant, ik kan de laatste 2 jaar zien, steeds rond de 120.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:39

Sinds 2 maanden een nieuwe wasmachine, dan zal je dat op dit moment waarschijnlijk nog niet terug kunnen zien in je jaarverbruik, tenzij je dit zelf maandelijks opneemt. Vooropgesteld dat inderdaad je oude wasmachine een waterslurper was. Gewoon in de gaten houden of je jaarverbruik nu minder is geworden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:43

Alvaron schreef:
Sinds 2 maanden een nieuwe wasmachine, dan zal je dat op dit moment waarschijnlijk nog niet terug kunnen zien in je jaarverbruik, tenzij je dit zelf maandelijks opneemt. Vooropgesteld dat inderdaad je oude wasmachine een waterslurper was. Gewoon in de gaten houden of je jaarverbruik nu minder is geworden.

de oude wasmachine was 4 jaar oud, maar het hele iDOS systeem was van slag en vervangen was duurder dan een andere wasmachine. Maar ik houd het in de smiezen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:26

Ik heb ook even gekeken, ik betaal aan Vitens €19,35 per kwartaal. €77,40 per jaar.

En zo te zien verbruik ik (gemiddeld?) 58 liter per dag. Dat klinkt heel erg veel. Dat idee heb ik helemaal niet want ik douche niet eens elke dag. :+ Wasmachine draait maar 1/2x per week. Ik was met de hand af.

Afbeelding

Of lees ik niet goed?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:34

Dat is weinig, 21M3 per jaar. Dus dat kan wel kloppen, dan ben je erg zuinig met je water!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:35

Oh, gelukkig maar dan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:38

Een toilet met spaarknop verbruikt al 2 tot 6 liter. Zonder spaarknop 10. Dus als je een paar keer naar het toilet gaat loopt het al flink op.