Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:20

anjali schreef:
Mensen die in God geloven laten de wetten van God altijd prevaleren boven die van mensen,die trouwens nogal wispelturig zijn.

Helaas doen zij dat, ja.

En waarom ik een en ander aankaart? Om duidelijk te maken dat het tegen de wet is. Discriminerend. Onethisch. Om zo met mensen om te gaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:56

anjali schreef:
verootjoo schreef:

Hoezo jij? Jij wilt toch niet JG worden of predikant?
Dan is het toch niet jouw probleem?

Ik snap zulke dingen nooit. Bij de JG ben je vrijwillig, het is geen sekte, je kan ermee opgevoed worden maar uiteindelijk maak je 18+ zelf de keuze of je er als dooplid bij wilt of niet.

Voor de rest die er niet bij zit is het toch totaal niet relevant welke regels er zijn? Mits het niet strafbaar is natuurlijk.

Ik ben bv christen en kan me ook totaal niet vinden in de reformatorische hoek. Daarom ben ik daar geen lid van, maar van een kerk waar mijn beleving van geloof wel past.

Je zoekt een (kerk)gemeenschap/vereniging/club op basis van iets wat je samenbindt met de andere leden. En als je het niet eens bent met de regels, ga je er gewoon niet bij.

Precies Verootje,zo denk ik er ook over.

Ik vraag me af of die keuze zo vrijwillig is? Hoe kun je na 18 jaar indoctrinatie over de “slechte buitenwereld” een keuze maken het bekende achter je te laten, wetende dat je ouders je dan je ouders niet meer kan/mag zien?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:00

verootjoo schreef:
friezenfan2 schreef:
@verootjoo maar jehova getuigen is een sekte/cult

@rien10 ik denk dat je als vrouw geen predikant kan zijn en als je lesbisch bent mag je daar niet naar doen.

Nee hoor. JG voldoet niet aan de kenmerken van een sekte.

Zelfs al zou het wel een sekte zijn,dan moeten ze dat nog zelf weten als ze daar bij willen zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:10

996981 schreef:
Ik vraag me af of die keuze zo vrijwillig is? Hoe kun je na 18 jaar indoctrinatie over de “slechte buitenwereld” een keuze maken het bekende achter je te laten, wetende dat je ouders je dan je ouders niet meer kan/mag zien?

Dat kan alleen als je ouders er onvoorwaardelijk voor je blijven zijn imo.

En dat is best wel verschillend in mijn ervaring. De een zegt: het is mijn kind, ik hou hoe dan ook van ze, en het blijft mijn kind, de ander wil niets meer met hun kinderen te maken hebben.

Ik heb echt beduidend minder moeite met mensen die lid zijn van zo'n gemeenschap maar onvoorwaardelijk er voor hun kinderen zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:11

996981 schreef:

Ik denk het wel. JG kinderen zitten meestal op een openbare school dus komen vaak genoeg in aanraking met andersdenkenden.

Zelf ken ik best wat JG, maar ook de mensen die niet voor doop hebben gekozen zien gewoon hun familie nog.
De problemen komen meestal pas als je wel gedoopt bent en dan besluit ermee te stoppen.

Friezenfan: een belangrijk kenmerk van een sekte is dat het gesticht is door een charismatische leider en dat is bij de JG niet zo. Het is een aftakking van het christendom.

996981

Re: Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:13

Ik denk dat jullie de kracht van indoctrinatie onderschatten, maar hoop oprecht dat jullie gelijk hebben….

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:21

En toch verootjoo is het een cult. Maar jij bent gelovig dus zal het wel anders zien.

Ik denk dat er weinig met 18 jaar daar een eerlijke keuze in kunnen maken als je al sinds je geboorte gebrainwashed bent ben je met je 18 al zo ver in de cult dat je er waarschijnlijk niet zo maar uit komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:27

verootjoo schreef:
996981 schreef:

Ik denk het wel. JG kinderen zitten meestal op een openbare school dus komen vaak genoeg in aanraking met andersdenkenden.

Zelf ken ik best wat JG, maar ook de mensen die niet voor doop hebben gekozen zien gewoon hun familie nog.
De problemen komen meestal pas als je wel gedoopt bent en dan besluit ermee te stoppen.

Friezenfan: een belangrijk kenmerk van een sekte is dat het gesticht is door een charismatische leider en dat is bij de JG niet zo. Het is een aftakking van het christendom.

Het hele Christendom is gesticht door een charismatische leider nl. Jezus Christus en daar loop ik maar al te graag achteraan!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:33

anjali schreef:
Nee hoor. JG voldoet niet aan de kenmerken van een sekte.
Zelfs al zou het wel een sekte zijn,dan moeten ze dat nog zelf weten als ze daar bij willen zijn.

Of JG een sekte is of niet laat ik even in het midden. Maar nee, zo werkt het niet. Ik ben groot voorstander van mensen zoveel mogelijk eigen keuzes laten maken, maar op gegeven moment moeten mensen wel tegen zichzelf en elkaar beschermd worden.

rien10

Re: Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:41

Niet alleen voorstander, het is de wet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:49

anjali schreef:
verootjoo schreef:

Het hele Christendom is gesticht door een charismatische leider nl. Jezus Christus en daar loop ik maar al te graag achteraan!

Met de en charismatische sekte leider wordt iemand bedoeld die er vooral zelf beter van wordt en dat was bij Jezus natuurlijk totaal niet zo, die stelde zich altijd onder elke andere mens. Een sekteleider vindt zichzelf de belangrijkste.

Een cult is iets heel anders dan een sekte.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:01

anjali schreef:
Mensen die in God geloven laten de wetten van God altijd prevaleren boven die van mensen,die trouwens nogal wispelturig zijn.

Het is maar hoe je wispelturig vertaalt. In elke cultuur heeft 'god' schijnbaar andere regels. Misschien dat hij/zij/het/A tot en met Z daar eens een duidelijke lijn in moet trekken. Echter, aangezien het boekje dat velen zeggen na te leven door mensen is geschreven en door iedereen anders geïnterpreteerd wordt, zou je je kunnen afvragen of die niet eens herschreven zou moeten worden op een voor iedereen en op dezelfde wijze te interpreteren manier, zonder dat het door voordragers naar eigen hand gezet kan worden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:06

Anjali een cult is de engelse naam voor sekte en al mijn info ken ik alleen in het engels. Maar ja jij bent gelovig en zal altijd denken dat jij het bij het juiste eind hebt tegenover iemand die dat niet is. Ook bij het christendom heb je indoctrinatie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:10

verootjoo schreef:
996981 schreef:

Die kinderen zitten dan wel op openbare scholen, maar mogen niet deelnemen aan feestelijke activiteiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 14:26

Het topic heb ik helemaal doorgelezen. En er zijn interessante zaken aangekaart zowel door gelovigen als niet gelovigen.

Zelf kom ik uit een gelovig katholiek nest en door mijn werk heb ik veel met allerlei verschillende religieuzen te maken gehad die woonden in kloosters.

HEt eigen zijn aan mensen is dat we niet weten hoe het zit. Want als we het wel weten dan zouden we alleswetend zijn. Dat geldt zowel voor gelovigen, als ongelovigen en als wat er tussen zit. Maar niets menselijks is ons vreemd. Dus wordt er al eeuwen lang gevochten, mensen vermoord, "het" geloof gepredikt of juist gepredikt dat het allemaal flauwekul is en er zijn "uit naam van God veel mensen vermoord" en er zijn veel gelovigen vermoord omdat ze gelovig waren.

Over en weer is er veel onverdraagzaamheid. Kijk naar de excessen waarin in allerlei gemeenschappen andersdenkende verketterd worden, uitgestoten etc. Denk maar aan de taboes in de geloof gemeenschappen rondom homoseksualiteit etc en dan heb ik het eigenlijk over geloof gemeenschappen in de meest brede zin van het woord. (CHRistelijk, islamitisch, Jodendom e.a). Er zijn vaste regels, strenge voorschriften, vrouwen vaak ondergeschikt aan mannen en iedereen weet zekr dat zij of hij "HET" werkelijke geloof volgen.
Toen ik als jong meisje in de kerk zat, en ik zat er graag en veel, toen voelde ik afschuw bij het idee dat ik, als gelovige, beter zou zijn als de niet gelovige. Of dat de niet gelovige beter zou zijn als de gelovige. Daar geloof ik nl helemaal geen barst van en ik vind dat zelfs stuitend.

Ik denk dat Christus , de profeet Mohammed en anderen een oproep heeft/ hebben gedaan aan alle mensen om je zelf zo te ontwikkelen, dat je een beter mens wordt in je leven. Dat we proberen om echt aardig te zijn voor anderen, en proberen die ander te zien in wie hij of zij werkelijk is en te accepteren.
En daar zit volgens mij nu de kneep. Juist omdat we mensen zijn is dit ook zo moeilijk.

Dus de gelovigen maken van alles rond het verhaal van Christus heen, of rond het verhaal van dat wat de profeet Mohammed ons heeft proberen te leren, waardoor we geloven hebben met allerlei geboden en verboden die waarschijnlijk zo vermoed ik, ver af zijn als wat Christus en de profeet ons eigenlijk hebben proberen te leren.

Veel gelovigen voelen zich beter als ongelovigen juist omdat ze gelovig zijn en leven zoals zij denken dat hun geleerd is. Zelf werd ik daar als kind al heel verdrietig van en ik geloof daar zelf dus absoluut niet in. Want als dit zo werkelijk zou zijn, dan is "de" boodschap gewoon een hele kleine burgerlijke boodschap die ook veel mensen vanuit nare politieke stromingen verspreiden nl→ "ben en doe zoals ik en dan ben je goed bezig en de rest doet er niet toe".

Zo geloof ik dus ook absoluut niet in mensen die andere bv gelovigen verketteren en de mond snoeren want het is zou zo totaal onwaar zijn. Ook dat komt in mijn ogen uit de zelfde arrogantie voort die wij mensen in o ns dragen.

Een van mijn mooiste gesprek over het geloof heb ik gehad met een wijze vader abt, die wist dat hij kwam te overlijden en die zijn twijfels uitsprak over het geloof tegenover mij en zijn leven in dienst van dat geloof. :oo Dan ben je een groot mens in mijn ogen, als je jouw hele leven hebt gewijd aan bidden, aan christelijk geloof etc en je durft onder ogen te zien dat je het eigenlijk ook niet weet.
Waarschijnlijk overbodig op te merken dat het een zeer fijn liefdevol mens betrof die een bepaalde wijsheid en mildheid had in zich en fijn was voor anderen.

Dus ik zelf weet echt niet hoe het zit. Als er een God is, dan gaat het vele male verder als onze bestaande geloven ons leren/ vertellen etc. Daar ben ik van overtuigd. Het kan goed zijn dat er veel meer tussen hemel en aarde is als we weten en dat het goddelijke misschien wel in ons allemaal zit als we ons best doen om dat stukje van ons mens zijn aan te spreken. Ik weet het echt niet in ieder geval.

Maar het ongevraagd langs de deur gaan→ om on topic te blijven, daar zou best wel eens kritisch naar gekeken mogen worden, want je treedt wel in de individuele vrijheid van de andere met jouw verhaal waarvan de jehova overtuigd is dat de ander daar beter van wordt. Ik vind dat dus zelf al een hellend vlak. Laat de mensen zelf naar de kerken toekomen met vragen als ze dat willen en laat ze vrij zonder ze proberen in te palmen. Want het geloof wat wellicht goed voor jou is, dat kan voor een ander niet passend zijn.
Dus als je al een brief wil schrijven, dan stel je jezelf voor, schrijf waar je kerk zit , kort wat jullie doen en als mensen geïnteresseerd zijn dat ze altijd een vrijblijvend gesprek mogen hebben.
1x in de 5 jaar zo'n brief op de mat laten vallen is in mijn ogen meer dan genoeg. Laat dat hele zieltjes winnen los, want dat past in mijn ogen echt niet meer in deze tijd. En omarm alle mensen→ zoals bv praktiserende homoseksuelen, mensen met twijfels en vorm daaromheen een levende liefdevolle gemeenschap en laat iedereen in zijn waarde.