Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:32

Dorine92 kent het begrip "besmettelijk" waarschijnlijk niet, anders zou ze die vergelijking met roken en sporten niet maken.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:41

nynke55 schreef:
Dorine92 kent het begrip "besmettelijk" waarschijnlijk niet, anders zou ze die vergelijking met roken en sporten niet maken.

Een verkoudheid is ook besmettelijk maar daar word je niet heel ziek van. De meeste mensen worden dat ook niet van corona. Een klein deel wel, en een deel heeft daarin zelf een aandeel en een deel niet. Het is dat aandeel waar ik op doelde

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:42

Het punt is juist dat je dus niet weet of je er heel ziek van wordt.
Ik word vooral heel moe van mensen die bij een verkoudheid ook niet gaan testen. Ze zijn toch geregeld verkouden en ondertussen onbewust anderen lekker aansteken met Corona.
Je moet gewoon rekening houden met elkaar, zo ook met een vaccin, zo ook met testen.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:46

Dorine92 schreef:
nynke55 schreef:
Dorine92 kent het begrip "besmettelijk" waarschijnlijk niet, anders zou ze die vergelijking met roken en sporten niet maken.

Een verkoudheid is ook besmettelijk maar daar word je niet heel ziek van. De meeste mensen worden dat ook niet van corona. Een klein deel wel, en een deel heeft daarin zelf een aandeel en een deel niet. Het is dat aandeel waar ik op doelde


Van wat ik heb gelezen mogen winkels en horeca straks zelf bepalen welk beleid ze hanteren. Jij hebt je eigen keus maar de ondernemers ook.

Zo klein is dat deel trouwens niet. Check even het topic van de verpleegkundigen hier op bokt die in de frontlinie staan.

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:54

Een klein beetje off-topic, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of de mensen die echt voor het vaccineren, coronapaspoorten ed zijn, op de hoogte zijn van hoeveel mensen er de afgelopen jaren aan de griep zijn gestorven en hoe overvol de ziekenhuizen en IC’s toen waren.

Corona en de griep is niet hetzelfde, maar toch. Het sterftecijfer ligt niet ver weg van elkaar. Hoe zien jullie dit, wat is jullie mening hierover? Hadden we dan niet al jaren in lockdowns moeten zitten of testsamenlevingen, speciale passen etc moeten hebben om al die hoge cijfers te laten dalen? Wat is er voor jullie nu precies anders? Ik ben oprecht erg nieuwsgierig. :j

Spoiler:
Afbeelding

miss_lizje

Berichten: 6267
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:01

Tegen paspoort op welke vorm dan ook. Vaccinatie zou geen indirecte verplichting moeten zijn en elke keer testen kost echt heel veel geld. Hiermee polariseert de samenleving alleen maar meer.


Als allergie patiënt voel ik mij regelmatig in het nauw gedreven. Voor corona had ik altijd al last van veel niezen, hoesten etc. Hoe zien de pro paspoort mensen zich dat voor zich? Zou ik mij elke 72 uur moeten laten testen ongewoon boodschappen te mogen doen?
Dat is toch niet haalbaar?!

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:02

Change3x schreef:
Een klein beetje off-topic, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of de mensen die echt voor het vaccineren, coronapaspoorten ed zijn, op de hoogte zijn van hoeveel mensen er de afgelopen jaren aan de griep zijn gestorven en hoe overvol de ziekenhuizen en IC’s toen waren.

Corona en de griep is niet hetzelfde, maar toch. Het sterftecijfer ligt niet ver weg van elkaar. Hoe zien jullie dit, wat is jullie mening hierover? Hadden we dan niet al jaren in lockdowns moeten zitten of testsamenlevingen, speciale passen etc moeten hebben om al die hoge cijfers te laten dalen? Wat is er voor jullie nu precies anders? Ik ben oprecht erg nieuwsgierig. :j

Spoiler:
[ [url=m/cNKYIi.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ja daar ben ik van op de hoogte en de ziekenhuizen zijn in de verste verte niet zo vol geweest tgv griep als nu door Corona :(

En we vaccineren trouwens tegen griep.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 04-05-21 21:04, in het totaal 3 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:02

Hoewel ik niet voor ben griep te bagatelliseren, ook die kan heftig zijn.
Overspoeld daardoor niet de IC en komen gezonde 50 plussers niet op de IC.
De vader van een collega was een gezonde man, geen overgewicht maar zal nu na Corona en zijn IC opname nooit meer zijn werk kunnen uitoefenen. Ook qua besmettelijkheid is het niet vergelijkbaar. Besef is hoe lang ziekenhuizen nu al overspoelen. En ja dat komt wat mij betreft wel deels omdat het nieuw is en waarom vaccineren zo belangrijk is.

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:07

Change3x schreef:
Corona en de griep is niet hetzelfde, maar toch. Het sterftecijfer ligt niet ver weg van elkaar. Hoe zien jullie dit, wat is jullie mening hierover? Hadden we dan niet al jaren in lockdowns moeten zitten of testsamenlevingen, speciale passen etc moeten hebben om al die hoge cijfers te laten dalen? Wat is er voor jullie nu precies anders? Ik ben oprecht erg nieuwsgierig. :j

Spoiler:
[ [url=m/cNKYIi.jpg]Afbeelding[/url] ]




Dit is wel echt een kul-argument. Het mortaliteitscijfer van covid mag dan wel wat overeen komen (na al die maatregelen die we hebben omdat we ruimte hebben gemaakt binnen de zorg en IC capaciteit hebben en daar bovenop een lockdown), je vergeet dat covid-patiënten heel intensief ziek kunnen worden. Dát is een groot probleem. Daarnaast, wanneer mensen eenmaal in het ziekenhuis komen, is het revalidatieproces lang. Mensen liggen veel langer op de IC met covid dan gemiddeld met andere ziekten. (2 tot 3 weken is lang: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ic-plekken.)

Hoeveel mensen met lange termijn effecten van de griep ken jij die al minimaal een half jaar uit de running liggen? Waarschijnlijk significant minder dan mensen met covid die al minimaal een halfjaar niet kunnen werken ;) De neveneffecten van dit virus, zoals de restklachten etc, daar is nog zo weinig over bekend en dat zijn nu al angstaanjagende aantallen.
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... a-klachten


Ik ben voor een manier om te checken of iemand covid bijdraagt of niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat omwille van de veiligheid men dat heel welkom vind. Het is doodeng wat voor schade covid aan kan richten binnen een menselijk lichaam. Wel ben ik voor tijdelijkheid hiervan: zolang het moet, en niet langer. Als het nodig is om deze pandemie in te dammen, kan het me eigenlijk niet snel genoeg komen.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:10

1 op 40 covid19-besmettingen heeft ziekenhuisondersteuning nodig. 1 op 120 beland op de ic. 1 op de 150 gaat dood.

1 op de 100 heeft na 6 maanden nog steeds ernstige restklachten en ziet nauwelijks meer verdere genezing, van deze groep is een groot deel niet tijdens het oorspronkelijke ziek zijn in het ziekenhuis terecht gekomen én gaat het bij een groot deel van deze groep om mensen die qua leeftijd in de laag-risico groep vallen en geen onderliggend lijden hadden. Zij worden gedeeltelijk of volledig arbeidsongeschikt.

Dit is dus niet vergelijkbaar met verkoudheid of griep. Als het ergens mee vergeleken moet worden is het besmettelijke longontsteking.

1 van de redenen dat covid19 zo lastig onder controle te krijgen is, is omdat je als echte a-symptomaat misschien nauwelijks virusdeeltjes verspreid, maar als pre-symptomaat dit absoluut niet het geval is (en de meeste mensen hieronder vallen). 1-2 dagen voor de eerste symptomen ben je al echt besmettelijk en vaak duurt het nog 1-2 dagen voordat men dat testen. Dat komt neer op 2-4 dagen besmettelijk rondlopen zonder dat je er (echt) bewust van bent.

De kans dat het virus effectief muteert naar minder ziekmakend is klein (effectief = succesvol om zich te verspreiden over meer dan 100 mensen totaal). Dit komt doordat het virus zich grotendeels verspreid voordat de personen er ernstig ziek van worden. Op de oudste/fragielste groep na, zit er eigenlijk altijd minimaal 10 dagen tussen eerste symptomen en sterfte en vaak nog langer. Daardoor krijg je hetzelfde effect als met ouderdomsgebreken. Deze zijn er door de evolutie niet uit gefilterd omdat het voortplanten daarvoor al gebeurd was, het geeft simpelweg geen effect meer. Minder ziek makend kan wel betekenen dat het immuunsysteem het virus eerder onder controle heeft en daardoor het lichaam minder dagen virusdeeltjes aanmaakt. De R van deze variant wordt daarmee lager dan een vergelijkbare versie zonder deze minder-ziekmakende mutatie.

@Changex3: in de piek van de horrorgriepwinter lagen er 370 grieppatienten op de ic, dit heeft maar kort geduurd. Datzelfde jaar was er tijdens de griepepidemie 9.400 oversterfte, tijdens die volledige winter was het 8.900 oversterfte en over het volledige jaar 2018 bekeken was het 2.500 oversterfte.

Dit in tegenstelling tot 2020, waar we een oversterfte hadden van 15.000, terwijl we tot covid19 een ondersterfte hadden van zo'n 2.200, dit "dorre hout" dat overleden is door covid19 kwam dus nog bovenop de oversterfte, maar wordt (terecht) niet meegerekend over het algemeen, zij zouden ook van de griep overleden zijn.

Half februari zaten we voor 2021 al weer op zo'n 2.500 oversterfte.

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:13

Ik zeg daarom ook duidelijk dat COVID niet hetzelfde is als de griep. ;) Ik ben oprecht nieuwsgierig naar reacties. Waarom moesten we toen niet ingrijpen? Elk mens dat overlijdt is er één te veel: toch?

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:15

Dorine92 schreef:
IMANDRA schreef:
Maar mensen, jullie hoeven waarschijnlijk geen 'troep in je lijf te laten spuiten' (buiten het feit dat dat niet gebeurt, maar dat is een andere discussie voor een ander topic). Het alternatief is regelmatig testen, dan heb je voor zover ik begrijp ook gewoon recht op het vaccinatiepaspoort waarmee je toegang krijgt tot events etc.

Ik ga ook niet testen. Hoezo moet ik ineens gaan “bewijzen” dat ik gezond ben? Dat is medische privacy en dat gaat niemand een reet aan. En als je risico bent neem je dat prikkie en dan ben je beschermd. Maar blijf van mij af. Echt bizar dat anderen vinden dat ze mogen bepalen of ik me laat vaccineren of testen. In dat geval vind ik dat ik mag bepalen wanneer en hoe veel anderen sporten en bewegen, en wat ze eten en drinken, en hoeveel ze eten en drinken, of ze roken en drugs gebruiken, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Want als ik ineens zogenaamd verantwoordelijk ben voor de gezondheid van een ander, dan weet ik er nog wel een paar.. Dan gaan we het effe helemaal anders aanpakken _-:(


Omdat we in een f*cking wereldwijde pandemie zitten wellicht?

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:17

@change3x Tja dat kan je dan nu ook zeggen toch?
Waarom werd er niet eerder ingegrepen en loopt het nu zo de spuigaten uit.
Het is en blijft een afweging van wat is belangrijk en waarom.
Zo vind ik dat je het leven niet volledig kan stil zetten maar zijn er ook bokkers die pro huisarrest zijn. Tja wat is goed? Ik weet het niet en ben blij dat ik die beslissingen ook niet hoef te nemen

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:18

verootjoo schreef:
Change3x schreef:
Een klein beetje off-topic, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of de mensen die echt voor het vaccineren, coronapaspoorten ed zijn, op de hoogte zijn van hoeveel mensen er de afgelopen jaren aan de griep zijn gestorven en hoe overvol de ziekenhuizen en IC’s toen waren.

Corona en de griep is niet hetzelfde, maar toch. Het sterftecijfer ligt niet ver weg van elkaar. Hoe zien jullie dit, wat is jullie mening hierover? Hadden we dan niet al jaren in lockdowns moeten zitten of testsamenlevingen, speciale passen etc moeten hebben om al die hoge cijfers te laten dalen? Wat is er voor jullie nu precies anders? Ik ben oprecht erg nieuwsgierig. :j

Spoiler:
[ [url=m/cNKYIi.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ja daar ben ik van op de hoogte en de ziekenhuizen zijn in de verste verte niet zo vol geweest tgv griep als nu door Corona :(

En we vaccineren trouwens tegen griep.


Bovendien zijn de ziekenhuis overvol óndanks maatregelen. Maw: ik wil niet weten hoe het was geweest zonder maatregelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook best huiverig ben voor de situatie straks. Als de druk er iets vanaf is, hoeveel artsen en ander medisch personeel komen dan uiteindelijk toch in die burn-out terecht?

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:19

verootjoo schreef:
En we vaccineren trouwens tegen griep.


Echter mag je zonder griepvaccinatie nog steeds naar het theater, uit eten en naar de dierentuin en hoef je aan niemand te bewijzen dat je geen griepvirus bij je draagt of dat je ingeënt bent.

Nogmaals; ik ben niet anti-vaccineren, ik ben wel anti controlestaat.

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:21

Tiggs schreef:
Bovendien zijn de ziekenhuis overvol óndanks maatregelen. Maw: ik wil niet weten hoe het was geweest zonder maatregelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook best huiverig ben voor de situatie straks. Als de druk er iets vanaf is, hoeveel artsen en ander medisch personeel komen dan uiteindelijk toch in die burn-out terecht?


Ben ik inderdaad ook bang voor. Het zijn overwegend toch types die zichzelf voorbij lopen omdat ze anderen willen helpen. Als de druk er straks vanaf is, dan is er ademruimte, en dan... ik hoop zo dat mijn aanname hier fout is..

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:23

Hier trouwens ook niet voor een controle staat door middel van een paspoort. Ik wil mij prima laten vaccineren maar zie dan weer weinig voordelen in om dat te moeten bewijzen.
Dat ik mij afgelopen week heb laten testen is ook vooral voor mij en mijn naasten. Niet voor iemand anders, niet voor de overheid.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:23

Change3x schreef:
Ik zeg daarom ook duidelijk dat COVID niet hetzelfde is als de griep. ;) Ik ben oprecht nieuwsgierig naar reacties. Waarom moesten we toen niet ingrijpen? Elk mens dat overlijdt is er één te veel: toch?


En daarna zeg je dat het sterfte cijfer niet ver van elkaar ligt, wat dus niet klopt. Hadden we al deze maatregelen niet genomen was het sterftecijfer nog veel hoger geweest. Bovendien kan de zorg het nu al bijna niet aan en worden er operaties uitgesteld.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:23

Tiggs schreef:
Dorine92 schreef:
Ik ga ook niet testen. Hoezo moet ik ineens gaan “bewijzen” dat ik gezond ben? Dat is medische privacy en dat gaat niemand een reet aan. En als je risico bent neem je dat prikkie en dan ben je beschermd. Maar blijf van mij af. Echt bizar dat anderen vinden dat ze mogen bepalen of ik me laat vaccineren of testen. In dat geval vind ik dat ik mag bepalen wanneer en hoe veel anderen sporten en bewegen, en wat ze eten en drinken, en hoeveel ze eten en drinken, of ze roken en drugs gebruiken, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Want als ik ineens zogenaamd verantwoordelijk ben voor de gezondheid van een ander, dan weet ik er nog wel een paar.. Dan gaan we het effe helemaal anders aanpakken _-:(


Omdat we in een f*cking wereldwijde pandemie zitten wellicht?

De definitie van pandemie gaat tegenwoordig over “besmettingen” dus je hoeft niet eens 1 ziek persoon op de wereld te hebben om iets als pandemie te bestempelen.
Ik zeg niet dat er niemand ziek wordt van corona, maar ik vind het nogal bizar om de “aansteker” te beschuldigen. Ik vind eerder dat de “besmette” degene is die zichzelf niet genoeg beschermd heeft

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:24

Change3x schreef:
Ik zeg daarom ook duidelijk dat COVID niet hetzelfde is als de griep. ;) Ik ben oprecht nieuwsgierig naar reacties. Waarom moesten we toen niet ingrijpen? Elk mens dat overlijdt is er één te veel: toch?

Tegen griep grijpen we toch ook in? Thuisblijven bij klachten, hygiene, schoolvakanties die de overdracht verminderen, vaccinatiecampagnes.
Voor Covid zijn er gelijkaardige (beperkern van overdacht + vaccineren), maar drastischer maatregelen nodig omdat het anders volledig uit de hand loopt.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:24

Goof schreef:
verootjoo schreef:
En we vaccineren trouwens tegen griep.


Echter mag je zonder griepvaccinatie nog steeds naar het theater, uit eten en naar de dierentuin en hoef je aan niemand te bewijzen dat je geen griepvirus bij je draagt of dat je ingeënt bent.

Nogmaals; ik ben niet anti-vaccineren, ik ben wel anti controlestaat.

Dus jouw oplossing is dezelfde maatregelen bij griep?

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:25

@Dorine: dus als ik jou met mijn auto aanrij omdat ik alcohol op heb, dan heb jij bij het oversteken van het zebrapad niet goed uitgekeken aka jezelf beschermd en is het dus jouw schuld, toch?

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:26

@doribe Maar daar kom je op het punt dat mensen zich niet 100% kunnen beschermen en daar heb je anderen dus wel nodig.
In kan echt boos worden als iemand zijn snotterende kind toch naar school stuurt.
Ik kan mij dan namelijk niet extra beschermen, net als de klasgenoten van het kind

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:28

Dorine92 schreef:
De definitie van pandemie gaat tegenwoordig over “besmettingen” dus je hoeft niet eens 1 ziek persoon op de wereld te hebben om iets als pandemie te bestempelen.
Ik zeg niet dat er niemand ziek wordt van corona, maar ik vind het nogal bizar om de “aansteker” te beschuldigen. Ik vind eerder dat de “besmette” degene is die zichzelf niet genoeg beschermd heeft


Heel leuk dat je de definitie van pandemie geeft, maar ik begrijp niet wat je ermee wilt bereiken? Ik vind het nogal een zwaktebod. Want we hebben het helemaal niet over veel besmettingen, we hebben het over heel veel (ernstig) zieken en doden wereldwijd.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:29

Goof schreef:
verootjoo schreef:
En we vaccineren trouwens tegen griep.


Echter mag je zonder griepvaccinatie nog steeds naar het theater, uit eten en naar de dierentuin en hoef je aan niemand te bewijzen dat je geen griepvirus bij je draagt of dat je ingeënt bent.

Nogmaals; ik ben niet anti-vaccineren, ik ben wel anti controlestaat.


Ja omdat influenza de ziekenhuizen niet overspoelt zoals Corona dat nu doet.