Vervelende buurvrouw. Advies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:46

DuoPenotti schreef:
Dat kan en als ze daar niet op reageert?
Want ze zal toch moeten laten weten is goed en wie het regelt.
Is dat dan een los appje?

Maar ze gaat vermoedelijk niets regelen :D

Bij de volgende klacht is het antwoord van TS dus gewoon: "heb je al een bemiddelingsgesprek geregeld?"

En bij de daarop volgende klacht: "ik zie geen actie mbt een bemiddelingsgesprek, ik ga het nu regelen"

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:48

Ibbel schreef:
Nee, want het is de rol van buurtbemiddeling/een wijkagent om die discussie te leiden, ongefundeerde uitspraken (je mag niet meer dan 5 paarden houden) te weerleggen, en concrete afspraken te maken.

Hier wil ik, als buurtbemiddelaar zijnde, toch even op reageren. De rol van buurtbemiddeling is niet om ongefundeerde uitspraken te weerleggen. Buurtbemiddeling gaat niet opzoek naar wat de regels zijn, dat moet je als buur echt zelf doen.

Wat we wel doen is zorgen dat er een gesprek plaats kan vinden, op neutraal terrein (dus niet bij iemand thuis), waarin iedereen de kans krijgt om zijn of haar verhaal te doen, en om zijn of haar mening kenbaar te maken. Waarin wij als gespreksleiders sturen richting oplossingen, waarbij we checken bij de buren of ze het allemaal eens zijn met de oplossingen. Indien gewenst zetten we dat ook op papier.

Maar we nemen geen deel aan het gesprek. We zijn geen factcheckers, we zijn geen partij, en we weerleggen niets.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:55

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat kan en als ze daar niet op reageert?
Want ze zal toch moeten laten weten is goed en wie het regelt.
Is dat dan een los appje?

Maar ze gaat vermoedelijk niets regelen :D

Bij de volgende klacht is het antwoord van TS dus gewoon: "heb je al een bemiddelingsgesprek geregeld?"

En bij de daarop volgende klacht: "ik zie geen actie mbt een bemiddelingsgesprek, ik ga het nu regelen"

Niet eens, vanaf dat moment is het gewoon negeren tot er bericht komt dat ze wat gaat regelen of dat TS dat mag doen. Andere appjes/brieven gewoon negeren :)

meggiemeg

Re: Vervelende buurvrouw. Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:59

Lekker dan, als of jij verantwoordelijk bent voor de poep van iemand anders zijn paard ergens anders in dorp op de openbare weg. Wat denkt ze wel niet. Verbeter de wereld en begin bij jezelf denk ik dan.
Net wat je zegt TS, als ze ergens last van ervaart kan ze zelf ook maatregelen treffen zoals een laurierhaag op haar eigen terrein.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:03

Vjestagirl schreef:
Ibbel schreef:
Nee, want het is de rol van buurtbemiddeling/een wijkagent om die discussie te leiden, ongefundeerde uitspraken (je mag niet meer dan 5 paarden houden) te weerleggen, en concrete afspraken te maken.

Hier wil ik, als buurtbemiddelaar zijnde, toch even op reageren. De rol van buurtbemiddeling is niet om ongefundeerde uitspraken te weerleggen. Buurtbemiddeling gaat niet opzoek naar wat de regels zijn, dat moet je als buur echt zelf doen.

Wat we wel doen is zorgen dat er een gesprek plaats kan vinden, op neutraal terrein (dus niet bij iemand thuis), waarin iedereen de kans krijgt om zijn of haar verhaal te doen, en om zijn of haar mening kenbaar te maken. Waarin wij als gespreksleiders sturen richting oplossingen, waarbij we checken bij de buren of ze het allemaal eens zijn met de oplossingen. Indien gewenst zetten we dat ook op papier.

Maar we nemen geen deel aan het gesprek. We zijn geen factcheckers, we zijn geen partij, en we weerleggen niets.

Als dat zo is, dan lijkt me een gesprek met een wijkagent een beter idee. Want die kan wél vertellen hoe het in de gemeente precies geregeld is. Want zelf facts laten checken lijkt me met zo'n buur geen oplossing.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:07

Daarom zou ik ook niets meer met de buurvrouw communiceren.
Net wat ayasha schrijft, ts zoekt geen penvriendin.

Morgen contact opnemen met de wijkagent.
Laat die daar maar eens op gesprek gaan.
En dan kan die regelen om samen, met wijkagent erbij, een gesprek aan te gaan.
Ik liet niets meer weten, want alles kan ze toch verkeerd opnemen en verdraaien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:47

Het lijkt mij beter om iemand onafhankelijk te laten bemiddelen. Wanneer je uit emotie gaat reageren, wordt het er niet gemakkelijker op.
TS, stukken uit haar brief delen met anderen op Whatsapp is niet verstandig en niet netjes.
Laat je niet op de kast jagen. Blijf rustig en laat het niet uitlopen op een conflict.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:06

Ts, even vanaf de andere kant bekeken.

Jullie hebben een paardingen gemeen: dese situatie is niet leuk.
Jullie willen allebij fijn wonen

Volgens mij heeft het geen zin meer om je aan haar aan te passen of elk onderwerp tot op detail uit te zoeken. Er zit haar wat dwars en dat reageert ze op jou af. Vervelend voor haar dat ze ergens mee zit. Houdt dat in je achterhoofd. Dit ligt niet aan jou. Je zit echter helaas wel in deze situatie.

Ik vind een wijkagent of buurtcoach of zo een heel goed idee. Laat haar haar verhaal doen zonder te onderbreken en daarna kun je ook jou verhaal doen. Dat het je woonplezier bederft, dat je je wilt aanpassen binnen de voor jou normale regelingen en dat je er lekker blijft wonen en gaat genieten van je mooie plekje.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:15

Exitium schreef:
DuoPenotti schreef:
dat snap ik, maar dan zijn ze er al.
Ik bedoel vooraf.
Als je de buurvrouw zegt van: "Ik ga graag met u in gesprek, onder begeleiding van de wijkagent of buurtbemiddeling. Regelt u het of zal ik het doen?"
Dat ze dan al de discussie aan gaat. Dan moet je al sterk in de schoenen staan daar niet in mee te gaan.

Dat kun je toch per brief terugsturen als zij ook brieven in de bus stopt?

"Ik ga graag met u in gesprek, onder begeleiding van de wijkagent of buurtbemiddeling. Regelt u het of zal ik het doen? We kunnen uw klachten daar bespreken, op losse appjes of brieven ga ik niet meer in."

Prima advies, maar dan is het wel zo handig om alles volgens de regels van de wet te hebben en voor de uitzondering (parkeren trailer op openbare weg) de toestemming op papier te hebben.
Verder zou ik als ik de ts was ook zorgen dat ik mijn wensen en verwachtingen t.o.v. de buurvrouw en het gebruik van haar eigen land voor jezelf goed duidelijk te hebben en opschrijven.

Ik heb het idee dat de ts en buurvrouw beiden het gesprek uit de weg gaan. De buurvrouw omdat ze blijkbaar het gevoel heeft dat ze verbaal omver wordt geblazen en de ts omdat ze het gevoel heeft dat de buurvrouw haar direct als verbaal agressief ervaart wat ze voor haar gevoel niet is.
Ik laat in het midden wie wat terecht ervaart want buiten dat dit lastig is te beoordelen via een forum is dit ook een kwestie van perceptie door mensen.
Wat dat betreft is een gesprek met een neutrale buitenstaander om dingen aan elkaar uit te leggen, afspraken te maken en (hopelijk) de spanning weg te halen waarschijnlijk een goede oplossing.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 12:59

Ayasha schreef:
Suliko schreef:
@Gini, issue 2 klopt al niet. Dat schetste TS als voorbeeld van iets wat de buurvrouw zelf had gedaan, met de hogedrukreiniger aan de gang lang en de volgende dag weer verder, maar dat TS dan dus ook niet klaagt.

Ik zou nog eens lezen, dat was wel degelijk TS die met de hogedrukreiniger aan de gang was. Maar dat moet IMO gewoon kunnen, als ik hier moest gaan klagen van dat soort dingen kon de wijkagent hier in de straat een huis kopen. :+
Als je in een dorp woont hoor je de mensen rondom je en ja daar zitten geluiden tussen die irritant zijn (slijpschijven, hogedrukreinigers, branders (onkruid), grasmachines, de verschrikkelijke schlagermuziek van een paar huizen verderop tot 11 uur in de avond die door de hele straat te horen is.)

Ho, nee, wacht. De niet-zeurende buren waren bezig met een hogedrukreiniger om hun oprit schoon te maken vorige week. Die zijn ook een hele middag bezig geweest en de volgende dag verder gegaan omdat ze nog niet klaar waren. Maar ik klaag ook niet want weet dat het moet gebeuren.. Ik was zelf bezig de uitloop voor de stallen en het betonpad schoon te maken. Ik was toen rond een uur of 1 begonnen, heb even pauze gehad tussendoor en om half 5/5 uur begon te buurvrouw te klagen. Toen had ik ook even een baalmoment, maar ben gestopt en de volgende dag verder gegaan om het laatste stukje te doen. Ze voelt zich heel snel aangevallen als ik het niet met haar eens ben. Ik ben verbaal gewoon sterk en werk ook veel met mensen, maar ze gaat gelijk in de verdediging als ik in haar ogen verbaal agressief word. Nee, ik ben gefrustreerd maar zeker niet agressief.
Nu werkt de zeurbuurvrouw aan een projectje en is veel met een schuur en slijpmachine bezig. So be it.. Maar ze blijft nu dingen bij mij zoeken omdat ik in het verleden toe heb gegeven om het voor haar zo aangenaam mogelijk te maken. Dus zonder geluiden, zonder dat ik op mijn eigen terrein loop/dingen uitvoer. Ze heeft in het verleden de kans gehad een stuk zelf te kopen, dit heeft ze niet gedaan en nu heb ik het.. Ik denk dat ze er spijt van heeft.

Ik ben nu inderdaad alles op papier aan het zetten om te gebruiken bij het gesprek. Dit ga ik dus aan met een 'adviseur' die van alles op de hoogte is. Ook ga ik nog even met het juridisch loket bellen, waar pro deo advocaten werken om mij verder op juridisch advies te voorzien en advies te geven. Voor zo ver ik weet en ook wat de gemeente betreft heb ik alles in orde, maar moet alleen een aanvraag (dus geen vergunning) indienen. Het lastige is hier dat veel mensen in een andere provincie wonen. Wat betreft paarden houden kan ik echt niks terug vinden, maar iemand in het dorp zei dat 6 gewoon mag nadat ze het had nagevraagd. Dus als ik er nog 2 paarden bij wil kan dat gewoon, dan zijn de stallen ook vol en heb ik nog 2 Shetlanders. Een veulen telt voor 0,5 dus de Shetlanders misschien ook wel.. Maar zo ver zal het eerst niet komen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:32

maralyn schreef:
Hier ook zeurburen. Niet zo erg als wat jij hebt, maar wel onwijs vervelend...

Het liefst bepalen zij wat wij met onze voortuin doen, hoevaak wij grasmaaien (hij maait bijna om de dag!) Wat voor planten er in staan, wanneer wij wieden enz enz.
Zelfs de schutting die op ons terrein staat, is een grote overlast voor hen, en de wimpel van de Groningse vlag, is erg vervelend.

Dat wij onze perenboom, die overigen dood was, hebben omgezaagd was not done.

Gelukkig heeft ie onze nummers niet. En hij wordt aangestuurd door zijn vrouw.

Toen hij in één week, drie x kwam om te zeuren, dit x over de Groningse vlag, was ik even flink pittig.

"Maar ... Dit...en maar...dat "

Nee kameraad, ons huis, onze tuin.

"Maar ons uitzicht."

Lang verhaal kort.
Ik ben één x flink fel geworden, dat ik dit gedrag van hen niet ook, ongeacht of ze er nu langer wonen en hoe oud ze zijn.

Voor nu hebben ze wapenstilstand en zwijgen ze. Voor hoe lang, weet ik niet.

Ik weet ook niet wat ik in jouw situatie zou doen.

Blokkeren sowieso!
En zwijgplicht aangaan en hardop negeren denk ik.
Een hele grote spreekwoordelijke middelvinger op zetten en alle "brieven" van haar, gewoon opbranden.

Dikke knuffel.
Mensen zijn soms zo lastig

OMG zijn wij buren? :') Hier net zo, vooral mbt wat we met de tuin doen (en hun uitzicht). Wij zitten ook in Groningen, zijn wel import in dit dorp. Op onze kennismakings/buurtborrel kwamen zij als enigen niet opdagen. :')

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 13:42

Swah schreef:
maralyn schreef:

Het liefst bepalen zij wat wij met onze voortuin doen, hoevaak wij grasmaaien (hij maait bijna om de dag!) Wat voor planten er in staan, wanneer wij wieden enz enz.
Zelfs de schutting die op ons terrein staat, is een grote overlast voor hen, en de wimpel van de Groningse vlag, is erg vervelend.

Toen hij in één week, drie x kwam om te zeuren, dit x over de Groningse vlag, was ik even flink pittig.

"Maar ons uitzicht."

Lang verhaal kort.
Ik ben één x flink fel geworden, dat ik dit gedrag van hen niet ook, ongeacht of ze er nu langer wonen en hoe oud ze zijn.

Blokkeren sowieso!
Een hele grote spreekwoordelijke middelvinger op zetten en alle "brieven" van haar, gewoon opbranden.

Dikke knuffel.

OMG zijn wij buren? :') Hier net zo, vooral mbt wat we met de tuin doen (en hun uitzicht). Wij zitten ook in Groningen, zijn wel import in dit dorp. Op onze kennismakings/buurtborrel kwamen zij als enigen niet opdagen. :')

Sjonge, inderdaad.. Je hebt ze er tussen zitten.
Ook als je het goed probeert te doen, ze weten weer iets te vinden. Ik ben geboren en getogen in Groningen stad en ben dus in 2018 hierheen verhuisd. Heel veel mensen zijn import, buren ook, ik dus ook. Het voelt alsof ik hier echter geboren en getogen ben. Ik ga altijd naar evenementen in het dorp en zij dus weer niet.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 13:58

senna21 schreef:
Het lijkt mij beter om iemand onafhankelijk te laten bemiddelen. Wanneer je uit emotie gaat reageren, wordt het er niet gemakkelijker op.
TS, stukken uit haar brief delen met anderen op Whatsapp is niet verstandig en niet netjes.
Laat je niet op de kast jagen. Blijf rustig en laat het niet uitlopen op een conflict.

Dat zal denk ik ook niet gebeuren en ga ook zo nuchter mogelijk het gesprek aan. Eigenlijk zijn de meeste punten die ze aankaart zo opgelost of zijn al opgelost. Ze haalt met bepaalde dingen ook oude koeien uit de sloot. Ik woon hier nu bijna 4 jaar en alles is hier ook aangelegd met toestemming van haar. Er zit haar inderdaad iets dwars dat ze nu weer begint en daar probeer ik achter te komen, maar het is volgens mij gewoon zo dat haar emmertje snel vol is en wat meer beweging achter haar huis heeft dan de eerste 12 jaar toen er schapen liepen. Over het stukken delen uit de brief; ze vroeg mij zelf om in gesprek te gaan met mede-paardenliefhebbers en dit was de kortste klap. Precies zoals ze het naar mij bracht maar het is niet mijn verantwoordelijkheid om dit te doen. Ja, ik kon naar hen toe gaan van; "Joh, het zou fijn zijn om de straten vrij te houden van paardenpoep want ik heb een klacht gekregen" zouden ze ook gelijk weten waar het vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:09

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ben je in Groningen bedrijfsmatig als of 7 of 7 + paarden hebt staan.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:19

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:23

maralyn schreef:

"Maar ons uitzicht."

Lang verhaal kort.

Blokkeren sowieso!

Dikke knuffel.

+1....... ook in provincie Groningen.

Mindim schreef:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ben je in Groningen bedrijfsmatig als of 7 of 7 + paarden hebt staan.

Dit hangt af van de gemeente waar je in woont. wij mogen tot 10 paarden, gemeente Stadskanaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:24

De gemeente waar ik woon, Limburg, houd max 5 aan en controleert ook.
Je moet dan echt aan kunnen geven waarom je er meer hebt en dan toch niet bedrijfsmatig bent.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:33

Waarschijnlijk is het bij ts d'r gemeente ook 5; ik denk dat de zeurbuurvrouw helemaal in de stress is geschoten toen ze van ts hoorde dat de paddock groter werd gemaakt, omdat er nog 1 bij komt.
Die heeft onmiddellijk nergens anders meer aan kunnen denken ( leer mij dit soort mensen kennen :+ ) en na het gesprek uitgezocht hoeveel paarden je mag hebben in desbetreffend dorp/gemeente ( al dan niet na een gesprek met dr vriend) en zo zal ze wel op die 5 komen.
Mag ts nog steeds er 1 bij laten komen :+

En dan is de vraag of de shets als 2 of als 1 tellen. Zeker als het mini's zijn ( geen idee of het mini's betreffen of grote maat shets), is de kans groot dat ze als 1 gerekend worden...mag ts zelfs nog 2 erbij gooien en is ze nog steeds hobbymatig bezig.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:04

Buurvrouw moet stoppen met leven controlen van naar buren....en TS moet niet denken dat ze dit kan sussen...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:05

Bobbejaan schreef:
Buurvrouw moet stoppen met leven controlen van naar buren....en TS moet niet denken dat ze dit kan sussen...

Duidelijk advies :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:27

Heb je een mannelijke partner? Het is heel flauw maar verwijs haar naar je partner. Op één of andere manier is het altijd makkelijker zeiken tegen vrouwen.

Ik krijg zelfs appjes van boze boeren als m'n man iets in de krant schrijft. Hem durven ze niet aan te spreken :+ . Het allermooiste was dat een andere buurvrouw nav dat artikel tegen mij ging schreeuwen dat mijn man zo veranderd was sinds mijn komst. Hoe vind je die? :')

Tegenwoordig geef ik ze de 06 van m'n man, maar ze bellen of appen hem nooit.

Hier trouwens ook een mooi verhaal, die buurvrouw ging echt heel ver
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... 3_34300541
En dit ging er aan vooraf

Citaat:
De vrouw woont sinds 2013 in Wijdenes. Ze klaagt al jaren over de paardrijbak en de twee paarden bij haar buren. Daar laat de vrouw het niet bij. Ze vecht als juriste onophoudelijk besluiten van de gemeente aan over de paarden bij haar buren. Ze moet zich ook nog verantwoorden bij de strafrechter omdat ze een vrouw uit Hoorn, die hier haar paard heeft staan en traint, zou hebben mishandeld.

De vrouw valt bovendien al langer haar buren lastig, onder meer door hen te filmen. Vandaar dat deze buren zelf ook naar de rechter stapten om dit te stoppen. De voorzieningenrechter heeft nu verboden dat de vrouw iets doet om haar buren te provoceren. Expliciet is ook besloten dat ze geen eigendommen van haar buren mag vernielen. Ook is het haar nu verboden om haar buren te filmen en te fotograferen op hun erf en in hun woning. Ook op en vanaf de openbare weg mag zij dit niet meer doen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-05-22 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:31

Ik denk dat de buurvrouw d'r probleem helemaal niet gaat om het aantal paarden, of om grasmaaien, of om een trailer. Het gaat er (denk ik) om dat ze bang is dat haar prettige woonomgeving aangetast wordt. Ze heeft ervaring met een vorige, vervelende, buurman en ze is nu gewoon heel bang dat er weer zoiets gebeurd.

Daarom zou ik ook juist wel in gesprek gaan met buurtbemiddeling. In 95% van de casussen gaat het namelijk niet over hetgene waar er over geklaagd wordt: het gaat over onderliggende problemen of ergernissen. Buurtbemiddelaars zijn er goed in om dáárnaar te sturen en om daar op uit te komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:40

Arabesk schreef:
Hier trouwens ook een mooi verhaal, die buurvrouw ging echt heel ver
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... 3_34300541
En dit ging er aan vooraf

Citaat:
De vrouw woont sinds 2013 in Wijdenes. Ze klaagt al jaren over de paardrijbak en de twee paarden bij haar buren. Daar laat de vrouw het niet bij. Ze vecht als juriste onophoudelijk besluiten van de gemeente aan over de paarden bij haar buren. Ze moet zich ook nog verantwoorden bij de strafrechter omdat ze een vrouw uit Hoorn, die hier haar paard heeft staan en traint, zou hebben mishandeld.

De vrouw valt bovendien al langer haar buren lastig, onder meer door hen te filmen. Vandaar dat deze buren zelf ook naar de rechter stapten om dit te stoppen. De voorzieningenrechter heeft nu verboden dat de vrouw iets doet om haar buren te provoceren. Expliciet is ook besloten dat ze geen eigendommen van haar buren mag vernielen. Ook is het haar nu verboden om haar buren te filmen en te fotograferen op hun erf en in hun woning. Ook op en vanaf de openbare weg mag zij dit niet meer doen.

Wat heeft dit te maken met het geval van TS?? :?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:48

Polly schreef:

[/quote]

Wat heeft dit te maken met het geval van TS?? :?[/quote]

dat het nog erger kan... maar dat er wel actie terug mogelijk is

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:50

maar dit is toch een hele andere casus, bovendien beschreven door de krant en helaas moet ik uit ervaring zeggen dat de krant niet altijd een geheel objectieve weergave van de werkelijkheid geeft