Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 14:59

nynke55 schreef:
Aan de andere kant, hoeveel "principiele" weigeraars zullen zich wel laten enten als blijkt dat ze dan niet op vakantie of naar een evenement kunnen gaan? Ik vermoed een heleboel.

Maar is dat een probleem? Ik heb me ook niet laten vaccineren voor mezelf. Ik vind het vaccin spannender dan corona krijgen. Ik heb me laten vaccineren om kwetsbaren te kunnen beschermen en zodat we hopelijk sneller terug kunnen naar normaal.

Ik verwacht ook dat met zo´n hoge vaccinatiebereidheid als hier, het niet lang nodig zal zijn om een vaccinatiebewijs te moeten tonen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 21-02-21 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:00

Vayo schreef:
Ik kan me er echt wel in vinden. Voor reizen, maar ook voor evenementen, dagje pretpark enz. Maar wel pas nadat iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren. En ik vind ook dat mensen die op artsadvies (wel bewezen) niet gevaccineerd mogen worden, moeten worden toegelaten bij een negatieve sneltest.
Zodra het besmettingen enorm gedaald zijn en een enkele besmetting geen risico vormt, kan dit weer los gelaten worden. Maar mocht het weer oplaaien, dan kan er weer terug gepakt worden naar een dergelijk systeem.

Dit heb ik ook en ben daarmee van mening veranderd. Want de vrijheid van de een, betekent de onvrijheid van de ander. Dus als iemand zich niet laat enten, kan het zijn dat daardoor de horeca en andere zaken langer dicht moeten blijven omdat de besmettingen iedere keer terug komen.
Dus als mensen niet willen enten→ prima→ maar dan heeft dat niet tot gevolg dat bedrijven daar de economische gevolgen van dragen daar die mensen dan daar niet mogen komen.
In het begin was ik er echt op tegen, maar nu ik het gekreun en gesteun zie en al die mensen die zo over de kop gaan, vind ik dat als iedereen de kans heeft gehad om gevaccineerd te zijn een paspoort tot de mogelijkheden moet kunnen gaan behoren. Dus die mensen moeten dan wellicht iets langer nog in isolement en daar mogen ze voor kiezen.
Als dan de covid voorbij is of een normale ziekte is geworden, kan die regel weer los gelaten worden. Maar even een flinke dreun toedienen aan dit virus, daar ben ik een voorstander van. Het heeft lang genoeg geduurd, teveel mensen zijn er aan overleden, teveel zorgmedewerkers zakken door de hoeven of dit is al gebeurd en te veel (kleine) ondernemers slapen niet of zijn al failliet. Genoeg is genoeg, dus bam→ klap op dat virus!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:02

Vayo schreef:
nynke55 schreef:
Aan de andere kant, hoeveel "principiele" weigeraars zullen zich wel laten enten als blijkt dat ze dan niet op vakantie of naar een evenement kunnen gaan? Ik vermoed een heleboel.

Maar is dat een probleem? Ik heb me ook niet laten vaccineren voor mezelf. Ik vind het vaccin spannender dan corona krijgen. Ik heb me laten vaccineren om kwetsbaren te kunnen beschermen en zodat we hopelijk sneller terug kunnen naar normaal.

Ik verwacht ook dat met zo´n hoge vaccinatiebereidheid als hier, het niet lang nodig zal zijn om een vaccinatiebewijs te moeten tonen.

Maatschappelijk, nee.
Gevoelsmatig daarentegen, ja :D

Pien, maar jou redenatie gaat toch alleen op ttv vaccineren?
Want als iedereen gevaccineerd is die wil zou volgens de WHO gewoon alles open moeten zijn zonder druk op de zkh, tenzij er meer dan 20-30% vd bevolking weigert?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:05

Dat hoeft geen probleem te zijn als inderdaad de vaccinatiebereidheid hoog genoeg is. Maar in de poll in het vaccinatietopic ligt het nog maar op 42 % en 28 % die pertinent weigert.
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 21-02-21 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:06

Gelukkig landelijk een stuk hoger met 77%

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:09

Ik heb opzicht ook niets tegen een vaccinatiepaspoort om mensen die niet willen (niet omdat ze niet kunnen op medische gronde), maar simpelweg niet willen misschien toch over de streep te trekken. Maar wat vayo zegt --> wel pas nadat iedereen, of toch in ieder geval de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden. Een paar weken geleden werd er ergens nog geopperd bijvoorbeeld om de horeca en bioscopen open te gooien voor mensen die gevaccineerd zijn. Echter groot deel van het personeel dat daar werkt valt helemaal achteraan in het rijtje om een vaccin te krijgen, dus zou het krom vinden dat sectoren dan open moeten voor gevaccineerden terwijl het personeel zelf niet gevaccineerd zou kunnen worden. Maarja het zijn allemaal dilemma's wat dat betreft.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:14

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:14

Secrible wat bedoel je met ttv? Ik ken de afkorting niet.

Kun je beschrijven wat Brussel zegt want heb geen Facebook.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-02-21 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:15

nynke55 schreef:
Dat hoeft geen probleem te zijn als inderdaad de vaccinatiebereidheid hoog genoeg is. Maar in de poll in het vaccinatietopic ligt het nog maar op 42 % en 28 % die pertinent weigert.

Stel je voor dat de vaccinatiebereidheid toch ineens omlaag keldert. Het kan dan toch niet zo zijn dat een land op slot blijft doordat een grote groep zich niet laat vaccineren? Veel mensen laten zich uit collectief belang vaccineren. Ook om anderen te beschermen. Die mogen niet de dupe worden van mensen die zich niet willen laten vaccineren. Vaccineren mag niet verplicht worden, maar zolang de besmettingen te hoog blijven kan het gewoon zijn dat niet vaccineren betekend dat je ergens (nog) niet heen mag.

Je kunt ook zeggen ´we laten het gewoon los´, maar als er dan veel niet gevaccineerden in het ziekenhuis belanden neemt de druk op de zorg nog niet af. Dan zie ik meer in een vaccinatiepaspoort. En het gaat wel om fun en luxe zaken he. Dat is een keuze om daarheen te gaan. En zodra de besmettingen laag genoeg zijn kunnen niet gevaccineerden ook.

Als ik nu (ook al ben ik volledig gevaccineerd) in nauw contact ben geweest met een besmet persoon, zal ik minimaal 5 dagen in quarantaine moeten. Dat doe ik ook netjes. Maar zodra iedereen de kans heeft gehad op een vaccin, heb ik ook echt geen zin meer om me aan dit soort regeltjes te houden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 21-02-21 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:15

Denk om je land en inwoners te beschermen ik het zo vreemd niet vind om het voor vakantie te vragen.
Maar hoe controleer je het

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:24

Vayo, in dat geval ben ik ook voor een vaccinatiepaspoort. En dat betekent niet dat vaccinatie verplicht wordt, maar wel dat je keuzes moet maken en sommige dingen zonder vaccinatie niet kunt doen. Zoals ik zei, ik vermoed dat de vaccinatiegraad dan heel snel omhoog gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:31

pien_2010 schreef:
Secrible wat bedoel je met ttv? Ik ken de afkorting niet.

Kun je beschrijven wat Brussel zegt want heb geen Facebook.

Ten tijde van vaccineren, dus terwijl we bezig zijn om groepsimmuniteit te bouwen.

Vayo, in jou geval zou ik het ook lastig vinden en voor zijn denk ik...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:36

nynke55 schreef:
Vayo, in dat geval ben ik ook voor een vaccinatiepaspoort. En dat betekent niet dat vaccinatie verplicht wordt, maar wel dat je keuzes moet maken en sommige dingen zonder vaccinatie niet kunt doen. Zoals ik zei, ik vermoed dat de vaccinatiegraad dan heel snel omhoog gaat.

Ik werp mezelf nog liever voor een trein dan dat ik me laat chanteren.
Het voelt dus wel als een verplichting. Ik mocht vroeger niet naar de pony's als ik mijn huiswerk niet af. Ik ben geen betere leerling geworden door die regel. Wel een obstinaat en vervelende puber.

Ik word dan trouwens ook een burger zonder paspoort. Ik moet namelijk naar NL of Madrid vliegen daarvoor en dat kan dan lekker niet. Scheelt weer geld. :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:38

Naar mijn idee is de vaccinatiebereidheid erg hoog in Nederland en daar ben ik erg blij mee. In Israël heeft 1/3 van de bevolking de tweede vaccinatie gehad en als je ziet hoe de besmettingen daar dalen!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:39

Vind je het ook chanteren als je geen auto mag rijden zonder rijbewijs? Want dat doe je ook niet voor jezelf maar voor het algemeen welzijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:44

Ik wil mij prima vaccineren maar een vaccinatie bewijs zie ik dan weer geen meerwaarde van in. Helemaal nu niet waar mensen zich niet eens kunnen vaccineren en er zo beperkt wordt ingeënt. Als je nu al ziet hoe er misbruik van wordt gemaakt.

De vaccinatie bereidheid is in Nederland trouwens ook best hoog toch? Wat is dan de meerwaarde ?
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 21-02-21 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Palmera schreef:
nynke55 schreef:

Het voelt dus wel als een verplichting. Ik mocht vroeger niet naar de pony's als ik mijn huiswerk niet af. Ik ben geen betere leerling geworden door die regel. Wel een obstinaat en vervelende puber.

Ik word dan trouwens ook een burger zonder paspoort. Ik moet namelijk naar NL of Madrid vliegen daarvoor en dat kan dan lekker niet. Scheelt weer geld. :+

Nee, het is jouw keuze die consequenties heeft. Je hoeft je niet te laten chanteren en dat wordt je ook niet. En je hoeft niet voor de trein te springen. Want als dat dan een optie is, snap ik niet wat een vaccinatie dan nog voor probleem is als je daarmee meer vrijheden zou krijgen.

Als jij je niet laat vaccineren KAN dat betekenen dat je voor bepaalde zaken nog geduld moet hebben. Dat moeten wij nu allemaal. In het geval van een vaccinatiebewijs kan het dan zo zijn dat je inderdaad nog wat langer moet wachten tot je ook mag. Maar het is verder echt prima als jij je niet wilt laten vaccineren. Gelukkig mag je die keuze zelf maken!

Stel het eens andersom. Moeten mensen die wel gevaccineerd zijn en dit vaak ook doen om anderen te beschermen langer wachten door mensen die zich niet willen laten vaccineren? Dat kan toch ook niet?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 21-02-21 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Ik ga een recreatiecentrum openen en voortaan ook iedereen vragen om een vaccinatiepaspoort en diegene weigeren die niet tegen mazelen ingeent is, eens kijken hoe snel ik dan van discriminatie beticht wordt.
Covid is voor mij niet anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:45

Palmera schreef:

Het NL paspoort is ronduit onbehoorlijke Staatsoplichterij.
Wel zorgen dat je permanente residencia op orde is dan.
Je kán ook Spaanse nationaliteit aanvragen en dan heb je geen paspoort nodig hier.

Ik kies liever voor massaal gedoe niet mogen dan conformeren aan een vaccinatiebewijs.

Ben nog op de wip over wel/niet vaccineren en een vaccinatiebewijs staat me tegen. Hoef ´gelukkig´ voorlopig nog niet te kiezen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:47

Sizzle schreef:
Ik ga een recreatiecentrum openen en voortaan ook iedereen vragen om een vaccinatiepaspoort en diegene weigeren die niet tegen mazelen ingeent is, eens kijken hoe snel ik dan van discriminatie beticht wordt.

Gelukkig is de vaccinatiegraad van mazelen zo hoog dat daar weinig reden voor is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:49

Sizzle schreef:

Is het niet een groot verschil dat covid momenteel een gevaar vormt voor de volksgezondheid en mazelen niet?

En van mij mag er ook worden meegenomen dat het land al een jaar in de ban is van. Het water veel ondernemers tot de lippen staat. Dan vind ik het helemaal niet meer te vergelijken met mazelen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:50

nynke55 schreef:
Vind je het ook chanteren als je geen auto mag rijden zonder rijbewijs? Want dat doe je ook niet voor jezelf maar voor het algemeen welzijn.

Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken.
De rijbewijs plicht bestaat al heel lang en word niet ineens door mijn strot geduwd.

Daarnaast is mijn rijbewijs ook mijn eigen belang. Het is handig om te weten hoe een auto te besturen en wat de betekenis is van alle bordjes.

Dit vaccin is niet mijn belang. Het is niet relevant voor mij. Een vaccin tegen welke knokkenkoorts dan ook ook niet. Zoals ik ook geen aidsremmers nu ga zitten slikken. Allemaal niet relevant.
Paracetamol als ik hoofdpijn heb is op dat moment wel relevant. Wellicht slik ik dat dan, dat hangt af van de planning van de dag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:51

nynke55 schreef:
Sizzle schreef:

Gelukkig is de vaccinatiegraad van mazelen zo hoog dat daar weinig reden voor is.

In Frankrijk niet meer en NL staat ook niet bepaald bovenaan in Europa. Paar jaar terug was er in de Franse skigebieden nog een mazelen uitbraak, maar niemand die om inentingen vroeg in de restaurants.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:52

Maar je woont niet alleen op deze wereld. Als jij je als enige niet laat enten, of een paar met jou, is dat niet erg. Maar als dat er veel worden zitten we nog veel langer in deze ellende. En dat het rijbewijs er al langer is is natuurlijk ook totaal niet relevant.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:54

Sizzle, aan de andere kant is er nog een discussie gaande om vaccinatieplicht voor mazelen in kinderdagverblijven.