"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:10

Dat had je natuurlijk bij die oude beeldbuizen ook geregeld. Het is niet zo dat die allemaal met gemak 20 jaar oud werden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:14

Het is gewoon zo dat veel fabrikanten proberen de leefduur te verkorten. Af en toe wordt er een boete voor gegeven maar dat zal ze een worst zijn.
Net nog een energie expert gesproken die vertelde dat warmtepompen eerder nog een leefduur hadden van 20-30 jaar maar dat het nu gemiddeld na 15 over is inmiddels.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:22

Moet ook wel zeggen dat ik dit met mijn fornuis van 3 jaar oud had. Geen vervang onderdeel zogenaamd meer te vinden.
Hebben nu het verwarmingselement van een oude oven er in gezet… en hij doet het weer! Moesten we wel het element zelf voor op maat maken..
Maar wat een onzin dat de fabrikant eigenlijk zegt oké prima koop maar een nieuwe.

Maar wij hebben vroeger ook echt wel pech gehad met apparatuur. Dat blijft gewoon ingewikkeld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:42

Het fornuis van mijn ouders was een keer kapot. Een nieuwe kopen was goedkoper dan het laten repareren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:44

purny schreef:
Het fornuis van mijn ouders was een keer kapot. Een nieuwe kopen was goedkoper dan het laten repareren.

Ik heb gelukkig een handige vader. Had ik iemand laten komen was dat zeker het geval geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:48

Het is al meermaals bewezen dat er verouderingstechnologie in diverse toestel worden gestoken. Zo heeft HP nu een proces ivm zijn printers. Ze worden geprogrammeerd om maar x aantal pagina’s te printen. Of gsm’s waar geen updates meer voor worden gemaakt. Wij hebben dit nu ook voor met 2 tablets. 1 met android besturen en een ipad. Te oud, geen updates. De apps zijn te modern om nog geïnstalleerd te kunnen worden. Je bent er niets meer mee. Het gebeurt en je mag in jou handen wrijven als jij geluk hebt om een degelijk toestel te vinden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:06

Geprogrammeerde veroudering gebeurt echt. De Miele wasmachines zijn ook niet meer onverwoestbaar. Telefoons worden gewoon na 2 jaar traag, ook al zet je ze terug naar de fabrieksinstellingen. Ook de accus hebben dan hun beste tijd gehad.

En dan had je nog de Ruhrfix. Die van mijn moeder is 40 jaar oud, de kom heeft wat barstjes. Koop je iets wat er op lijkt, breekt het bij de 2e keer gebruik.

Zelfs paardrijzadels zijn gewoon slecht geworden als je kijkt naar vroeger. Het leer slijt sneller (deels ook omdat mensen zachter willen zitten).

Bij kleding merk ik niet altijd dat duur ook beter is. Ik vind 1000 euro voor een jurkje iets wat ik in geen 1000 jaar koop. 100 euro vind ik al duur. Ik heb dan liever 10 van 10 euro en accepteer een kortere levensduur, maar die 10 zullen altijd langer meegaan dan 1 van 100. Zo zie ik het.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:20

Ik wil graag kwaliteit. Dat kan bij een jurk van een tientje niet, daar word ik al droevig van als ik er naar kijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:23

Pantykous schreef:
Ik wil graag kwaliteit. Dat kan bij een jurk van een tientje niet, daar word ik al droevig van als ik er naar kijk.

JIj ziet de prijs aan een kledingstuk? Ik niet hoor. Ja, soms natuurlijk wel, maar meestal zie je het echt niet, dan is de kwaliteit prima. Ik geef echt niets om een merk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:27

Tussen een jurk van een tientje en een kwalitatieve jurk van 100€ kan toch iedereen wel het kwaliteitsverschil zien/voelen :?
Ik heb nog nooit een goed kwaliteits kledingstuk van een tientje gezien.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:29

germie schreef:
Pantykous schreef:

JIj ziet de prijs aan een kledingstuk? Ik niet hoor. Ja, soms natuurlijk wel, maar meestal zie je het echt niet, dan is de kwaliteit prima. Ik geef echt niets om een merk.

Dat heeft niks met een merk te maken. Maar wat Vero zegt, ik heb nog nooit een kwaliteitsjurk gezien van een tientje. Dat kan ook niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:30

Ik wel, ook echt wel eens merkshirts voor dat bedrag in de aanbieding gekocht. Natuurlijk wordt er ook wel rommel verkocht voor dat geld en zal dat misschien vaker gebeuren, maar als je goed zoekt hoeft dat niet. 100 euro vind ik veel geld voor slechts 1 kledingstuk. Kan me niet herinneren dat ik dat uitgegeven heb, zelfs een winterjas is vaak goedkoper. Maar ik ga voor koopjes, ik ga nooit uit van 'adviesprijzen'.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:33

Een merk op zich zou mij ook niets zeggen, maar ik geef dus om datgene waar een merk voor staat.

Als je googlet kom je er gauw genoeg achter waar en hoe zij de stoffen/productie hebben geregeld. Dat is waarom ik bij nieuwe kledingstukken zeker op het merk let!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:39

verootjoo schreef:
Tussen een jurk van een tientje en een kwalitatieve jurk van 100€ kan toch iedereen wel het kwaliteitsverschil zien/voelen :?
Ik heb nog nooit een goed kwaliteits kledingstuk van een tientje gezien.

Toevallig vanavond mijn lieveling blouse weer gestreken, 8 jaar oud van Hennes. Kostte een tientje. Voelt aan als zijde en gewoon viscose met katoen. En ziet er nog steeds goed uit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:51

germie schreef:
Pantykous schreef:

Jij ziet het niet, anderen wel. Een leek ziet ook niet of een paard onregelmatig loopt maar een geoefend oog direct.

En dat is prima, we zijn niet allemaal hetzelfde en zien niet allemaal hetzelfde. Ik heb nou eenmaal meer verstand van kleding en stoffen dan paarden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:54

Ik denk dat sommigen de normale prijs betalen voor kleding. Ik kan prima goede kleding kopen, waarvan een ander niets aan de kwaliteit ziet voor weinig geld. Maar ik wacht op een aanbieding of een restantenverkoop. Tweedehands kleding koop ik niet.
En als ik twijfel over kwaliteit ligt het echt aan de prijs of ik het meeneem of niet. Sommige kledingstukken hoef ik maar een paar keer te dragen, dan is de kwaliteit van ondergeschikt belang als de prijs laag is.

Ik heb nu een rijlegging van een bekend merk, PK, in de aanbieding gekocht. Dat ding valt kwalitatief smerig tegen. Dan kun je beter voor HH broeken gaan, die gaan jaren mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:02

Laat ik met jou maar niet meer in discussie gaan, tamelijk zinloos.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:48

Lekker beledigen.

Maar goed, het maakt zeker wel uit of je dus altijd gewoon de volle mep betaalt of dat je wacht op een aanbieding. Dan kun je dus merkspul voor het geld kopen wat je anders uitgeeft aan merkloos.

Niet alle merkloos is slecht, maar die PK broek was echt niet goed van kwaliteit. HH is een B-merk, maar in mijn ogen zeer goed qua kwaliteit.
Zeeman is weer beter dan Primark is mijn ervaring, ik heb geen enkel kledingstuk van de Primark, en ook niet van de Zeeman op wat ondergoed na. Maar ik ga wel eens kleding kopen met minima en daardoor weet ik wel wat er te koop is aan de onderkant zeg maar. En ook dat Wibra en Zeeman dan echt betere kwaliteit hebben dan Primark. En alles is zgn. merkloos, hoewel je soms wel weer Umbria kunt vinden bij de discounters.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:51

Mijn dochter had ook HH broeken , wel eens andere geprobeerd maar deze bleven het langst goed van alle broeken dus zou ze zeker geen B merk noemen.
Ook wel pikeur en andere duurdere gehad en inderdaad, zelfde ervaring.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:20

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:
Ook ik deel die mening :j
En dan idd niet alleen kleding.
Als voorbeeld de oude tv met dikke toet achter werd 20 jaar, gaat je met die platte van tegenwoordig niet lukken.
Echt een wegwerp maatschappij ;(

Precies, hetzelfde geld voor die mooie iPhones....

nou ik heb een refurbishde en dat gaat prima al 5 jaar minimaal, alleen tja dat moet je willen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:25

Pantykous schreef:

Echt ik zou met jou wel eens naar een stoffen beurs willen....daar zie je de kwaliteiten stof zonder merk of kledingstuk in model!.

maar geloof me mooi op de rol, hoeft geen kwaliteit te zijn!

( wat wel klopt is het leed achter goedkoop textiel, daar zou ik zeker wel op letten. maar daar hoor ik je niet over!)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:26

Ik koop alleen nog maar tweedehands, via de kringloop of Vinted. Ben zo klaar met alle troep in de standaard kledingwinkels waar ze ook nog best wat voor durven vragen, en kwaliteits/merkkleding is me eigenlijk ook wat te duur als arme student. Het verbaasde me hoeveel mooie dingen ik op Vinted kon vinden voor soms wel 1/10e van de prijs, dus daar doe ik nu aan :o
En zo vaak nieuwe kleding hoeft van mij ook niet, maar het ook wel aan mijn Wageningse geitenwollensokken bubbel liggen dat het in mijn omgeving werkelijkwaar niks uitmaakt hoe je eruit ziet :Y)

Maar in het onderwerp blijvende vind ik dat er vaak echt wel een verschil zit tussen 'gangbaar' en duurdere of merkkleding (met uitzonderingen natuurlijk). Toen ik nog wel nieuw kocht winkelde ik graag bij de America Today. Iets duurder dan H&M bijvoorbeeld, maar de kwaliteit was meteen al veel beter. Of sommige kleding van Urban Outfitters; al helemaal duur, maar dan heb je ook wel wat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:45

Lynnepinny schreef:
Ik koop alleen nog maar tweedehands, via de kringloop of Vinted. Ben zo klaar met alle troep in de standaard kledingwinkels waar ze ook nog best wat voor durven vragen, en kwaliteits/merkkleding is me eigenlijk ook wat te duur als arme student. Het verbaasde me hoeveel mooie dingen ik op Vinted kon vinden voor soms wel 1/10e van de prijs, dus daar doe ik nu aan :o
En zo vaak nieuwe kleding hoeft van mij ook niet, maar het ook wel aan mijn Wageningse geitenwollensokken bubbel liggen dat het in mijn omgeving werkelijkwaar niks uitmaakt hoe je eruit ziet :Y)

Maar in het onderwerp blijvende vind ik dat er vaak echt wel een verschil zit tussen 'gangbaar' en duurdere of merkkleding (met uitzonderingen natuurlijk). Toen ik nog wel nieuw kocht winkelde ik graag bij de America Today. Iets duurder dan H&M bijvoorbeeld, maar de kwaliteit was meteen al veel beter. Of sommige kleding van Urban Outfitters; al helemaal duur, maar dan heb je ook wel wat.

Vinted nooit wat gekocht. Ik zie het wel eens voorbij komen, nooit op gekeken.
Het rare is dat dat mij tegenstaat, terwijl dat nergens op slaat natuurlijk. Ik krijg ook wel eens kleding van iemand en doe zelf ook weer wat weg naar iemand en dat is net zo goed gebruikt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:07

kwita schreef:
Pantykous schreef:

Echt ik zou met jou wel eens naar een stoffen beurs willen....daar zie je de kwaliteiten stof zonder merk of kledingstuk in model!.

maar geloof me mooi op de rol, hoeft geen kwaliteit te zijn!

( wat wel klopt is het leed achter goedkoop textiel, daar zou ik zeker wel op letten. maar daar hoor ik je niet over!)

Ik heb oog voor de kwaliteit van de stof, niet het label dus dat komt wel goed :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:28

Lynnepinny schreef:

Vinted vind ik ook erg leuk. Mijn laatste score, drie nieuwe Hunkemoller en Seafolly bikini's voor 20 euro :). Kaartjes hingen er nog aan.

Ik kijk daar eerst als ik een trui of zo nodig heb. Mijn vintage-look jurken koop ik wel nieuw, of via de vintage Facebook website. Dat kleding door iemand anders een paar keer gedragen is, vind ik niet erg. Wassen en klaar :).