Fishing en maandag 200 euro kwijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:31

Even een hele andere hoek: bestaat er een mogelijkheid dat je dochter dit wel zelf heeft gedaan en wordt misbruikt als geldezel?

Het is via een iPhone gedaan maar via de ing app of via de website?

Meestal gebruiken ze alleen accounts waar ook daadwerkelijk geld opstaat, dus geen bijzondere bijschriften van onbekenden?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:39

marleen_usar schreef:
Ze heeft niks aangeklikt en de politie zegt dat dit heel vaak gebeurd. Nee weigeren van een incasso kan niet zegt de ING.

Uh ja dat kan wel… of de incasso terugboeken. Dat kan in ieder geval.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:48

Absolem schreef:
Er zijn heel veel dingen die ts zegt die niet kloppen...

Denk haast dat we in het ootje genomen worden...

Het wordt steeds vreemder.
Mensen roepen hier iets en dan komt na 2 pagina's TS weer met ja dat is het.

TS kan je in complete zinnen vertellen wat je gedaan hebt, in welke volgorde vanaf het moment dat je zag dat er geld zou worden afgeschreven.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:56

Wat een verwarrend topic. Ik denk oprecht dat ts haar best doet, maar dat ze niet capabel genoeg is om dit allemaal in goede banen te leiden en te begrijpen.
TS, ik denk dat het verstdandig is dat je hulp gaat zoeken voor de fraudegevoeligheid van jouw gezin. Steeds geld kwijt raken en niet begrijpen wat te doen is natuurlijk heel vervelend.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:07

Citaat:
marleen_usar schreef:
Ze heeft niks aangeklikt en de politie zegt dat dit heel vaak gebeurd. Nee weigeren van een incasso kan niet zegt de ING.

Uh ja dat kan wel… of de incasso terugboeken. Dat kan in ieder geval.

Volgens mij gaat het hier niet om een incasso, maar een overboeking. Die kun je niet storneren. Maar een overboeking die nog niet uitgevoerd is, moet je wel kunnen terugdraaien.

Hoe dan ook snap ik er niets van dat de rekening niet geblokkeerd zou kunnen worden. Tenzij de overboeking al uitgevoerd was. Soms zie je die terug op je rekening als reservering; dan is het geld nog niet overgemaakt, maar is het wel al gereserveerd.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:08

Er zijn een paar dingen die ik gewoon niet snap, dat is niet boos bedoeld maar ik begrijp het simpel niet.

Lieve ts, in jou openingspost schrijf je dat jou dochters rekening iets in de min is.
Vervolgens schrijf je dat ze niet rood kan staan.
Ik zelf ben dan bij een andere bank en heb roodstaan ook uitgezet.
1 keer gehad dat het maandelijkse Kpn abonnement (vast bedrag ) niet kon afgeschreven worden omdat ik anders 7 € in de min zou komen...

Dan : met welke nummer van de ING bel je ?
Is dat wel een officiële nummer ?
Want die antwoorden die gegeven worden, stroken gewoon niet.
Ik kan mij niet bedenken, dat hun kunnen zien of er een Iphone of een Samsung betrokken was.
Misschien nog wel of per app of pc maar IPhone?
Verder dat hun kunnen vertellen dat het cadeaubonnen zijn
Dat kunnen ze alleen zien als het daadwerkelijk in de omschrijving staat - dus dan moet JIJ het bij jou afschrijving ook kunnen zien.

Heb JIJ dit van de ING zelf gehoord of is dit aan jouw dochter verteld ?

Zou het niet kunnen, dat een kwaad willend iemand haar onder druk heeft gezet ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Fishing en maandag 200 euro kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:50

Waarom zouden ze niet kunnen zien met welke telefoon?
Krijg van Google zelfs al een melding u heeft ingelogd met een ander toestel dan gebruikelijk.
Dan lijkt mij dat een bank dat ook kan zien.

Maar niet dat er cadeaubonnen van gekocht zijn.

Ook niet dat zomaar iemand op je rekening kan zonder per ongeluk ergens op te klikken.

Dus dat er dingen onduidelijk zijn is helaas wel waar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:57

DuoPenotti schreef:

Als inlogt kun je zelf ook zien welke telefoonnummers toestemming hebben om toegang te hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 18:58

Precies. Als Google dat al doet een bank zeker.
Dus dat is niet vreemd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:00

Daarnaast is de fraude helpdesk 24/7 bereikbaar.
Citaat:
Alarmlijn: fraude melden of blokkeren van Betaalpas / Creditcard / Mobiel Bankieren App
020 22 888 00
24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:34

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:

Als inlogt kun je zelf ook zien welke telefoonnummers toestemming hebben om toegang te hebben.

Kan me inderdaad wel voorstellen dat ze kunnen zien of het iOS of Android is.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:46

Het gebeurd heel vaak bij phishing dat de fraudeurs een app registratie doen waardoor ze geld kunnen betalen vanuit de app, dan kan de bank inderdaad zien wat voor telefoon het is. Als je zelf bij de ING bij toestelregistraties kijkt kan je ook zien op wat voor merk en type telefoon de app staat.

Daarnaast is de vraag of de ING weet dat het cadeaubonnen waren of sterk vermoed dat dat het was. Ik werk ook bij een bank en 9 van de 10 keer worden er inderdaad cadeaubonnen gekocht bij fraude.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:57

Klopt, want die kun je weer inwisselen in geld bij een website zag ik vandaag

Maar als dus de "Iphone" geregistreerd moet zijn in de app en die ING dus wel kan zien dat het een Iphone is- moet er dan niet ook een telefoonnummer uitrollen ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 20:12

Nee ze zien geen telefoonnummer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:18

marleen_usar schreef:
Nee ze zien geen telefoonnummer.

Je kan zelf ook telefoons verwijderen uit de lijst, dus om verdere problemen te voorkomen kun je zelf regelmatig controleren welke apparaten toegang hebben tot de app.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 10:08

Er wordt steeds gezegd de incasso kan teruggeboekt maar dat kan niet. Zelfs de ING kan het niet doen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:11

marleen_usar schreef:
Er wordt steeds gezegd de incasso kan teruggeboekt maar dat kan niet. Zelfs de ING kan het niet doen.

Afbeelding

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:12

marleen_usar schreef:

Ja wel, dat kan wel. Dit staat er onder andere bij bij mijn automatische incasso’s (de gegevens verder weggelaten, want dat is niet relevant).

Afbeelding

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:13

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:14

Bij automatische incasso's kan dat ja. Niet bij eenmalige overboekingen zoals dit.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:14

Amber_anne schreef:
marleen_usar schreef:

[ [url=m/wZrFx9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als het inderdaad een incasso zou zijn dan kan dat. Alleen dit lijkt mij geen incasso maar een ‘gewone’ overschrijving, TS noemt het alleen telkens een incasso.
TS het lijkt mij ook slim om hulp te krijgen bij dit soort zaken, er zijn genoeg oplossingen die je kunnen helpen bij het doen van je bankzaken ed. Als je het verschil niet weet tussen een incasso en overboeking, hoe basale dingen werken bij banken lijkt me dat toch wel heel handig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:18

Ik denk idd voor Marleen en dochter dat het verstandig is hulp van buiten erbij te halen.
Misschien dat bokkers dat weten maar zijn er bij de gemeente geen mensen die daarbij kunnen helpen?
Dus een loket waar je aan kunt kloppen en die alles eens goed onder de loep nemen, zeker omdat dit niet de eerste keer is.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:35

Ik werk bij een bank en als het incasso's zijn dan kun je die zelf storneren tot 56 dagen. Als dat niet werkt dat kun je een MOI melding bij je bank maken. (Melding Onterechte Incasso). De bank van de begunstigde vraagt in dat geval een getekende machtiging op. Als de begunstigde deze niet binnen 10 dagen kan overleggen mag je bank het geld storneren.

Als het gaat om overschrijvingen dan had je de opdrachten zelf kunnen annuleren. Nu ze zijn uitgevoerd zou je een melding van onverschukdigde betaling kunnen maken. Jouw bank neem dan contact op met de bank van de begunstigde en die neemt vervolgens contact op met de begunstigde met het verzoek het geld terug te boeken. (als dit oplichting is dan zal dat niet gebeuren en kan er wel een onderzoek vanuit Fraude worden gestart).
Oberigens kan de bank ook inzien vanaf welk apparaat de opdracht is uitvoerd en door welke gebruiker. Dat onderzoek zullen ze zelf starten als er melding bij Fraude is gedaan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:43

Ik vind het best flauw om te blijven zeggen 'ja hoor terugboeken kan wel' als de ING al 3x zegt dat het niet kan. Het lijkt me logischer dat TS het verwarrend omschrijft (omdat het niet om een automatisch incasso gaat, maar om een overboeking) dan dat ze steeds onwetende prutsers aan de telefoon heeft.

TS: de rekening is ondertussen geblokkeerd, toch? Dat is nu het belangrijkste. Maar ik zou ook proberen te achterhalen hoe dit kon gebeuren. Want anders gebeurt het jullie nog een keer. Is je telefoon opgeschoond na de oplichting via MP? Heb je daarna ALLE loginggegevens veranderd? Zijn er websites waar je dezelfde inloggegevens gebruikt als voor de bankzaken van je dochter? Heb je op geen enkele link of e-mail geklikt (ook al leek 'ie van de bank of overheid ofzo)?

De website in je profiel heeft er niks mee te maken denk ik. Dat is een oude link die niet meer werkt, vandaar dat 'ie een foutmelding over het certificaat geeft. Maar als die website niet eens meer bestaat levert dat verder geen risico op.

Het lijkt me een slim plan om samen met iemand alles na te lopen. Iemand die wat handiger is met online bankzaken en die snapt hoe oplichters werken. Want ergens is iets fout gegaan, dat kan niet anders. Wildvreemden kunnen niet zomaar spullen kopen met je dochters rekening, dan móeten ze toegang hebben gehad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:16

TS noemt het incasso maar uit de bankafschrift foto die er stond leek het geen incasso te zijn. Het was een iDeal betaling. Die kan je niet terugboeken.

Oplichters zijn meestal erg slim, die zorgen wel dat hun geld niet makkelijk teruggehaald kan worden.