Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
)
Mindim schreef:Maar ik denk dat de crux hier inderdaad is dat het niet alleen een kwestie is van "op prijs stellen," maar het willen dwingen en de afkeuring die erbij komt kijken. Vooral dat laatste vind ik gewoon erg ongezond, alsof ze alleen goed genoeg is als ze zich volledig conformeert aan de wensen van oma en dan ook nog eens om zoiets stompzinnigs als een jurkje aantrekken, en dat is iets wat je als ouder je kind niet wilt meegeven, lijkt me.Iedereen doet zijn best om de kids zo goed mogelijk op te voeden toch? De ene doet het zo, de andere zo. Mooi zo laten lijkt me. Ik ben streng, mijn kind heeft niet op alle fronten de vrije keuze, dat passen we hier af aan kind en leeftijd.
Dus op peuterleeftijd gingen we hier niet veel in discussie met kindlief. Als hij mocht kiezen was het vaak een gesloten keuze, kind blij, moeders blij. Nu hij puber is, bespreken we veel meer en komen samen tot een compromis.
Hij mag heus eens iets doen wat hij niet leuk vindt omdat oma dat nu eenmaal zo leuk vindt, omdat ik vind dat je je eigen plezier ook wel eens aan de kant mag zetten om een ander een plezier te doen. Dat gezegd hebbende heeft mijn moeder niets te zeggen over mijn kind. We doen sommige dingen uit respect en liefde voor de ander, niet omdat de ander dat als harde eis neerlegt.
Mkango schreef:Mindim schreef:Maar ik denk dat de crux hier inderdaad is dat het niet alleen een kwestie is van "op prijs stellen," maar het willen dwingen en de afkeuring die erbij komt kijken. Vooral dat laatste vind ik gewoon erg ongezond, alsof ze alleen goed genoeg is als ze zich volledig conformeert aan de wensen van oma en dan ook nog eens om zoiets stompzinnigs als een jurkje aantrekken, en dat is iets wat je als ouder je kind niet wilt meegeven, lijkt me.Iedereen doet zijn best om de kids zo goed mogelijk op te voeden toch? De ene doet het zo, de andere zo. Mooi zo laten lijkt me. Ik ben streng, mijn kind heeft niet op alle fronten de vrije keuze, dat passen we hier af aan kind en leeftijd.
Dus op peuterleeftijd gingen we hier niet veel in discussie met kindlief. Als hij mocht kiezen was het vaak een gesloten keuze, kind blij, moeders blij. Nu hij puber is, bespreken we veel meer en komen samen tot een compromis.
Hij mag heus eens iets doen wat hij niet leuk vindt omdat oma dat nu eenmaal zo leuk vindt, omdat ik vind dat je je eigen plezier ook wel eens aan de kant mag zetten om een ander een plezier te doen. Dat gezegd hebbende heeft mijn moeder niets te zeggen over mijn kind. We doen sommige dingen uit respect en liefde voor de ander, niet omdat de ander dat als harde eis neerlegt.
Mindim schreef:Dat zeg ik, zodra het als een harde eis wordt neer gelegd dan houdt het op.
Mijn moeder weet ook heel prima dat ze dat niet hoeft te eisen.
TS, ik denk dat jij je moeder duidelijk moet maken dat je hier niet van gediend bent. Nu verschuif je probleem naar je dochter. Los dit met je moeder op zonder dat je dochter daar last van heeft.
Sizzle schreef:Wat ik altijd zo grappig vind is dat bij ons de poppen het hele jaar onder in de la liggen te verstoffen behalve als oma komt.
Als oma komt worden alle poppen uit hun stoffige hoekjes gehaald en aangekleed zodat oma met de poppen kan spelen want dat vind ze zo leuk zegt mijn dochter, oma speelt graag met poppen
tita schreef:Eatshay schreef:Even heel plat gereageerd: je dochter heeft groot gelijk (en toont karakter, I LOVE it!) en oma moet lekker haar verwende mond houden en krijgt eens even een keertje lekker niet haar zin.
Sorry hoor niet mee eens..karakter heeft niks te maken met je zin doorzetten.
Het kind is 3 en heel eerlijk een 3 jarige heeft niks te willen als het moet.
Enigszins faalt het als je kind niet eens wil luisteren wordt er later niet beter op als je altijd hun zin krijgen.
chanicha schreef:Echt gel*l tita!
Je hoort je kinderen op te voeden tot zelfstandige mensen die ook heel goed hun eigen keus kunnen maken en niet als een volgzaam lammetje iemand volgen.
Er is nog altijd zoiets als praten met je kind om ze iets misschien anders in te laten zien.
mariettek schreef:Of zou het dan simpeler zijn om in te zien dat je niet gedwongen moet worden om je te kleden als iets hoe je je niet voelt?