Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:33

Werkgevers in Nederland mogen geen druk uitoefenen om te laten vaccineren, vragen mogen ze wel, eisen niet.en ontslaan ook niet, wel ander werk aanbieden. Er zit nog een andere kant aan het verhaal en dat is dat elke werkgever verplicht voor een veilige werkomgeving moet zorgen dus het zal mij benieuwen waar dit heen gaat in de toekomst. En dan vooral wanneer er een variant op zou kunnen duiken die vervelender is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:47

Babootje schreef:
luxx schreef:
De Telegraaf kopt met 'Frankrijk komt terug op nieuwe corona regels, verwarring compleet' het is een premium artikel en ik kan het niet lezen en ik kan er in de Franse kranten (nog) niks over vinden dus ik ben nu erg nieuwsgierig

De aanvankelijke eis was dat iedereen vanaf 12 jaar alleen naar binnen kon met een vaccinatiebewijs of negatieve test. Omdat lang niet alle Nederlanders en vooral hun kinderen zijn geprikt, zou een tripje naar la douce France aardig in de papieren lopen. Dinsdagavond kwam de Franse regering daar plots op terug: voor 12-17 jarigen gaat de gezondheidspas eind augustus in.

Maar het gaat wel vanaf 1 augustus nu in. Geldt niet voor de supermarkten. Wel voor de terrassen.

Zo balen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:52

bigone schreef:
Werkgevers in Nederland mogen geen druk uitoefenen om te laten vaccineren, vragen mogen ze wel, eisen niet.en ontslaan ook niet, wel ander werk aanbieden. Er zit nog een andere kant aan het verhaal en dat is dat elke werkgever verplicht voor een veilige werkomgeving moet zorgen dus het zal mij benieuwen waar dit heen gaat in de toekomst. En dan vooral wanneer er een variant op zou kunnen duiken die vervelender is.

Klopt. In NL is het wat dat betreft goed geregeld. Maar hier hebben nu voor de eerste keer in meer dan 100 jaar te maken met een dergelijke extreme situatie zodat we hiervoor geen wettelijke kaders hebben. En we kunnen met enige zekerheid wel stellen dat het niet de laatste keer is. En zoals je zegt kunnen we te maken krijgen met een virus dat nog vele malen ernstiger/dodelijker is. Dan moet je als overheid kunnen ingrijpen.
Dus die kaders moeten er wel komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:41

We hebben vandaag quatorze juilliet.

'Liberté, egalité, fraternité'.

Verder heb ik begrepen dat om één of andere reden het inenten in Frankrijk niet zo vlot verloopt.

TS, Pien of iemand anders : weten jullie hoe of het zit?

In de VS laat een deel van de black community zich liever niet inenten, omdat tot een jaar of veertig geleden 'de medische stand' zich niet hield aan de Eed van Hippocrates.
(Om racistische redenen werden patiënten zonder hun medeweten gebruikt voor experimenten, terwijl ze werden voorgelogen over hun diagnose en behandeling...)

Met dat in mind begrijp ik het wel.
En juich ik Kamala Harris toe, die zich in het openbaar liet prikken.

En om aan te sluiten bij de mooie woorden van de revolutie : bij besmettelijke ziekten leg ik liever de nadruk op de gelijkheid en de menselijke waardigheid. (Mijn vertaling van fraternité.)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:43

Ik las iets over 700000 sinds de bekendmaking van de nieuwe regels. Lijkt me toch aardig opschieten :=.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:48

Ik vertrek morgen naar Frankrijk, mits wij niet als 'amber' worden aangemerkt door Frankrijk. Ik heb één vaccinatie gehad, maar ben gister negatief getest. Morgen heen met de auto, ik vlieg 23 juli terug i.v.m. werk. Dat is vóór Augustus, maar per 21 juli worden er voor binnenruimten wel al extra maatregelen genomen waarvoor je getest moet zijn. Dus dat zal de eerste dagen actief zijn en de andere dagen op de camping hangen denk ik.

Ik hoop wel echt dat we gewoon kunnen gaan..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 11:56

Janneke2 schreef:
Verder heb ik begrepen dat om één of andere reden het inenten in Frankrijk niet zo vlot verloopt.

Google zegt iets anders dan covid tracker punt fr namelijk dat Frankrijk 2 procent achter ligt op Nederland qua percentage van de bevolking volledig gevaccineerd, covid tracker zegt dat 41.66 % volledig gevaccineerd is. Maar in beide gevallen hangt het om een paar procent eigenlijk bijna gelijk in vergelijking met Nederland
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:08

Ze lopen 12% achter (tov de volledige bevolking). 2% met de volledige vaccinatie en 10% met de eerste prik (16% vs 26%). Dat laatste is extra interessant omdat mensen aan de eerste prik krijgen vaak het lastigste is. Ligt het aan de vaccinatie strategie dat zo veel minder mensen 1 prik gehad hebben of was een groot deel van die 47% niet geïnteresseerd in gevaccineerd worden?

https://ourworldindata.org/explorers/co ... LD~GBR~FRA

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:10

... eigenlijk ging het mij niet zo zeer om de cijfers, als wel om 'het gevoelen'.

Ik dacht ooit iets opgevangen te hebben dat er vrij veel Fransen niet van plan zijn om zich te laten inenten.
Klopt dat...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:12

Pandora2 schreef:
Oh echt ? Ik hoor net op de radio nog een keer dat, wie zich in de zorg in Frankrijk niet laat vaccineren, geen loon meer krijgt.

Hier bij ons ( BE ) komen de ministers blijkbaar straks vervroegd samen om te bespreken of vaccinatie in de zorg ook verplicht wordt...
:+

:\ waar zitten nu de mensen die iedereen die zei dat zit er van ging komen wappies waren?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:16

Ayasha schreef:
: waar zitten nu de mensen die iedereen die zei dat zit er van ging komen wappies waren?

Ik moest deze zin echt even ontcijferen :D

Ze krijgen Brussel en de franstalige kant niet echt volledig mee op de kar van de vaccinaties. Dus dan maar Frankrijk copiëren, misschien helpt dat.
Zoiets ? :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:19

De belgen staan wel redelijk bovenaan als ik de cijfers hierboven zo zie 8-)
66.49% deels gevaccineerd. 44.15% volledig

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:20

Ayasha schreef:
Pandora2 schreef:
Oh echt ? Ik hoor net op de radio nog een keer dat, wie zich in de zorg in Frankrijk niet laat vaccineren, geen loon meer krijgt.

Hier bij ons ( BE ) komen de ministers blijkbaar straks vervroegd samen om te bespreken of vaccinatie in de zorg ook verplicht wordt...

: waar zitten nu de mensen die iedereen die zei dat zit er van ging komen wappies waren?

Die wappies hadden het over onderdrukking van de bevolking, spuiten verplicht, nazipraktijken, medische experimenten, Neurenbergtribunaal, moordenaars en zo kan ik nog wel even doorgaan.'
Daarbij werd door andere mensen vaak genoeg aangegeven dat er waarschijnlijk beroepsgroepen zouden zijn waarbij vaccinaties in zijn algemeenheid verplicht was. Dus kom op met de wappies, die hebben wat mij betreft nog steeds geen gelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:44

Pandora2 schreef:
Ayasha schreef:

Ik moest deze zin echt even ontcijferen :D

Ze krijgen Brussel en de franstalige kant niet echt volledig mee op de kar van de vaccinaties. Dus dan maar Frankrijk copiëren, misschien helpt dat.
Zoiets ? :P

Ja leestekens was misschien wel handig geweest, ik zie het nu ook. :oo Slecht geslapen, mijn hoofd is een beetje duf. :o

België heeft al meer dan eens bewezen dat ze graag uitzonderingen maken voor de franstaligen in het nadeel van de vlamingen. En al helemaal voor het brussels gewest. Zelfs financieel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:53

Ons land hangt toch aan elkaar van de uitzonderingen en achterpoortjes :')
En als je toch de boot mist, blijf dan onder de radar. Dat scheelt ook een hoop :P

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:00

xxxmh schreef:
luxx schreef:
De Telegraaf kopt met 'Frankrijk komt terug op nieuwe corona regels, verwarring compleet' het is een premium artikel en ik kan het niet lezen en ik kan er in de Franse kranten (nog) niks over vinden dus ik ben nu erg nieuwsgierig

Op rtl nieuws vertelde ze net dat de nieuwe regels niet voor kinderen gelden. Misschien dat dit erin staat. Trouwes belachelijk dat dit een premium artikel is. Is wel belangrijk dat iedereen dat kan lezen.

Achter de telegraaf zit een commerciële organisatie he, het is geen communicatiekanaal van de overheid. Beetje raar om het dan belachelijk te noemen dat dit een premiumartikel is.
Engeland gaat het ook verplichten, zag ik, vaccineren in een deel van de zorg.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:19

Er zijn zoveel dingen verplicht die je kan zien als 'vrijheidsbeperking'. Maar die zaken vinden we de dag van vandaag normaal. Nieuwe problemen brengen nieuwe regels met zich mee, zo vreemd is dat niet.

Ik vraag me af wat de suggesties dan zijn van mensen die tegen het verplichten van het vaccin zijn. Even wachten tot de bevolking bijdraait? Nog een lockdown (wat ik overigens ergere vrijheidsbeperking vind dan een verplicht vaccin)? Het gegeven er maar bijnemen dat we mogelijk nooit meer terug naar 'normaal' kunnen gaan als het virus zich verder blijft ontwikkelen? Dat er nog meer doden en long covid gevallen bij zullen komen? Simpelweg omdat sommige mensen doorgeslagen zijn in complottheorieën...
Misschien is dat hele complotdenken nog wel het gevaarlijkste virus. Veel moeilijker te bestrijden ook. (En nee, ik zeg niet dat alle mensen die hun bedenkingen hebben complotdenkers zijn. Maar er zijn mensen die wel heel ver doordraaien.)

Ik ben wel benieuwd hoe ze dit bijvoorbeeld in Amerika aan gaan pakken. Want als je de bevolking daar gaat verplichten breekt er waarschijnlijk (nog net geen) burgeroorlog uit. :+

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:19

[/quote]
:\ waar zitten nu de mensen die iedereen die zei dat zit er van ging komen wappies waren?[/quote]

Die wappies hadden het over onderdrukking van de bevolking, spuiten verplicht, nazipraktijken, medische experimenten, Neurenbergtribunaal, moordenaars en zo kan ik nog wel even doorgaan.'
Daarbij werd door andere mensen vaak genoeg aangegeven dat er waarschijnlijk beroepsgroepen zouden zijn waarbij vaccinaties in zijn algemeenheid verplicht was. Dus kom op met de wappies, die hebben wat mij betreft nog steeds geen gelijk.[/quote]

Nee, zolang we maar op vakantie kunnen.

De wappies krijgen wel gelijk.
In de wo2 was het eng dat Hitler, zoveel aanhangers had. Die kant gaan we nu weer uit.

Hebben ze het over privacy wet, daar hoor je nu niks over.

Ze hadden de vliegtuigen deze zomer aan de grond moeten houden. Dan was de verspreiding beperkt gebleven.
Maar ja, we moeten allemaal wel op vakantie. En natuurlijk wil de regering niet dat ze aan de grond blijven want KLM, leeft op overheidsgeld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:29

OleJon schreef:
In de wo2 was het eng dat Hitler, zoveel aanhangers had. Die kant gaan we nu weer uit.

Jij bent af :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:34

Janneke2 schreef:
We hebben vandaag quatorze juilliet.

'Liberté, egalité, fraternité'.

In de VS laat een deel van de black community zich liever niet inenten, omdat tot een jaar of veertig geleden 'de medische stand' zich niet hield aan de Eed van Hippocrates.
(Om racistische redenen werden patiënten zonder hun medeweten gebruikt voor experimenten, terwijl ze werden voorgelogen over hun diagnose en behandeling...)

Met dat in mind begrijp ik het wel.
En juich ik Kamala Harris toe, die zich in het openbaar liet prikken.

En om aan te sluiten bij de mooie woorden van de revolutie : bij besmettelijke ziekten leg ik liever de nadruk op de gelijkheid en de menselijke waardigheid. (Mijn vertaling van fraternité.)

De vaccinatie bereidheid in Frankrijk is vele male lager als in Nederland. Dat is al van oudsher zo. Dus Nederland zal zeker niet vaccineren verplicht stellen want dat is niet nodig.
Ik heb hier lang over moeten nadenken. En ja, ik vind het wel terecht, hoe vreselijk ook als het gaat om vrijheid en lichamelijk integriteit, dat vaccineren nu in Frankrijk verplicht wordt. Want met een vaccinatie graad van bv 63 % ga je het echt niet redden. En de economie en de maatschappij is vreselijk ontwricht en het enige dat je er tegen over kunt stellen is een hoge vaccinatie bereidheid.
In Nederland is deze er wel +:)+ , in Frankrijk is er wantrouwen als het om de overheid gaat. Dus ook als het om de vaccinatie gaat. Gisteren is er een record aantal vaccinaties gepland nl 900.000 mensen hebben zich opgegeven. Want ook veel Fransen willen graag weer buitenshuis zich begeven, naar restaurants gaan en hun oude bourgondische leven terug. De woorden van Macron hebben dikke indruk gemaakt, want een overheid in Frankrijk die dit soort verregaande maatregelen neemt die zo ingaan tegen alles waar Frankrijk voor staat.....zal zeker een enorme tegenreactie op gaan roepen verwacht ik zo. Maar is ook moedig, want dit is vreselijk impopulair van de overheid waar ze wellicht politiek later op afgerekend gaan worden.

Er waren ook vragen over de hoeveelheid vaccinaties. Ik geloof dat Nederland het beter doet als Frankrijk dat vooral met de vaccinatie bereidheid heeft te maken en niet zozeer met de logistiek.
Als ik kijk op mijn app dan zijn de cijfers van gisteren dat 35,94 miljoen mensen hun 1ste prik hebben gehad. Daaronder staat cijfers van eergisteren 14 uur, dat nu 41,6% "vaccination coverage"is. Dus een dekking van de 1ste vaccinaties van 41,6 %

Nieuwe besmette gevallen van 23 uur geleden is 6.950 (bevolking van 66 miljoen) waarvan 62,4% besmet zijn met de zeer besmettelijke Delta variant. Dus die aantallen gaan stijgen. 18% heeft een IC bezetting in de ziekenhuizen met covid dat gelijk staat voor 933 patiënten in Frankrijk. Dus dat is weer goed. MAAR waarvan 37 !! nieuwe patiënten in ICU (dat is veel voor een dag) en het R nummer is 1,50 (In Nederland boven de 2). Dus dat is ook erg zorgwekkend. Dus 1 patiënt besmet 1,5 personen in Frankrijk en ik geloof dat dit in Nederland 2,.. is. In Frankrijk zijn er 39,5 personen per 100.000 positief besmet (IN Nederland boven de 200). en in Frankrijk zijn van elle tests die er gedaan worden 1,2 positief en in Nederland is dit ++10%.
Dus de cijfers zijn zo zorgwekkend, en Frankrijk is bang voor de 4de golf, waar Nederland al midden in zit, dat ze over zijn gegaan tot dwingender maatregelen.
Niet leuk, maar tja je moet toch ook wat, want de overheid pompt net als Nederland miljoenen in de bedrijven om ze overeind te houden. Deze pandemie is ook wel ongekend en ik denk dat dit de reden is voor deze zeer straffe maatregel van verplichte inenting. Vind ik het leuk? Nee, ook al ben ik al 2x geënt. Begrijp ik het gezien de Franse cultuur als het gaat om vaccinaties in relatie tot deze enorme pandemie die de wereld al vanaf maart 2020 in zijn greep houdt→ Ja, ik begrijp het wel.
Als Nederland dit zou gaan doen, dan zou ik hier echt op tegen zijn, want Nederland heeft een vaccinatie bereidheid van ++94 % (even uit het hoofd dus don't shoot me als het niet klopt). Frankrijk moet ook wel wat.

Was dit het antwoord op je vraag Janneke?

Citaat:
De wappies krijgen wel gelijk.
Wat een totaal misplaatste vergelijking. Ik ga hier dan ook niet verder op in, maar dit is echt NIET OK! :n
.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:43

Werk in zorg, welzijn en onderwijs (jawel alle drie :P ) en heb me nog nooit laten vaccineren voor mijn werk. Geen griepprik, geen Hep prik.

Nu wel Covid.
Reden vooral dat ik niet degene wil zijn waardoor een afdeling vrijwel geheel wordt 'uitgeroeid'. Want zo voelt het wel en als je dat één keer hebt meegemaakt (dat heb ik) wil je dat nooit meer meemaken. Dat een afdeling wordt weggevaagd binnen een aantal weken. Gelukkig was ik niet degene die ziek was of het had meegenomen...

Dus dat is puur persoonlijk en niet vanuit wetgeving. Gelukkig.

Ik denk dat het er wel heen gaat, dat je verplicht gevaccineerd moet zijn wil je zorg kunnen verlenen aan een bepaalde doelgroep. Tegelijkertijd kun je het naasten weer niet verplichten en de zorgvragers ook niet. Dus als die niet (volledig of tijdig) zijn gevaccineerd kan iemand alsnog ziek worden...
Vanuit dat punt vind ik het dus echt een wassen neus. Gaan we dan rondlopen met groene pakjes aan als je gevaccineerd bent en rode als je dat niet bent? Plus dat je als gevaccineerde het wel over kunt brengen ook omdat je minder verschijnselen hebt want je wordt minder ziek...

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:45

DezeNaam schreef:
Er zijn zoveel dingen verplicht die je kan zien als 'vrijheidsbeperking'. Maar die zaken vinden we de dag van vandaag normaal. Nieuwe problemen brengen nieuwe regels met zich mee, zo vreemd is dat niet.

Ik vraag me af wat de suggesties dan zijn van mensen die tegen het verplichten van het vaccin zijn. Even wachten tot de bevolking bijdraait? Nog een lockdown (wat ik overigens ergere vrijheidsbeperking vind dan een verplicht vaccin)? Het gegeven er maar bijnemen dat we mogelijk nooit meer terug naar 'normaal' kunnen gaan als het virus zich verder blijft ontwikkelen? Dat er nog meer doden en long covid gevallen bij zullen komen? Simpelweg omdat sommige mensen doorgeslagen zijn in complottheorieën...
Misschien is dat hele complotdenken nog wel het gevaarlijkste virus. Veel moeilijker te bestrijden ook. (En nee, ik zeg niet dat alle mensen die hun bedenkingen hebben complotdenkers zijn. Maar er zijn mensen die wel heel ver doordraaien.)

Ik ben wel benieuwd hoe ze dit bijvoorbeeld in Amerika aan gaan pakken. Want als je de bevolking daar gaat verplichten breekt er waarschijnlijk (nog net geen) burgeroorlog uit. :+

Denk ook wel in Nederland. Misschien nog yot een burgeroorlog maar zal niet veel schelen ben ik bang.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:59

Ze zijn er hier ( BE ) uitgeraakt. Geen verplichte vaccinatie voor zorgpersoneel voor nu.
Lijkt mij een redelijk verstandige beslissing.

Citaat:
Voorlopig geen verplichte vaccinatie voor zorgpersoneel in ons land
Er komt voorlopig geen verplichte vaccinatie voor het zorgpersoneel. Dat hebben de ministers van Volksgezondheid beslist. Er zal wel gewerkt worden met een actieplan om de zorgmedewerkers verder te sensibiliseren, zoals federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) al voorstelde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:59

Hoi Pien,
dank je wel voor je bijdrage!
In het licht van de lage vaccinatie bereidheid 'voelt' het ook weer anders.

En wat een naar staartje van jullie fijne reünie! (Zoon besmet, in 1x naar huis, testen - huuuu.)
Ik had jullie een veel fijner vakantie gegund!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:02

DezeNaam schreef:

Is het je al opgevallen dat elke keer als de vakantie periode aan gebroken is, de stijging inzet?
Als er nou één luxe is, dan is het wel op vakantie gaan. Laten we dat anders een keer verbieden. En niet dat halfhartige wat we tot nu toe gehad hebben maar gewoon strikt reisverbod tot de sh*t opgelost is gezien het blijkbaar onmogelijk is voor mensen die willen reizen om zich aan de regels en de quarantaine te houden met alle gevolgen van dien.