Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:45

Cer schreef:
ja, welk aantal jongeren, en hoe lang is long? En wat is het precies? want er is ook al geschreven dat ze niet weten of alle klachten die nu onder long-covid vallen, daadwerkelijk van covid komen..

Precies. Volgens mij is het meer een gevoel en mediahype dan dat we er echt cijfers van hebben. Maar als die er wel zijn, zie ik ze graag!!

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:50

Het is volgens mij onder andere gebaseerd op dat zweedse (?) onderzoek.. maar ik werd daar zelf niet heel veel wijzer van.. want hoewel daar getallen en klachten genoemd worden, vond ik het niet heel volledig en zijn er ook andere vragen gesteld en opmerkingen gemaakt. Maar men blijft een beetje hangen in "jongeren / long covid".. lijkt het.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:54

purny schreef:

Deze mensen hebben best ernstig covid gehad, lees ik?

Citaat:

Hier staat niet iets over leeftijden / aantallen, en niet echt iets over de zwaarte van Covid die ze gehad hebben..
maar misschien lees ik te snel..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:55

purny schreef:

Tja dit vind ik nog niets zeggend. 20 tot 60 jaar. Sorry maar dat zijn dan toch niet allemaal jongeren meer? Dat is wel lekker de kaders oprekken.

En ook de 100000. Staat ook niets bij over de leeftijdsgroepen daarbinnen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:58

MarlindeRooz schreef:
Het effect van de pil is dat ik geen ongewenst kind krijg (dat is pas schadelijk op lange termijn). Daar help ik mezelf mee. Een gezonde jongere heeft weinig kans om heel ziek te worden van COVID. Dus daarvoor heeft het vaccin veel minder “nut” dan medicatie zoals de pil of adhd medicatie.

Nog een effect van de pil: is een verhoogde kans op trombose. En als het even tegenzit, loop je na die trombose je hele leven met medicatie of met een steunkous.

Die steunkous kan je van denken: ‘ach, als dat alles is…,’ maar geloof me, je wordt er niet happy van. De medicatie die je krijgt brengt ook weer (andere) risico’s met zich mee.

En de kans dat gezonde jongeren heel ziek worden van covid-19 wordt, naarmate er meer mutaties ontstaan, steeds reëeler.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:03

Cijfers graag? En jonge mensen = NIET jongeren. Jongeren vind ik mensen tot 25 jaar. Niet iemand van 59 zoals in dat AD artikele.

Nogmaals ben ik zelf (langdurig) ziek geweest van de Mexicaanse griep. En van mij mogen de maatregelen er af zolang de ziekenhuizen ruimte hebben. Er zijn wat mij betreft te veel nadelen aan nog een lockdown om op te wegen tegen de “voordelen”. Na 1,5 jaar heb ik nog maar weinig mensen gesproken die <25 waren, in goede gezondheid en toch heel ziek van COVID. Na een longontsteking heb je ook een maand of 6 nodig om bij te komen. Dus met een flinke griep kan je ook best maanden zoet zijn.

Lijkt me geen reden om mensen hun vrijheden af te pakken en steeds maar beperkingen op te leggen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 20-07-21 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:03

AmyII schreef:
En de kans dat gezonde jongeren heel ziek worden van covid-19 wordt, naarmate er meer mutaties ontstaan, steeds reëeler.

Is dat zo?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:04

Cer schreef:
AmyII schreef:

Is dat zo?

Nee dat wordt geroepen zonder wetenschappelijke onderbouwing om lekker paniek te zaaien.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:04

MarlindeRooz schreef:
Cijfers graag? En jonge mensen = NIET jongeren. Jongeren vind ik mensen tot 25 jaar. Niet iemand van 59 zoals in dat AD artikele.

Nogmaals ben ik zelf (langdurig) ziek geweest van de Mexicaanse griep. En van mij mogen de maatregelen er af zolang de ziekenhuizen ruimte hebben. Er zijn wat mij betreft te veel nadelen aan nog een lockdown om op te wegen tegen de “voordelen”. Na 1,5 jaar heb ik nog maar weinig mensen gesproken die <25 waren, in goede gezondheid en toch heel ziek van COVID. Na een longontsteking heb je ook een maand of 6 nodig om bij te komen. Dus met een flinke griep kan je ook best maanden zoet zijn.

Lijkt me geen reden om mensen hun vrijheden af te pakken en steeds maar beperkingen op te leggen.

Eens. En ook echt jongeren zul je nooit volledig kunnen beschermen.. Kijk maar naar alle andere ziektes die we in de wereld hebben. Soms is het ook gewoon echt botte pech.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:08

purny schreef:
Ik vraag me af of mensen dezelfde vraag stellen bij de huidige medicatie die zij slikken. Wat is het effect op de lange termijn wanneer iemand bijvoorbeeld de pil gebruikt of simpel gezegd een paracetamolletje.. Want die zijn naar mijn idee schadelijker dan het vaccin.
Of wat is de lange termijn effect op het gebruik van adhd medicatie?

En daarom slik ik geen enkele medicatie.
Uitgezonderd van echt heel af en toe een paracetamol, maar daar weet ik de bijwerkingen eventueel van en als je deze 1x in de maand of zelfs 2 maanden neemt krijg je dus ook geen lange termijn effecten.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:10

AmyII schreef:
MarlindeRooz schreef:
Het effect van de pil is dat ik geen ongewenst kind krijg (dat is pas schadelijk op lange termijn). Daar help ik mezelf mee. Een gezonde jongere heeft weinig kans om heel ziek te worden van COVID. Dus daarvoor heeft het vaccin veel minder “nut” dan medicatie zoals de pil of adhd medicatie.

Nog een effect van de pil: is een verhoogde kans op trombose. En als het even tegenzit, loop je na die trombose je hele leven met medicatie of met een steunkous.

Die steunkous kan je van denken: ‘ach, als dat alles is…,’ maar geloof me, je wordt er niet happy van. De medicatie die je krijgt brengt ook weer (andere) risico’s met zich mee.

Maar de vaccins werken toch ook minder goed tegen de mutaties? Tenminste dat dacht ik gelezen te hebben.
De rest, bedankt voor de informatie!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:13

Het schijnt dat je pas na je tweede vaccin optimaal beschermd bent tegen de delta variant (geloof ik, houd het nieuws niet goed bij). Maar dat heeft niks te maken met hoe ziek jongeren er van worden.

Er kan ook een mutatie komen die bijvoorbeeld zwangere mensen pakt, of ouderen die al een vaccin hebben... je hebt geen idee zo’n virus meldt niet even vooraf hoe ze gaan muteren.

Daarom is het zaak dat iedereen zo snel mogelijk een vaccin krijgt. Dat maakt de kans op mutatie vele malen kleiner. Een gevaccineerd persoon schijnt namelijk het virus niet zo vaak over te dragen als een ongevaccineerd mens.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:16

Een hele nare bijwerking van de pil vindt ik toch dat je daar behoorlijk depressief van kunt worden. Een bijwerking wat ik gevaarlijker vindt dan een vaccinatie. En heel veel mensen weten dus niet dat het daarvan komt. Zo ook mijn beste vriendin die ook wel gevoelig kan zijn om zich niet lekker in haar vel te voelen. Zij had ook zoiets van het zal wel meevallen (uiteraard benoemd, maar in haar geval meer dan logisch dat ze aan de pil ging had aldoor heel veel pijn en ongemak van het maandelijks probleem) maar laatst zei ze ook van nu voel ik wat je bedoeld.

En een depressie op lange termijn is ook niet goed. Ik zal bijv echt nooit weer aan de pil gaan. Voel me liever 1x in de 4 weken even verrot dan aldoor. Op lange termijn deed mij de pil slikken absoluut niet goed.

En het muteren kijk het kan ook zo erg worden dat je straks gewoon overlijd eraan hoe jong of gezond je ook bent. Aan die hevige griep zo'n honderd jaar geleden overleden meer jongeren als ouderen aan. Ene kant denk ik als het zo gaat muteren houden mensen zich dan opeens goed aan de regels.

En een mooie vergelijking mijn opa en oma hebben corona gehad. Hebben heel veel geluk gehad en het net overleefd. Zijn volledig hersteld en de longen zijn helemaal schoon. Ze fietsen al een tijdje weer en zien er fit uit. Mijn tante daarin tegen 30 jaar jonger heeft ook wel long covid. Heeft nog vaak hoofdpijn. Maar ze doet ook vrij weinig om te herstellen en neemt onze adviezen zoals fysio niet aan. Mijn opa en oma zijn heel hard bezig geweest met herstellen en zijn eigenlijk gezonder dan voor corona.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:19

Als het virus zodanig agressief wordt dat er geen vaccin werkt, dan heeft moeder natuur gewoon gewonnen toch? Het houdt ergens op.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:41

Als de natuur het met dit virus niet lukt komt er wel weer iets totaal anders.
Wereld is gewoon overbevolkt en de natuur zal zich altijd willen herstellen.
Hoe meer we ingrijpen hoe heftiger het gaat worden.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:43

MarlindeRooz schreef:

Cijfers van risico’s bij pilgebruik? Die staan gewoon in de bijsluiter ;).

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:
Is dat zo?

Nee dat wordt geroepen zonder wetenschappelijke onderbouwing om lekker paniek te zaaien.

Grappig dat je dit naar mij sneert Marlinderooz, terwijl je daarna de vraag van Cer zelf beantwoord, nl:

MarlindeRooz schreef:
Het schijnt dat je pas na je tweede vaccin optimaal beschermd bent tegen de delta variant (geloof ik, houd het nieuws niet goed bij). Maar dat heeft niks te maken met hoe ziek jongeren er van worden.

Er kan ook een mutatie komen die bijvoorbeeld zwangere mensen pakt, of ouderen die al een vaccin hebben... je hebt geen idee zo’n virus meldt niet even vooraf hoe ze gaan muteren.

Daarom is het zaak dat iedereen zo snel mogelijk een vaccin krijgt. Dat maakt de kans op mutatie vele malen kleiner. Een gevaccineerd persoon schijnt namelijk het virus niet zo vaak over te dragen als een ongevaccineerd mens.

Dus Marlinderooz, sneer alsjeblieft tegen iemand anders, want je stelling draait sneller dan een blad aan een boom ;).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:46

Ik bedoel cijfers die bewijzen dat er "zo vreselijk veel" jongeren langdurig ziek worden van long-covid.

Nee jij stelt:
Citaat:

Dat is gewoon nergens op gebaseerd, zoals ik in mijn voorbeeld al zei weet je niet hoe een virus gaat muteren. De afgelopen 1,5 jaar is er nog geen variant geweest die jongeren vooral pakt. Dus er is ook geen enkele stelling in te nemen wat betreft de toekomst. Zulke dingen stellen maakt mensen onnodig bang. Wat wel een zekerheid is volgens de deskundigen is dat snel vaccineren muteren tegengaat.
Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vir ... het-virus/

Stopt met onnodige uitspraken als "door mutaties wordt de kans dat jongeren heel ziek worden reeëler". Dat is nergens op gebaseerd.

Needje schreef:

Ja voor de natuur kan je maar beter lekker de pil slikken. Dan planten wij ons tenminste niet zo snel voor als dat we nu doen. Dat is pas afgrijselijk voor de wereld.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:55

Tsja de natuur roeit alle zwakken uit zodat alleen de sterksten overleven en zich kunnen voorplanten.
Maar wij hebben ons boven de natuur verheven en hebben vanalles ontwikkeld om alle zwakken koste wat het kost in leven te houden. Als we de natuur hun gang lieten gaan was die ook pil niet nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:58

Needje schreef:
Tsja de natuur roeit alle zwakken uit zodat alleen de sterksten overleven en zich kunnen voorplanten.
Maar wij hebben ons boven de natuur verheven en hebben vanalles ontwikkeld om alle zwakken koste wat het kost in leven te houden. Als we de natuur hun gang lieten gaan was die ook pil niet nodig.

Nee dan had je geen enkele anticonceptie nodig, dan moest je fokken tegen de klippen op want dan gingen er vier van de zes kinderen dood. En die tijd ligt nog helemaal niet zolang achter ons. Mijn opa was geboren in 1898, daarvoor waren er al drie zoons met dezelfde naam, allemaal dood voor hun eerste levensjaar. Difterie, mazelen enz.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:59

MarlindeRooz schreef:
Ik bedoel cijfers die bewijzen dat er "zo vreselijk veel" jongeren langdurig ziek worden van long-covid.

Nee jij stelt:
Citaat:

Dat is gewoon nergens op gebaseerd, zoals ik in mijn voorbeeld al zei weet je niet hoe een virus gaat muteren. De afgelopen 1,5 jaar is er nog geen variant geweest die jongeren vooral pakt. Dus er is ook geen enkele stelling in te nemen wat betreft de toekomst. Zulke dingen stellen maakt mensen onnodig bang. Wat wel een zekerheid is volgens de deskundigen is dat snel vaccineren muteren tegengaat.
Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/vir ... het-virus/

Stopt met onnodige uitspraken als "door mutaties wordt de kans dat jongeren heel ziek worden reeëler". Dat is nergens op gebaseerd.

Needje schreef:

Ja voor de natuur kan je maar beter lekker de pil slikken. Dan planten wij ons tenminste niet zo snel voor als dat we nu doen. Dat is pas afgrijselijk voor de wereld.

Dat is wèl ergens op gebaseerd namelijk op logisch nadenken: met het ontstaan van verschillende mutaties is de kans groter dat er een variant ontstaat die een bepaalde doelgroep ‘raakt’. Dat zeg je zelf ook! ;)

Oh en voor wat betreft de cijfers die vroeg mbt long-covid: https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... ectie.html
Enjoy yourself ;)

Daarbij is uit verschillende onderzoeken gebleken dat wanneer een land welvarend is, goede gezondheidszorg en baankansen heeft, de bevolkingsgroei afneemt itt. tot derdewereldlanden (waar ze niet eens een ‘pil’ hebben). Dus voor de natuur hoef je geen pil te slikken hoor, kan je net zo goed je tegels uit je tuin wippen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:03

Ik heb het idee dat long covid onderschat word door mensen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:06

In jouw link staat enkel: 'Zo geeft ruim een kwart van de 16- tot 25-jarigen aan drie maanden na besmetting nog last te hebben van klachten.'

Dat is niet concreet. Om meerdere redenen al niet. Want hoeveel jongeren hebben covid gehad zonder klachten? Hoeveel van deze mensen had onderliggende klachten? Een jongere van 24 met astma is geen "gezonde jongere". Dan is "een kwart van de jongeren" stellen erg kort door de bocht omdat je niet alle jongeren meeneemt, simpelweg omdat de meeste er niks of weinig last van hebben gehad.

Strooien met niet kloppende cijfers -> zaait paniek -> maakt mensen onnodig bang.

Wat dit artikel stelt is dat er dus van de gevraagde mensen (die dus merkbaar last hadden van covid) 25% na drie maanden er nog last van hadden. Dat is redelijk normaal hoor na een flinke griep. Is niks "unieks" aan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:16

Plus dat van mij ook wel onderzocht mag worden of daadwerkelijk alles wel aan de COVID toegeschreven kan worden.
Want zoals al eerder gemeld zijn er ook mensen met klachten die nooit COVID gehad hebben. Maar waar bij deze hele pandemie en de maatregelen op de geestelijke en/of lichamelijk toestand hebben ingehakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:24

purny schreef:
Ik heb het idee dat long covid onderschat word door mensen

Nja, ik vraag er gewoon een aantal dingen over af..