Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ceffyl schreef:Jongens kom op, er is al 100x gezegd dat men het niet over 5 minuten te laat heeft. En ik vind het ook flauw om dat in de categorie 1 koekje te plaatsen. Dat is allang iets van vroeger en ik ken niemand die na 1 koekje de doos opbergt.
Dit gaat erom dat je om 13.00 zou gaan lunchen en om 15.00 nóg zit te wachten. Dat je om 09.00 naar de sauna die 2 uur verderop ligt zou rijden voor een dagje wellness en je om 10.00 nog niet op weg bent, maar je wel een massage geboekt hebt. Dáár gaat het over. Niet dat ik in een restaurant alvast een wijntje bestel omdat de ander nog onderweg is.

Danique_G schreef:_San87_ schreef:
Ik denk dat ieder mens waarde hecht aan het sociale evenement, eigenlijk. Dat merk je nu in NL ook heel goed. Dus dat argument lijkt me kwats.
Ik zou zeggen dat je, wanneer je waarde hecht aan het sociale evenement, je juist moeite doet er rond de afgesproken tijd te zijn.
Correctie, ze hechten meer waarde aan het sociale aspect dan tijd. De logica die jij er aan hangt komt voort uit je eigen culturele referentiekader. Hun tijds perceptie is gewoon anders. Nederlanders hebben een lineaire tijds perceptie, ze volgen hun agenda lineair en onderbrekingen zijn uit den boze.
waar Libanezen (om even in het voorbeeld te blijven) een circulair begrip van tijd hebben: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en op hetzelfde moment kunnen zich verschillende dingen afspelen.
Als ik mij niet vergis is de tijd perceptie ontstaan door het klimaat van het land. In Nederland zijn er seizoenen en moesten boeren hun acties plannen. In een wat tropisch klimaat is hier minder sprake van
. VogeltjeM schreef:Zelf ben ik meestal op tijd. Soms wat te vroeg, soms een paar minuten later. Maar ik besef wel dat onze stiptheid echt iets Nederlands is (in dezelfde categorie als 1 koekje serveren bij visite) en dat zo rigide omgaan met tijd echt wel in de weg kan staan van in-het- moment-leven. Zeker sinds ik moeder ben probeer ik meer te relaxen, het loopt hoe het loopt, mañana dat soort dingendus probeer ik tegenwoordig intervallen af te spreken met mensen, of dat we appen als we weggaan. Zolang je niet ergens op een bepaald moment moet zijn voor bijv. een reservering is dat echt veel prettiger.
Mooi Danique_Gik vind het niet zo sympathiek overkomen om andere culturen af te doen als minderwaardig, dat vind ik redelijk bekrompen.
Ibbel schreef:Ik heb wel ook het gevoel dat er mensen zijn die gewoon echt altijd 5 of 10 minuten te laat zijn. Dat is uiteindelijk net zo goed hinderlijk. En die 'altijd 5 of 10 minuten' worden dan ook nog eens steeds vaker 15 tot 20 minuten. Het is bij sommigen een glijdende schaal lijkt het wel.
Als je regelmatig afspreekt 'rond x uur' en de ene keer komt die na 5 minuten aan, en de volgende keer een ander, en de derde keer kon jijzelf geen parkeerplek vinden dan is dat ook een heel andere situatie dan wanneer je ergens hebt afgesproken en je bent met de al aanwezigen aan het giebelen: "oh, Marietje is weer eens te laat, die leert het ook nooit". Want dan is het dus áltijd raak met die persoon. En daar wringt de schoen een beetje, naar mijn idee.
Niemand valt over dat dán de ene, dán de andere eens wat later binnen komt rollen. Je kan moeilijk allemaal op de minuut af jezelf door de deur van een kroeg naar binnen wringen, dat werkt ook niet
Ibbel schreef:JustMe8484 schreef:Ik heb overigens een hekel aan mensen die veel te vroeg komen. Zo heb ik een achoonzusje die soms ruim een half uur te vroeg is. Dan ben je met 3 kinderen nog druk en is dat ook totaal niet handig...
Dan zeg je tegen je schone zus: oh, fijn dat je er al bent. Kan jij even een boterham voor Marietje smeren en in stukjes snijden? En wil je daarna Jantje z'n jas vast aantrekken?![]()
Kijken of ze de volgende keer dan nog zo behulpzaam zo vroeg voor de deur staat
luuntje schreef:Niobe, oneens.
Ophalen kan een uur duren. Op tijd vertrekken door Libanezen kan dan wel.
Dat is gewoon krom.
Zeker als je sociaal op familiebezoek gaat en het vliegtuig neemt.
Maar ja vliegtuig blijft niet wachten, je bezoek wel want die kunnen nergens heen.
Ceffyl schreef:Jawel, maar waarom Hollandse zuinigheid erbij halen? Deze tekst schoot mij echt verkeerd:VogeltjeM schreef:Maar ik besef wel dat onze stiptheid echt iets Nederlands is (in dezelfde categorie als 1 koekje serveren bij visite)
Niobe schreef:luuntje schreef:Niobe, oneens.
Ophalen kan een uur duren. Op tijd vertrekken door Libanezen kan dan wel.
Dat is gewoon krom.
Zeker als je sociaal op familiebezoek gaat en het vliegtuig neemt.
Maar ja vliegtuig blijft niet wachten, je bezoek wel want die kunnen nergens heen.
Lees de beredenering over het te laat komen nog eens terug. Dat heeft met een sociaal aspect te maken. Praktische zaken zijn heel anders.
Ceffyl schreef:Ibbel schreef:Ik heb wel ook het gevoel dat er mensen zijn die gewoon echt altijd 5 of 10 minuten te laat zijn. Dat is uiteindelijk net zo goed hinderlijk. En die 'altijd 5 of 10 minuten' worden dan ook nog eens steeds vaker 15 tot 20 minuten. Het is bij sommigen een glijdende schaal lijkt het wel.
Als je regelmatig afspreekt 'rond x uur' en de ene keer komt die na 5 minuten aan, en de volgende keer een ander, en de derde keer kon jijzelf geen parkeerplek vinden dan is dat ook een heel andere situatie dan wanneer je ergens hebt afgesproken en je bent met de al aanwezigen aan het giebelen: "oh, Marietje is weer eens te laat, die leert het ook nooit". Want dan is het dus áltijd raak met die persoon. En daar wringt de schoen een beetje, naar mijn idee.
Niemand valt over dat dán de ene, dán de andere eens wat later binnen komt rollen. Je kan moeilijk allemaal op de minuut af jezelf door de deur van een kroeg naar binnen wringen, dat werkt ook niet
Ja, je zegt het precies goed!
Ik opende dit topic om eens te kijken of ik begrip kon krijgen voor de andere kant, maar ik kom er toch achter dat ik voor alle aangedragen redenen niet echt begrip heb. Ik vind het allemaal non-redenen om altijd maar te laat te zijn.
Ik ga van de week het gesprek aan met mijn vriendin en de volgende keer dat ze later dan 15 minuten komt aanzetten dan ben ik weg. En wellicht werkt deze vriendschap dan niet meer, maar ik vind het ook een stukje rekening houden met elkaar en dat moet twee kanten op werken. Ik houd al veel rekening met haar door niet te mopperen over een beetje te laat, ze mag toch ook er wel aan denken dat ik een uur wachten écht niet oké vind.

Ceffyl schreef:Jawel, maar waarom Hollandse zuinigheid erbij halen? Deze tekst schoot mij echt verkeerd:VogeltjeM schreef:Maar ik besef wel dat onze stiptheid echt iets Nederlands is (in dezelfde categorie als 1 koekje serveren bij visite)