Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petpa

Berichten: 1766
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:59

Wordt het huis dan ook jullie gezamenlijke eigendom?

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:09

Wat ik ervan gehoord heb is dat als de huiseigenaar een ander officieel bij de bank laat tekenen voor het betalen van (een deel van) de hypotheek, dat deze andere persoon daar dan aan vast zit en ook als de relatie zou zijn verbroken en zij uit het huis gezet zou zijn,toch moet doorgaan met het aflossen van de hypotheek waarvoor ze getekend heeft. Ik zou erg uitkijken met het zetten van handtekeningen.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:11

elmiran schreef:
We gaan het uiteindelijk samen doen met de hypotheek.

Ook dat jij mede-eigenaar wordt van het huis? Anders heb je wel een schuld maar geen recht op de (over)waarde van het huis.

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:21

anjali schreef:
Wat ik ervan gehoord heb is dat als de huiseigenaar een ander officieel bij de bank laat tekenen voor het betalen van (een deel van) de hypotheek, dat deze andere persoon daar dan aan vast zit en ook als de relatie zou zijn verbroken en zij uit het huis gezet zou zijn,toch moet doorgaan met het aflossen van de hypotheek waarvoor ze getekend heeft. Ik zou erg uitkijken met het zetten van handtekeningen.

Nee dan zou degene die in het huis blijft de ander moeten uitkopen :) of het huis word verkocht.

Petpa

Berichten: 1766
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:23

Rennie89 schreef:
anjali schreef:
Wat ik ervan gehoord heb is dat als de huiseigenaar een ander officieel bij de bank laat tekenen voor het betalen van (een deel van) de hypotheek, dat deze andere persoon daar dan aan vast zit en ook als de relatie zou zijn verbroken en zij uit het huis gezet zou zijn,toch moet doorgaan met het aflossen van de hypotheek waarvoor ze getekend heeft. Ik zou erg uitkijken met het zetten van handtekeningen.

Nee dan zou degene die in het huis blijft de ander moeten uitkopen :) of het huis word verkocht.


Nee hoor.
Als partner 1 eigenaar van het huis is en beiden tekenen voor de hypotheek dan is partner 2 hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:36

Petpa schreef:
Rennie89 schreef:
Nee dan zou degene die in het huis blijft de ander moeten uitkopen :) of het huis word verkocht.


Nee hoor.
Als partner 1 eigenaar van het huis is en beiden tekenen voor de hypotheek dan is partner 2 hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek


En dat is precies de reden waarom je niet alleen een hypotheek op je naam moet willen hebben. Wel de lasten en niet de lusten is niet de bedoeling. Als het goed is, wordt die hypotheek een onderdeel van een constructie waarin TS niet met alleen een gedeelde schuld staat wanneer het verkeerd gaat.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:48

Idd pas op, mijn man had ooit ook getekend voor een hypotheek samen met broer, maar hypotheek maakt je nog GEEN eigenaar.
Gelukkig na een hoop gedoe is het hier uiteindelijk goed gekomen.

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:56

Gooiske schreef:
Idd pas op, mijn man had ooit ook getekend voor een hypotheek samen met broer, maar hypotheek maakt je nog GEEN eigenaar.
Gelukkig na een hoop gedoe is het hier uiteindelijk goed gekomen.

Dat dus, mag ik eerlijk zeggen dat ik behoorlijk de kriebels krijg van dit topic?

Lees deze maar eens goed door, en mn het stukje over bijschrijven op de hypotheek:
https://finzie.nl/blog/jezelf-inkopen-i ... werkt-het/

Dus TS, zorg dat je ook mede-eigenaar wordt, anders zou je wel eens met alleen een berg schulden kunnen eindigen als dit foutloopt.

pien_2010

Berichten: 44025
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:06

Van de week was een item op TV en dat ging over deze onwenselijke situatie waarin gedupeerden alles kwijt waren want er was niets geregeld.
De wet voorziet hier niet in en mensen in de documentaire stonden letterlijk met de kinderen totaal berooid op straat. Al hun geld zat in een huis of erger (bedrijf bv en dit gold zowel voor mannen als voor vrouwen) zonder dat ze er ooit iets van terug zullen zien en totaal beooid achter blijven.
IN dit item werd er door intermediairs en advocaten op gehamerd om alles zeer goed vast te leggen na inwinnen van advies want als jullie uit elkaar zouden gaan, dan is het al heel erg snel ruzie en kan de partij waarvoor niets geregeld is fluiten naar zijn centen.

Vrienden van ons hadden vastgelegd dat de vrouw die haar huis had verkocht en geld in het huis van haar man had gestopt, bij scheiding ( na 1 jaar, na 2 jaar na 3 jaar etc tot 10 jaar) een behoorliljk bedrag terug zou krijgen dat recht deed aan haar situatie en na 10 jaar samen wonen en uit elkaar gaan zouden ze fifty fifty alles verdelen. Dit om te voorkomen dat zij haar geld , de overwaarde groei etc totaal kwijt zou zijn en om te voorkomen dat hij gelijk zijn mooie huis fifty - fifty met haar zou moeten delen, want zijn huis was een veel groter en mooier huis als dat van haar.

Dus regel het gewoon heel erg goed en ga uit bij het afspraken maken van het slechtste.

Ooit meegemsakt→ dus ik waarschuw je→ dat in een half uur tijd de samenwonende vrouw dolgelukkig vertelde dat ze zo'n lieve partner had die alles goed geregeld had, en zonder dat ze het wist van hem bleek die man huizen te hebben en zwart geld en haar buitengesloten te hebben van de verdeling bij uit elkaar gaan.
Dus een rat. (100% zeker weet ik dat want hij vertelde het me zelf en toen ik zei dat ik dat rattestreken vond beaamde hij dat heel vrolijk :oo ) Maar zij was gelukkig en te naïef. Helaas was ik niet in de positie om haar te waarschuwen en dat wist hij natuurlijk heel erg goed. Maar toen ben ik wel wakker geworden op mensen die twee gezichten kunnen hebben. Dat wil dus niet zeggen dat jouw partner dat ook heeft, maar zorg heel erg goed voor jezelf!
Omdat ik toen zaken deed met die man, heb ik wel gelijk al mijn zaken aan een deskundige gegeven met dit verhaal, met de vraag of hij dit even heel erg goed voor mij wilde regelen. Dat heeft hij vriend toen voor mij gedaan.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 12:23

Rennie89 schreef:
anjali schreef:
Wat ik ervan gehoord heb is dat als de huiseigenaar een ander officieel bij de bank laat tekenen voor het betalen van (een deel van) de hypotheek, dat deze andere persoon daar dan aan vast zit en ook als de relatie zou zijn verbroken en zij uit het huis gezet zou zijn,toch moet doorgaan met het aflossen van de hypotheek waarvoor ze getekend heeft. Ik zou erg uitkijken met het zetten van handtekeningen.

Nee dan zou degene die in het huis blijft de ander moeten uitkopen :) of het huis word verkocht.

Nee dus.Logisch trouwens ook want eigenaar blijft eigenaar.Maar opletten is raadzaam voor meebetalende partners.

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:48

Als ze ook mede eigenaar wordt is er weinig aan de hand. Ik vraag me alleen sterk af of dit het geval is.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:09

Iinge_ schreef:
Als ze ook mede eigenaar wordt is er weinig aan de hand. Ik vraag me alleen sterk af of dit het geval is.

Dan zou ze dat notarieel moeten laten vastleggen.Vroeger ging je in gemeenschap van goederen trouwen en dan was alles van allebei en bij een onverhoopte scheiding ging alles door de helft. Maar dat is tegenwoordig allemaal veranderd.Een beetje ander probleem wat je op Bokt vaak tegenkomt is dat als iemand een tijd heeft meebetaald aan het onderhoud van een paard dat van iemand anders is, dat diegene dan denkt dat dat paard gedeeltelijk zijn\haar eigendom ook zou worden. Maar dat is evenmin zo als met een woning waaraan je meebetaalt.Zoek dit alles vantevoren heel goed uit om latere narigheid te voorkomen.Hier moet eigenlijk echt een op dit vlak deskundige notaris bijkomen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:30

Ik neem toch aan dat de bank ook voorwaarden stelt voor het op naam zetten van een hypotheek. Als TS geen eigenaar zou worden, heeft de bank geen onderpand voor haar.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:34

Flower033 schreef:
Ik neem toch aan dat de bank ook voorwaarden stelt voor het op naam zetten van een hypotheek. Als TS geen eigenaar zou worden, heeft de bank geen onderpand voor haar.


Dat hoeft de bank in feite oon niet want de hypotheek liep al volledig op zijn naam. Hij kan de last nog steeds dragen, maar heeft gewoon minder kosten.
Daarnaast is niet gezegd dat de rekening op naam gezet is. Immers kan iedereen vrijwillig geld storten op een rekening van een ander. Jij mag ook prima mijn hypotheek komen aflossen, maakt je echter geen eigenaar :D

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:36

Flower033 schreef:
Ik neem toch aan dat de bank ook voorwaarden stelt voor het op naam zetten van een hypotheek. Als TS geen eigenaar zou worden, heeft de bank geen onderpand voor haar.

Dat denk jij, lees de link die ik eerder plaatste maar eens door ;)

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:43

Je bedoelt bijschrijven op de hypotheek. Een beetje goede adviseur zou dat toch nooit, in deze situatie, mogen adviseren?

Als ik hypotheekadviseur was, en een stel zou bij mij komen met zo'n verzoek, zou ik het heel duidelijk op papier zetten. En ze allebei laten tekenen dat ze begrepen hebben waarvoor ze tekenen. Of het gewoonweg weigeren.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:02

Als je verliefd bent dan denk je dat die liefde voor eeuwig zal zijn. Maar helaas gaan bijna de helft van de stellen vroeger of later weer uitelkaar. En meestal niet in goede verstandhouding en dan komt er narigheid als zaken als bezit van geld en huis niet goed zijn geregeld.Ik vind het trouwens ook helemaal niet romantisch om zakelijk te gaan doen als je een liefdesrelatie hebt hoor. Maar ja, problemen voorkomen is toch nuttig.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 18:17

Sansevieria schreef:
Gooiske schreef:
Idd pas op, mijn man had ooit ook getekend voor een hypotheek samen met broer, maar hypotheek maakt je nog GEEN eigenaar.
Gelukkig na een hoop gedoe is het hier uiteindelijk goed gekomen.

Dat dus, mag ik eerlijk zeggen dat ik behoorlijk de kriebels krijg van dit topic?

Lees deze maar eens goed door, en mn het stukje over bijschrijven op de hypotheek:
https://finzie.nl/blog/jezelf-inkopen-i ... werkt-het/

Dus TS, zorg dat je ook mede-eigenaar wordt, anders zou je wel eens met alleen een berg schulden kunnen eindigen als dit foutloopt.



Dit laatste gaan we zeker regelen. Hij zei zelf ookal dat hij mij niet met een schuld wil achter laten, dat ik straks voor zijn huis aan het betalen ben als we uit elkaar gaan.

We hebben een notaris gevonden. Dit viel een beetje tegen. Mijn vriend vond ze niet zo vriendelijk.
We gaan nog wat op papier zetten wat we moeten bespreken tijdens het gesprek zodat we niks vergeten.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:33

Maar TS, vergeet niet dat het niet alleen gaat over jou met een schuld achterlaten als jullie uit elkaar mochten gaan. Het gaat erom dat jij dat recht krijgt op een deel van de overwaarde, als jij hebt meebetaald aan het totstandkomen daarvan.
Wees ajb wijs en ga niet overstag omdat hij iets zegt wat lief klinkt, maar je nog steeds met lege handen en zonder spaargeld achterlaat.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:29

het lijkt mij heel begrijpelijk dat je vriend de notaris 'niet zo vriendelijk' vond. De notaris heeft immers een taak naar jullie beiden en die zal jou er op alle fronten van willen doordringen dat je totaal onzakelijke afspraken wil maken. Dit zal iedere notaris doen, omdat onvolledig informeren een beroepsfout oplevert. Op die manier kan je dus nog tien notarissen bezoeken, die allemaal druk zullen uitoefenen om de afspraken iets zakelijker te maken.

Stel dat de notaris klakkeloos volgt wat jullie nu vragen en jij komt over 15 jaar klagen dat je je nooit hebt gerealiseerd dat - hoewel je overal aan meebetaalde, de juridische afspraak was dat je niks opbouwde - dan heeft de notaris te bewijzen dat hij/zij jou daar wel degelijk op heeft gewezen en dat jij desalniettemin hebt volhard in je wens op dit punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:40

En verder: hoe zakelijk en sneller de notaris. Hoe minder ze hopelijk rekenen. Notarissen mogen zelf hun tarieven bepalen. Dus kan soms wel de moeite waard zijn om daarin een beetje te shoppen, want de bedragen zijn niet mis.

Ik had zelf bv. een hele lieve notaris toen mijn vader overleed. 10x gecondoleerd, en allemaal erg en sterkte en hoe moeilijk het wel niet moest zijn etc. Ik waardeerde dat wel heel erg, maar aangezien het ook gewoon uurtje factuurtje is en ik er verder weinig aan had, had ik toch wel vrij snel zoiets van "okaaay. En nu to the point :D " .
Was ook niet goedkoop, dus voor ons huis maar naar een notaris die bekend stond om zijn gebrek aan sociale etiquettes en snelle zakelijke aanpak te gaan. Niets vriendelijk of voorstellen of wat dan ook. Gewoon hupsakee. Zo snel mogelijk door het papierwerk en afrekenen :') . Prima voor mij.

Je ziet die mensen misschien 1 of 2 uur, dus je hoeft gelukkig geen al te innige band met ze op te bouwen als ze hun werk gewoon goed doen :D

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 21:26

chevax schreef:
Maar TS, vergeet niet dat het niet alleen gaat over jou met een schuld achterlaten als jullie uit elkaar mochten gaan. Het gaat erom dat jij dat recht krijgt op een deel van de overwaarde, als jij hebt meebetaald aan het totstandkomen daarvan.
Wees ajb wijs en ga niet overstag omdat hij iets zegt wat lief klinkt, maar je nog steeds met lege handen en zonder spaargeld achterlaat.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de helft krijgen + de helft van de overwaarde zodra ik een hypotheek heb, en medeeigenaar ben, mocht het zover komen dat het huis verkocht moet worden.


:( we zijn nog niet geweest. Wel prijzen vergeleken. Over 2 1/2 week weet ik meer over of ik een hypotheek zou kunnen afsluiten. Vandaar dat we hebben gewacht zodat we alles in 1x goed vast kunnen laten leggen.

Hij wil dat ik nu 300 euro per maand ga betalen en dan ieder nog de helft van de boodschappen. Zou dus betekenen dat ik de volledige kosten van gas, water, licht, en internet betaal. Eerst zei hij ieder de helft van alle kosten. Alles bij elkaar opgeteld is nog net geen 300. Geen idee of dit redelijk is. Als ik die 300 betaal, zou ik de woonlasten in mijn eentje betalen. Nu betaal ik het grootste deel van boodschappen, etentjes, stoelen, en tafel gekocht van mijn spaargeld, kosten van de auto zijn voor mij. Hij gebruikt hem om naar zijn ouders te gaan. Hij zei vandaag letterlijk dat ik een deel van zijn hypotheek mee ga betalen zonder dat er wat op papier staat, blijft zijn geld. Met als reden omdat ik een dak boven m'n hoofd heb. Dit laatste vond ik nogal vreemd aangezien een hypotheek in het huis gaat,en ik daar niks van terug ga zien als het uit gaat.

Dido2316

Berichten: 2005
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:34

Eerst naar de notaris en dan pas gaan betalen als alles vastgelegd is!

Is hij nou helemaal betoeterd? Sterkte TS!

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:45

Ts, vanaf wanneer is je eigen woning opgezegd en woon je bij je vriend?
Materialistische spullen betalen zoals tafel en stoelen is handig. Dan heb je een bon en blijven het jouw spullen.
Maar ik was toch echt niet bij hem ingetrokken zolang er niks op papier staat, de manier waarop het nu elke keer is gegaan..
Je geeft aan dat met 300,- de woonlasten zijn betaald. Bedoel je dan gas water licht. En de hypotheek voor hem? En dan de boodschappen gezamenlijk?
Wat vind jij van dat gesprek van dak boven je hoofd? Wat heb je daarover tegen hem gezegd?
Ik lees niet zo goed wat jij naar hem communiceert over wat jij nou wilt.
Daarnaast; je kan hem ook laten betalen voor gebruik van je auto. Etentjes voortaan ieder z’n eigen deel.

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:53

Dus eigenlijk kan hij gratis wonen + vermogen opbouwen in vorm van een huis afbetalen..? Lekker makkelijk. TS, laat je dit niet aanpraten. Is echt niet fair! Jij had je zaakjes op orde, hij duidelijk niet.