Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 21:34

Spenk schreef:
Maar je wilt thuiswerken maar ook niet stoppen met werken want je wil weg van huis want de hele dag bij je kind vindt je te zwaar?

Wat wil je dan nu wel precies? Want ik begrijp dat naar kantoor gaan geen probleem is zolang je kind niet ziek is ? En als die wel ziek is wil je thuis kunnen werken? Dat kan dan toch wel af te spreken zijn. Zolang dat niet wekelijks gebeurt dat die ziek is.

Of wil je gewoon permanent thuiswerken? Maar dan niet je kind thuis hebben maar wel naar de opvang doen?

Nee! Ik wil liever naar kantoor! Hahaha. Maar soms gaat dat dus niet, omdat we omhoog zitten met een ziek kind, opvang dicht, Corona, een oma die dood gaat. En dan wil ik dus thuis kunnen werken, zodat ik wel gewoon mijn werk kan doen. Ik kan mijn werk heel goed thuis doen. Alleen mijn leidinggevende wil dus, ongeacht omstandigheden, 3 dagen per week kantoor. En dat vind ik prima. Daar kan ik gelukkig het meeste van de tijd aan voldoen, maar niet altijd. En dat komt de laatste tijd ook wat vaker voor dan ik zelf zou willen. Maar soms is het niet helemaal anders gezien de omstandigheden.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:48

Ik heb alleen je eerste bericht gelezen TS, de rest niet
Maar... Mijn kinderen komen echt op 1, mijn werkgever kan dan echt de pot op

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:55

Ik bedenk me net dat ik een tijd gehad heb dat ik iedere 2e dinsdag thuis moest zijn voor mijn kind.
Dat heb ik toen met mijn direct leidinggevende (volgens de policy illegaal) opgelost door om de week 4 uur extra te werken en daarnaast gebruik te maken van mijn audit uren (dan maakte ik makkelijk 20 uur extra in 1 week).
Dat mocht de hoge baas absoluut niet weten want dat paste niet in het beleid.
Het was voor mij heel helder dat als daar gezeik over kwam ik accuut ontslag zou nemen. Ik was echt loyaal zat, dan hoef ik geen gemier over regels om regels zonder doel.
Uiteindelijk ben ik daar weggegaan omdat we beide 70 of 80% wilde ipv 100 vs 50-60% en daar wilden ze niet aan meewerken (totdat de ontslagbrief er lag, toen kon het ineens wel _O- maar dat was te laat)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:06

Joanne1987 schreef:

Dat is prima, maar dan niet gaan jammeren wanneer jij de pot op kan bij je werk. Je maakt zelf de keuze. Ook voor kinderen. En daar hoeft je werkgever geen hinder van te ondervinden. Wel is het zo dat werk en privé soms, ongewild, door elkaar heenlopen. Beetje geven en nemen is wel prettig dan, maar ik kan me voorstellen dat het wel binnen bepaalde termijnen of grenzen moet blijven. En lukt dat niet dan kan je ervoor kiezen om afscheid te nemen. En te kiezen voor een situatie of werknemer/gever die beter bij je past..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:12

Ik lees veel: 'de leidinggevende bepaalt'.
Dat is nieuw voor mij. Ik heb nooit ergens gewerkt waar de werkgever zonder overleg dingen als werkuren, thuiswerken etc 'bepaalt'.
Het komt van 2 kanten, dit overleg je als je in dienst komt. Mijn werkgever wil dat mijn werk en thuissituatie in balans is, zo kan ik de beste werknemer zijn. Het meest productief.
Het kan zijn dat er door omstandigheden dingen anders worden en de verwachtingen ook veranderen. Dit bespreek je met elkaar en probeert een oplossing te vinden, met begrip voor beide kanten.
Vind het best bijzonder dat het bij veel werkgevers niet zo gaat.
Maar goed, ik werk ook in de sociale sector. Dat heeft er wellicht ook mee te maken.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:12

Hier een werkende moeder met 2 kleine kindjes, en in tijden van Corona regelmatig thuis gezeten met zieke kinderen… man werkt als zzp-er en het kost serieus geld als hij thuis moet blijven, maar als het echt een probleem word op mijn werk doet hij dat wel…

Echter heb ik het probleem in mindere mate, ik heb namelijk zelf al aangegeven te willen stoppen met werken maar dat wilde mijn werkgever absoluut niet, dus die nemen mijn afwezigheid voor lief…

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:14

Elin_ schreef:
Joanne1987 schreef:

Dat is prima, maar dan niet gaan jammeren wanneer jij de pot op kan bij je werk. Je maakt zelf de keuze. Ook voor kinderen. En daar hoeft je werkgever geen hinder van te ondervinden. Wel is het zo dat werk en privé soms, ongewild, door elkaar heenlopen. Beetje geven en nemen is wel prettig dan, maar ik kan me voorstellen dat het wel binnen bepaalde termijnen of grenzen moet blijven. En lukt dat niet dan kan je ervoor kiezen om afscheid te nemen. En te kiezen voor een situatie of werknemer/gever die beter bij je past..

Precies dit. Samen eruit komen. Een werkgever zou een goede werknemer flexibiliteit moeten gunnen. Dat krijg je uiteindelijk terug. Houding van Joanne (of zoals zij het hier stelt) bereik je niets mee. Uiteindelijk word je betaald om te werken.
Voor ts adviseer ik om rustig gesprek aan te gaan en goed te luisteren. Dan aangeven hoe jij het ziet. Ik hoop dat je leidinggevende je flexibiliteit aan jouw kant ook herkent. En als ze star blijven vasthouden aan die kantoordagen, dan andere baan zoeken.
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 05-04-22 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Re: Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:23

Tja, ik heb ooit mijn werk boven mijn gezin gesteld en daardoor een zware burn out met depressie gehad dus ja, mijn werk kan de pot op als mijn kinderen de dupe worden. Ik ben in eerste plaats moeder, dan komt mijn werk

Ik lees dat de TS zich al meermaals in allerlei bochten heeft gewrongen, en juist werk nu moeilijk doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:24

Joanne1987 schreef:
Tja, ik heb ooit mijn werk boven mijn gezin gesteld en daardoor een zware burn out met depressie gehad dus ja, mijn werk kan de pot op als mijn kinderen de dupe worden. Ik ben in eerste plaats moeder, dan komt mijn werk

Ik lees dat de TS zich al meermaals in allerlei bochten heeft gewrongen, en juist werk nu moeilijk doet

En je wenst wel geld te ontvangen? Dan moet je gewoon stoppen met werken, ook prima maar anderen hoeven niet op de draaien voor jouw kinderen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:26

Dat mag je vinden, dat is nog altijd een keuze die ik zelf maak
Als ik oplossingen aanbied en ze willen daar niet in mee, is dat niet mijn probleem
Kan iemand hard vinden of een mening over hebben, daar heb ik, even hard gezegd, echt schijt aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:27

Bizar dat mensen vinden dat anderen maar op moeten draaien voor hun kinderen wat een mentaliteit :=

TS lijkt zichzelf niet boven het werk te stellen maar zoekt een oplossing.. dat is wat dat betreft een veel betere houding.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:29

En als die niet geboden kan worden dan vind ik het je taak als moeder om het voor je kinderen op te nemen

Die zijn denk ik iets belangrijker als je werk

Maar ik weet niet of je kinderen hebt zelf, misschien ligt het daar aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:31

Dan stop je toch met werken? Het is niet realistisch om niks te willen maar wel je geld te willen voor een prestatie die je niet levert.

Je hoeft niet te werken hoor dat verplicht niemand je.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:31

Spenk schreef:
Joanne1987 schreef:

En je wenst wel geld te ontvangen? Dan moet je gewoon stoppen met werken, ook prima maar anderen hoeven niet op de draaien voor jouw kinderen.

Dat is toch aan de werkgever, of die een probleem heeft met de arbeidsethos van Joanne of niet?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:32

Spenk schreef:
Dan stop je toch met werken? Het is niet realistisch om niks te willen maar wel je geld te willen voor een prestatie die je niet levert.

Ik zeg nergens dat ik niks wil he, lezen is ook een vak natuurlijk
Ik ben heel flexibel, als het kan val ik in en werk ik extra uren ondanks dat ik chronisch ziek ben
Maar mijn kinderen komen op 1 ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:33

Zoals ik het lees zegt Joanne schijt aan je werk lekker niet heengaan zo werkt dat bij veel werkgevers natuurlijk niet. Maar misschien dat ze dat niet zo bedoelt. Dat kan

_Mir

Als je kindje ziek is, baal er dan niet van maar ben er voor die kleine. Een ziek kindje hoort bij mama. En verdiep je eens in de kindervaccinaties. Wat is de oorzaak dat de kleine zo vaak oorontsteking krijgt?

Paardenfan25

Het gaat om de oplossingen en er samen uitkomen.
Heb ooit mdw gehad die probleem van geen zomervakantie opvang volledig bij werkgever legde. Haar moeder was niet in staat op te passen. Kon financieel geen onbetaald verlof nemen en vond opvang door anderen zielig voor kinderen (basisschool leeftijd). Echt, mijn mond viel open. En dat paar weken voor zomervakantie, dus tijd genoeg om iets te regelen, maar niets was goed genoeg.
Uiteindelijk is ze, na veel conflicten, voor zichzelf begonnen. Tis geven en nemen. Ook om scheve gezichten bij kinderloze werknemers te voorkomen.
Overigens is mijn ervaring dat mdw met wie je goed in gesprek kunt gaan en die je ruimte geeft, uiteindelijk de meest trouwe en flexibele mdw blijken te zijn. Maar het moet echt wel van 2 kanten komen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:35

Spenk schreef:

Dat gaat alleen maar op als je daadwerkelijk onderpresteert, niet als je gewoon fatsoenlijk werk leverd maar af en toe wat in uren schuift.

Loyaliteit gaat 2 kanten op, indien niet dan trekt de de teveel eissende partij doorgaans terecht aan het kortste eind. Welke dat is kunnen wij hier niet echt beoordelen toch?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:36

Spenk schreef:
Zoals ik het lees zegt Joanne schijt aan je werk lekker niet heengaan zo werkt dat bij veel werkgevers natuurlijk niet. Maar misschien dat ze dat niet zo bedoelt. Dat kan

Zelfs al zou dat zo zijn, is het nog steeds aan de werkgever om er iets van te vinden en eventueel naar te handelen. Daar heeft een derde toch niks mee te maken? Het psychologisch contract tussen werkgever en werknemer is in geen situatie gelijk.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:38

Joanne1987 schreef:
En als die niet geboden kan worden dan vind ik het je taak als moeder om het voor je kinderen op te nemen

Helemaal mee eens hoor.

Maar stel. De situatie is niet in dit topic van toepassing maar iets wat ik me ineens afvraag. Stel je bent alleenstaande moeder van een kind wat zeer regelmatig of misschien wel chronisch ziek is. Absoluut dat je als moeder je kind op 1 zet, maar ik denk dat er ook een financieel aspect aan dit soort plaatje zit?

Helemaal al je je uren werkt, je werk af hebt, lijkt het me frustrerend om de optie ‘neem een gastouder of stop met werken’ voorbij te zien komen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:38

Spenk schreef:

Dan lees jij het idd verkeerd, ik heb allerminst schijt aan mijn werk (zoals ik schreef val ik in wanneer nodig werk ik extra uren, begin ik zelfs om 7 uur als iemand met vakantie is (waardoor ik dus extra opvang voor mijn kinderen moet regelen))
Maar als puntje bij paaltje komt, gaan ze voor mijn werk, dat is geen schijt aan je werk(gever) hebben, maar je taak als moeder volbrengen om er te zijn voor je kinderen wanneer nodig

DaysOfAutumn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:39

Is het een optie om voor te stellen dat je de ene week 3 dagen op kantoor werkt en de andere week 2? Dan kun je als je in een 3-week toch een dag moet thuis werken om wat voor reden dan ook, de 2-week wijzigen naar een 3-week.

Als dat mag, jullie kindje wel op in de 2-week op de ‘extra’ thuis werk dag naar de opvang of oma brengen. Dat geeft regelmaat voor jullie allemaal en jullie als ouders een dag wat lucht.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:39

absque_dubio schreef:
Joanne1987 schreef:

Helemaal mee eens hoor.

Maar stel. De situatie is niet in dit topic van toepassing maar iets wat ik me ineens afvraag. Stel je bent alleenstaande moeder van een kind wat zeer regelmatig of misschien wel chronisch ziek is. Absoluut dat je als moeder je kind op 1 zet, maar ik denk dat er ook een financieel aspect aan dit soort plaatje zit?

Helemaal al je je uren werkt, je werk af hebt, lijkt het me frustrerend om de optie ‘neem een gastouder of stop met werken’ voorbij te zien komen.

Dat is idd een lastigere situatie
En eerlijk, ben blij dat ik niet voor die dilemma's sta

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:41

Joanne1987 schreef:
Spenk schreef:

Dan lees jij het idd verkeerd, ik heb allerminst schijt aan mijn werk (zoals ik schreef val ik in wanneer nodig werk ik extra uren, begin ik zelfs om 7 uur als iemand met vakantie is (waardoor ik dus extra opvang voor mijn kinderen moet regelen))
Maar als puntje bij paaltje komt, gaan ze voor mijn werk, dat is geen schijt aan je werk(gever) hebben, maar je taak als moeder volbrengen om er te zijn voor je kinderen wanneer nodig

Dat stond er eerst niet :D dus het kwam anders over.

Want dat is helaas op veel plekken ook wel zo dat de collega's kunnen opdraven voor iemand die om de haverklap thuis zit bij de kinderen.... En daar heb ik ook wel al wat nare scheve conflicten van voorbij zien komen op de werkvloer dat directe collega's persoon in kwestie ook gingen aanspreken waarom ze hun altijd maar liet stikken. Uiteraard moet de werkgever dan handelen maar zo kan het wel breder zijn dan alleen werknemer en werkgever.