Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:37

Nou als je afspreekt in een restaurant is daar in je uppie wachten toch behoorlijk irritant.
Zit je daar alleen om je heen te koekeloeren, en 5 minuten lijken echt wel veel meer tijd te zijn.
Dat jij dat prima vind, nou ik niet, ik vind dat heel verloren voelen.

Uren waar jij het over hebt moet wel een hele geldige reden voor zijn.
Dat overkomt me 2 keer, daarna nooit meer.
De 1e keer zou ik nog zo goedgelovig zijn, dus daarom nog een 2e keer afspreken. Zou dan overigens na 20 minuten ook zelf vertrekken.
Flikt die persoon me dat dus nog eens komt er nooit meer een vervolg afspraak. Zou daar echt direct mee klaar zijn.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 11:38

Jawel, maar waarom Hollandse zuinigheid erbij halen? Deze tekst schoot mij echt verkeerd:
VogeltjeM schreef:
Maar ik besef wel dat onze stiptheid echt iets Nederlands is (in dezelfde categorie als 1 koekje serveren bij visite)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:38

Bij zulke uitschieters zou ik denk ik hetzelfde dreigement gebruiken als bij mijn dochter van 6.
Als je te lang onderweg bent denk ik dat er iets gebeurd is en dan moet ik de politie bellen :D

Nee, zonder gekheid, ik zou echt niet een uur blijven wachten hoor, dan was ik echt allang vertrokken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:39

Maar al is het de Nederlandse stiptheid, we wonen toch ook in Nederland?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:43

Ik heb wel ook het gevoel dat er mensen zijn die gewoon echt altijd 5 of 10 minuten te laat zijn. Dat is uiteindelijk net zo goed hinderlijk. En die 'altijd 5 of 10 minuten' worden dan ook nog eens steeds vaker 15 tot 20 minuten. Het is bij sommigen een glijdende schaal lijkt het wel.

Als je regelmatig afspreekt 'rond x uur' en de ene keer komt die na 5 minuten aan, en de volgende keer een ander, en de derde keer kon jijzelf geen parkeerplek vinden dan is dat ook een heel andere situatie dan wanneer je ergens hebt afgesproken en je bent met de al aanwezigen aan het giebelen: "oh, Marietje is weer eens te laat, die leert het ook nooit". Want dan is het dus áltijd raak met die persoon. En daar wringt de schoen een beetje, naar mijn idee.
Niemand valt over dat dán de ene, dán de andere eens wat later binnen komt rollen. Je kan moeilijk allemaal op de minuut af jezelf door de deur van een kroeg naar binnen wringen, dat werkt ook niet :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:44

luuntje schreef:
Maar hoe doen Libanezen het dan als ze gaan vliegen?
Uur te laat en het vliegtuig is weg.

Dat is nogal een andere situatie dan een sociaal evenement

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:45

Ceffyl schreef:
Jongens kom op, er is al 100x gezegd dat men het niet over 5 minuten te laat heeft. En ik vind het ook flauw om dat in de categorie 1 koekje te plaatsen. Dat is allang iets van vroeger en ik ken niemand die na 1 koekje de doos opbergt.

Dit gaat erom dat je om 13.00 zou gaan lunchen en om 15.00 nóg zit te wachten. Dat je om 09.00 naar de sauna die 2 uur verderop ligt zou rijden voor een dagje wellness en je om 10.00 nog niet op weg bent, maar je wel een massage geboekt hebt. Dáár gaat het over. Niet dat ik in een restaurant alvast een wijntje bestel omdat de ander nog onderweg is.

Maar wat ook eerder is gezegd is dat de enige oplossing oplossing het gesprek aangaan is. Dat mensen slecht lezen (inclusief ikzelf in de eerste post oeps!) is een gegeven :)

VogeltjeM, dankje. Ik denk trouwens dat San87 nIet neerkeek op andere culturen

Duopenotti. Denk niet dat de Nederlandse stiptheid werd genoemd als probleem maar meer als verklaring om een kader te schetsen. We wonen inderdaad in Nederland maar ook in Nederland is diversiteit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:47

Maar ook in culturen waarin te laat komen 'niet erg' is, zal het irritatie opwekken als het áltijd dezelfde is die écht veel te laat komt aanzetten.

Als het gebruikelijk is om een ruime marge aan te houden zal het wel altijd zo zijn dat de ene keer persoon A als laatste binnen komt, de volgende keer persoon B en de derde keer persoon C. Dan is het (te) laat komen random verdeeld, en dat is prima als dat de cultuur is (of dat nou in je eigen vriendenkring is, of omdat je in Zuid Afrika woont).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:51

Danique_G schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat ieder mens waarde hecht aan het sociale evenement, eigenlijk. Dat merk je nu in NL ook heel goed. Dus dat argument lijkt me kwats.

Ik zou zeggen dat je, wanneer je waarde hecht aan het sociale evenement, je juist moeite doet er rond de afgesproken tijd te zijn.

Correctie, ze hechten meer waarde aan het sociale aspect dan tijd. De logica die jij er aan hangt komt voort uit je eigen culturele referentiekader. Hun tijds perceptie is gewoon anders. Nederlanders hebben een lineaire tijds perceptie, ze volgen hun agenda lineair en onderbrekingen zijn uit den boze.

waar Libanezen (om even in het voorbeeld te blijven) een circulair begrip van tijd hebben: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en op hetzelfde moment kunnen zich verschillende dingen afspelen.

Als ik mij niet vergis is de tijd perceptie ontstaan door het klimaat van het land. In Nederland zijn er seizoenen en moesten boeren hun acties plannen. In een wat tropisch klimaat is hier minder sprake van

Ah zo, dat klinkt wel logisch idd :).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:52

VogeltjeM schreef:
Zelf ben ik meestal op tijd. Soms wat te vroeg, soms een paar minuten later. Maar ik besef wel dat onze stiptheid echt iets Nederlands is (in dezelfde categorie als 1 koekje serveren bij visite) en dat zo rigide omgaan met tijd echt wel in de weg kan staan van in-het- moment-leven. Zeker sinds ik moeder ben probeer ik meer te relaxen, het loopt hoe het loopt, mañana dat soort dingen :+ dus probeer ik tegenwoordig intervallen af te spreken met mensen, of dat we appen als we weggaan. Zolang je niet ergens op een bepaald moment moet zijn voor bijv. een reservering is dat echt veel prettiger.

Mooi Danique_G :) ik vind het niet zo sympathiek overkomen om andere culturen af te doen als minderwaardig, dat vind ik redelijk bekrompen.

Pardon, waar doe ik andere culturen af als minderwaardig?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 11:53

Ibbel schreef:
Ik heb wel ook het gevoel dat er mensen zijn die gewoon echt altijd 5 of 10 minuten te laat zijn. Dat is uiteindelijk net zo goed hinderlijk. En die 'altijd 5 of 10 minuten' worden dan ook nog eens steeds vaker 15 tot 20 minuten. Het is bij sommigen een glijdende schaal lijkt het wel.

Als je regelmatig afspreekt 'rond x uur' en de ene keer komt die na 5 minuten aan, en de volgende keer een ander, en de derde keer kon jijzelf geen parkeerplek vinden dan is dat ook een heel andere situatie dan wanneer je ergens hebt afgesproken en je bent met de al aanwezigen aan het giebelen: "oh, Marietje is weer eens te laat, die leert het ook nooit". Want dan is het dus áltijd raak met die persoon. En daar wringt de schoen een beetje, naar mijn idee.
Niemand valt over dat dán de ene, dán de andere eens wat later binnen komt rollen. Je kan moeilijk allemaal op de minuut af jezelf door de deur van een kroeg naar binnen wringen, dat werkt ook niet :+

Ja, je zegt het precies goed!

Ik opende dit topic om eens te kijken of ik begrip kon krijgen voor de andere kant, maar ik kom er toch achter dat ik voor alle aangedragen redenen niet echt begrip heb. Ik vind het allemaal non-redenen om altijd maar te laat te zijn.

Ik ga van de week het gesprek aan met mijn vriendin en de volgende keer dat ze later dan 15 minuten komt aanzetten dan ben ik weg. En wellicht werkt deze vriendschap dan niet meer, maar ik vind het ook een stukje rekening houden met elkaar en dat moet twee kanten op werken. Ik houd al veel rekening met haar door niet te mopperen over een beetje te laat, ze mag toch ook er wel aan denken dat ik een uur wachten écht niet oké vind.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:54

Ik ben ook altijd op tijd.

Heb ook wel eens meegemaakt dat ik om 11.00u afspreek dat iemand een bakkie komt doen, en dan om 10.35u geïrriteerd belt waarom ik niet thuis ben 8)7
"Ja maar ik ga op tijd van huis want er kan altijd iets tegen zitten"
Serieus, wat kan er dan zo gruwelijk tegen zitten op een reistijd van 5 minuten (lopen).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:57

Niobe, oneens.

Ophalen kan een uur duren. Op tijd vertrekken door Libanezen kan dan wel.
Dat is gewoon krom.
Zeker als je sociaal op familiebezoek gaat en het vliegtuig neemt.

Maar ja vliegtuig blijft niet wachten, je bezoek wel want die kunnen nergens heen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:01

Ibbel schreef:
JustMe8484 schreef:
Ik heb overigens een hekel aan mensen die veel te vroeg komen. Zo heb ik een achoonzusje die soms ruim een half uur te vroeg is. Dan ben je met 3 kinderen nog druk en is dat ook totaal niet handig...

Dan zeg je tegen je schone zus: oh, fijn dat je er al bent. Kan jij even een boterham voor Marietje smeren en in stukjes snijden? En wil je daarna Jantje z'n jas vast aantrekken? }>

Kijken of ze de volgende keer dan nog zo behulpzaam zo vroeg voor de deur staat :D

Haha, dat doet ze gerust. Ze past hier ook op ed. Zal dan meer moeten in de richting van: wil jij even stofzuigen zodat ik kan douchen zodat ik klaar ben voor de rest van de visite...
Al vind ik het op de oppas dagen als we nog half wakker in de ochtend en alles moet op tijd klaar zijn voor werk/school routine ook niet altijd prettig. Gewoon omdat ik dan mijn ding wil doen zonder ook nog sociaal te moeten doen, haha

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:03

luuntje schreef:
Niobe, oneens.

Dat is gewoon krom.

Maar ja vliegtuig blijft niet wachten, je bezoek wel want die kunnen nergens heen.

Lees de beredenering over het te laat komen nog eens terug. Dat heeft met een sociaal aspect te maken. Praktische zaken zijn heel anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:08

Ceffyl schreef:
Jawel, maar waarom Hollandse zuinigheid erbij halen? Deze tekst schoot mij echt verkeerd:
VogeltjeM schreef:
Maar ik besef wel dat onze stiptheid echt iets Nederlands is (in dezelfde categorie als 1 koekje serveren bij visite)

Stiptheid is niet per se typisch Nederlands hoor, dat hebben wel meer Europese landen. Daarnaast wonen we ook in NL dus snap niet wat bv Libanon ermee te maken heeft. Het interesseert mij de rozen of ze daar vaak te laat komen.

En 1 koekje bij de koffie typisch Nederlands? Ik kan nooit maar 1 koekje eten dus deel er veel meer uit, maar voor de meeste westerlingen is het maar beter ook dat ze het bij 1 koekje houden :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:08

ADHD

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:09

Ik geef mijn bezoek met veel plezier de hele koektrommel in handen als ze die leeg willen eten. Maar een uur later aan komen kakken vind ik onbeschoft.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:11

Niobe schreef:
luuntje schreef:
Niobe, oneens.

Dat is gewoon krom.

Lees de beredenering over het te laat komen nog eens terug. Dat heeft met een sociaal aspect te maken. Praktische zaken zijn heel anders.

Ik vraag me dan af of het niet ook gewoon sociaal is rond de afgesproken tijd te komen ipv heel veel later.

GabberGill

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:18

Mensen om me heen kennen me.
Ze kennen mijn chaos

En ik ben blij dat de personen waar ik om geef het snappen.

De rest boeit me niet zoveel zeg ik je heel eerlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:27

Ceffyl schreef:
Ibbel schreef:

Ja, je zegt het precies goed!

Ik opende dit topic om eens te kijken of ik begrip kon krijgen voor de andere kant, maar ik kom er toch achter dat ik voor alle aangedragen redenen niet echt begrip heb. Ik vind het allemaal non-redenen om altijd maar te laat te zijn.

Ik ga van de week het gesprek aan met mijn vriendin en de volgende keer dat ze later dan 15 minuten komt aanzetten dan ben ik weg. En wellicht werkt deze vriendschap dan niet meer, maar ik vind het ook een stukje rekening houden met elkaar en dat moet twee kanten op werken. Ik houd al veel rekening met haar door niet te mopperen over een beetje te laat, ze mag toch ook er wel aan denken dat ik een uur wachten écht niet oké vind.

Wat ik tot nu toe gezien heb zijn oa hersenletsel en verschillende aandoeningen. Als je daar eveneens geen begrip voor kan hebben dan zit het egoïsme niet alleen bij de laatkomer. :(:)

Ibbel: nee dat doet het niet. Een vriend van me heeft een appartement in Turkije. Daar doen ze niet aan "uren". Als daar de loodgieter zegt dat ie om 9 uur komt dan verwacht niemand hem ook daadwerkelijk om 9 uur. :+
Voor die vriend, die een leven lang in het tijdsgerichte belgië gewoond had, was dat flink aanpassen, maar nu kan hij zich niet meer thuis voelen in onze vlieg-en-ren maatschappij. :)

Ik krijg overigens ook kriebels van mensen die altijd te vroeg komen. :')
Als ik zelf ergens te vroeg ben wacht ik vaak gewoon in de auto tot een minuutje voor het tijdstip ongeveer en dan ga ik pas aanbellen/kloppen omdat ik weet hoe irritant ik het vind als mensen een kwartier of zelfs een half uur vroeger er zijn.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:38

_San87_ schreef:
Ik vraag me dan af of het niet ook gewoon sociaal is rond de afgesproken tijd te komen ipv heel veel later.

Het is ook maar net wat er in die cultuur als sociaal wordt gezien.

Daarnaast is een sociaal evenement ook weer iets anders dan sociaal gedrag

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:39

Ik ben altijd op tijd of een tikkeltje te vroeg. Als je voor formele afspraken wel op tijd kunt komen en voor informele afspraken niet,vind ik dat asociaal!

Als ik zo'n vriendin zou hebben die er totaal geen moeite mee heeft om met 20 minuten tot 2 uur te laat komen geen probleem heeft :evaw:

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:40

Ceffyl schreef:
VogeltjeM schreef:

Ik heb het natuurlijk niet over iemand die 1 of 2 uur te laat komt hè. Dat is gewoon superirritant en daar zou ik snel klaar mee zijn. Ik had zelf een vriendin van de Antillen die ook standaard een uur te laat kwam en hoewel ik wist dat het daar gebruikelijk is, voelde het toch respectloos.

Ik reageerde op de reacties die zich irriteren wanneer mensen 5-10 minuten later komen voor bijv een bakkie koffie. Zeker wanneer je niet een reservering/externe afspraak oid hebt dan vind ik dat een beetje te "uptight", nergens voor nodig, en zie ik het echt als onze cultuur, iets typisch Nederlands.

Edit: niet per se verkeerd dus, want we wonen inderdaad in NL, maar ik zie het als een uiting van onze ren-en-vliegmaatschappij en niet als de meest mentaal gezonde levenshouding.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 14-02-21 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:47

Ik vind te vroeg voor een informele afspraak komen juist weer asociaal. Als je tot een kwartier te vroeg kan komen, moet iemand minimaal een kwartier van tevoren klaar zijn met de laatste dingen. Ik wil de visite niet in mijn huis als ik nog even er een stofzuiger doorheen trek, het toilet schoonmaak, mij omkleed of nog even snel de hond laat plassen.

Meer dan een kwartier te laat komen vind ik voor op visite komen ook niet kunnen overigens en als je ergens anders afspreekt (zonder reservering) is 5 minuten in de meeste gevallen de maximale redelijke ruimte, uitlopend naar 10 minuten als er "vermaak" is.