Nog zorgverleners die het zat zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:58

manubres schreef:
DuoPenotti schreef:
Dan heb je de bijsluiter niet gelezen :)

Ik ook niet toen ik er op mijn 17e mee begon....Interesseert je dan niet 8)7

Maar je blijft niet 17.
Het verbaasd mij dat ook om me heen, zeer ruim volwassenen het niet weten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:10

manubres schreef:
Het is een andere vorm van trombose dan de meesten denken. De behandeling is geen bloedverdunners maar immunoglobulinen....Dat is inderdaad handig als artsen dit weten.

Stukje uit de Volkskrant:

De ziekte lijkt op een syndroom met de naam HIT, waarbij het immuunsysteem zo sterk wordt geactiveerd dat het lichaam antistoffen aanmaakt tegen de eigen bloedplaatjes. Bloedplaatjes hebben de functie van een soort inwendige pleister, ze vormen bij bloedingen de eerste hulptroepen. De antistoffen binden aan de bloedplaatjes, legt Ten Cate uit, en na contact met cellen van de vaatwand dragen ze vervolgens bij aan de vorming van bloedstolsels. Zo ontstaat een uitzonderlijke combinatie van te weinig bloedplaatjes (waardoor bloedingen ontstaan) en trombose (waardoor de bloedbaan verstopt kan raken).

De behandeling is toch kiezen voor een vorm van antistolling zonder heparine?!
Van immuunglobulines voor een HIT heb ik nog nooit gehoord.

Elke gevaccineerde tromboseprofylaxe geven voor 14 dagen lijkt me geen goed idee voor een bijwerkinging die superzeldzaam is. Je zit dan vast aan een DOAC (want LMWH kan dus niet in dit geval) en dat komt ook niet zonder bijwerkingen, bloedingsrisico en interacties met medicatie die al gebruikt wordt.

Risico's accepteren en publiek inlichten over symptomen waarbij gealarmeerd moet worden lijkt me veel zinniger (i.p.v. bij iedereen onder de 60 stoppen, inclusief mannen waar deze bijwerkingen nog niet is gerapporteerd).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:12

manubres schreef:
Het is een andere vorm van trombose dan de meesten denken. De behandeling is geen bloedverdunners maar immunoglobulinen....Dat is inderdaad handig als artsen dit weten.

Stukje uit de Volkskrant:

De ziekte lijkt op een syndroom met de naam HIT, waarbij het immuunsysteem zo sterk wordt geactiveerd dat het lichaam antistoffen aanmaakt tegen de eigen bloedplaatjes. Bloedplaatjes hebben de functie van een soort inwendige pleister, ze vormen bij bloedingen de eerste hulptroepen. De antistoffen binden aan de bloedplaatjes, legt Ten Cate uit, en na contact met cellen van de vaatwand dragen ze vervolgens bij aan de vorming van bloedstolsels. Zo ontstaat een uitzonderlijke combinatie van te weinig bloedplaatjes (waardoor bloedingen ontstaan) en trombose (waardoor de bloedbaan verstopt kan raken).

Maar voor mensen die al vaatproblemen hebben lijkt het mij dan extra gevaarlijk?

kimmie261

Re: Nog zorgverleners die het zat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:13

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:59

Goed om ook eens een ander geluid te horen. Precies de reden dat ik het ook zat ben. Die afstand is niet de reden waarom ik voor de zorg heb gekozen. Hoop toch echt wel dat we dit jaar terug naar normaal kunnen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:16

SusanH schreef:
Goed om ook eens een ander geluid te horen. Precies de reden dat ik het ook zat ben. Die afstand is niet de reden waarom ik voor de zorg heb gekozen. Hoop toch echt wel dat we dit jaar terug naar normaal kunnen.

En het feit dat je met z'n alleen prima in de supermarkt over elkaars hoofd mag lopen zonder dat je er besmet van raakt, maar hooo ga nou niet naar een andere winkel..want daar wordt corona blijkbaar gemaakt.
Hoe kun je dat nu geloven?
Ja reisbewegingen..joehoe wat denk je nu dat iedereen doet dan. Het hele weekend maar bij iedereen op bezoek en feestjes onder het viaduct van de snelweg ipv in de kroeg..het maakt geen moer meer uit. De tijd dat iedereen zich aan de maatregelen hield is voorbij en als ze in Den Haag een beetje psycholoog hadden laten spreken had die je in tien zinnen uit kunnen leggen waarom dat is. De gemiddelde mens is psychisch gezond genoeg om niet een jaar doodsbang te zijn, dat kan niet eens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:19

Oftewel: mensen hebben blijkbaar te weinig ruggengraat om zich wat langer aan maatregelen te houden. Want zover iedereen dat al deed, gebeurt dat al heel lang niet meer.
En juist daardoor blijven de maatregelen. Maar dat wil maar niet doordringen tot de mensen die de maatregelen niet al te serieus nemen. Een jaartje een klein beetje opgeven om mensenlevens te sparen. Ja dat is natuurlijk wel een heel groot offer.

En dan jongeren. Die hebben het zó moeilijk. Ze mogen gewoon al die tijd naar buiten, mogen elkaar ontmoeten (maar niet allemaal tegelijk), hebben een scala aan Social Media om te contacten. Denk je dat er vroeger niemand eenzaam was, toen er minder mogelijkheden waren?
Zelfdoding onder jongeren is niet iets van corona. Dat is al langer aan de gang. De maatschappij verhard al een paar decennia, misschien ligt daar een probleem...
En misschien een cultuur van een beetje teveel mekkeren dat we het moeilijk hebben als één van de rijkste landen ter wereld?
Ja die rijkdom wordt schandalig slecht verdeeld, dát wel. Maar aangezien nagenoeg iedereen weer lekker rechts stemt zal dat ook niet veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:22

Ik ben gestopt met lezen toen ze zei dat ze met 2 voor 1 pt stonden. Op dat moment weet je dat ze liegt. We zijn sowieso al met te weinig handen aan het bed en nu zouden er 2 zorgverleners voor 1 zorgvrager zijn? Ik moet verdorie zorg dragen voor 3 intensieve ptn, pech als ze alle 3 onstabiel zijn, dan is het aan mij om te beslissen wie mijn aandacht krijgt. En zo iemand wordt dan geloofd als tegen geluid. 8)7
Je moet maar naar Brazilië kijken om te zien wat er gebeurd als je de boel open houdt. Maar goed, als mensen die al een jaar vechten voor het leven van mensen die door covid getroffen worden ook in dit topic paniekzaaiers genoemd worden, ontstip ik mijn eigen topic. Net dat soort mensen zijn de reden dat ik de zorg de rug toe wil keren. Ik wil in de toekomst niet zorgen voor mensen die me nu een leugenaar en paniekzaaier noemen. _-:( :evaw:

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:01

kimmie261 schreef:
Een zorgverlener die er duidelijk heel anders over denkt:

https://nieuws.nl/algemeen/20210208/ver ... 1IuACzIN_8

Dit soort mensen zijn maligne.
Zichzelf in de spotlight zetten over de ruggen van collega’s. Door dit soort berichten wordt de negatieve houding tegen het beleid en tegen de zorg alleen maar aangewakkerd.
Schoppen tegen een beleid en geen oplossing geven is zo makkelijk.

Ben ik het met het beleid eens? Op een aantal punten zeker niet.
Maar zolang men op de ic is blij is dat niet verpleegkundigen komen uithelpen, zegt dat genoeg over de situatie waarin ze zitten.

Gomir, dit is het artikel waar Manubres het waarschijnlijk over heeft. Zeker wel anticoagulantia maar ook immuunglobulines
Moet zeggen dat ik de artikelen van Warkentin, waarnaar gerefereerd wordt, nog niet heb gelezen.

https://assets.researchsquare.com/files ... dee465.pdf

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:12

Ze trekken daar de analoog met ITP, waarvoor immuunglobulines inderdaad wel standaard beleid zijn en hebben dit in het lab (in vitro) getest.
Voor deze bijwerkingen zijn de meningen over de behandeling nog verdeeld, maar onze stollingsexperts adviseren nog geen ivig op dit moment. Belangrijkste advies is bij verdenking hierop geen heparine/LMWH te geven.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:50

kimmie261 schreef:

SVRL schreef:
Ik ben gestopt met lezen toen ze zei dat ze met 2 voor 1 pt stonden. Op dat moment weet je dat ze liegt. We zijn sowieso al met te weinig handen aan het bed en nu zouden er 2 zorgverleners voor 1 zorgvrager zijn? Ik moet verdorie zorg dragen voor 3 intensieve ptn, pech als ze alle 3 onstabiel zijn, dan is het aan mij om te beslissen wie mijn aandacht krijgt. En zo iemand wordt dan geloofd als tegen geluid. 8)7
Je moet maar naar Brazilië kijken om te zien wat er gebeurd als je de boel open houdt. Maar goed, als mensen die al een jaar vechten voor het leven van mensen die door covid getroffen worden ook in dit topic paniekzaaiers genoemd worden, ontstip ik mijn eigen topic. Net dat soort mensen zijn de reden dat ik de zorg de rug toe wil keren. Ik wil in de toekomst niet zorgen voor mensen die me nu een leugenaar en paniekzaaier noemen. _-:( :evaw:

kamsel schreef:
kimmie261 schreef:

Dit soort mensen zijn maligne.
Zichzelf in de spotlight zetten over de ruggen van collega’s. Door dit soort berichten wordt de negatieve houding tegen het beleid en tegen de zorg alleen maar aangewakkerd.
Schoppen tegen een beleid en geen oplossing geven is zo makkelijk.

Ben ik het met het beleid eens? Op een aantal punten zeker niet.
Maar zolang men op de ic is blij is dat niet verpleegkundigen komen uithelpen, zegt dat genoeg over de situatie waarin ze zitten.

Stille meelezer reageert even nav bovenstaande artikel en de reacties daarop.
Allereerst wil ik even zeggen dat ik jullie reacties niet wil ontkrachten/ongedaan/ongeldig of wat dan ook wil maken.
Echter, mijn inziens, is de opmerking 'Dit soort mensen zijn maligne' te heftig en incorrect.

@SVRL, gezien je achtergrond en de situatie waarin je je bevindt vraag ik mij af of je niet te 'gekleurd' bent om dit artikel te lezen. (ik bedoel dit absoluut niet lelijk).
Degene van het artikel ontkracht namelijk op geen enkele manier de aanwezigheid en ernst van covid, ze zegt nergens dat de boel ongecontroleerd weer open moet en ze zegt ook niet dat ze 2 op 1 staan. Ze geeft aan dat ze een buddy heeft, mogelijk draait ze een blok van een afdeling en staat ze samen met iemand op 6 patiënten oid.
Mijn inziens is het enige (of is het enigste?) wat ze beschrijft dat Nederland momenteel een soort tunnelvisie heeft waar alles gericht is op het zo snel mogelijk verdwijnen van covid en het weer doorgaan naar de normale samenleving. Hierbij worden in haar ogen (en die van meerdere) onmenselijke besluiten gemaakt.
Er wordt vergeten verder te kijken en na te denken over wat voor samenleving er dadelijk nog staat als de covid ingedamd/over is.
Op dit moment wordt het je verboden om nabij iemand te zijn en contact te hebben en laat dit nou net het fundament van de mensheid zijn.
Zij schopt niet tegen het huidige beleid, zij gaat niet over de ruggen van collega's (ze werkt nota bena zelf ook op een covid afdeling!), ze durft alleen verder te kijken en kritisch na te denken en vragen te stellen over hoe het nu gaat en verder moet.
Het ís ook onmenselijk dat mensen geen afscheid van elkaar kunnen nemen, dit kun je tenslotte nooit meer over doen. Net als de laatste dagen/maanden/jaar met iemand samen zijn, nabij iemand zijn.
In mijn ogen is ze nergens onrespectvol maar snijdt ze gewoon een moeilijk onderwerp aan.

Mocht iemand het zich afvragen: Ja ik ben ook zorgmedewerker, ik sta aan bed en ik heb dagelijks te maken met covid positieve mensen én ik heb er, helaas, ook al veel aan onderdoor zien gaan.
Ik ben dus geen "complotgekkie" of "iemand die vindt dat het allemaal niet zoveel voorstelt" of noem het maar op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:02

@svrl

De ic waar ik vw werk doe staan ze ook met 2 per patient.
Ja ook nu.
De 2e is wel regelmatig geen ic verpleegkundige maar van een andere afdeling zoals ok.
Zij schrijft ook buddy.

Dus dat ze daarom liegt in dat stukje is te kort door de bocht.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:05

Ik vraag me af wat de datum van dit artikel is?
Laatst bijgewerkt door Ann op 12-04-21 07:14, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:06

8 februari staat er boven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 07:53

Geen afscheid kunnen nemen is ook niet noodzakelijk waarheid. Ik werk in een WZC en zelfs op de cohorte kon er afscheid genomen worden. Dat was in een volledig pak, beperkt in tijd en aantal personen en geen fysiek contact, al sluit ik zeker niet uit dat men de hand wel vastgenomen heeft of een aai door de haren heeft gegeven als even niemand keek. Dat kon in de eerste Lockdown, dat kon in de 2e en dat kan nog altijd. Zo snel als het mocht zijn we dat gaan uitbreiden en terug omzetten naar de mogelijkheid tot waken als dat veilig kon. En bij ouderen die er echt heel veel moeite mee hadden, covid of niet, werd alsnog persoonlijk bezoek toegestaan als dat de moraal even kon opkrikken.

Het hangt per instelling af hoe menselijk je wil blijven binnen de richtlijnen van de overheid.
Toen was er begrip en waardering voor. Intussen wordt je alweer verrot gescholden als je "maar" 2 verschillende bezoekers/week toelaat en geen 4. Of mensen wel met 4 buiten in de tuin laat afspreken met familie maar ze niet mee laat gaan op familiebezoek bij anderen thuis. Dan ben je de Gestapo zeg maar, de alles-controlerende instantie die mensen opsluit en hun vrijheid ontneemt.

Wij zijn covid-vrij op het werk, al een hele tijd. En waar het kan wordt daar echt wel alles uitgehaald om het alweer zoveel als normaal te laten verlopen. Maar veel mensen zeiken liever over kleine beperkingen dan gelukkig zijn met alles wat wél alweer mogelijk is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:53

Ik weet niet in welk land die artikel schrijfster woont hoor, maar kinderen mogen echt wel met elkaar spelen. En jongeren mogen ook contact hebben onderling en met elkaar sporten.
Ik vind dus wėl dat ze dingen schrijft die niet waar of overdreven zijn.
(Ik zeg daarmee niet dat álles wat ze zegt overdreven is)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:39

Nu wel nikas, maar best een periode mochten ze niet buiten met elkaar sporten, en binnen mag dat nog niet.
Artikel is al ouder dan wat dagen.
Kinderen met elkaar spelen werd ook aangeraden te beperken, anders waren de scholen ook niet dicht geweest.

Probeer om niet te zeggen dat iemand liegt of overdrijft, hou het bij jezelf : jouw waarheid is anders dan die van haar.
Nivea, laat oma thuis maar wees een oen ;) .

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:07

In januari liepen heel veel zorgmedewerkers al op hun tandvlees
In januari liepen de ziekenhuizen in het westen vol, werden operaties uitgesteld en patiënten over het land verdeeld om toch reguliere zorg mogelijk te maken.
In januari was er al heel veel onrust over de maatregelen.
Als je dan begin februari als zorgmedewerker zo de publiciteit zoekt, dan is dat koren op de molen van alle tegenstanders en versterkt het de weerstand tegen de maatregelen.

De gevolgen daarvan zijn dat de mensen die in het ziekenhuis op bezoek komen meer ageren tegen de regels, de mensen in het algemeen zich minder aan de regels houden, de ziekenhuisopnames alleen maar toenemen. Wie zijn daar met name de dupe van: de zorgcollega's.
Maar ook iedereen die zich wel aan de regels houdt en hierdoor nog langer gebonden zit aan de regels omdat er geen versoepelingen mogelijk zijn.

En nee, ik ben het zeker niet met alle regels eens. Maar je kunt het nooit goed doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:18

Maxima_S schreef:
Ken je de website budesonideworks.com? Dat had jullie werk al lang een stuk minder zwaar kunnen maken :-)

Dit is gewoon een corticosteroide ontstekingsremmer. Denk je dat de gezondheidszorg daar geen gebruik van maakt?

Wat een oneerbiedige opmerking naar iemand die zijn hart zo uit stort en overduidelijk alles gegeven heeft, maar alsnog het gevoel heeft dat het niet genoeg is.

TS wat een strijder ben jij! Ik wens je alle wijsheid toe om bij je passie te kunnen blijven, maar jezelf er niet in te verliezen. Sterkte!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:54

kamsel schreef:
In januari liepen heel veel zorgmedewerkers al op hun tandvlees
In januari liepen de ziekenhuizen in het westen vol, werden operaties uitgesteld en patiënten over het land verdeeld om toch reguliere zorg mogelijk te maken.
In januari was er al heel veel onrust over de maatregelen.
Als je dan begin februari als zorgmedewerker zo de publiciteit zoekt, dan is dat koren op de molen van alle tegenstanders en versterkt het de weerstand tegen de maatregelen.

De gevolgen daarvan zijn dat de mensen die in het ziekenhuis op bezoek komen meer ageren tegen de regels, de mensen in het algemeen zich minder aan de regels houden, de ziekenhuisopnames alleen maar toenemen. Wie zijn daar met name de dupe van: de zorgcollega's.
Maar ook iedereen die zich wel aan de regels houdt en hierdoor nog langer gebonden zit aan de regels omdat er geen versoepelingen mogelijk zijn.

En nee, ik ben het zeker niet met alle regels eens. Maar je kunt het nooit goed doen.

Amen _/-\o_

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:13

Hoe gaat het met je Sandra?
Mis je alweer even.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:53

Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat Nederland niet nog tien dagen even kan doorbijten. De terrasjes zijn belangrijker dan de zorg en onderwijs (gooi dat als eerste open).

Over 100 jaar zullen ze terugkijken en zich afvragen waarom zulke essentiële beroepen zo weinig gewaardeerd en gerespecteerd werden.

Ik werk zelf niet in de zorg maar kan wel nijdig worden als een buurman roept dat corona onzin is want hij kent niemand met corona. En als er in het dorp een spandoek hangt met wappie opschrift.

En ondertussen in ons ziekenhuis:
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/D ... 6_80488407

Ik hoop dat het grootste deel van Nederland wél het fatsoen gaat hebben om de regels nog vol te houden.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:54

Wij draaien met ons team sinds 1 week weer de cohort afdeling. We hebben al 5 mensen verloren, 4 naar de IC gestuurd, we zijn door 2 families uitgescholden en bedreigd, spelen politieagentje tussen familieleden die elkaar niet kunnen luchten of zien maar wel allemaal de eerste contactpersoon willen zijn....
Ik heb gisteren en eergisteren in mijn diensten 2 mensen zien sterven, 2 mensen naar de IC gestuurd, waarvan 1 onder dwang van de familie, die persee wilden dat hun vader nog aan de beademing ging, deze man is vandaag weer retour gekomen om bij ons te sterven.
En vanmiddag toen ik mijn dienst begon hoorde ik dat de man van een echtpaar die ik sinds woensdag verzorg gaat overlijden. 60 jaar samen, hebben alleen elkaar, zij blijft achter met terminale longkanker....Hij leek net een paar dagen geleden de bocht te gaan maken... Ik ben ter plekke in huilen uitgebarsten.... en dan kun je nog zo goed worden opgevangen, en uit kunnen huilen en je verhaal doen. Maar niemand heeft antwoorden, niemand heeft handvaten, niemand weet wanneer wij kunnen stoppen met Corona zorg.
Niemand in ons team kan nog zonder te huilen de dienst door. Maar we moeten door want de terrassen gaan open en de mensen willen weer winkelen en op vakantie en naar de Efteling...... ik vraag me heel hard af hoe ik en mijn collega’s dit vol gaan houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:12

doekenbas schreef:
Wij draaien met ons team sinds 1 week weer de cohort afdeling. We hebben al 5 mensen verloren, 4 naar de IC gestuurd, we zijn door 2 families uitgescholden en bedreigd, spelen politieagentje tussen familieleden die elkaar niet kunnen luchten of zien maar wel allemaal de eerste contactpersoon willen zijn....
Ik heb gisteren en eergisteren in mijn diensten 2 mensen zien sterven, 2 mensen naar de IC gestuurd, waarvan 1 onder dwang van de familie, die persee wilden dat hun vader nog aan de beademing ging, deze man is vandaag weer retour gekomen om bij ons te sterven.
En vanmiddag toen ik mijn dienst begon hoorde ik dat de man van een echtpaar die ik sinds woensdag verzorg gaat overlijden. 60 jaar samen, hebben alleen elkaar, zij blijft achter met terminale longkanker....Hij leek net een paar dagen geleden de bocht te gaan maken... Ik ben ter plekke in huilen uitgebarsten.... en dan kun je nog zo goed worden opgevangen, en uit kunnen huilen en je verhaal doen. Maar niemand heeft antwoorden, niemand heeft handvaten, niemand weet wanneer wij kunnen stoppen met Corona zorg.
Niemand in ons team kan nog zonder te huilen de dienst door. Maar we moeten door want de terrassen gaan open en de mensen willen weer winkelen en op vakantie en naar de Efteling...... ik vraag me heel hard af hoe ik en mijn collega’s dit vol gaan houden

:knuffel: :knuffel:
Diep respect voor jullie

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:47

doekenbas :knuffel: :knuffel:
er zijn gewoon geen woorden voor...